لباس آماده چیست؟ این سوالی است که شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد اما در واقعیت در صنعت فشن دو تعریف کلی برای محصولات پوشیدنی وجود دارد تحت عنوان لباس های آماده و لباس های اوت کوتور (لباس های شخصی دوزی شده) که هر کدام دارای تاریخچه خاص خود می باشند. به طور مثال در برهه ای از زمان تمام آیتم های پوشیدنی مورد نیاز مردم به صورت شخصی دوزه شده توسط طراحان و خیاطان دوخته می شد اما رفته رفته این جربان کمرنگ تر شد و جای خود را به صنعت لباس های آماده داده است. برای اینکه به صورت دقیق تر به این سوال پاسخ بدهیم، تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

لباس آماده:

عبارت “لباس آماده: اصطلاحی رایج در صنعت مد و فشن می باشد که تعریف “لباس های تولید شده در سایزهای استاندارد و در تعداد انبوه” را در بر دارد. در فرآیند تولید لباس های آماده، شخص خاصی در نظر گرفته نمی شود و تنها سلیقه یک جامعه یا گروه مخاطبی در نظر گرفته می شود و به طور صد در صد شخصی سازی شده نمی باشند. نمونه عینی لباس های آماده، همین آیتم های پوشیدنی هستند که به صورت آنلاین و یا حضوری در کمتر از چند دقیقه تهیه می کنیم.

بررسی تاریخچه صنعت فشن با رویکرد لباس های آماده

تاریخچه شکل گیری لباس های آماده:

همانطور که اشاره کردیم، در ابتدا مردم عادت داشتند تا لباس های خود را به صورت شخصی دوزی شده تهیه کنند و فروشگاه های لباس با تعاریف امروزی که انبوهی از مدل ها را در سایزها و رنگ های مورد علاقه به صورت آماده داشته باشند، وجود نداشت و افراد با مراجعه به خیاط و یا طراح لباس، سفارش دوخت یک لباس مناسب با سلایق و ویژگی های فردی خود می دانند.

تاریخچه شکل گیری لباس های آماده

تاریخچه شکل گیری لباس های آمادهاین رویه تا قبل از دهه 1800 میلادی در میان مردم سراسر جهان رایج بود، اما در سال های بعد و در طول جنگ 1812، دولت آمریکا تصمیم می گیرد تا برای ارتش خود اقدام به تولید لباس های نظامی به تعداد انبوه و سایزبندی های مختلف نماید. این تصمیم دولت آمریکا موجب شکل گیری رویه ای شد که به آن لباس های آماده گفته می شود، چرا که پس از جنگ مردم محلی آمریکا و البته اغلب مردان آمریکایی به پوشیدن و استفاده از لباس های آماده علاقه مند شدند و به این نوع مصرف گرایی روی آوردند.

تاریخچه لباس های ready-to-wear

تاریخچه لباس های ready-to-wearچالش اساسی آن زمان تولید لباس های آماده، مربوط به نوع سایزبندی لباس خانم ها بود و معمولا لباس های آماده خانم از سایزبندی درستی برخوردار نبودند. اما با تمام این ها و ایراداتی که هنوز در فرآیند تولید و عرضه لباس های آماده وجود داشت، تبلیغات رسانه ها و همچنین مشکلات اقتصادی پس از جنگ موجب شد تا مردم بیشتری به استفاده از لباس های آماده روی بیاورند، چرا که این نوع لباس ها نسبت به نمونه های اوت کوتور از قیمت پایین تری برخوردار بودند.  

پیوستن برندهای بزرگ به چرخه عرضه لباس های آماده:

رفته رفته، مزایای لباس های آماده نظیر، تنوع بالا در مدل و رنگ، در دسترس بودن و قیمت مناسب موجب شد تا موج عظیمی از مردم به سمت استفاده از لباس های آماده روی آورند. این استقبال جمعی باعث شد تا در اواخر دهه 1960میلادی، برند های مطرح لباس های اوت کوتور که در سطح آمریکا و اروپا شناخته شده بودند، از جمله خانه مددیوروشنل، با تغییر رویه، علاوه بر فعالیت در زمینه اوت کوتور، به تولید لباس های آماده نیز بپردازند و اولین اتفاق مهم در این زمینه با افتتاح فروشگاه لباس های آماده ایو سن لون از طراحان مشهور آن زمان شکل گرفت.

لباس آماده چیست؟

تفاوت لباس های آماده و لباس های اوت کوتور:

اگر تا اینجای مطلب را با دقت خوانده باشید، باید به خوبی متوجه تفاوت لباس های آماده و لباس های اوت کوتور (شخصی دوزی شده و لوکس) شده باشید. لباس های آماده در رنگبندی و سایزبندی متنوع و با تعداد انبوه در فروشگاه های پوشاک قابل تهیه و خرید هستند، اما لباس های اوت کوتور را باید با مراجعه به یک طراح و خیاط، سفارش دهید تا طراحی و دوخته شود. به طبع لباس های اوت کوتور از قیممت بالاتری برخوردار می باشند. بنابراین می توان تفاوت های اصلی اوت کوتور و لباس های آماده را موارد زیر دانست:

  • نحوه تولید
  • قیمت تمام شده
  • نحوه سایزبندی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish