برای بسیاری از زنان مسلمان، ماه مبارک رمضان به منزله‌ی ورود به یک مهمانی است. مهمانی‌ای که نیاز به کمدی مجزا از ماه‌های دیگر دارد. در کشورهای مسلمان از خلیج فارس تا سنگاپور و هم‌چنین کشورهای اروپایی و آمریکا با تعداد زیاد مهاجر مسلمان، خرید برای ماه رمضان می‌تواند از هفته‌ها قبل آغاز شود. هر کشور از رسوم مخصوص به خودش در این ماه برخوردار است. بعضی از مسلمانان در رمضان لباس‌های نو و تازه خریداری می‌کنند و بعضی به سراغ خرید لباس‌های محلی خود می‌روند که به آن‌ها ساری می‌گویند.

پوشیدن لباس ساری منحصر به مناطقی از هند و پاکستان است. اما جاهای دیگر دنیا رسوم متفاوتی دارند. به همین مناسبت برندهایی که برای سبک مادست لباس تهیه می‌کنند در این ماه پر برکت، طرح‌های تازه‌ای را برای مشتریان‌شان در نظر می‌گیرند. ما در مطلب امروز به سراغ برخی از آداب مسلمانان در لباس پوشیدن و هم‌چنین طرح‌هایی که برندها برای آن‌ها آماده می‌کنند می‌رویم تا در این خصوص آشنایی بیشتری پیدا کنید. امروز پیشنهاد طراحان در ماه رمضان را برای شما آورده است ما را همراهی کنید.

خرید زنان در ماه مبارک رمضان
خرید زنان در ماه مبارک رمضان / لباس ساری زنان هند

بریتانیا و ماه مبارک رمضان

وقتی تنها چند روز به ماه مبارک رمضان مانده بود، در بریتانیا نمایشگاهی برای مسلمانان برپا شد. ملزوماتی که در این نمایشگاه ارائه شد به غیر از غذا و لوازم خانگی، لباس‌هایی به مد روز و مناسب این ماه برای زنان مسلمان بود. یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه این بود که مسلمانان بریتانیا در این ماه و در عید فطر به یکدیگر هدایایی می‌دهند. از طرف دیگر لباس‌هایی که در این نمایشگاه ارائه شد، لباس‌هایی ماکسی با آستین بلند مناسب برای زنان مسلمان و مادست بود.

در چند سال گذشته مسلمانان توجه بیشتری نسبت به زمان‌های قدیم در مورد سلامتی خود دارند و همین باعث شده‌ است که آن‌ها پول بیشتری خرج کنند. زنان مسلمان در این ماه بیشتر از ماه‌های دیگر سال، به مد فکر می‌کنند. در کنار سلامت جسم، سلامت روان هم در این ماه مبارک مهم است که مسلمانان با خریدهای خود تا حدی به آن توجه می‌کنند. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، مسلمانان بریتانیا در طول ماه رمضان حدود 200 میلیون پوند خرج می‌کنند. این رقم سبب می‌شود تا توجهات بیشتر به سمت برندها و مدل‌هایی که ارائه می‌کنند جلب شود. در کنار برندها، خرده‌فروشان هم مدل‌هایی مناسب ارائه می‌دهند که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست.

زنان بریتانیا در نمایشگاه رمضان
زنان بریتانیا در نمایشگاه رمضان

کمدی تازه برای ماه رمضان

با مجموعه‌هایی که در هر فصل از طرف برندها ارائه می‌شوند و مجموعه‌های میان فصل تابستان و پیش از پاییز، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا خود را درگیر مد و دنیای پر زرق و برق آن نکنند. اما از طرف دیگر اگر بخواهیم کلاً مد را نادیده بگیریم، با چرخش مدل‌ها و عوض شدن آن‌ها بعد از مدتی کمد ما یک کمد از مد افتاده و بلااستفاده خواهد بود. برای زنان مسلمان که از سبک‌های ساده‌تر برای جلب توجه کمتر بهره می‌برند، به غیر از تقویم سالیانه‌ی مد، ماه رمضان هم به آن اضافه می‌شود.

استایلی خوب برای زنان مادست
استایلی خوب برای زنان طراحی سبک مادست در اسپانیا

ماه رمضان برای مسلمانان در سراسر دنیا مقدس‌ترین زمان سال است. به گفته‌ی طراحان و صاحبان کسب و کارهایی که به مسلمانان مخصوصاً در این ماه خدمات می‌دهند، این ماه یک زمان خاص در تقویم آن‌ها به شمار می‌رود. طراحان برای این ماه بخصوص باید مدل‌های تازه و به‌روزی را ارائه کنند که در عین خاص بودن به چشم زنان مادست هم ساده و هم شیک باشد.

مهمانی‌ها بهانه‌ای برای لباس‌های تازه در ماه رمضان

یکی از دلایلی که زنان مسلمان به ظاهر خود در این ماه اهمیت بیشتری می‌دهند این است که در این ماه تعداد زیادی مهمانی برپا می‌شود و آن‌ها با آشنایان و دوستان خود از مسلمان و غیرمسلمان معاشرت بیشتری دارند. در هر وعده‌ی افطاری که یک دورهمی شکل می‌گیرد، زنان سعی می‌کنند ظاهری زیبا داشته باشند و همین امر تقاضا برای خرید لباس‌ را بیشتر می‌کند. در چند سال اخیر به علت پاندمی کرونا مهمانی‌ها کم‌رنگ‌تر برگزار می‌شد. مخصوصاً در کشوری مانند امارات که زنان به ظاهر خود اهمیت بیشتری می‌دادند چنین رسومی کنار گذاشته شده بود. اما با کمتر شدن بیماری، دوباره دورهمی‌ها و مهمانی‌ها به قوت سابق خود برمی‌گردند و این برای طراحان نوید مشتریان تازه را می‌آورد.

استایل زنان عرب
استایل زنان عرب / مهمانی افطار

دبی؛ پایتخت مد خاورمیانه

استایل زنان دبی در ماه رمضان

در گزارشی که از Rocked منتشر شده است نشان می‌دهد موضوع کمد لباس در ماه مبارک و هم‌چنین در سایر اعیاد مذهبی در میان مسلمانان تا چه اندازه مهم و متفاوت است. به گفته‌ی صاحب‌نظران دنیای مد محجوب، زنان در دبی که بسیاری آن را پایتخت مد خاورمیانه می‌دانند، به ویژه ماه رمضان را فرصتی برای نشان دادن سبک منحصر به فرد خود، در چارچوب سبک اعتقادی‌شان می‌دانند.

استایلی لوکس مناسب زنان مادست
استایلی لوکس مناسب زنان مادست

زنان دبی؛ عبای مشکی یا رنگی؟

وقتی در مورد مد در خاورمیانه و یا به صورت اختصاصی از دبی حرف می‌زنیم، ذهن ما ناخودآگاه به سمت عباهای مشکی و بلند سنتی کشیده می‌شود. اما در این مورد کمی دچار اشتباه شده‌ایم. مدت‌هاست که عبا دیگر منحصر به رنگ مشکی نیست و زنان عرب رنگ‌های شاد و زنده‌ای از آن را در کمد خود جای داده‌اند. این رنگ‌های شاد و زنده در ماه رمضان بیشتر دیده می‌شوند و نظر زنان مسلمان عرب را به سمت خود جلب می‌کنند. خلاقیت زنان در ماه رمضان در مورد رنگ‌ها بسیار بیشتر می‌شود.
طراحان مد عقیده دارند که زنان مسلمان اغلب کمد لباس‌های خود را مخصوص ماه رمضان می‌چینند که همین موضوع سبب شده ماه رمضان به صورت مستقل به عنوان یک روند در تقویم مد تبدیل شود. البته این موضوع مطرح است که ماه رمضان زمانی است که سبک لباس پوشیدن، محافظه‌کارانه‌تر می‌شود و مادست‌ها سعی می‌کنند المان‌های حجاب را در استایل خود بیشتر رعایت کنند. اما این موضوع باعث نمی‌شود که انتخاب رنگ، طرح و جزئیات به فراموشی سپرده شود.

نمونه‌ی طرح از طراحان مد محجوب

از آن‌جایی که مجموعه‌ی ماه رمضان محافظه‌کارانه‌تر انتخاب می‌شود، سبک لباس‌ها بیشتر گشاد با آستین‌های بلند و قد لباس بلند است. در مدل‌هایی که طراحان مادست ارائه داده‌اند، پارچه‌های کتانی به همراه رنگ‌های روشن و استفاده از پارچه‌های فلزی برای جلوه داده به آن‌ها دیده می‌شوند. گلدوزی بر روی لباس و تزیینات خاصی که صورت می‌گیرد سبب می‌شود لباس با مجموعه‌های دیگر تفاوت داشته باشد. زمانی که طراحان مد محجوب تصمیم به ارائه‌ی مجموعه‌ای می‌گیرند باید نگاهی هم به مد و فشن در دنیا داشته باشند. مثلاً اگر ترند قد لباس میدی و یا ماکسی باشد باید از آن در طراحی خود استفاده کنند تا نظر مشتریان را بیشتر جلب کنند. یکی از ترندهایی که در میان مادست‌ها مورد استقبال قرار گرفت نوارهای زنگوله‌ای است که به پایین آستین و یا در قسمت‌هایی از لباس دوخته می‌شوند.

طراحی برندهای لوکس به سبک مادست
طراحی برندهای لوکس به سبک مادست

تغییر سبک مد محجوب در ماه مبارک رمضان

گستردگی دنیای فشن گاهی آن‌قدر شلوغ و پر سر و صدا می‌شود که اقشار خاص از جمله مد محجوب به دست فراموشی سپرده می‌شوند. این فراموشی به این معناست که بازار آن‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و از لباس‌ها و اکسسوری‌های خاصی که در استایل‌شان استفاده می‌کنند کمتر در فروشگاه‌ها پیدا می‌شود. حالا و با این تفاسیر رمضان فرصت و زمان خوبی است تا برندهای مد محجوب توجه بیشتری به مشتریان‌شان داشته باشند. از نظر صاحب‌نظران دنیای مد مخصوصاً کسانی که برای برندهای مادست مجموعه ارائه می‌کنند، ماه رمضان زمان مناسبی است تا یک کمد لباس خوب را حداقل برای یک سال یک خانم مادست بسازند. آن‌ها معتقدند که روند خرید خانم‌های مادست تغییر می‌کند. یعنی مادست‌ها خریدهایی را انجام می‌دهند که شاید در روزهای عادی سال کمتر و یا هرگز اتفاق نیافتد.

یک استایل شیک به سبک مادست
یک استایل شیک به سبک مادست

مانتو مناسب ماه رمضان

یک استایل شیک به سبک مادست
یک استایل شیک به سبک مادست

استایلی متفاوت در فروشگاه‌های مد محجوب

زنان مادست در این ماه به سراغ استایل‌ها و اکسسوری‌هایی می‌روند که در طول سال زیاد توجهی به‌ آن‌ها نمی‌کنند. علت تفاوت دیدگاه هم این است که دوست دارند در مهمانی‌ها و مراسمی که شرکت می‌کنند ظاهری زیبا و مناسب‌تر از زمان‌های دیگر سال داشته باشند. برای مثال The Modist فروشگاهی است که در لندن و دبی افتتاح شده و مختص خانم‌هایی با استایل مادست است. مدیران این فروشگاه که به صورت مجازی کار می‌کند، کاملاً متوجه تغییر سبک و تقاضای مشتریان خود در ماه مبارک رمضان هستند. بنابراین سعی می‌کنند کتانی‌های زیبا، جواهرات مجلل، کفش‌های شگفت‌انگیز و ملزوماتی که مشتریان نسبت به آن‌ها در این ماه تمایل دارند را در میان محصولات خود جای دهند.

مجموعه‌ی مادست
مجموعه‌ی مادست

کمد کپسولی برای طرفداران مد محجوب

این فروشگاه مجازی در اولین سال افتتاح خود، در ماه رمضان، یک کپسول انحصاری از کفتان‌ها را برای فروش ارائه کرد. برای این کمد کپسولی با طراحانی مانند Adam Lippes، Osman و Mary Katrantzou همکاری کرد. تنها مدل این مجموعه حلیمه عدن، مدل مسلمان بود. همکاری طراحان برندها برای طراحی مادست‌ها سبب اتفاق خوبی در زمینه‌ی فشن بود. در این همکاری شکاف‌های بین‌المللی از سبک غربی و طرفداران مد محجوب تا حدی جبران شد. به این معنی که طراحان سبک غربی با دغدغه‌های مادست‌ها و استایل آن‌ها آشنایی بیشتری پیدا کردند تا در طراحی‌های خود سبک آن‌ها را هم رعایت کنند. از مدل‌هایی که بر روی ران‌وی مادست‌ها دیده می‌شوند، پارچه‌های مجلل، انواع جواهرات رنگی و طرح‌هایی الهام گرفته از گذشته هستند که با سبک‌ آن‌ها تلفیق شده‌اند.

کمد کپسولی به سبک مادست

توجه به طرفداران مد محجوب در ایالات متحده در ماه رمضان

برندهایی که در ایالات متحده مجموعه ارائه می‌کنند، در ماه رمضان لباس‌هایی که آستین بلند دارند، ساده و ماکسی هستند را از قفسه‌های خود خارج می‌کنند و در دید مشتریان قرار می‌دهند. مدل‌ لباس‌هایی که مطرح شد، از آن‌جایی اهمیت دارند که به علت مینیمال بودن به راحتی با هر استایلی ست می‌شوند. حتی اگر خانم‌های مادست علاقه‌ای به استایل‌های خاص نداشته باشند می‌توانند با مدل‌های مختلف اکسسوری، یک استایل متفاوت داشته باشند. یکی از المان‌های مهم برای زنان مسلمان در ماه رمضان این است که لباس راحتی خوبی داشته باشد. علت مهم بودن آن این است که آن‌ها به نماز و عبادت بیشتر از زمان‌های دیگر می‌پردازند و باید لباس‌هایی که به تن می‌کنند برای این‌کار مناسب باشند.

حلیمه عدن، مدل مسلمان
حلیمه عدن، مدل مسلمان

سبک مادست از خرده‌فروشی تا برند معتبر

در ایالات متحده ابتهاج محمد از زنان مسلمان در تیم شمشیربازی این کشور است. او که با حجاب در مسابقات شرکت می‌کند، چند سال پیش جای خالی سبک مادست را برای زنان مسلمان مخصوصاً در ماه رمضان خالی دید. به همین دلیل به کمک برادر و خواهرانش دست به تولید زدند. آن‌ها می‌خواستند شکاف بین جامعه‌ی مسلمان و افراد دیگر را پر کنند. آن‌ها در سال 2014 خرده‌فروشی خود را با عنوان Louella راه‌اندازی کردند تا لباس‌های شیک و در عین حال مقرون به صرفه برای زنان مسلمان تولید کنند. یکی از علت‌هایی که او برای راه‌اندازی خرده‌فروشی خود مطرح می‌کند این است که هرگاه به دنبال لباسی پوشیده با آستین بلند بودند تنها می‌توانستند از خرده‌فروشان خارج از آمریکا آن را پیدا کنند.

ابتهاج محمد در لباسی از تولیدات خودش

خرده‌فروشی Louella از زمان تأسیس مشتریان زیادی را توانسته جذب کند. به همین دلیل احتمال می‌رود که به زودی به یک برند تبدیل شود. برخی از برندهای آمریکایی تا به‌حال لاین‌هایی برای زنان محجبه طراحی کرده‌اند. البته این طراحی‌ها به خاطر این‌که تنها گاهی صورت گرفته است، پاسخگوی تعداد زیاد زنان مسلمان نبوده‌‌اند.

لباس‌هایی از تولیدات ابتهاج محمد
لباس‌هایی از تولیدات ابتهاج محمد
هشتگ مارک Louella
هشتگ مارک Louella

شما به این آمار که «وضعیت خرید پوشاک جهان اسلامی» را نشان می‌دهد توجه کنید: مسلمانان در سال 2015، 243 میلیارد دلار برای پوشاک خرج کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که بازار لباس برای مسلمانان «اتفاق بزرگ بعدی» در دنیای مد و خرده‌فروشی خواهد بود. در سال‌های گذشته برندهایی مانند دلچه اند گابانا، DKNY، Uniqlo و اخیراً H&M طراحی‌هایی برای زنان مسلمان داشته‌اند که سود سرشاری برایشان به همراه داشته است. ولی به علت این‌که این طراحی‌ها دائمی نیستند به خوبی نیاز زنان محجبه و مادست را برآورده نمی‌کنند.

طراحی H&M به سبک مادست
طراحی H&M به سبک مادست

سود سرشاری که مدل‌های مادست نصیب خرده‌فروش‌ها و یا برندهایی که طرح‌های لوکس مانند دلچه اند گابانا می‌کنند، سبب شده که در اسپانیا لباس‌هایی به فراخور سلیقه‌ی زنان عرب با همان استایل، گلدوزی و تزیینات خاص دوخته شود و برای مصرف‌کننده ارسال شود. اتفاق جالب در این میان این است که برای طراحی لباس‌های مادست، سبک‌های غربی با مدل‌های مینیمال مادست ترکیب شده‌اند و مدل‌های تازه و نویی را که موردپسند مشتریان مسلمان است به وجود آورده‌اند.

طراحی لوکس به سبک مادست
طراحی لوکس به سبک مادست
طراحی سبک مادست در اسپانیا
طراحی سبک مادست در اسپانیا

با موضوعاتی که مطرح شد جا دارد در کشور خودمان که به عنوان یکی از کشورهای اسلامی مطرح است، نمایشگاه‌ها و یا لاین‌های فروشی مناسب ماه مبارک رمضان به راه بیافتد و توجه بیشتری به آن شود. زیرا وقتی در مورد اهمیتی که دیگر کشورهای مسلمان و بعضاً کشورهای غربی به این موضوع می‌دهند، جای خالی چنین دیدگاهی در کشور ما بسیار خالی است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish