دورس چیست؟ پارچه لباس دورس مردانه

احتمالا برایتان پیش آمده باشد که قصد خرید هودی یا سوییشرت را داشته باشید و به گوش‌تان خورده باشد که این نوع لباس‌ها دورس هستند. بر خلاف تصور عام، دورس به سوییشرت یا هودی یا لباس خاصی گفته نمی‌شود؛ یعنی اگر چه دورس به معنای پارچه‌های گرم و کلفتی است که در فصل سرما استفاده می‌شود اما با دو نوع لباس هودی یا سوییشرت که از انواع مدل لباس‌های گرم است، تفاوت دارد. در این مطلب، با سال ست همراه باشید تا با پارچه دورس آشنا شوید.

دورس مردانه چیست؟

به نوعی پارچه ضخیم که با ماشین‌های گردباف درست می‌شود، دورس می‌گویند. پارچه‌های دورس به صورتی است که پشت آن‌ها حالت تارهای نخ دارد و روی آن متراکم و ضخیم است. به همین دلیل، این نوع پارچه‌ها برای لباس‌های پاییز و زمستانی مناسب بوده و بسیار پر کاربرد است. از انواع بافت دورس هم می‌توان، دورس دو نخ و سه نخ را نام برد که پارچه آن در دسته پارچه‌های تریکویی مقاوم قرار می گیرد که با الیاف پنبه درست می‌شود. پارچه اغلب لباس‌ها و گرمکن‌های ورزشی مردانه از همین جنس است.

انواع لباس دورس مردانه چیست

پارچه‌های دورس انواع مختلفی دارد که اغلب در تولید پوشاک و لباس‌های زمستانی، از آن استفاده می‌کنند. پارچه دورس سه نخ اغلب برای تولید لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود. پارچه‌های دورس گلکسی با دورس پنبه‌، در جنس پشت پارچه متفاوت است. در پشت پارچه دورس گلکسی، به جای پنبه از فلامنت استفاده می‌کنند که برای سوییشرت و لباس ورزشی مناسب است.

پارچه‌های دورس گلکسی پشت کجراه، نوع دیگری از دورس‌ها بوده که با بافت مناسب و باکیفیتی تولید می‌شوند. پشت این پارچه‌های دورس، همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، خطوط کج به کار رفته است. محبوبیت این نوع جنس پارچه را در تولید شلوارهای اسلش مردانه می‌توانید مشاهده کنید. به طور کلی می‌توان گفت پارچه‌های دورس انواع مختلفی دارد از جمله:

  • دورس سه نخ ملانژ لاکرا
  • گردبافت دورس جودون
  • دورس گلکسی
  • پارچه‌های دورس پنبه لاکرا
  • ملانژ دورس اعلا

کاربردهای پارچه لباس دورس

انواع پارچه لباس دورس معمولاً به خاطر جنس و ضخامتی که دارند، کاربردهای مختلفی هم دارند. از این پارچه‌ها می‌توان برای تولید شلوار، سوییشرت پسرانه یا شلوار و سوییشرت مردانه استفاده کرد. اغلب گرمکن‌ها و لباس‌های ورزشی گرم، از جنس پارچه دورس هستند. از میان انواع پارچه‌های دورس مردانه، دورس پنبه و دورس ملانژ محبوب‌تر و پر کاربردتر است.

چرا پارچه‌های دورس محبوب هستند؟

این پارچه در جنس‌های مختلفی همچون الیاف پلی استر، پنبه و ویسکوز و اسپاندکس تولید می‌شود. ظاهر این پارچه‌ها شبیه به پارچه‌های گردباف است که ضخامت بیشتری دارد. قسمت داخلی آن حالت کرکی دارد که آن را با پارچه‌های دیگر متفاوت می‌کند.

نحوه نگهداری و شستشو پارچه‌های دورس

بهتر است در اولین شستشو، این لباس‌ها را از سایر لباس‌ها جدا کنید تا پرزهای اضافی آن گرفته شود و به لباس‌های دیگر پرز ندهد. در صورتی که پارچه دورس از جنس پنبه است، در نظر داشته باشید که مقداری آبرفت نیز بعد از شستشو دارد. از آنجایی که این پارچه‌ها دارای وزن بالایی هستند، بعد از خیس شدن و شستشو وزن بالایی می‌گیرند که بهتر است روی بند آویزان نشوند.

آیا شما تجربه استفاده از لباس‌هایی با جنس دورس را دارید؟ نظر شما راجع به این نوع جنس پارچه چیست؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish