قسمت دوم

زارا
مجموعه زارا

استراتژی‌های تولید و توزیع

زارا در سال ۲۰۱۷ در لیست بهترین برندهای جهان رتبه‌ی بیست و چهارم را کسب کرد. تمام دلایلی که ، به عنوان نقاط مثبت زارا برای کسب این مقام نام برده میشود را میتوان در چهار گروه مختلف جای داد و این چهار دلیل ارزشمند: زیبایی، نظم و ترتیب،کارآمدی و دوام محصولات و برند زاراست.


زیبایی، نظم و ترتیب،کارآمدی و دوام محصولات ویژگی برند زاراست

 موفقیت زارا را به طور کامل میتوان با قابلیت تغییر لحظه‌ای آن با توجه به ترندهای روز دنیای مد توجیح کرد.

زارا
کارخانه زارا

زارا از ابتدا شکافی را در بازار دنیای مد کشف کرد، تعدادی از برندهای مشهور دنیا در آن زمان کمک بسیاری به کشف این موضوع توسط زارا داشتند  و این شکاف چیزی نبود جز، همگاهم بودن با آخرین و به روزترین ترندها و در عین حال در دسترس بودن و کیفیت بالای محصولات. برند زارا ، نگاه دقیقی به تغییرات فشن داشت و هر روز پنجره ی جدیدی را به روی استایل های جدید و ترندها پیدا  و بر اساس آنها اجناس جدیدی را تولید میکرد. زارا آنها را به فاصله‌ی یک تا دو هفته درفروشگاه ها قرار می‌داد. در یک مقایسه‌ی جسورانه با باقی برندها، بیشتر آنها نزدیک به شش ماه زمان لازم دارند تا مجموعه ای را طراحی و روانه‌ی بازار کنند.


 موفقیت زارا را به طور کامل میتوان با قابلیت تغییر لحظه‌ای آن با توجه به ترندهای روز دنیای مد توجیح کرد.

این مربوط به قابلیت خوب استراتژی‌های زارا در ارتباط با معرفی محصولات بر اساس آخرین ترندهاست، با استفاده از این روش سریع زارا توانست باقی رقبای خود را کنار بزند وسریعا به برند محبوب کسانی می‌خواهند با ترندهای روز همراه باشند تبدیل شود.

 آمانسیا اورتگاAmancio Ortega  مدیر برند زارا به خاطر نظریه جالبش در مورد لباس ها شهرت دارد، او معتقد است لباس ها ابزاری نابود شدنی هستند. براساس عقیده‌ی او مردم باید دوست داشته باشند تا از لباس‌هایشان برای مدت کوتاهی استفاده کنند و بعد آن‌ها را دور بریزند، نه اینکه آن ها را در قفسه ها نگهداری کنند.

 آمانسیا اورتگاAmancio Ortega  مدیر برند زارا به خاطر نظریه جالبش در مورد لباس ها شهرت دارد، او معتقد است لباس ها ابزاری نابود شدنی هستند. براساس عقیده‌ی او مردم باید دوست داشته باشند تا از لباس‌هایشان برای مدت کوتاهی استفاده کنند و بعد آن‌ها را دور بریزند، نه اینکه آن ها را در قفسه ها نگهداری کنند.

زارا

این خرده فروشی بزرگ روی سه وجه کاری خود متمرکز بوده است تا به این نتایج خارق‌العاده برسد:

زمان کوتاه پروسه:

  همیشه در تمامی فروشگاه‌های زارا اجناسی که مشتریان مد روز می‌پوشند موجود است. زمانی که بسیاری از خرده فروشی ها در تلاش هستند تا پیش بینی کنند که مشتریان ممکن است در ماه آینده چه چیزی را بخرند، زارا قدمی به جلو برمیدارد و به مشتریان پیشنهاد می‌دهد تا در ماه آینده چه چیزی بخرند، و از امتیازات آن بهره‌مند میشود.

تعداد کم محصولات:

زارا هیچگاه تمامی محصولاتش را به نمایش نمی‌گذارد به همین جهت نوعی کمیابی مصنوعی ایجاد می‌کند. این روش از حقیقتی سرچشمه میگیرد و آن اینست که: هر چه کمتر در دسترس باشی مرغوب تر هستی. تولید کم محصولات خوبی دیگری نیز دارد، اگر استایلی سریع از چرخه‌ی مد خارج شود یا کلا زیاد مورد توجه مشتریان زارا قرار نگیرد زارا ضرر هنگفتی نمیکند. زارا تنها دوبار در سال و آن هم به مقدار خیلی کم، قیمت محصولات را پایین میآورد. (حراج میکند)

استایل های متعدد:

میتوان تخمین زد که زارا هر ساله حدود ۱۲۰۰۰ محصول تولید میکند. اگر محصولی خیلی سریع به فروش برود، محصولات جدید زیادی منتظر جایگزینی هستند. این به معنای دادن انتخاب های بیشتر و داشتن شانس بالاتر در مواجه با مشتریان است.

هسته ی اصلی موفقیت های زارا توجه بیش از اندازه به مشتریان و نظرات آنهاست. برای مثال، در سال ۲۰۱۵ خانومی به نام میکوMiko  وارد فروشگاه زارا در توکیو شد و به فروشنده‌ی فروشگاه گفت که به دنبال روسری صورتی می‌گردد. اما در فروشگاه هیچ روسری صورتی موجود نبود همین اتفاق دقیقا برای میشل Michelle و الین Elaine در سانفرانسیسکو و گیزل Giselle در فرانکفورت افتاد همه ی آنها وارد فروشگاه زارا شدند ، درخواست روسری صورتی داشتند ،اما دست خالی از فروشگاه خارج شدند، این اتفاق در سراسر جهان در چند روز بعد از آن جریان، برای شعبات و افراد مختلفی افتاد.

زارا
اکسسوری زارا

تنها هفت روز بعد، بیش از ۲۰۰۰  فروشگاه زارا شروع به فروش روسری های صورتی کردند. ۵۰۰۰۰۰ هزار روسری صورتی در کمتر از سه روز در فروشگاه های زارا به فروش رسید.

در دنیای فشن ترندها به شکل کوچکی شروع میشوند اما سریعا گسترش می‌یابند. پرسنل فروشگاه های زارا به گونه ای آموزش دیده اند تا خوب به نظرات مشتریان گوش کنند از آن ها یادداشت برداری کنند و به شرکت گزارش دهند. به همین دلیل فروشندگان و مشتریان زارا اعضای مهم طراحی و تشکیل استراتژی های آن هستند.


فروشندگان و مشتریان زارا اعضای مهم طراحی و تشکیل استراتژی های آن هستند

  • زارا
  • زارا

فرهنگ زارایی: غیر ممکن وجود ندارد

زارا سالانه بسیاری از استعداد های جوان را جذب میکند. ۹۰ درصد پرسنل زارا را افراد کم تجربه تشکیل میدهند. برند زارا هیچ ترسی برای انتقال مسئولیت به افراد جوان ندارد و فرهنگ زارایی ریسک پذیر بودن را آموزش میدهد. پس از میان آزمون و خطاهای فراوان گاهی نیز به ایده های بکر و دست نخورده میرسند.

زارا
زارا کایکشن بهار تابستان ۲۰۱۹

آینده ی برند زارا و چالش های بیزنسی آن

بازرگانی موبایلی

زارا کمی دیرتر وارد دنیای تکنووژی شد، اما سریعا متوجه شد که با مشتریانی اهل تکنولوژی طرف است. تحقیقات نشان داده که درصد بالایی از مردم تا سه سال آینده از موبایل هایشان بجای ویترین فروشگاه ها و برای خرید استفاده میکنند.

به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ درصد ترافیک سایت ها توسط موبایل ها شناسایی شده است و این عدد در حال افزایش است. پس زارا در حال افزایش ظرفیت خود برای پاسخگویی کامل به این نیاز مخاطبان در چند سال آینده است.

زارا
صفحه اینستاگرام زارا

شعبات زارا در ایران

پس از جستجوی فراوان ما تنها یکی از شعبات زارا را پیدا کردیم که در سایت خود زارا ثبت شده باشد( اگر شعبه ای رو میشناسید به ما بگید) و اون شعبه هم از زیر مجموعه های کمپانی زیلان است. این فروشگاه کالکشن های زارا شامل لباس کفش و اکسسوری را رونمایی میکند. پس اگر توی ایران میخواهید از یه فروشگاه معتبر محصولات زارا رو تهیه کنید، یه سری به تهران بزرگراه اشرفی اصفهانی مجتمع تیراژه کمپانی زیلان بزنید.

این بود اطلاعاتی در مورد بزرگترین خرده فروشی دنیا که برای شما نوشتیم. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و کمی با اسرار زارا آشنا شده باشید. نظراتتون رو برای ما بنویسید. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish