تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و هم‌چنین فرآیندهای تکمیلی انجام شده بر روی پارچه مانند رنگرزی و چاپ به عنوان یکی از صنایع مهم در هر جامعه‌ای بوده که با مد پایدار و محیط زیست سازگار باید باشد

صنعت نساجی شامل تمام مراحل تولید الیاف، تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و همچنین فرآیندهای تکمیلی انجام شده بر روی پارچه مانند رنگرزی و چاپ به عنوان یکی از صنایع مهم در هر جامعه ای می باشد.

رونق صنعت نساجی در حالی که کمک بزرگی به اقتصاد کشور می کند، می تواند اثرات زیست محیطی زیان باری نیز بر محیط زیست داشته باشد. صنعت نساجی یکی از صنایع پرمصرف منابع آب، انرژی و مواد شیمیایی می باشد! در نتیجه، مقدار تولید پسماند و پساب نیز در این بخش بسیار زیاد است. در این بین، فعالان صنعت مد و لباس در چند سال گذشته توجه ویژه ای به موضوع مد سازگار با محیط زیست داشته اند.

فیلیپ لیم (phillip lim) بنیانگذار و مدیر برندتجاری شخصی خود در اقدامی جالب توجه به همکاری با شارلوت مک کوردی (charlotte mccurdy) پژوهشگری که به ساخت نوعی پلاستیک از جلبک و کربن حاصل از مواد آلی در اقیانوس ها مشهور است، پرداخته است،

این همکاری در زمینه طراحی و تولید یک لباس پوشیده از نوعی پولک از جنس جلبک های اقیانوسی می باشد؛ ایده‌ای که سبب نوآوری و استفاده از مواد بازیافتی در صنعت مد و فشن شده است. جالب است بدانید این پروژه بر بستر کمپینی به نام One X One که به بزرگ ترین معضلات صنعت مد، تغییرات آب و هوایی، تخریب محیط زیست و تاثیرات اجتماعی آن ها می پردازد، شکل گرفته است.

فیلیپ لیم‌ (phillip lim) در این باره می‌گوید:‌” کلید اصلی این آزمایش، خارج کردن آن از متن و قرار دادن آن در بستر زندگی واقعی بود! بنابراین ما به این فکر کردیم که چگونه آن را به سمت نوعی پولک دوزی خاص سوق دهیم! البته منظور از پولک در اینجا مواد زائد پلاستیکی قابل بازیافت می باشد‌.

الیاف.

شارلوت مک کوردی (charlotte mccurdy) در حال تحقیق پیرامون پلاستیک زیستی حاصل از جلبک ها به عنوان بخشی از مشارکت او در این پروژه مستقر در مرکز رشد موزه NEW INC می باشد. جالب است بدانید جلبک ها یکی از کارآمدترین ارگانیسم ها در زمینه تبدیل انرژی خورشید به انرژی پتانسیل شیمیایی ذخیره شده می باشند؛ به عبارت دیگر، جلبک ها بهترین ارگانیسم در زمینه جداسازی کربن به شمار می آیند.

شارلوت مک کوردی در این باره می گوید: ” من در رشته تفکر استراتژی پایدار تحصیل کرده ام؛ اما سپس متوجه شدم که شکاف واقعی و چالش اصلی ما در ایجاد چشم اندازهای آینده و زندگی آینده است،بنابراین ما می توانیم یک چشم انداز جمعی داشته باشیم که به عنوان یک جامعه به سمت آن حرکت کنیم! و این پروژه نیز بی شک کار خلاقانه ای است.‌“

فیلیپ لیم (phillip lim) و شارلوت مک کوردی (charlotte mccurdy) با آگاهی از تاثیرات منفی صنعت نساجی بر محیط زیست و کیفیت کره زمین،‌ایده‌ی استفاده از کربن را آغاز نمودند و آینده ای سالم و سبز را برای صنعت مد و فشن متصور شدند.

فیلیپ لیم در انتها می افزاید:‌” ما از سایه های سبز و چگونگی فرآیند فتوسنتز و نحوه انعکاس و شکستن نور در آن الهام گرفتیم، ما اکوسیستم زندگی دریایی را تصور کردیم و سعی در ساخت و ساز و بازسازی این اکوسیستم داشتیم؛ایده ای متشکل از تورهای ماهیگیری به عنوان پارچه ای که پولک ها بر روی آن دوخته می شوند تا مرواریدها و کریستال های الهام گرفته از صدف های دریایی “

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish