جنبش DIY در مد پایدار

به دنبال شکل‌گیری جنبش، خودت انجام بده( #do_it_yourself )در دهه ۱۹۵۰ میلادی، رفتار جدیدی در فرهنگ مصرفی مردم جریان یافت. این جنبش با هدف تاکید بر هویت فردی و پایداری رفتار مصرف‌کننده تشکیل شد تا وابستگی به غیر را به حداقل برساند.
طراحان عرصه مد و فشن معتقدند که این جنبش موجب به ایجاد خلاقیت و جذب مخاطبان و علاقه‌مندان بیشتری به این صنعت می‌شود چرا که افراد با مشارکت خود در طراحی لباس از مدهای فراگیر فاصله گرفته و در پروسه ساخت و ارزش‌آفرینی و طراحی شخصی‌سازی شده قرار می‌گیرند.

در همین خصوص DIY را می‌توان زمینه‌ای برای شکل‌گیری فشن خانگی دانست که علاوه بر وجود پتانسیل برای جذب مخاطبان جدید موجب تربیت نسل آینده‌ی طراحان و سرگرمی می‌شود.
صرفه اقتصادی، طراحی شخصی سازی شده، کیفیت مطلوب و هزینه مناسب مواد اولیه از جمله دیگر فواید جنبش DIY می‌باشد.
در این مقاله شما با طراحانی آشنا می‌شوید که شاید کم‌تر اسم آن‌ها به گوش‌تان خورده باشد، نکته همین‌جاست. فشن خانگی جوانان خلاق را درگیر خود کرده است و در این میان برندهای بزرگ و مطرح باید آموزش‌هایی را در اختیار افراد علاقه‌مند قرار داده و یک مدل کسب و کار جدید را دنبال و حمایت کنند.

برندهای فعال در توسعه فشن خانگی

صنعت مد و فشن در دوران اپیدمی کرونا به طور موقت با موانعی مواجه شده اما دست به سینه ننشسته است بلکه با ایده پردازی و خلاقیت در معرفی و طراحی‌های خود مخاطبان بیشتری را جذب کرده است. در همین حال بسیاری از مصرف‌کنندگان جوان و مخاطبان این صنعت با خرید و فروش لباس‌های خود مشغول به کار هستند.
فشن خانگی زیاد به مزاج طراحان خوش نمی‌آید اما بهره‌برداری از انرژی خلاق نسل جدید می‌تواند، این پتانسیل را در جذب مشتری‌های جدید ایجاد کند.

دیور برند حامی هنرهای بومی


Alexander McQueen, Dior و Ganni از جمله برند‌های علاقه‌مند و فعال در حوزه فشن‌ خانگی هستند که با هدف الهام بخشیدن به مصرف‌کنندگان و یا مخاطبان خود شروع به بازاریابی و تبلیغات به صورت آموزش گل‌دوزی و یا طراحی لباس در قالب چالش‌های اینستاگرام کرده‌اند.

برند گانی حامی TIEDYE

A-cold-wall و Dickies از جمله دیگر برند‌های فعال در این حوزه هستند که با در اختیار قرار دادن تکه پارچه‌های خود، مخاطبان را در دوران اپیدمی ویروس کرونا سردرگم کرده و موجب ایجاد خلاقیت شده‌اند.
فشن خانگی را می‌توان اکوسیستم خلاق صنعت مد دانست که به خوبی مورد استقبال و در خدمت نسل جدید قرار گرفته است چرا که وارد دورانی جدید شده‌ایم که مالکیت و شخصی‌سازی وسایل مورد نیاز در امور زندگی مردم، اهمیت پیدا کرده است.
به گزارش Global Web Index، جوانان در حال حاضر به دنبال رشد و توسعه خود در بکارگیری و شخصی‌سازی وسایل خود هستند و این امر در سال‌های اخیرا ۳۰ درصد سرگرمی و خلاقیت را افزایش داده است.

فشن‌خانگی پاسخی به Fast Fashion

عطش ما برای موارد جدید دنیای مد همچنان رو به افزایش است. این مورد خود عاملی موثر در تسریع مد است. تقاضای زیاد صنعت مد را به یکی از بدترین آلاینده‌های جهان تبدیل کرده است. متاسفانه محیط زیست برای قیمت ارزان‌تر لباس با توجه به موارد جدید در این عرصه، هزینه بالایی می‌پردازد.
Fast Fashion انقلابی در صنعت نساجی ایجاد کرده و به نوبه خود تأثیر منفی بر محیط و کیفیت زندگی گذاشته است.
علاقه‌مندی به صنعت مد و یا به روز بودن ایرادی ندارد به شرط آنکه با راه‌حلی مناسب پاسخ‌گوی نیازهایمان باشیم تا عوارض جانبی آن را در محیط زیست به حداقل برسانیم.
شکل‌گیری فشن خانگی به دنبال جنبش #do_it_yourself می‌تواند پاسخی مناسب به نیازهای ما و Fast Fashion باشد.


به گفته Dominic Rose، مدیرعامل پلتفرم فروش Depop، جوانان امروزی نیازهایی دارند که لزوما با چرخه سنتی مد، برآورده نمی‌شوند. آن‌ها علاقه‌مند به مد پایدار و بدون پسماند و دور ریز هستند. با استفاده و بهره‌وری از رویکرد DIY در به‌کارگیری فشن خانگی، آن ها می‌توانند لباس‌های خود را باز طراحی کرده و بعد از استفاده بفروشند و با درآمد حاصل از آن لباس‌های دست دوم دیگری را خریداری کرده و بازطراحی کنند و به فروش برساند.
برندهای فعال و مطرح در صنعت مد و فشن باید برای بقا و جذب نسل جدیدی از مصرف‌کنندگان، این دو نیرو را به صورت موازی جلو ببرند.

Sam Nowell ، طراح ۲۲ ساله که با استفاده از پارچه‌های دور ریز، از پرده گرفته تا حوله‌های قدیمی شروع به طراحی لباس کرده است. او می‌گوید: شما پوشاک و یا وسایل استفاده شده را خریداری می‌کنید، آن‌ها را بازطراحی کرده و بدون تاثیر مخرب بر روی محیط زیست و تولید پساند، آن را به چرخه مصرف بر می‌گردانید.
این چیزیست که امروزه جوانان به دنبال آن هستند، خلق شگفتی، طراحی‌های شخصی سازی شده و کسب درآمد از استعداد و خلاقیت خود. حتما در یوتیوب آموزش‌های Sam Nowell را دنبال کنید.
و یا Jeremy Salazar(@happyxloco) یک فروشگاه محلی منسوجات در مکزیک دارد و در آنجا شروع به بازآفرینی و بازطراحی اشیاء می‌کند. او معتقد است چرا تا وقتی منابع زیادی از لباس، پارچه و …. وجود دارد باید چیز جدیدی بخرم؟
اخیرا در گزارشی منتشر شده در مجله Vogue Business گزارشی مبنی بر علاقه‌مندی مصرف‌کنندگان صنعت مد و فشن به انجام کارهای دستی تحت عنوان فشن خانگی، منتشر کرده است. لازم به ذکر است در طی دو سال اخیر بیشتر افراد علاقه‌مند به فعالیت‌های بازآفرینی جوانان ۱۸ تا ۲۵سال هستند و این درحالی است که در گذشته ۳۰ تا ۵۰ سال این بازار را شامل می‌شد.
هم‌چنین به گفته مدیرارشد برند Dylon، شرکت رنگ‌رزی پارچه در انگلیس، شاهد مشتریانی هستیم که می‌خواهند لباسهای خود را در خانه رنگ کرده و آن‌ها را احیا و بازآفرینی کنند و مورد استفاده خود و دیگران قرار دهند. این جمعیت نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته و در دوران کرونا رشد ۱۲ درصدی داشته است.

معرفی کمپین‌های فشن خانگی

جنبش هنری DIY و به دنبال آن فشن خانگی با هدف تغییر رفتار مصرف‌کنندگان شکل گرفت تا وابستگی به غیر را به حداقل برساند.در همین خصوص شما را با کمپین #tiedye آشنا می‌کنیم. البته اگر اهل چرخیدن و وقت‌گذراندن در شبکه‌های مجازی باشید به احتمال زیاد با آن رو ‌به‌رو شده‌اید. این کمپین با هدف رنگ‌آمیزی لباس های خانگی که دیگر برای شما خسته‌کننده و یا تکراری شدند شکل گرفت و در آمازون و TikTok میلیون‌ها بار به اشتراک و فروش گذاشته شد. Tiedye یکی از ترندهای محبوب ۲۰۲۰ نیز به شمار می‌آید. به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

توسعه کسب و کار در راستای به کارگیری فشن خانگی

Duran Lantink، طراح هلندی که مدل کسب و کار خود را پیرامون ایده بازآفرینی پایه‌گذاری کرده است، می‌گوید: اکنون زمان مناسبی است که خرده فروشان و برندهای بیشتری، پارچه‌های دور ریز خود را به خلاقیت جوانان بسپارند که البته این امر دور از چالش نیست.
اما نکته قابل توجه اینجاست که اکنون زمان مناسب برای تغییر است، راهی جدید برای ابداع یک مدل تجاری جدید.
تجارتی که خلاقیت جمعی را می‌طلبد و در همه حال و در هر جای دنیا که باشید می‌توانید از آن درآمدزایی کنید.

مشتریان جوان فقط به دنبال پر کردن کمدهای خود با لباس‌های جدید نیستند بلکه آن‌ها به دنبال طراحی‌های منحصر به فرد خود هستند تا به جای دور انداختن لباس‌هایشان یک اثر جدید خلق کرده ، آن را به فروش برسانند. برندها می توانند با ارائه آموزش‌ها یا فروش ابزارهای عملی به آن‌ها در ساخت لباس‌هایشان کمک کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish