همه ما زمان خرید کفش عددی را به عنوان سایز به فروشنده کفش اعلام می‌کنیم. این عدد در کفش‌های زنانه ۳۵ تا ۴۱ و در کفش‌های مردانه ۴۰ تا ۴۶ معمولا متغیر است. اما آیا سایزبندی کفش به همین اعداد ختم می‌شود و ما می‌توانیم با همین اعداد بهترین سایز کفش را برای خودمان انتخاب کنیم. شاید تا پیش از مطالعه این مطلب جواب شما مثبت باشد، اما پس از مطالعه این مطلب آگاه خواهید شد برای داشتن یک کفش مناسب و راحت علاوه بر سایز طولی، یک سایز عرضی نیز در کفش‌ها وجود دارد که می‌بایست با آگاهی کامل نسبت به آن اقدام به خرید کفش کنید.

چه کفشی مناسب فوتبال است؟

اندازگیری سایز مناسب کفش
اندازگیری سایز مناسب کفش

درک اندازه کفش‌های عریض

اندازه کفش های پهن با استفاده از اصطلاحات زیادی توصیف می شود و معمولاً بسیار گیج کننده است. اندازه های مختلفی(عادی، متوسط​​، پهن، بسیار پهن) ، به علاوه حروف(B، D، E و غیره) یا حروف با اعداد (۲A، ۲E، ۴E) وجود دارد.  به خواندن ادامه دهید تا آگاه شوید اندازه های مختلف عرض کفش چیست و کدام نوع کفش مناسب پای شما خواهد بود.

درک اندازه کفش‌های عریض، سایز مناسب کفش
درک اندازه کفش‌های عریض

کفش‌های عرض گسترده (پهن) چیست؟

کفش‌های پهن عرض، کفش‌هایی با اندازه عادی هستند که طول کلی آن‌ها یکسان است، اما جعبه انگشت (قسمتی که انگشتان پا در آن جا می‌گیرد) و عرض جلوی پا برای قرار دادن پاهای پهن‌تر افزایش می‌یابد. افرادی که پاهای پهنی دارند معمولاً عرض پاشنه آن‌ها یکسان است، اما دارای پاهای پهن‌تر و انگشتان پای عریض‌تری هستند. کفش‌های با عرض گسترده (پهن) در عین حال ممکن است عمق بیشتری نیز داشته باشند، زیرا پاهای پهن معمولا بلندتر نیز هستند.

کفش‌های عرض پهن،سایز مناسب کفش
کفش‌های عرض پهن

توضیح اندازه عرضی کفش

درست مانند جدول سایزبندی در لباس، سایزبندی عرض کفش نیز می تواند بسیار گیج کننده باشد زیرا برند ها و سبک های مختلف، از روش های مختلف اندازه گیری کفش خود استفاده می کنند. به این ترتیب که دو روش اندازه گیری متفاوت جهت اعلام سایز بندی عرضی کفش وجود دارد، که هم از یک سیستم حرفی و هم از یک سیستم اندازه گیری کلمه ای استفاده می کنند. لازم به توضیح است که حروف معمولا با سایزبندی اصلی کفش جفت می شوند. جدول زیر متداول ترین اندازه های عرضی کفش را نشان می دهد.

ترند کیف و کفش بهار و تابستان ۲۰۲۱

سایزبندی عرضیعرض کفش مردانهعرض کفش زنان
۴Aخیلی باریک
 یا ۲Aخیلی باریکباریک
Bمحدود ، تنگمتوسط ​​/ عادی / استاندارد
Dمتوسط ​​/ عادی / استانداردپهن
 یا ۲Eپهنفوق العاده پهن
۴E +فوق العاده پهن

توضیح اندازه عرضی کفش

سایز عرض کفش با حروف

نمایش  A / 2A / 4A

عرض ‘A’ به طور معمول کفش باریک برای زنان و کفش فوق العاده باریک برای مردان برچسب‌گذاری می‌شود. با افزودن “A” های اضافی (۲A، ۳A، ۴A و غیره) کفش ها باریک‌تر می‌شوند. این نوع سایزبندی همچنین ممکن است به صورت حرف خالص (بدون عدد) بیان شوند (۲A=AA ، ۳A=AAA، ۴A=AAAA و غیره). یک اتفاق دیگر نیز در این میان ممکن است رخ دهد، این فرایند می‌تواند پیچیدگی این نوع سایزبندی را حتی پیچیده‌تر کند! به این ترتیب که در کفش‌های زنانه گاهی اوقات از اصطلاحات Slim و Super Slim  نیز یاد می‌شود که در اصل همان Narrow و Extra Narrow به معنی باریک و بسیار باریک می‌باشند.

نمایش  B

عرض ‘B’ رایج ترین اندازه حروف برای زنان است و یک عرض عادی / متوسط ​​/ استاندارد در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که برای مردان، عرض باریک در نظر گرفته شده‌است.

نمایش D

عرض ‘D’ رایج‌ترین اندازه برای آقایان است و یک عرض عادی / متوسط ​​/ استاندارد در نظر گرفته می‌شود. اما برای زنان، عرض ‘D’ پهن در نظر گرفته می‌شود. 

نمایش  E / 2E / 4E

سایزهای ۲E و ۴E رایج ترین اندازه‌ها در این عرض پا هستند و تقریبا شبیه به سایزبندی ‘A’ عمل می‌کنند، یعنی با افزودن بیشتر E باعث افزایش عرض کلی کفش می‌شود. برای مردان، ۲E  یک کفش Wide یا پهن در نظر گرفته می‌شود، در حالی که ۴E یا بزرگتر Extra Wide یا همان خیلی پهن در نظر گرفته می‌شود. برای خانم‌ها کفش ۲E یا بزرگتر کفش Extra Wide در نظر گرفته می‌شود. بعضی از کفش‌ها در اندازه‌های بزرگتر یعنی تا ۱۰E موجود هستند که بیشتر در کفش‌های دیابتی دیده می‌شود.

عرض کفش بر اساس اندازه

عرض‌های باریک / خیلی باریک

برای خانم‌ها، اندازه حروف ‘A’ باریک در نظر گرفته می‌شود و با هر چیزی بیشتر از ۲A بسیار باریک محسوب می‌شود. برای آقایان، عرض ‘B’ یک کفش باریک، و عرض ‘A’ بسیار باریک در نظر گرفته می‌شود.  باریک / بسیار باریک گاهی اوقات Slim / Super Slim نامیده می‌شود. تفاوت بین A و ۲A  کم است، بنابراین تولیدکنندگان معمولاً اندازه‌های ۲A و ۴A را ارائه می‌دهند.

۶ مورد از رایج‌ترین کفش‌های سنتی ژاپن

عرض‌های متوسط ​​(عادی / استاندارد)

برای خانم‌ها، اندازه حرف ‘B’ اندازه متوسط ​​/ عادی / استاندارد در نظر گرفته می‌شود، در حالی که برای مردان اندازه متوسط و استاندارد عرض ‘ D’ است.  به خاطر داشته باشید اگر کفشی به طور واضح عرض را یادداشت نکند، معمولا تصور می‌کنید که متوسط ​​باشد. 

عرض‌های پهن / خیلی پهن

برای زنان، سایز D عرض پهن در نظر گرفته می‌شود، در حالی که برای مردان، عرض پهن به طور معمول از E شروع می‌شود و هر چیزی بیشتر از ۲E خیلی پهن در نظر گرفته می‌شود. خاطر نشان می‌شود همه برندها برای پاهای بسیار بسیار پهن محصول ارائه نمی‌دهند و ۲E و ۴E متداول‌ترین هستند.

آشنایی با نرم‌افزارهای طراحی کفش

نحوه تشخیص سایز عرضی پا

اگر مرتباً کفشی را امتحان می‌کنید که از نظر طول مناسب باشد، اما در پهلو احساس تنگی می‌کنید، نشانه کاملا واضحی است که ممکن است به کفش با عرض گشاد نیاز داشته باشید. جابجایی سایز به کفشی با طول بیشتر یک روش رفع مشکل معمول به حساب می‌آید که مقدار کمی عرض اضافی به شما می‌دهد، اما با این تصمیم یک فضای نامعقول و اضافی در پاشنه یا جعبه انگشت‌ها اضافه خواهدشد.

این اتفاق به چند دلیل بد است؛ نخست می‌تواند باعث ایجاد جوش یا تاول شود، ضمن آنکه راه رفتن شما را تغییر می‌دهد. همیشه بهتر است به جای افزایش سایز طولی کفش یک جفت کفش متناسب با عرض و طول پاهایتان پیدا کنید.  امروزه از دستگاهی به نام براناک (Brannock) جهت اندازه گیری دقیق سایز پا در راستای طولی و مخصوصا عرضی استفاده می‌شود. به این ترتیب با سهولت می‌توانید ضمن آگاهی از سایز واقعی پاهایتان بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish