هر وقت که از فشن آمریکایی نامی برده می‌شود، همه را به یاد نیویورک می‌اندازد. نیویورک ایالت بزرگی است که انواع صنایع را در خود جای داده است و از جمله‌ی آن صنعت فشن است. اما به غیر از نیویورک شهرها و ایالات دیگر آمریکا هم هستند که در آن‌ها صنایع با قدرت حرکت می‌کنند. جمعیت در حال رشد آمریکا که به کارهای مختلفی از جمله انواع صنایع، هنرها، طراحان و رویاپردازانی که همه به نوعی با صنعت فشن در رابطه هستند در سراسر این کشور زندگی می‌کنند و به نوعی دستی بر آتش فشن دارند.

اخیراً تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفت تا در مورد سبک پوشش در ایالات مختلف آمریکا اطلاعاتی جمع‌آوری شود. این تحقیقات که شامل مصاحبه و عکاسی از تعداد زیادی از افراد بود، همه‌ی کشور را در برمی‌گرفت؛ همه‌ی شهرهای کوچک و بزرگ از میامی تا لس آنجلس و لاج گراس Lodge Grass که تنها 428 نفر جمعیت دارد و منطقه‌ای حفاظت شده برای سرخپوستان در جنوب مونتاناست. افرادی که تحقیقات بر روی آنان صورت گرفت در دهه‌های مختلف زندگی خود به سر می‌بردند و همه در صنعت مد مشغول بودند. در مطلب امروز می‌خواهیم سبک لباس پوشیدن مردم آمریکا در قسمت‌های مختلف این کشور را مورد بررسی قرار دهیم. ما را مانند همیشه همراهی کنید.

مردان آمریکایی با لباس western
مردان آمریکایی با لباس western

تفاوت‌ها بعد از 150 سال هنوز هم ادامه دارند

الگوی اصلی شکاف میان شمال و جنوب آمریکا از زمانی شکل گرفت که ایالات متحده اولین مستعمراتش را به دست آورد. در سال‌های 1861 تا 1865 که جنگ‌های داخلی در آمریکا بیداد می‌کرد، تفاوت دیدگاه در میان مردم شمال و جنوب آمریکا روزبه‌روز بیشتر شد. به مرور زمان با آغاز قرن نوزدهم، شمال و جنوب، مسیرهای متفاوتی را دنبال کردند و به دو منطقه‌ی کاملاً متمایز از یکدیگر تبدیل شدند. درست است که از آن زمان تاکنون مدت زیادی می‌گذرد اما این الگوی اساسی در بطن جامعه همچنان ادامه دارد. آمریکا کشوری است که اختلافات عمیق نژادی را طول تاریخ خود تحمل کرده است هنوز هم تاریخ آن دوران، واکنش‌های شدیدی را در میان مردم به دنبال دارد.

شاید تعجب کنید که با گذشت یک قرن و نیم چطور هنوز هم این تفاوت‌ها در میان مردم وجود دارد. اما حقیقت این است که فرهنگ یک امر ریشه‌دار در جامعه است و جمعیت‌شناسی به آرامی تغییرات را می‌پذیرد. بنابراین هنوز اختلافات نژادی، سیاسی و جغرافیایی که در زمان جنگ‌های داخلی به وجود آمد پابرجاست.

لباس زنان جنوبی در زمان جنگ‌های داخلی آمریکا
لباس زنان جنوبی در زمان جنگ‌های داخلی آمریکا

چند قانونی که مردم جنوب آمریکا در لباس پوشیدن دارند

مردم جنوب آمریکا کدهایی در لباس پوشیدن دارند که شما آن کدها را در شمال نمی‌بینید و اگر هم ببینید متوجه می‌شوید که آن شخص جنوبی است. این کدها نه تنها در لباس پوشیدن رعایت می‌شوند بلکه در مدل غذاها و آداب و رسوم هم شاهد آن‌ها هستیم.

استفاده از رنگ‌ها

شما ممکن است در شهرهایی مانند نیویورک و پاریس اشخاصی را ببینید که سر تا پا مشکی پوشیده‌اند، اما در شهرهای جنوبی آمریکا، رنگ پادشاهی می‌کند. درست است که رنگ مشکی یک رنگ کلاسیک است اما رنگ روشن در میان لباس‌ها مانند لهجه‌ای است که مختص عده‌ای خاص است و سبک آن منطقه را تعریف می‌کند. مردم جنوب آمریکا اغلب از تک رنگ‌ها و یا مونوکروم استفاده نمی‌کنند و به جای آن از رنگ‌های هماهنگ و یا تنالیته‌‌ی رنگی و اکسسوری‌های مختلف بهره می‌برند.

استفاده از طرح الگوها در لباس‌ها

لباس‌هایی با الگوی طرح‌های چهارخانه و یا طرح‌های تکرار شونده در لباس‌های جنوبی‌ها زیاد دیده می‌شوند. سبک پارچه‌های گینگهام و راه‌راه‌های نخی Seersucker و پارچه‌های چهارخانه در کمد یک جنوبی زیاد دیده می‌شوند. اما این موضوع در شمال برعکس است. در کمد یک شمالی بیشتر از همه کت شلوار برای مردان و کت دامن برای زنان اکثریت لباس‌ها را تشکیل می‌دهند. اگر شما در مراسم عروسی یک جنوبی شرکت کنید رنگ‌های پاستلی را در لباس‌ ساقدوش‌ها و کت شلوارهای راه‌راه را زیاد می‌بینید.

استایل رنگی زنان جنوبی
استایل رنگی زنان جنوبی

استفاده از صندل‌ها

وقتی از صندل صحبت می‌کنیم شاید فکر شما به سمت فلیپ فلاپ‌ها برود، اما اشتباه نکنید. صندل‌هایی با برندهای معروف مانند Jack Rogers و  Southern Tide در میان جنوبی‌ها طرفدار زیادی دارند. به خاطر هوای گرم جنوب، صندل‌ها از ماه مارس تا نوامبر پوشیده می‌شوند. بنابراین خریدن صندل برای هر جنوبی خوش‌پوشی مهم است. در جنوب صندل‌ها تنها برای ساحل و یا استخر استفاده نمی‌شوند. اگر کسی در عروسی، کلیسا، محل کار و یا در یک مراسم رسمی، صندل تخت به پا کند کاری غیرمعمول انجام نداده است.

تنوع مدل صندل در استایل جنوب آمریکا
تنوع مدل صندل در استایل جنوب آمریکا

گردنبند مروارید برای زنان و پاپیون برای مردان

پاپیون و گردنبند مروارید لوازم جانبی‌ای هستند که در استایل زنان و مردان جنوبی و در مراسم خاص مانند کلیسا، فارغ‌التحصیلی دانشگاه، تولدها و پذیرش دانشگاه‌ها هدیه داده می‌شوند. این اقلام در کمد جنوبی‌ها جای ویژه‌ای دارند.

سبک لباس پوشیدن در شمال آمریکا

برخلاف جنوبی‌ها که سبک خاص خودشان را در لباس پوشیدن دارند، شمالی‌ها از هیچ قانونی پیروی نمی‌کنند. آن‌ها نه پیشینه‌ای برای سبک لباس‌ مانند کیمونوی ژاپنی‌ها دارند و نه امپراطوری و سلسله‌ای از پادشاهی در تاریخ داشته‌اند. لباس‌های مردم بومی آمریکا لباس‌هایی هستند که در سبک‌ها و خرده فرهنگ‌ها در میان لاین‌های فشن دیده می‌شوند. لباس مردم بومی شمال آمریکا سبکی از لباس‌های مردم سرخپوست بوده است که اکسسوری‌ها و تکه‌هایی از آن‌ها در استایل مردان و زنان دیده می‌شوند.

شلوار جین، کلاه بیس‌بال و تی‌شرت، المان‌های اصلی لباس مردم در آمریکاست. اگر بخواهیم یک لباس رسمی از مردم شمال آمریکا نام ببریم همان شلوار جین است که دیگر تنها متعلق به آمریکا و مردم آن نیست بلکه در تمام دنیا استفاده می‌شود.

شلوار جین در آمریکا همیشه محبوب است و به عنوان پایه‌ای همه‌کاره در کمد لباس است. تی‌شرت برای تابستان و لباس ضخیم و ژاکت‌ها در زمستان استفاده می‌شوند.

استایل ساده به سبک شمال آمریکا
استایل ساده به سبک شمال آمریکا

تفاوت استایل مردم آمریکا در شرق و غرب این کشور

از آن‌جایی که کشور آمریکا وسعت زیادی دارد و نمی‌توان تنها در یک مطلب در مورد فرهنگ و سبک لباس پوشیدن مردم آن، در قسمت‌های مختلف صحبت کرد، ما در مورد دو شهر این کشور که بیشتر از بقیه شهرت دارند یکی در شرق و دیگری در غرب آمریکا برای شما نکاتی را می‌گوییم. قبل از این‌که بخواهیم در مورد استایل مردم این دو منطقه صحبت کنیم باید از مدل آب و هوایی آن‌ها اطلاع داشته باشیم تا سبک لباس پوشیدن مردم آن منطقه را بهتر درک کنیم.

آب و هوای نیویورک

معروف‌ترین شهر آمریکا نیویورک است. این شهر با افق درخشان در شب‌هایش، و کارهایی که هرگز تمام نمی‌شوند و انرژی بی‌پایانی که در آن جریان دارد، از زیباترین شهرهای آمریکاست. نیویورک دارای زمستان سرد و مرطوب، پاییز و بهار ملایم و تابستان گرم و خشک است. این ایالت در غرب آمریکا واقع شده است و از آن‌جایی که هفته‌های مد در این شهر برگزار می‌شوند، سبک لباس پوشیدن مردم آن زیر ذره‌بین است.

عکسی از نیویورک در غروب
عکسی از نیویورک در غروب

آب و هوای لس‌آنجلس

لس‌آنجلس بزرگ‌ترین شهر ایالت کالیفرنیا و دومین شهر پرجمعیت آمریکا بعد از نیویورک است. کالیفرنیا و لس‌آنجلس به آب و هوای خوب و معتدلشان مشهور هستند. در این شهر در تمام سال میانگین هوا تفاوت چندانی نخواهد داشت. زمستان‌ها در این شهر خنک، تابستان‌های گرم، بهار و پاییز معتدل است.

عکسی از لس‌آنجلس
عکسی از لس‌آنجلس

بررسی تفاوت استایل مردم در نیویورک و لس‌آنجلس

جالب است بدانید که در سواحل شرقی و سواحل غربی آمریکا نوع پوشش مردم با یکدیگر متفاوت است. این دو مکان از نظر فرهنگ، جغرافیا و فصول باهم تفاوت دارند و همین هم می‌تواند علت تفاوت استایل در آن‌ها باشد. از مرکز آمریکا هر چه به سمت سواحل کالیفرنیا نزدیک می‌شویم، رنگ لباس‌ها به سمت سایه‌های ملایم و سبک پوشش‌های زنانه متمایل می‌شوند. اما در مرکز آمریکا لباس پوشیدن‌ها شیک‌تر و منظم‌تر به چشم می‌آیند.

بعضی از افرادی که در دو قسمت آمریکا زندگی کرده‌اند به خوبی می‌دانند که در هر کدام از قسمت‌ها چه استایلی مناسب است. مثلاً اگر کسی در LA زندگی کند و بعد به نیویورک نقل مکان کند سبک لباس پوشیدنش از راحتی به شیک تغییر می‌کند. صندل جای خودش را به کفش رسمی می‌دهد و تی‌شرت‌های راحت جای خودشان را به کت دامن و یا کت شلوار می‌دهند. اگر کسی بخواهد در کمد لباسش مدل‌های شیک داشته باشد بهتر است خریدش را از نیویورک انجام دهد.

از تکه‌های اصلی لباس در لس‌آنجلس شلوار و پیراهن جین، تی‌شرت و شلوار یوگا است. این‌ها لباس‌هایی هستند که مردم به صورت روزمره در خیابان به تن می‌کنند. صندل‌های فلیپ‌فلاپ به جای کفش رسمی، حتی در دانشگاه‌ها هم استفاده می‌شوند. مردم در لس‌آنجلس بیشتر به راحتی خود اهمیت می‌دهند تا استایلی که جالب توجه باشد.

برای مثال یکی از تکه‌های لباسی که در نیویورک زیاد کاربرد دارد و در لس‌آنجلس به آن نیازی نیست، ژاکت است. مردمی که در نیویورک زندگی می‌کنند با همان کت، ژاکت، و یا پالتو، تغییرات جالب توجهی را در استایل خود می‌توانند ایجاد کنند. چه مدل‌های متفاوتی از این لباس‌ها و چه سبک استفاده از آن می‌تواند چشم‌نواز و زیبا باشد. اما در لس‌آنجلس به خاطر دمای هوا ژاکت و لباس گرم کاربردی ندارد. شاید یکی از دلایلی که مردم این قسمت توجه زیادی به استایل خود ندارند همین موضوع باشد.

تفاوت شلوار جین در ساحل غربی و ساحل شرقی

ساحل غربی:

همان‌طور که گفتیم لباس غالب در سواحل غربی آمریکا، لباس جین است. شلوارهای جینی که به راحتی شسته شوند، با سیلوئت‌های راسته و ملایم. چون شلوار جین در این منطقه حرف اول را در استایل می‌زند، پس آن را با همه‌ی لباس‌های خود ست می‌کنند؛ از کت گرفته تا تاپ و انواع تی‌شرت‌ها.

ساحل شرقی:

لباس‌های تیره با هر برشی، از اسکینی گرفته تا اورسایز، در این منطقه مانند سیلوئت‌های قدیمی طرفدار دارند. مردم در ساحل شرقی تمایل دارند تا جین خود را با کت‌های رسمی و چکمه‌های براق بپوشند.  

استایل راحت در لس‌آنجلس
استایل راحت در لس‌آنجلس

تفاوت بلوز و تاپ در ساحل غربی و ساحل شرقی

ساحل غربی:

ساکنان ساحل غربی خیلی راحت به دیگران ثابت می‌کنند که یک تی‌شرت با طرح گرافیکی را می‌توان با همه چیز از شلوار جین گرفته تا انواع مدل‌های دامن و شلوار یوگا ست کرد.

ساحل شرقی:

زنان و دخترانی که اهل مد و دنیای فشن هستند به دنبال مدل‌های جدید و تازه می‌گردند. آستین‌های پفی یا لباس‌های تنگ هر کدام که ترند باشند در کمد زنان ساحل شرقی آمریکا پیدا می‌شوند.

تفاوت پیراهن در ساحل غربی و ساحل شرقی

ساحل غربی:

سبک لباس پوشیدن مردم ساحل غربی به گونه‌ای است که یک لباس گلدار را با کت جین و کفش کتانی یا صندل هماهنگ می‌کنند و از آفتاب ساحلی لذت می‌برند.

ساحل شرقی:

مردم ساحل شرقی دوست دارند که یک پیراهن اندازه با اندام‌شان را با کت‌های لوکس و کفش‌های پاشنه‌دار ست کنند.

نمونه‌ای از استایل در ساحل غربی
نمونه‌ای از استایل در ساحل غربی

تفاوت استفاده از پالتو یا بالاپوش در ساحل غربی و ساحل شرقی

ساحل غربی:

هوای معتدل و رو به گرم در ساحل غربی به گونه‌ای است که مردم نیازی به استفاده از کت‌های سنگین ندارند. اگر هوا کمی خنک شود، آن‌ها می‌توانند نیاز خود را با استفاده از یک کت سبک و یا کت جین برطرف سازند.

ساحل شرقی:

دمای هوا نقش زیادی در انتخاب مدل‌های مختلف بالاپوش در ساحل شرقی ایفا می‌کند. آب و هوای شهر نیویورک فرصت کافی برای استفاده از انواع لباس را برای مردم نیویورک فراهم می‌کند. خانم‌های به‌روز و اهل مد همه مدل لباس‌های گرم از خزدار تا بافت و پافر را در استایل خود تجربه می‌کنند.

استایل زنان هالیوودی در نیویورک
استایل زنان هالیوودی در نیویورک

تفاوت استایل کفش در ساحل غربی و ساحل شرقی

ساحل غربی:

همان‌طور که از سبک لباس پوشیدن راحت مردم در ساحل غربی انتظار می‌رود، آن‌ها در انتخاب کفش هم بیشتر کفش‌های راحت مانند کتانی را ترجیح می‌دهند. مدل دیگری که برای استایل خود برمی‌گزینند انواع صندل‌های بنددار است که راحتی را برایشان به ارمغان می‌آورد.

Comments (2)

  1. صنعت مد در امریکا ودر کشورهای دیگه که از امریکا تقلید کردن ، تحت تاثیر زیبایی نیست بلکه تحت تاثیر تبلیغات هست ، لباسهای پوشیده میشه که حتی گاهی وقتها زیبا هم نیستند ومد میشه وبقیه می پوشند ، انگار یه تقلید کور کورانه هست بدون درنظر گرفتن عقل ومنطق در موارد دیگه مثل فرهنگ هم همین طور تقلید کور کورانه هست ، مثلا همجنس گرایی البته در مدارس هم اموزش میدن وقانون حمایت می کنه حالا با این طرز تفکر من فکر می کنم نسل انسان زیاد باقی نمی مونه ، ما اول شاهد بهم ریختگی امریکا خواهیم بود بعد کشورهای دیگه حالا سودش در چی هست من نمیدونم

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish