زارا
محصولات زارا

مؤسس و مغز متفکر زارا

آمانسیا اورتگا (Amancio Ortega)، پیرمرد هشتاد و سه‌ ساله ‌ی اسپانیایی که امروز سومین مرد ثروتمند جهان است، در سال ۱۹۳۶ در خانواده‌ای کارگری در شهر Busdongo de Arbas ایالت لیون اسپانیا به دنیا آمد. در سن چهارده‌ سالگی مدرسه را کنار گذاشت و به لاکرونیا رفت تا شغل پدرش را ادامه دهد و به‌عنوان یک کارگر خط راه آهن کار کند. اما مدتی بعد در خیاط‌ خانه‌ای به نام گالا کار پیدا کرد و در آن‌جا بود که یاد گرفت چگونه لباس‌ بدوزد.

آمانسیا هم‌اکنون صاحب شرکت ایندیتکس و برندهای زیرمجموعه‌ی آن ازجمله قدیمی ‌ترین آن‌ها زارا ست. او میلیاردری خود ساخته و بسیار مرموز است. زیرا کمتر با کسی صحبت می‌کند و تاکنون هیچ مصاحبه‌ای با هیچ خبرگزاری‌ای نداشته است. آقای اورتگا حتی افتخار شرکت در مراسم اهدای جوایز را نیز به برگزارکنندگان آن نمی‌دهد. تاجایی‌که به نظر می‌رسد عکس گرفتن از کسانی که پلیس بین‌الملل دنبال آن‌هاست، از عکس گرفتن از آمانسیا اورتگا آسانتر باشد. ثروت اورتگا تا پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ مبلغی بالغ ۷۰میلیارد دلار برآورد شده که او را تبدیل به سومین مرد ثروتمند اروپا کرده است.

زارا
موسس و بنیانگذار بزرگترین خردهفروشی دنیا زارا

خرده فروشی زارا از کجا شروع شد

آمانسیا اولین فروشگاه زارا را در سال ۱۹۷۵ در مرکز شهر گالیسی لاکرونیا که یکی از شهرهای شمالی اسپانیاست، افتتاح کرد. اولین فروشگاه، محصولاتی را با قیمت پایین و مد روز بزرگ ‌ترین برندهای دنیا به مشتریان عرضه می‌کرد.

در طول دهه‌ی هشتاد میلادی اورتگا نوع تولید و پروسه‌ی توزیع محصولات را به منظور کاهش زمان تولید و پاسخ‌گویی سریعتر به ترندهای روز تغییر داد و نام آن را فشن لحظه‌ای یا instant fashions گذاشت. یعنی زارا برای شناخت، طراحی، تولید و روانه‌ی بازار کردن یک محصول، تنها دو هفته زمان لازم دارد. او این پیشرفت‌ها را مدیون استفاده از فن‌آوری اطلاعات به شیوه‌های مختلف و به کار بردن نظر و طرح‌های گروهی از طراحان، به جای طرح‌های شخصی بود. تئوری‌ای که در نود درصد مواقع دلیلی مهم برای رشد یک کسب ‌وکار موفق بوده است.  

زارا برای شناخت، طراحی، تولید و روانه‌ی بازار کردن یک محصول، تنها دو هفته زمان لازم دارد.

زارا
نمای داخلی یکی از فروشگاه های زارا

زارا؛ نامی اتفاقی یا از پیش تعیین ‌شده؟

همیشه در هنگام ثبت شرکت یا بازگشایی فروشگاه، انتخاب نام مجموعه، چالشی بزرگ به حساب می‌آید. تلاش برای پیدا کردن اسم مناسب یک برند، برای کسانی که به یک چیز خاص مانند یک فیلم قدیمی یا یک موزیک خاطره‌انگیز و یا حتی یک شخصیت معروف، علاقه‌ مند هستند به‌ مراتب آسان‌تر است.

آمانسیا به شخصیت زوربای یونانی با بازی درخشان آنتونی کویین در فیلمی به همین نام بسیار علاقه‌ مند بود؛ به همین دلیل اولین مغازه‌ی خود را زوربا Zorba نام‌ گذاری کرد. اما بعد از مدتی صاحب مشروب ‌فروشی دو کوچه بالاتر با همین اسم نزد او آمد و گفت دو فروشگاه با نام مشترک در نزدیکی هم باعث سردرگمی مشتری‌ها خواهد شد اما او تابلوی مغازه‌ی خود را سفارش داده بود و آمانسیا مجبور به تغییر نام مغازه‌ی خود شد و نزدیکترین نام به زوربا را انتخاب کرد: زارا.

لوگوی این برند نیز از ابتدا در مینیمال ترین حالت ممکن انتخاب شد تا وقار و سادگی روش زارا را نشان دهد.

زارا
لوگوی قدیمی و جدید زارا

نحوه گسترش برند زارا

زارا فعالیت بین ‌المللی خودش را سال ۱۹۸۸ در پورتوی پرتغال شروع کرد. همان سال وارد ایالت متحده‌ ی آمریکا شد. پس از استقبال بی‌نظیر از زارا در کشورهای جدید، این برند فعالیت خود را تا کشورهایی مثل فرانسه، مکزیک، بلژیک، سوئد و ژاپن گسترش داد.

اوایل سال ۲۰۰۰ زارا اولین فروشگاهش را در ژاپن و دو سال بعد در سنگاپور افتتاح کرد. در سال‌های بعد کشورهای روسیه، مالزی، چین، مراکش، رومانی، فیلیپین و اندونزی میزبان زارا شدند. کره‌ی جنوبی در سال ۲۰۰۸ و هند در ۲۰۱۰ شعبات زارا را در کشورشان افتتاح کردند. آفریقای جنوبی و استرالیا در ۲۰۱۱ به جمع زارا پیوستند.

در سپتامبر ۲۰۱۱ زارا فروشگاه اینترنتی خود را افتتاح کرد. این برند در نوامبر همان سال در پنج کشور دیگر شعبه‌های خود را افتتاح کرد و تا سال ۲۰۱۷ در بیش از یازده کشور قابلیت خرید اینترنتی برای مشتریان زارا فراهم شد.  

زارا تکنولوژی RFID را از سال ۲۰۱۴ به فروشگاه‌هایش معرفی کرد. با این تکنولوژی زمانی که شما از برند زارا خرید کنید، تراشه‌هایی که داخل تگ محصول جایگذاری شده، به شرکت این اجازه را می‌دهند تا در همان لحظه از فروش محصول مطلع شود و اقدام برای جایگزینی آن کند. همچنین مدیران در شعب زارا خیلی دقیق به نظرات مشتریان گوش می‌دهند و آن‌ها را به شرکت انتقال می‌دهند، تا تغییرات موردنظر مشتریان در مجموعه‌ی بعد اعمال شود.

زارا
پاکت های فروش زارا

محصولات زارا

زارا همچنان‌ که انتخاب‌های مناسب و متنوعی برای پوشاک زنان و مردان ارائه می‌کند، برای کودکان نیز با همان کیفیت و کمیت به تولید و ارائه‌ی محصول می‌پردازد. محصولات زارا براساس ترندهای مورد استقبال مصرف ‌کنندگانش طراحی می‌شود. هر دو هفته یک بار محصولات جدید بر اساس ترندها و نیاز مشتریان وارد فروشگاه‌ها می‌شوند و دقیقا بعد از طراحی محصولات حدود ده تا پانزده روز زمان لازم است تا محصولات روی قفسه‌ی فروش‌گاه‌ها چیده شوند. زارا هر سال حدود ۴۵۰میلیون محصول روانه‌ی بازار می‌کند. این برند معتبر علاوه بر لباس، کیف، کفش، اکسسوری و عطر نیز تولید می‌کند.

هر دو هفته یک بار محصولات جدید بر اساس ترندها و نیاز مشتریان وارد فروشگاه‌ها می‌شوند

زارا
نمایی از محصولات زارا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish