روش شستشوی لباس پشمی، ابریشمی، کشی و نخی

چگونه از لباس‌های پشمی و اکرلیک نگهداری کنید

بیش از 200 نوع پشم متفاوت از 40 نژاد مختلف گوسفند وجود دارد؛ بنابراین وزن و جنس‌های متفاوت پشم به دلیل همین تفاوت‌ها است. 

پارچه‌های پشمی در برابر كثیفی، گرد و غبار و ساییدگی مقاوم هستند. معمول‌ترین کاربرد پارچه‌های پشمی در لباس‌های زمستانی به دلیل گرمابخشی آن‌ها است زيرا مانند يك عايق گرما را حفظ می‌كنند. به دلیل محبوبت و کاربرد زیاد این لباس‌ها در فصل سرما نحوه شستشوی لباس پشمی و اکرلیک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

لباس‌ پشمی یا بافتنی را با آب سرد بشویید و هرگز از آب گرم استفاده نکنید. زیرا آب گرم سبب جمع شدن الیاف پشم می‌شود و به اصطلاح لباس پشمی آب می‌رود.

شستشوی لباس پشمی

شستن لباس های پشمی با دست یا با ماشین لباسشویی؟

از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. لباس پشمی را در آب سرد قرار دهید و با دست در آب سرد بشویید. از نکات کلیدی شستن لباس بافتنی و پشمی با دست این است که به آرامی لباس بافت را بشویید. ازچنگ زدن و چلاندن لباس خودداری کنید.

اگر تمایل به شستشو در دست ندارید لباس پشمی و بافت را در کیسه‌های مخصوص شستشوی لباس‌های حساس قرار دهید و سپس با درجه شستشوی مخصوص لباس پشمی در ماشین لباسشویی بشویید.

خشک کردن و اتو کردن لباس های پشمی

برای خشك کردن لباس های پشمی آن‌ها را آويزان نكنيد بلكه بهتر است روی يك سطح صاف پهن كنيد تا تغيير شكل ندهند. لباس بافتنی خیس را تا نکنید. اگر برای خشک کردن لباس های پشمی عجله دارید آن را درون یک سبد قرار دهید تا آب آن خارج شود سپس با یک حوله خشک کنید و آب اضافی آن را بگیرید. از چلاندن لباس خودداری کنید زیرا سبب تغییر شکل لباس بافت می‌شود. هرگز از وسایل گرمایشی مانند شوفاژ و بخاری برای خشک کردن استفاده نکنید زیرا باعث تغییر شکل و حالت الیاف لباس پشمی می‌شود.

اگر قصد اتو کردن لباس پشمی را دارید ابتدا یک پارچه نخی نمدار روی آن قرار دهید. اتو را روی لباس نکشید تا الیاف لباس تغییر شکل ندهند. برای صاف کردن از فشار به صورت پرسی و از بخار زیاد اتو استفاده کنید. اتو را در حالت بخار روی پارچه نمدار که روی لباس پشمی قرار دارد بگذارید و بردارید

شستشوی لباس ابریشمی

ابریشم پارچه ظریفی است و بهتر است با احتیاط با آن رفتار کنید. نسبتاً به آسانی تمیز می‌شود و به راحتی گرد و غبار و لکه از روی آن محو می‌شود.

از آنجایی که اغلب ابریشم‌های رنگ شده، در شستشو رنگ پس می‌دهند بهتر است این لباس‌ها را خشکشویی کنید. در غیر این صورت لباس‌های ابریشمی خود را با دست و با آب گرم و مایع لباسشویی به آرامی بشویید و دقت کنید که آن را چنگ نزنید و  سپس آبکشی نمایید.

آب اضافی آن را با اندکی فشردن آن بگیرید و در حالی که رطوبت اندکی دارد با درجه حرارت مخصوص لباس ابریشمی آن را اتو کنید.

شستشوی لباس ابریشمی

شستشوی لباس کشی

لباس‌های کشی را با دست بشویید و از آب سرد و شوینده‌ای ملایم استفاده کنید یا آنها را در لباسشویی با درجه مخصوص الیاف مصنوعی بشویید. برای این لباس‌ها هرگز از سفید کننده استفاده نکنید زیرا الیاف آن‌ها را از بین می‌برد.

ضمنا لباس‌های سفید کشی را با لباس‌های رنگی در ماشین لباسشویی نشویید چون به سرعت رنگ می‌گیرند. اغلب لباس‌های کشی را می‌توان با درجه حرارت‌های پایین اتو کرد.

شستشوی لباس نخی

لباس‌های نخی یا کتان اغلب الیاف محکم دارند و می‌توانند درجات بالاتر دمای آب را تحمل کنند. آن‌ها را پس از شستشو در ماشین لباسشویی هنگامی که هنوز کمی مرطوب هستند اتو کنید و از اتوی بخار یا اسپری آب هنگام اتوکشی استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

لباس‌های نخی سفید را می‌توان با استفاده از سفید کننده‌ها لکه‌گیری کرد. اما توجه داشته باشید که پس از لکه‌گیری لباس را خوب آبکشی کنید تا مایع سفید کننده به صورت لکه‌های زرد رنگ روی لباس باقی نماند.

شستشوی لباس نخی

شستشوی لباس کشمیر

مهمترین نکته قبل از شستشوی هر لباسی توجه به تگ  و دستورالعمل شستشوی آن است. در مورد لباس‌های کشمیر هر آن چه را که تگ لباس می‌گوید فراموش کنید.

لباس های کشمیر بهتر است با آب سرد و دست شستشو شوند. از مایع لباسشویی به جای پودرهای آنزیم دار استفاده کنید و ده دقیقه اجازه دهید در آب خیس بخورند.

لباس کشمیر را چنگ نزنید و برای خشک کردن هرگز آویزان نکنید. از آبکش یا سبد برای خارج شدن آب اضافی آن استفاده کنید و با فشردن حوله خشک و تمیز روی آن خشک شدن را تسریع نمایید. از شستشوی زیاد این لباس‌ها بپرهیزید و به دو بار شستشو در هر فصل بسنده کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish