در این مقاله می‌خواهیم یک نگاه کلی به تغییرات و اتفاقات چشمگیر مد و فشن بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ بیاندازیم.

در این سالها اتفاقات جالبی در طراحی لباس افتاده است که می‌توان از این دهه با نام «انقلاب در صنعت مد و فشن» یاد کرد. چرا که در این دهه شبکه‌های اجتماعی و اینترنت با قدرت بیشتری در زندگی افراد حضور داشته و البته خودشناسی و احترام به خود نیز بی‌تاثیر نبوده است. اگرچه به نظر می‌رسد حضور افراد مشهور در این دهه پررنگ بوده، اما برندهای مطرح دنیا کمتر از سال‌های گذشته از مدل‌هایی با اندام باریک و چهره‌های زیبا یا جراحی پلاستیک شده بهره‌مند شدند و به چهره‌های واقعی و اندام‌های بدون جراحی زیبایی توجه بیشتری داشته‌اند. از این رو توجه عموم و علاقه‌مندان به مد و فشن به این تغییرات جلب شده است.

محبوبیت بیشتر لباس‌های کژوال و غیررسمی لباس های کژوال غیر رسمی

در این ده سال اخیر، لباس‌های رسمی رخت بستند و لباس‌های کژوال در صنعت مد و فشن محبوب‌تر شدند. طراحی و ایده این مدل لباس‌ها از لباس ورزشی، لباس یوگا و لباس‌های راحت و آزاد بود. در واقع لباس‌های اتو کشیده و مجلسی که قائده خاصی در طرح و رنگ و حتی زمان پوشیدن داشتند، کم‌رنگ‌تر شدند. طیف رنگ و مدل لباس‌های کژوال آنچنان در این ده سال گسترده شد که در این میان حضور مد و فشن‌ دهه‌های گذشته نیز به چشم می‌خورد. بسیاری از خانم‌ها و آقایان در دانشگاه، مهمانی‌های دوستانه، قرارهای نیمه‌رسمی و به صورت روزمره، استایل راحت و کژوال را به استایل رسمی ترجیح دادند که این مسئله نشان می‌دهد، هرچه لباس راحت‌تر باشد، به خود واقعی (درون) نزدیک‌تر می‌شویم. بسیاری از افراد مشهور نیز سنت پوشیدن لباس رسمی را در فرش قرمزهای رسمی و نیمه‌رسمی شکستند و با لباس غیررسمی و کژوال وارد شدند که می‌توان به پوشیدن کفش ورزشی با پیراهن مجلسی زنانه یا حتی کت و شلوار رسمی اشاره کرد. اگرچه در ابتدا این موضوع توجه بسیاری از عموم را به خود جلب کرد و حواشی بسیاری به همراه داشت، اما با مرور زمان استایل کژوال در مراسم‌های رسمی به موضوعی عادی تبدیل شد. رنگ، یکی از نکات پراهمیتی است که گروه لباس و استایل رسمی را از لباس‌های کژوال متمایز می‌کند. در سال‌های گذشته، بیشتر لباس‌های رسمی با رنگ‌هایی همچون مشکی، سفید، سرمه‌‌ای و قهوه‌ای طراحی و وارد بازار می‌شدند. اما لباس‌های غیررسمی این فرصت را ایجاد کردند که هر کس با توجه به سلیقه و علایق شخصی، رنگ لباس را انتخاب کند. از این رو در این ده سال اخیر رنگ‌های شب‌رنگ، روشن، پاستلی و چشمگیر، جایگزین رنگ‌های خنثی و تیره شد. به نظر می رسد همچنان لباس‌های راحت و غیررسمی در ده سال آینده از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد، چرا که با توجه به فروش لباس‌ها در بازار و تمایل افراد به خرید لباس‌های راحت، مسیر طراحی مد و فشن به سمت استال کژوال پیش می‌رود.

تاثیر و نفوذ تازه عروس‌های سلطنتی در مد و فشن

با وجود انیمیشن‌های قدیمی دیزنی و قصه‌ی سیندرلا با پیراهن درخشان و خیره کنند، تصور اکثر مردم از لباس‌های شاهزاده‌ها و عروس‌های‌ سلطنتی، یک لباس پر از زرق و برق و فاخر است. اما با ورود کیت میدلتون و مگان مارکل به خانواده سلطنتی، این خیال و تصورات از ذهن بسیاری دور شد و حتی شرکت دیزنی نیز در سال‌های اخیر از نمایش دختران در لباس‌های فاخر و شاهزاده‌های سوار بر اسب که همه مشکلات را از میان می‌برد، امتناع کرده است. در سال ۲۰۱۱ کیت میدلتون که دختری ساده از میان مردم بود، به خانواده سلطنتی وارد شد. لباس عروس بسیار ساده او توجه عموم را به خود جلب کرد و تا سال‌ها یکی از الگوهای اصلی لباس عروس در دنیا به شمار می‌رفت و بسیاری از خانم‌های جوان به تبعیت از کیت میدلتون از سادگی لباس عروس او الگو می‌گرفتند. بسیاری از طراحان و منتقدان استایل او را به پرنسس دایانا نسبت می‌دهند. در واقع استایل کیت میدلتون تاثیر بسزایی در ساده‌تر شدن لباس‌های رسمی داشته است. از این رو کمتر زرق و برق لباس‌های رسمی در مراسم‌های خانواده سلطنتی انگستان مشاهده می‌شود. در سال ۲۰۱۶ مگان مارکل با عبور از سنت و خط قرمزهای خانواده سلطنتی و حواشی که به همراه داشت، یکی از الگوهای جدید مد و فشن در دنیا شد. مدل‌ لباس‌های مگان مارکل با کیت میدلتون متفاوت است، اما همچنان سادگی در لباس‌‌های مجلسی او مشاهده می‌شود. بسیاری از برندهای مطرح دنیا همچون زارا (Zara) و بربری (Burberry)، لباس‌های ساده این دو عروس سلطنتی انگستان را طراحی می‌کنند. از این رو در ده سال گذشته تغییرات آشکاری در طراحی لباس مجلسی با رسمی مشاهده می‌شود.

ورود استایل خیابانی (Street Style) به صنعت مد و فشن

استایل های خیابانی یکی از اتفاقات مهم در صنعت مد و فشن، ورود استایل خیابانی یا Street Style است. به زبان ساده، استایل خیابانی به مد و تِرِند فصل یا سال ارتباطی ندارد و در واقع از احساسات درونی سرچشمه می‌گیرد. درواقع می‌توان گفت استایل خیابانی یک نوع هنر در شکل‌گیری استایل است که می‌تواند از فرهنگ‌های متفاوتی به‌وجود بیاید. یکی از ویژگی‌های استایل خیابانی، سرعت بالا در تغییر و درگرگونی است و حالت ثابتی ندارد. از این رو نمی‌توان استایل خیابانی را به سادگی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد تعریف کرد. میلان، ژاپن، لندن، پاریس و نیویورک از زادگاه‌های اصلی استایل خیابانی محسوب می‌شوند که بسیاری از علاقه‌مندان به مد و فشن، علاوه بر هفته‌ها مد، در استایل روزمره خود از استایل خیابانی در این شهرها بهره‌مند می‌شوند. به نظر می‌رسد با رشد و حضور پررنگ اینترنت و فضای مجازی در زندگی، فشن بلاگرها در وبلاگ، صفحه اینستاگرام و شبکات مجازی دیگر، از پایه‌گذاران اصلی استایل خیابانی محسوب می‌شوند. چرا که افرادی که در حوزه فشن و استایل مشغول به کار هستند، از ترکیب لباس رسمی و اسپرت یا ترکیب لباس سنتی و غیرمتعارف ترس و هراسی ندارند.

پیروی از مد و فشن دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی

در بسیاری از طراحی‌های مدرن، الهام از طراحی‌های دهه‌های گذشته کاملا آشکار است. اما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ بسیاری از طراحی‌ها از دهه ۹۰، ۸۰ و حتی ۷۰ میلادی الهام گرفته شده است. اگر بخواهیم نگاه کوتاهی به مد و فشن دهه‌های گذشته بیاندازیم، تاثیر آن را در این دهه اخیر به وضوح مشاهده می‌کنیم. برای مثال در دهه ۹۰ میلادی کت زنانه از ترند‌های اصلی استایل خانم‌ها بود که در این دو یا سه سال اخیر بسیاری از برندها از این مدل لباس محبوب بهره‌مند شدند و فروش خوبی نیز به همراه داشتند. شلوار مام استایل یکی دیگر از ترند‌های مهم دهه ۹۰ میلادی بود که در این دهه‌ی اخیر نیز از مدل محبور شلوار زنانه و مردانه محسوب می‌شد. پیراهن چهارخانه مردانه در استایل دانشجویی مورد استفاده قرار می‌گرفت که این مدل پیراهن مردانه همچنان طرفداران بسیاری دارد. در این دهه اخیر لباس و شلوار جین یکی از لباس‌های ثابت و جدانشدنی از کمد لباس‌ خانم‌ها و آقایان در تمام سنین است که در دهه ۹۰ نیز از محبوبیت بسیاری در میان جوانان برخوردار بود. در دهه ۸۰ میلادی حضور گروه‌های موسیقی راک پررنگ‌تر از سال‌های گذشته شد. از این رو می‌توان مد و فشن دهه ۸۰ میلادی با وجود لباس‌های رنگی، سویشرت و کاپشن مردانه و زنانه، موهای بلند فر، آستین پف‌دار و پیراهن‌ کوبایی مردانه و لباس‌های سنت شکن را به گروه‌های موسیقی راک و افراد مشهور نوظهور در هالیوود ربط داد. خرید لباس مردانه اسپرت با نگاهی گذرا به مد و فشن دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ می‌توان گفت بسیاری از طراحان مد و فشن برندهای معتبر دنیا از دهه ۸۰ میلادی و لباس‌های رنگی و سنت‌شکن الهام گرفته‌اند. چرا که کاپشن و سویشرت و پلیور مردانه و زنانه رنگی با استقبال خوبی روبه‌رو شد. با حضور پررنگ گروها‌ی هیپی، مد و فشن دهه ۷۰ میلادی در ادامه دهه ۶۰ شکل گرفت. پیراهن گل‌دار زنانه و استایل هیپی و بوهو، یکی از ترندهای اصلی دهه ۷۰ بود که در مد سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به وضوح مشاهده می‌شد.

محبوبیت بیشتر کفش ورزشی

کفش ورزشی در دهه اخیر از محبوبیت بسیاری در میان خانم‌ها و آقایان جوان برخوردار بود. اما نکته قابل توجه وجود طیف گسترده‌ای از مدل‌های کفش ورزشی بوده است. در این سال‌ها کفش کتانی بزرگ با ظاهری نامتعارف، نگین‌دار و رنگی ارائه شد که با مدل کفش ورزشی ساده متفاوت بود. در این صورت کفش کتانی نه تنها در باشگاه و ورزشگاه، بلکه در مهمانی، قرارهای دوستانه و نیمه رسمی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر تحولاتی که در صنعت مد و فشن ایجاد شد، ترکیب کفش ورزشی و لباس‌های رسمی و مجلسی بود. برای مثال بسیاری از خانم‌‌ها پالتو مجلسی و آقایان کت و شلوار را با کفش کتانی ترکیب می‌کنند. در ابتدا این استایل نامتعارف به نظر می‌رسید، اما به مرور زمان عادی و پذیرفته شد.

احترام به سایز، نژاد، ظاهر و سن

یکی از پراهمیت‌ترین اتفاق در دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، تغییر الگوی و مانکن‌ها برای برندها بود. از این رو نمی‌توان تاثیر شبکه‌ها مجازی را در این دگرگونی انکار کرد. اگرچه افراد مشهور بسیاری با وجود جراحی‌های زیبایی در چهره و اندام خود همچنان الگو و مدل بسیاری از جوانان قرار گرفته‌اند، اما بسیاری دیگر با چهره بدون آرایش و اندامی که دیگر شباهتی با استانداردهای گذشته ندارد، در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شدند و تاثیر بسیاری در صنعت مد و فشن گذاشتند. برند فِنتی یکی از مهم‌ترین برندهایی بود که در چند سال اخیر با سنت‌شکنی در الگوی ظاهری مدل‌های لاغر اندام ظاهر شد که حواشی بسیاری به همراه داشت. مدل‌های توپُر یا مدل‌های واقعی از میان مردم عادی انتخاب شدند و شعار «خودت را همان‌گونه که هستی دوست بدار» را در میان عموم رواج دادند. همچنین برند گوچی در این چند سال اخیر دیگر از چهره‌های جراحی شده یا به اصطلاح عروسکی استفاده نمی‌کند و از میان افراد عادی با چهره‌های ساده که حتی از استاندارد قدیمی زیبایی نیز برخوردار نیستند، نیز بهره‌مند می‌شود. این دگرگونی بزرگ یک انقلاب در صنعت مد و فشن محسوب می‌شود که با مد و فشن‌ دهه‌های گذشته بسیار متفاوت است. از این رو افراد ترغیب می‌شوند که الگوی ظاهری و استایل‌شان، خودشان باشند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish