ابهام و کشش ساختار فرمی کفش، در مسیری پیش رفته که به نظر شما آیا طراحی پاشنه‌ی کفش با تضاد صوری امکان پذیراست؟تعادل ساختاری هر یک از اجزا چگونه تامین شود تا فرد با هر قدم، احساس راحتی داشته باشد؟ تصمیم‌گیری ایده‌ال از فرآیند طراحی تا تولید کفش با فرم‌های روشن، این امکان را می‌دهد تا قانون دقیقی تنظیم شود. چراکه هر روش به مفهوم‌های ساده و تعریف ‌شده نیاز دارد.

پس هندسه‌ی منفرد در پاشنه‌ی کفش، یک پاسخ روشن برای طراحی ایمن و تولید کفش شماست. اما با کمی چاشنی، طراحی کفش خود را منحصر به فرد کنید. شما اصول آشپزی را یاد گرفتید و دستور پخت هر غذا را می‌دانید. اما برای خوشمزه‌تر شدن غذایتان، ادویه‌ی مخصوص به خود را استفاده می‌کنید. اگر پاشنه‌ی کفش شما، به جای یک هندسه از چند فرم هندسی متضاد تشکیل شود چه اتفاقی می‌افتد؟

روند طراحی پاشنه‌ی کفش با تضاد صوری
روند طراحی پاشنه‌ی کفش با تضاد صوری

   روند سیر مطلب بدین صورت است که ابتدا به مفهوم هندسه در پاشنه‌ی کفش می‌پردازیم. یک طراح برای خلق طرح‌های کفش خود تا چه اندازه به دانش هندسه نیازمند است؟ با بازیابی تضاد در طراحی آشنا می‌شویم. رابطه‌ی تضاد و جالب بودن یک مفهوم چیست؟ چگونه یک جریان متضاد در نظر بیننده جالب و جذاب تلقی می‌شود. پس از آن به جریان تضاد صوری در طراحی پاشنه‌ی کفش می‌رسیم. اینکه تضاد صوری چیست و چگونه می‌توان آن را در جزییات طراحی پاشنه‌ی کفش از آن استفاده کرد. آیا به عنوان ابزاری برای منحصر به فرد کردن طراحی خود شمرده می‌شود؟

برای تفهیم هر چه بهتر این موضوع به چاشنی تضاد صوری در کفش‌های yuul yieاشاره می‌کنیم.در نهایتانتخاب فرم در طراحی پاشنه‌ی کفش را خواهیم داشت که کدام فرم‌ها ارزش بالاتری دارند. نحوه‌ی ترکیب کردنشان در فرآیند تضاد به چه صورت خواهد بود.

۱۰ طرح کفش مفهومی و خلاقانه

طراحی کفش و پاشنه‌ی کفش زنانه
طراحی کفش و پاشنه‌ی کفش زنانه

مفهوم هندسه در پاشنه‌ی کفش

هندسه‌ در پاشنه‌ی کفش، به عنوان ابزار عملی در فرآیند طراحی، تکامل پیدا کرد. یک دستگاه منطقی- انتزاعی که قابل گسترش بوده و امکان اعمال تغییرات بر روی آن فراهم است. سنجش میان انداره‌ی دو چیز، یک نسبت را پدید می‌آورد. هر دستگاه ساماندهی تناسب، نسبت‌های ویژه‌ای میان بخش‌ها و نیز هر جز با کل را تعیین می‌کند. بشر از دیرباز به رابطه‌ی میان اندازه‌ و شکل‌ها پی برده و تلاش کرده با این اندازه، به شکل‌ها برسد و یا بالعکس. شالوده‌ی دانش هندسه و زمینه‌ی بنیادی آن، همین شکل‌ها و اندازه‌هاست. انسان از گذشته‌های دور، در پی کشف این تناسبات برای خلق طرح‌های خود بوده است. یک طراح کفش علاوه بر زیبایی باید بر ابزار قدرتمند هندسه و شناخت آن متمرکز باشد. ارتباط طراح به‌واسطه‌ی به کارگیری هنر هندسه در پاشنه‌ی کفش، با طرح خود شکل می‌گیرد.

ترکیب هندسی در پاشنه‌ی کفش
ترکیب هندسی در پاشنه‌ی کفش

بازیابی تضاد در طراحی

     واژه‌ی تضاد در طراحی زمانی معنا پیدا می‌کند که، رابطه‌ی یک عنصر خاص با دیگر عناصر مورد بررسی قرار گیرد. بازیابی تضاد به این معنا است که آنچه ساخته می‌شود به عمد خود را از سایر اجزا جدا کرده باشد. در نهایت چیزی دیگری نشان دهد. این چیز دیگر بودن، به معنای غیر منتظره بودن و یا نوعی بداعت است. هر طرح بدیعی، باید حداقل ارتباط با عناصر قبلی و زمینه‌ی خود را داشته باشد تا پیامش قابل درک باشد. به این معنی که برخلاف کوشش طراح در چیز دیگر بودن، بایستی عواملی از زمینه در نقش حفظ شده باشد. در ترکیبات تضادگونه، دو عنصر از هم مستقل می‌شوند ولی تا مرز تقابل پیش نمی‌روند. درک و شناخت ماهیت تضاد، کلید اصلی استفاده از آن در روند طراحی کفش است. چرا که اگر بی‌محابا استفاده شود، موجب از بین رفتن نظم و تعادل بصری می‌شود.

آشنایی با نرم‌افزارهای طراحی کفش

تضاد هندسی در طراحی کفش
تضاد هندسی در طراحی کفش

رابطه‌ی بین تضاد و جالب بودن

    تحقیقات اخیر روانشناسی نشان می‌دهد، انسان‌ در میدان بصری خود شکل‌های پیچیده را ترجیح می‌دهد. رابطه‌ی بین تضاد و جالب بودن در اینجاست که مطرح می‌شود. اتفاقی که می‌افتد این است که، ترجیح پیچیدگی بر سادگی بصری به چالش کشیده می‌شود. پیچیدگی بصری عناصر، به جالب بودن آن‌ها، اندازه‌گیری ذهنی و عینی و مدت زمان توجه مردم به الگوهای ذهنی بستگی دارد.

هر چه فرد مدت طولانی‌تری یک الگوی پیچیده را بیازماید، آن جریان جالب‌ و خوشایند است. ترجیح پیچیدگی بر سادگی مردم، دوره‌هایی دارد و این به وضعیت فرد در جامعه و فرهنگ آن بستگی دارد. تضاد و پیچیدگی در طراحی باید به گونه‌ای استفاده شود که، نظم کلی حفظ شود تا آشفتگی بوجود نیاید. این جریان نه تنها طراحی کفش شما را از یکنواختی آزاد می‌کند، بلکه آن را جالب‌تر نمایش می‌دهد. دیده‌شدن عناصر متضاد در کنار یکدیگر، رابطه‌ی میان تضاد و جالب بودن را برای بیننده تقویت می‌کند.

تضاد هندسی در پاشنه‌ی کفش زنانه
تضاد هندسی در پاشنه‌ی کفش زنانه

تضاد صوری در طراحی پاشنه‌ی کفش

   تضاد صوری بدین معناست که، می‌توان از چندین فرم جنبی در ساختار شکل‌گیری طراحی پاشنه‌ی کفش، استفاده کرد. یک ترکیب فرم، می‌تواند از تعدد فرم‌های با ارزش و برابر تشکیل شود که باهم در تضاد هستند. این تضاد در فرم ظاهری کفش، نوعی تنش ایجاد می‌کند که مقبولیت عمومی را شامل شده است. اما استفاده از دو یا چند فرم اساسی در پاشنه، اجباری در کار نیست که ارزش تمامی آنها برابر باشند. چراکه می‌توان یکی از آنها را به عنوان فرم غالب در نظر گرفت. حتی این امکان وجود دارد که هر دو فرم از طریق تحلیل یکدیگر و همپوشانی موجه، به فرم سومی برسند. در نهایت نوعی تضاد در هماهنگی ایجاد خواهد شد. در طراحی پاشنه‌ی کفش، نباید همیشه برداشت از فرم همگون شده مد نظر باشد. عناصر مجزا هم فرصتی دارند. این پیوستگی، می‌تواند براساس نظمی خاص صورت پذیرفته باشد و هم ممکن است ترکیبی آزاد باشد.

مفهوم تضاد صوری در پاشنه‌ی کفش زنانه
مفهوم تضاد صوری در پاشنه‌ی کفش زنانه

چاشنی تضاد صوری در کفش‌های yuul yie

    بهترین نمونه برای درک عمیق‌تر این مفهوم، کفش‌های برند yuul yie است. طراح کفش کره‌ای که، از ترکیب هرم و کره‌ی فلزی در پاشنه استفاده کرده است. او تضاد بصری را در طراحی کفش‌های خودش، بدور از پذیرش عموم ایجاد کرده است.. ابتدا در رشته طراحی لباس esmode  سئول تحصیل کرد و حوزه‌ی کاری‌اش به عنوان طراح لباس شکل گرفت. سپس به استاد خود، در راه اندازی نام تجاری برند کفش‌اش در سال ۲۰۰۹ کمک کرد. همین امر، منجر به علاقه‌ی او به طراحی کفش و تولد برند yuul yie در سال ۲۰۱۰ شد.

همه چیز از همان ابتدا برایش دقیق و مشخص بود. نمی‌خواست پیرو مد روز باشد. بلکه خواهان یک سبک مستقل و متمایز از مد بود. چرا که مد تغییر می‌کند، اما این سبک است که همیشه باقی می‌ماند. چرم ایتالیایی با اشکال هندسی متضاد با یکدیگر و جزییات پیچیده، از ویژگی بارز طراحی کفش‌های yuul yie  است.

چگونه طراح کفش شویم؟

استفاده از روند طراحی تضاد صوری در پاشنه‌های کفش yuul yie
استفاده از روند طراحی تضاد صوری در پاشنه‌های کفش yuul yie

یک انسان کمال‌گرا، که اعتقاد دارد نباید در فرآیند طراحی کفش عجله کرد، محصول زیبایی‌شناسی خودش را به خطر نمی‌اندازد. در پروسه‌ی تولید، قدم به قدم پیش می‌رود و جریان طراحی را از هر بخش نسبت به مرحله‌ی قبل می‌سنجد. منبع الهامات او، آثار کلاسیک با تصاویری از درون‌مایه‌های مرموز و غیر واقعی است. ماجراجویی، رنگ و هنر در کفش‌هایش حرف اول را می‌زند. نام تجاری yuul yie از لحاظ بصری زیبا، شیک و بسیار کاربردی است. به جهت سبک طراحی‌‌ که دارد معمولا مشتریان او افرادی در رده سنی بین ۲۰ تا ۳۰ هستند. Yuul  معتقد است، طراحی کفش هنر رها شدن از روزمرگی‌هاست. برای طراحی پاشنه‌ی کفش با تضاد صوری، شما باید جسارت لازم را در طراحی‌های خود داشته باشید.

ترکیب دو فرم هندسی مختلف در پاشنه‌ی کفش yuul yie
ترکیب دو فرم هندسی مختلف در پاشنه‌ی کفش yuul yie

انتخاب فرم در طراحی  پاشنه‌ی کفش

   وظیفه‌ی طراح این است که به تصویر ذهنی خود فرم دهد. انتخاب فرم در طراحی پاشنه‌ی کفش، براساس نوع عملکرد بوجود آمده کار چندان ساده‌ای نیست. طراحان کفش امروز، فرم‌های ساده را در پاشنه‌ی کفش خود استفاده نمی‌کنند. بلکه آنان را با تکیه بر دانش هندسه، مهندسی می‌کنند. دایره، مربع، مثلث و مستطیل از ساده‌ترین فرم‌هاست. در تمامی دنیا و در پایین‌ترین مراحل فرهنگ نیز از این سه فرم، برای طراحی پاشنه‌ی کفش خود استفاده می‌کنند. با همپوشانی درست و اصولی این فرم‌ها، می‌توان طراحی پاشنه‌ی کفش با تضاد صوری را به راحتی شکل داد.

نمادگرایی در طراحی کفش

انواع فرم در طراحی پاشنه‌ی کفش

فرم دایره

فرم دایره از همه طرف ارزشی همگن دارد. در طراحی پاشنه بسیار پرکاربرد خواهد بود. چراکه جهت نمی‌شناسد، پس ترکیب تحریکی آن ساده‌ترین نوع، است. تنها تفاوتی که با سایر فرم‌ها دارد، با هر برش از نقاط مختلف به شکل اولیه‌ی خود باز نمی‌گردد.

فرم مربع

فرم مربع همچون دایره دارای ارزش نمادین بوده. اما در طراحی پاشنه دارای دو جهت است. دو محور تقارن. ولی هیچ یک از آن جهات بر دیگری غلبه‌ای ندارد. زاویه‌های قائم مربع از نظر ادراک ساده‌ترین نوع است. مربع از آن دسته فرم‌هایی است که در هر نقطه برش، به فرم مستطیل تبدیل می‌شود.

فرم مستطیل

فرم مستطیل در بسیاری از خصائص شبیه به مربع است. در بخش طراحی پاشنه کاربرد یکسانی همچون مربع را دارد. اما در چند مورد اساسی با مربع اختلاف دارد. در اینجا دو جهت اصلی با یکدیگر هم ارزش نیستند. محور افقی و عمودی در برش، فرم مستطیل را خلق می‌کند. 

فرم مثلث

فرم مثلث بستگی زیادی به استخوان‌بندی ساختارش دارد. طراحی پاشنه این فرم کمی چالش برانگیز است. در مثلث هم نسبت بین اضلاع متغیر است و هم اندازه و زوایا. در بین تمام فرم‌های با قاعده، مثلث بی‌قاعده‌ترین آنهاست و ادراک استخوان‌بندی ساختار آن بسیار اهمیت دارد.

نکته‌ی پیشنهادی مجله‌ی کمد به شما در طراحی پاشنه‌ی کفش با تضاد صوری:

در طراحی پاشنه‌ی کفش با تضاد صوری، به همپوشانی فرم‌ها و ترکیبات هندسی توجه بسیاری داشته باشید. در وجه‌ی بصری، هر چه همپوشانی دو فرم بیشتر باشد و سطح اشتراک وجه وسیع‌تر باشد، ترکیب جذاب‌تری خواهید داشت. به لحاظ ساختاری، ترکیب هندسی دو عنصر در طراحی پاشنه‌ی کفش در صورت افزایش تداخل، استحکام بیشتری خواهد داشت. بهترین میزان نسبی همپوشانی دو عنصر با یکدیگر ۲/۱ و ۴/۳ است.

جمع بندی

    به طور کلی هندسه‌ در پاشنه‌ی کفش، به عنوان ابزار عملی در فرآیند طراحی، تکامل پیدا کرد. یک طراح کفش، علاوه بر زیبایی باید بر ابزار قدرتمند هندسه و شناخت آن متمرکز باشد. تضاد نزدیکی زیادی با تنوع دارد. شناخت ماهیت تضاد، کلید اصلی استفاده از آن در روند طراحی کفش است. انسان‌ در میدان بصری خود، شکل‌های پیچیده را ترجیح می‌دهد. تضاد و پیچیدگی در طراحی، باید به گونه‌ای استفاده شود که نظم کلی حفظ شود. این جریان نه تنها طراحی کفش شما را از یکنواختی آزاد می‌کند، بلکه آن را جالب‌تر نمایش می‌دهد. تضاد صوری بدین معناست که یک ترکیب فرم می‌تواند از تعدد فرم‌های مختلفی تشکیل شود که در تضاد هستند. حتی این امکان وجود دارد که هر دو فرم، از طریق تحلیل یکدیگر و همپوشانی موجه، به فرم سومی برسند. در طراحی پاشنه‌ی کفش با تضاد صوری بهترین نسبت همپوشانی ۲/۱ و۴/۳ است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish