نکات متمایز عروسک‌های باربی

در ابتدای مسیر موفقیت این کمپانی عروسک‌سازی، منتقدین این گروه را به ترسیم دنیایی غیر واقعی برای دختران متهم کردند. دنیایی که فقط منحصر به لباس‌های صورتی، چشمان آبی و موهای بلوند بود.

اما تیم اتاق فکر این کمپانی زیرک‌تر از آن بود که با چنین انتقادهایی دست و پای خود را گم و یا فعالیت خودش را کمتر کند. عروسک‌های باربی با دقت و سرعت تحسین برانگیزی در طی برهه‌های زمانی مختلف و در طول سالیان با هدف و با داشتن نقشه راه به روز رسانی شدند. به گونه‌ای که شاید نتوان همتایی برای چنین مجموعه‌ای یافت. چراکه امروزه باربی یکی از کامل‌ترین کلکسیون‌ها را داراست.

کمپانی عروسک‌سازی باربی، عروسک پسر به نام “کن” را در سال ۱۹۶۰ به مجموعه خود اضافه کرد.

برای نشان دادن نیات غیر نژادپرستانه عروسک‌هایی از نژادهای مختلف (با رنگ موهای متفاوت، برای مثال چشم بادامی) به مجموعه خود افزود. در سال ۲۰۱۶ حتی شکل‌های اندامی متفاوت نیز طراحی کرد و دیگر تمام عروسک‌های باربی منحصرا لاغر‌اندام و  قدبلند نبودند.

 برای موقعیت‌های مختلف تفریحی، ورزشی و اجتماعی لباس‌های متفاوتی برای عروسک‌های خود به مرحله طراحی و دوخت رساند. از همه مهم‌تر و جالب‌تر اینکه عروسک‌های مرد و زن مختلف با لباس‌هایی که برای شغل‌ها و موقعیت‎های کاری مختلف ساخت و هر کدام در سال‌های متفاوتی روانه بازار شد.

بدین ترتیب کمپانی باربی با دقت به جا به انتقادهایی که از او می‌شد، مسیر پیشرفت و جهانی شدنش را پر سرعت‌تر طی می‌کرد. بدین ترتیب دختر هر خانواده‌ای در هر جای جهان، با توجه به سلایق، رویاها و بازی‌هایش می‌توانست عروسک باربی مورد علاقه خودش را داشته باشد.

تاریخچه نبوغی بی همتا برای تولید عروسک باربی

این کمپانی در ابتدا از یک عروسک آلمانی به نام “لی‌لی” الهام گرفت. منشا اصلی ایده و الهام گرفتن سازندگان باربی‌ها از این گروه بود. اما با خلق ایده‌های جدید بسیاری از سمت خودشان پیش رفت و بعد از گذشت زمان بسیار موفق‌تر از کمپانی مذکور شد.

  Ruth Handler روث هندلر یک بانوی آمریکایی بود که عروسک‌های باربی را طراحی کرد. سپس این عروسک‌ها توسط کمپانی متل mattel ساخته شد. ایده ساخت این عروسک‌ها از آنجا در ذهن این بانو جرقه زد که روزی دخترش “باربارا” را در حال بازی با عروسک‌های کاغذی دید و به این فکر افتاد که عروسک‌های سه بعدی برای دخترش خلق کند.

کارول اسپنسر طراح لباس عروسک‌های باربی

بانو کارول اسپنسر نیز برای بیش از سه دهه طراح لباس‌های کمد این عروسک‌ها بوده است و حالا بازنشسته شده است. نام این بانوی طراح بر روی جعبه‌های عروسک و بر پشت بدن عروسک‌ها درج می‌شد.

در آن زمان، یک زن با آرزوی طراح مد شدن به ندرت می‎توانست به وقوع پیوستن آن را متصور شود. پرستار یا معلم شدن نقش‌های متداول‌تری برای یک زن بود. او با یک دانشجوی پزشکی نامزد شد و به سرعت متوجه شد که نقش او فقط به حمایت از شغل همسر آینده‌اش محدود خواهد شد. او نامزدی‌اش را به هم میزند و در یک مدرسه هنر و طراحی ثبت‌نام می‌کند.

هنگامی که به فارغ‌التحصیلی خود نزدیک می‌شد، در حال گذراندن دوره کارآموزی به عنوان سردبیر مجله زنان ” Mademoiselle ” نیز بود. در هر صورت سرنوشت از طریق کمپانی متل Mattel او را به شغل رویایی‌اش رساند. او مهم‌ترین منابع الهام خود را فرهنگ پیرامونش، بازیگر آمریکایی “جین فوندا” Jane Fonda و سازمان فضانوردی ناسا (برای زمانی که باربی فضانورد طراحی شد تا به دختران بیاموزد که زن ها نیز قادر به انجام سخت‌ترین کارها هستند.) عنوان کرده است. این بانو یک کتاب نیز منتشر کرده است: dressing Barbie

قبل از کارول اسپنسر، “شارلوت جانسون” Charlotte Johnson عهده‌دار این سمت بود.

خیاطی لباس و خلق کاراکتر

طراحی و دوخت لباس برای میلیون‌ها عروسک شاید در نگاهی سطحی کاری آسان به نظر بیاید. اما تصورش را بکنید که پشت هزاران الگو و ایده برای لباس‎های مختلف چقدر باید خلاقیت، هنر و تلاش خوابیده باشد. به خصوص که باربی‌ها در مسیر پیشرفت هرگز متوقف نشدند و اتفاقا هر روز باید به ایده‌های تولیدی خود در زمینه طراحی لباس می‌افزودند. برای مثال عروسک باربی با لباس فضانوردی ناسا، باربی پزشک، باربی نجات غریق، باربی آشپز و…

  • باربی پلیس در سال ۱۹۹۳
  • باربی آتشنشان ۱۹۹۵
  • گوینده اخبار و راننده ماشین‌های مسابقه در سال ۲۰۱۰
  • معمار ۲۰۱۱
  • کارگردان فیلم ۲۰۱۵

حتی در ادامه لباس‌های طراحان مشهور دنیای مد در مقیاس این عروسک‌ها بر تن‌شان شد و امروزه به فروش می‌رسد.  بعدها در سال‌های متفاوت، در کلکسیون‌های متفاوت خود طراحان مشهور به طراحی لباس  برای این عروسک‌ها پرداختند. مثلا الی صعب که برای یک عروسک باربی، لباس عروس طراحی کرده بود. طراحان مشهوری چون اسکار دلارنته  که در اواسط دهه هشتاد میلادی با این کمپانی به همکاری پرداخت و همینطور کریستین دیور و رالف لورن.

این کمپانی اخیرا به طراحی شخصیت سلبریتی‌های دنیای هنر و رسانه نیز می‌پردازد. مثلا عروسک جنیفر لوپز خواننده لاتین تبار در لباسی از زهیر مراد.

یک ابداع جالب توجه دیگر از طرف این کمپانی این بود که جعبه‌هایی را طراحی کرد که در آن یک عروسک و چند تکه لباس متفاوت قرار داده شده بود. بدین ترتیب کودک صاحب عروسک باربی خود می‌توانست استایلیست عروسکش باشد و تکه‌های مختلف لباس و زیورآلات گوناگون را با هم ست کند و عروسکش را متفاوت لباس بپوشاند.

در حالت عادی نیز برای هر عروسک با تیپ شخصیتی متفاوت نیز زیورآلات و اکسسوری‌های مختلف و جداگانه طراحی می‌شود. عروسک‌های باربی دارای یک موزه دائمی در شهر مونترال کانادا هستند که بزرگ‌ترین مجموعه از آن‌ها در سرتاسر دنیاست.

معرفی سبک زندگی باربی به جهان

در سال ۲۰۱۴ با راه‌اندازی صفحه اینستاگرامی “باربی استایل”، عروسک باربی به یکی از تاثیرگذاران عرصه مد و اجتماع نیز بدل شد. از زمان گشایش این صفحه همکاری‌های مهمی با برندهای متعددی رقم خورده است:

همکاری کمپانی باربی یا به صورت معرفی یک برند در پست های اینستاگرامی است یا به صورت عرضه یک کالکشن جدید به بازار.

 مثلا همکاری این کمپانی عروسک سازی با برند لوازم آرایشی مک MAC برای معرفی خوشرنگ ترین رژلب‌های صورتی که تا به حال دیده شده است و یا همکاری با مجله ووگ انگلستان British Vouge.

سخن آخر

 هدف از بررسی رویکرد کمپانی عروسک باربی در بحث طراحی لباس، پرداختن به سلیقه و خلاقیت افراد مشغول به این امور بوده است. از طرفی عروسک‌ها می‌توانند بخشی از دنیای کودکان ما باشند. اما نباید فراموش کنیم که از هیچ چیزی نباید بت ساخت. و چه بهتر که نه از سلبریتی‌های امروز برای نوجوانان و نه از عروسک‌ها برای کودکان بت نسازیم. اما همواره می‌توان نکات مثبت و کوشش و پشتکار و ویژگی‌های پسندیده هر شخص یا تیم موفق در این جهان را ستود و از آن‌ها نکات مثبت آموخت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish