روش تمیز کردن بوت چرم و چکمه چرم

تمیز کردن بوت چرم و نحوه نگهداری و مراقبت از آن را بهتر است همه بدانند. تمیز کردن بوت چرم به پاک کردن لکه‌های آن با برس‌های قدیمی و کهنه مخصوص واکس زنی خلاصه نمی‌شود. بلکه شما باید به صورت منظم آن‎‌ها را تمیز کنید، واکس بزنید و برق بیندازید.

نکات مهم در تمیز کردن بوت و نیم بوت چرم و براق کردن چرم معمولی

بوت و نیم بوت چرم مانند هر نوع کفش دیگری به عنوان پایه در سبک پوشش شما عمل می‌کند. کفش و بوت چرم در میان سایر موارد پوشیدنی در معرض بیشترین آسیب قرار دارند. آن‌ها دائما در تماس با خاک، برف، نمک و آلودگی با مواد چرب قرار دارند. بنابراین تمیز کردن و تمیز نگه داشتن آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

تمیز کردن بوت چرم

وسایل لازم برای تمیز کردن چکمه چرم برای از بین بردن لکه‌ها و ساییدگی

  • پارچه‌ی کهنه (برای قرار دادن بوت چرم روی آن)
  • برس مخصوص واکس
  • دستمال مرطوب
  • صابون

اولین گام از بین بردن لکه‌ها می‌باشد. این کار تمیز کردن و نگهداری از بوت چرم را ساده‌تر می‌سازد. بهتر است لکه‌ها را با محلول آب و صابون از بین ببرید تا محو شوند.

بوت‌ ها را بر روی یک تکه پارچه کهنه قرار دهید و با استفاده از یک برس تمیز گرد و خاک و نمک روی آن‌ها را تمیز کنید. در این مرحله هدف، تمیز کردن چرم از هر گونه آلودگی و گرد و غبار است که می‌تواند به چرم آسیب برساند.

در حالت ایده‌آل پس از هر بار استفاده از چرم باید آن را با برس تمیز کنید. اما در حالت معمول حداقل هفته‌ای یک بار این کار را انجام دهید.

چگونگی تمیز کردن بوت چرم

دستمال مرطوب را در محلول آب و صابون بزنید و از کف ایجاد شده برای تمیز کردن بوت چرم استفاده نمایید. بر روی قسمت‌های کثیف‌تر تمرکز بیشتری داشته باشید.

توجه داشته باشید که همیشه نیاز به انجام این مرحله نیست. اگر لکه سفت و سختی روی بوت چرم دارید این مرحله را انجام دهید. اجازه دهید بوت به مدت ده دقیقه در معرض هوا خشک شود.

چگونگی نگهداری از چکمه های چرمی

آلودگی و کثیفی بزرگترین مسئله شما در تمیز کردن بوت چرم نیست. مشکل واقعی ترک خوردگی و خشکی چرم می‌باشد. زمانی که چرم در تماس با آب قرار بگیرد خشک می‌شود. در تماس با آب به تدریج ترک‌هایی روی چرم ظاهر می‌شود. متاسفانه هیچ راه حلی برای این مشکل وجود ندارد.

ترک بوت چرم در اثر تماس با آب

بنابراین پیشگیری کلید حل این مسئله است. در طول فصل بارش با مقاوم نمودن چرم در برابر آب از این مشکل دوری کنید. این به این معنی است که شما از کفش چرم مثل روز اولی که آن‌ها را خریده‌اید، مراقبت کنید.

مسئله دیگر این است که حتی بوت چرمی که به تازگی خریداری کرده‌اید نیاز به مراقبت دارد، بوت چرم درون جعبه می‌تواند به مدت چند ماه دور از رطوبت و روغن نگهداری شود. بنابراین لازم است پس از خرید بوت چرم به شیوه آموزش داده شده آن را واکس بزنید.

وسایل لازم برای واکس زدن بوت چرم

  • پارچه‌ی کهنه (برای قرار دادن بوت چرم روی آن)
  • واکس مخصوص چرم یا روغن زیتون
  • برس مخصوص
  • تنظیف خشک و تمیز
واکس زدن بوت چرم

بوت را با تنظیف تمیز خشک کنید. با این کار خاک یا لکه‌های احتمالی باقیمانده روی سطح چرم را پاک کنید. سپس برس مخصوص چرب کردن یا واکس زدن را بردارید. اگر از واکس مخصوص چرم استفاده می‌کنید بهتر است ابتدا روی سطح کوچکی از چرم آن را امتحان نمایید. دلیل این کار اطمینان حاصل نمودن از عدم تغییر رنگ چرم می‌باشد.

این مسئله در مورد چرم‌های رنگ روشن یا چرم‌های خاص اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تست واکس را در قسمتی که خیلی مشخص نباشد انجام دهید. امکان دارد نتیجه واکس شما پس از چند ساعت مشخص شود. اگر واکس زدن رنگ چرم را تیره نکرد به معنای سازگاری واکس با چرم است. 

وسایل تمیز کردن بوت چرم

حالا واکس را روی پارچه تنظیف تمیز بزنید و با حرکت دایره‌ای روی سطح بوت چرم بکشید. به چرم فشار نیاورید. در طول بوت جلو و عقب بروید. سعی کنید تمام شکاف‌ها و چروک‌ها را پوشش دهید.

از واکس به اندازه‌ای که چرم نیاز دارد استفاده کنید. اگر بوت شما خشک به نظر می‌رسد باید 2 تا 3 بار این مرحله را تکرار نمایید. چرم نو و چرمی که به خوبی مراقبت شده است نیاز به واکس زیادی نخواهد داشت. زمانی که چرم دیگر واکس را جذب نکرد و شروع به خیس شدن کرد، دیگر ادامه ندهید.

در این مرحله واکس اضافی را از روی بوت پاک کنید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه خشک شود. بعد از 12 ساعت یک بار دیگر چرم را با تنظیف خشک کنید تا چربی و رطوبت اضافه آن گرفته شود.

واکس زدن بوت چرم و کفش چرم هر چند وقت یک بار باید انجام شود. در مناطق معتدل هر 3 ماه یک بار و اگر هر روز بوت چرم می‌پوشید حداقل ماهی یک بار این کار را تکرار کنید و در مناطق خشک هم باید ماهی یک بار بوت چرم را واکس بزنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish