دبیرکل کمیته ملی المپیک اعلام کرد: IOC تغییر طرح لباس ایران در افتتاحیه بازی‌ها را نپذیرفته است و در روزهایی که نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران تمام حواسش به لباس ورزشکاران المپیکی بوده، از تهیه ماسک غافل مانده است

در شرایطی که بعد از رونمایی رسمی از لباس کاروان ایران در افتتاحیه المپیک توکیو، نقد‌های فراوانی به این طرح‌ها وارد شد، نقل قولی از سوی دبیرکل کمیته ملی المپیک منتشر شد که قرار است ورزشکاران برای احترام به افکار عمومی با لباس ورزشی در افتتاحیه رژه بروند.

این در حالی بود که یک روز قبل از افتتاحیه المپیک هم اعلام شد که قرار است برای زنان ورزشکار ایرانی لباس رسمی جدیدی به توکیو برسد، اما ورزشکاران ایرانی با همان لباس پرحاشیه رژه رفتند.

کیکاووس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در این باره گفت: در روز‌های اخیر مذاکراتی با کمیته بین المللی المپیک داشتیم، اما به خاطر این که طرح قبلی برای حضور ورزشکاران ایرانی در افتتاحیه المپیک تایید شده بود و زمانی برای تغییر وجود نداشت، ورزشکاران ایرانی با همان لباس رسمی که در فرودگاه پوشیده بودند، در مراسم افتتاحیه رژه رفتند.

گرچه پیش تر پوشیدن این لباس منتفی شده بود و هیچ ادله و مدرکی دال بر عدم پذیریش IOC به مردم و رسانه ها تا به حال ارایه نشده است.

وی افزود: فکر می‌کنم کمی هم بی انصافی شد؛ چون طرح لباس ورزشکاران از دید خیلی‌ها زیبا بود. دیدید که امروز هم عکسی از ورزشکاران ایرانی در سایت و اینستاگرام کمیته بین المللی المپیک منتشر شد و مورد توجه همه قرار گرفت.

افتتاحیه8

سعیدی در پایان گفت: هیچ کدام از ورزشکاران ایرانی در روز‌های اخیر نسبت به این طرح نقدی نداشتند و اعتراضی نشد. به نظرم باید تمرکزمان روی عملکرد ورزشکاران در المپیک باشد؛ چون موضوع لباس به پایان رسیده است و خدا را شکر مشکلی هم وجود ندارد.

مراسم افتتاحیه المپیک برگزار شد و اعضای ۲۵ نفره ورزش ایران نیز با پوششی که طی روزهای اخیر بسیار خبرساز شده بود، بدون توجه به انتقادات اهالی رسانه با همان طراحی ای که پیش از رونمایی شده بود، مقابل چشم مردم جهان ظاهر شدند.

طراحی لباس اعضای ایران در المپیک همواره چالش برانگیز بوده،  ولی در المپیک ۲۰۲۰ که تحت شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱ برگزار می شود و در هنگام برگزاری نیز تظاهراتی از سوی مردم ژاپن علیه انجام مسابقات در جریان بود، انتظار نمی‌رفت ورزشکاران ایرانی با ماسک هایی رژه بروند که معمولا دستفروشان در مترو آنها را به فروش می رسانند که باز نشان دهنده بی سلیقگی و  بی دقتی در طراحی و انتخاب است.

اینکه سایر کشورها با ماسک های متحد رژه رفتند، به هماهنگی ویژه ای نیاز ندارد، ولی اینکه اعضای ۲۵ نفره ایران با ماسک‌های کاملا معمولی با رنگ های سفید، مشکی و سبز در مراسم حاضر شدند، اوج ناهماهنگی مسئولان کمیته ملی المپیک ایران را می رساند.

در این سه قاب نیز ورزشکاران امریکا، بریتانیا و ژاپن را مشاهده می کنید که با ظاهری زیبا و متحد در مراسم افتتاحیه المپیک شرکت کردند.

افتتاحیه
افتتاحیه1
افتتاحیه3

این ها البته ظواهر المپیک ۲۰۲۰ هستند که نقش مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن یک کشور به جهانیان در این رویداد بزرگ دارد، اما ورزشکاران ایرانی همیشه نشان داده اند که فراتر از محدودیت ها و این بی هماهنگی ها عمل کرده اند و امیدواریم در المپیک ۲۰۲۰ که بار دیگر ضعف سازماندهی، با توانمندی ورزشکاران ایران زمین پوشش داده شود.

این هم ورزشکاران ایتالیایی که پوشش افتتاحیه آنها و همین طور ماسکی که بر صورت دارند، از پرچم سه رنگ این کشور الهام گرفته شده که درست شبیه پرچم ایران است؛ اما این کجا و آن کجا.

افتتاحیه7

لازم به ذکر است ، طراحی  لباس بانوان توسط مزون ایران زمین با مشارکت خانم ها مهنوش تیمورزاده و سیده نرجس حسینیان انجام شده است.

وی در سال ۱۳۹۳ در جشنواره مد و لباس اسلامی فجر ایران موفق به اخذ رتبه سوم در طراحی مانتو مجلسی ، سال ۱۳۹۴ موفق به اخذ مقام کارآفرین برتر ، سال ۲۰۱۷ موفق به اخذ جایزه مدیر برتر از CERT TCHIT‌،‌سال ۱۳۹۶ موفق به اخذ لوح تقدیر از فرمانداری شمیرانات به عنوان کارآفرین برتر منطقه شده است.

طراحی لباس مردان توسط گروه صنعتی زاگرس‌ پوش انجام شده است که بیش از یک دهه است که در زمینه پوشاک و لباس فعالیت مداوم دارد. ویژگی بارز این برند استفاده از باکیفیت‌ترین پارچه‌ها و داشتن طراحان خلاق است.

هم‌چنین این مجموعه کوشیده است بر پایه‌ی سه مفهوم «هنر، طبیعت و فرهنگ» تمرکز داشته و تمام محصولاتش را با توجه به این موارد تولید و طراحی کند که دقیقا در لباس کاروان المپیک مشهود بوده است.

جای بسی تاسف است از این همه هزینه و وقت تلف شده برای لباس‌ها المپیک ۲۰۲۰ توکیو که قربانی یک مزون و یک شرکت تولیدی پوشاک شد و عدم عذر‌خواهی وزیر ورزش و جوانان، مدیران کمیته ملی المپیک برای نادیده گرفتن مطالبات مردمی ،حقوق شهروندی و تضییع بیت المال که لزوم پیگیری نهادهای بالادستی را می طلبد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت‌:لباس انتخاب‌ شده برای کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه المپیک، حذف شده و ورزشکاران با پوشش ورزشی در این مراسم شرکت می‌کنند

حذف لباس رسمی کاروان المپیک پس از انتقادهای گسترده،نه همین لباس زشت است نشان ایرانیت

سی و دومین دوره بازی‌های المپیک طی روزهای اول تا ۱۷ مردادماه در توکیو برگزار می‌شود و مراسم افتتاحیه این دوره بازی‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ روز جمعه اول مرداد ماه (۲۳ جولای) آغاز می‌شود.

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت‌:لباس انتخاب‌ شده برای کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه المپیک، حذف شده و ورزشکاران با پوشش ورزشی در این مراسم شرکت می‌کنند.

کیانوش سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک گفته است که لباس انتخاب‌ شده برای کاروان ورزشی جمهوری اسلامی در مراسم افتتاحیه المپیک به دلیل انتقادها و عدم اقبال عمومی، حذف شده و ورزشکاران با پوشش ورزشی در این مراسم شرکت می‌کنند.

انتقادات از لباس کاروان ایران که برای افتتاحیه المپیک درنظر گرفته شده چنان زیاد است که مسئولان کمیته ملی المپیک را وادار به واکنش کرد،پیش تر جلسات متعدد توسط کارگروه مد و لباس کشور برگزار گردید و از دو سال قبل مشغول طراحی این لباس بودند؛اما لباس‌های رونمایی شده «با اقبال عموم همراه نبود» و «در راستای احترام به افکار عمومی» حذف شده‌اند.

لازم به توضیح است لباس های طراحی شده که انتخاب نشدند بسیار ارزشمندتر و هر کدام نماد هویت ملی و ایرانی را داشتند  و جای تاسف است با صرف دوسال هزینه وقت ماحصل کار لباسی ناکارآمد انتخاب گردید که می بایست کمیته ملی المپیک و  کارگروه مد و لباس کشور پاسخگوی این هزینه و ضرر ملی باشند.

صرف حذف لباس کاروان تیم ملی پاسخگوی مطالبه گری طراحان لباس و اساتید مد نخواهد بود و در زمینه انتخاب لباس منتخب که با آرای مخفی داوران گرفته شده است، پاسخگو باشند.

هزینه این انتخاب غلط به صنعت طراحی مد ایران در عرصه بین المللی و ملی خسارات جبران ناپذیر وارد نموده است و دور از شأن یک ملت با تاریخ دیرینه و کهن است که ورزشکارانش با لباس ورزشی بدون نمادهای ایرانی اسلامی در این المپیک پرچم مقدس کشور خود را حمل کنند.

کاروان جمهوری اسلامی طبق پروتکل‌های مورد تاکید برگزارکنندگان بازی‌ها با ۱۰ ورزشکار در هر دو بخش مردان و زنان که صمد نیکخواه بهرامی و هانیه رستمیان، پرچمداران کاروان، هم شامل آنها هستند، همراه با نصرالله سجادی، سرپرست کاروان، در مراسم افتتاحیه و رژه شرکت خواهد داشت.

کاروان جمهوری اسلامی با ۶۶ ورزشکار در سی و دومین دوره بازی‌های المپیک که طی روزهای اول تا ۱۷ مردادماه در توکیو برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

نکته مهم در این بین این است که لباس‌های ورزشی طراحی شده برای کاروان ورزشی ایران هم چندان چشمگیر نیست و بعید است بتواند رضایت مخاطبان ایرانی را جلب نماید.

گفتنی است سی و دومین دوره بازی‌های المپیک طی روز‌های اول تا ۱۷ مردادماه در توکیو برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه این دوره بازی‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ روز جمعه اول مردادماه (۲۳ جولای) آغاز می‌شود.

وب‌سایت خبر ورزشی، با اشاره به اظهارات اعتراضی طراحان مد و لباس که بیشتر در حساب‌های اینستاگرام آنها منتشر شده است، نوشت: «شرایط گنگ برگزاری رقابت»، «موضوع داوری»، «تغییر شرکت‌کنندگان»، «تغییر جای داور و شرکت‌کننده»، «گم‌شدن پوشه طراحی یکی از شرکت‌کنندگان، از جمله انتقادهای مطرح شده درباره نحوه انتخاب لباس تیم ملی است.

وجود احساس شرم واقعا نعمتی بزرگ و لازم است چون باعث می‌شود که آدمها عذرخواهی کنند، وقتی نباشد بر سر ملت منّت هم می‌گذارند. تمام مسئولین این قضیه از وزارت ورزش تا کمیته المپیک وغیره  آیا فقط باید عذرخواهی کنند.

المپیک هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود که به دلیل کرونا دوره اخیر با یک سال تاخیر برگزار شد، ‌یعنی مسئولان عزیز یک سال هم فرصت بیشتر داشته‌اند و حال بعد از ۵ سال‌،‌دقیقا در آخرین لحظات لباس‌های این دوره رونمایی می‌شود که به دلیل زشت بودن، بی سلیقگی و حتی خنده دار بودن آنها تصمیم بر حذف آن از مراسم افتتاحیه گرفته اند.

آیا احترام به مردم ایران این چنین است، احترام به افکار عمومی اینگونه است. چند روزمانده به المپیک لباس های زشت و بد ترکیب طراحی شده را حذف کنید و ورزشکاران با گرمکن ورزشی در رژه شرکت کنند آیا ‌اسمش احترام است،احترام به قهرمانان یک ملت این گونه است؟

در ادامه چند نمونه از لباسهای کاروان کشورهای دیگر آمده است:

لباس کاروان ژاپن

لباس کاروان کانادا

لباس کاروان یونان

لباس کاروان آمریکا

لباس کاروان دانمارک

مهرنوش تیمورزاده  طراح لباس بانوان ایران در المپیک با تاکید بر اینکه طرحش طی ۲ سال از تمام مراحل داوری عبور کرد تا نهایی شد، گفت: ورود به این عرصه را بدون مبادله مالی و تنها برای حمایت از کاروان انجام دادم.

برای نخستین بار در طول تاریخ ورزش ایران طراحی پوشش اعضای کاروان اعزامی به بازی های المپیک توکیو به تیم حرفه ای و متخصص این کار سپرده شد تا بر خلاف همیشه لباس های مورد استفاده ورزشکاران با اقبال و سلیقه عموم همراه شود و کمتر واکنش تندی نسبت به آن ایجاد شود.

با این حال لباس مصوب و نهایی شده برای بانوان اعزامی به توکیو ساعاتی پس از رونمایی با هجمه همیشگی از سوی عموم و به ویژه کاربران فضای مجازی مواجه شد به گونه ای که انجام کار حرفه ای و طراحی برای آن را غیرقابل باور عنوان کردند.

مراسم رونمایی از لباس های طراحی شده برای اعضای کاروان ورزش ایران همزمان با اعزام اولین گروه ورزشکاران در محل فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شد،در مراسمی به این شکل و به نوعی پای پلکان هواپیما، نقد بزرگی به عملکرد دست اندرکاران مربوطه وارد می کند که جای هیچ توجیهی ندارد؛ موضوعی که طراح لباس بانوان هم بابت آن گلایه مند است.( البته این موضوع جای بحث بسیار دارد که در فرصت مناسب بررسی خواهد شد)

نکته جالب این جا است که طبق آن چه که صالحی امیری گفته است، نتیجه همکاری دو وزارت خانه و یک نهاد عمومی غیر دولتی با مدیریتی نزدیک به دولت در دولت تدبیر و امید شده است این لباس که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد و طراحان آن حتی زحمت این کار را به خود نداده اند که نگاهی به لباس سایر کشورها در ادوار اخیر المپیک بیندازند تا متوجه شوند که آداب و رسوم سنتی و بومی در طراحی لباس های رسمی ورزشکاران از چه اهمیتی برخوردار است.

تصور کنید تنوع قومی، فرهنگی و قدمت تاریخی ایران می تواند چه منبع عظیمی باشد برای الهام گرفتن طراحان و اعمال آن ها در لباس ویژه المپیک، اما به جهت سهل انگاری، نبود نظارت درست، نامشخص بودن روند قراردادها و عدم شفافیت، باید در نهایت با چنین محصولی مواجه شویم که هیچ ربطی به ایران و فرهنگ غنی ما ندارد و حتی به لحاظ به روز بودن نیز با طرحی به شدت عقب مانده و کهنه طرف هستیم.

اما در آخر مطابق معمول مسئولان دولتی در واکنش به انتقادات، صورت مساله پاک می شود. واکنش نهایی کمیته ملی المپیک بعد از حیف و میل بیت المال ارائه کار به یک مزون است‌،‌این است که لباس‌های کذایی از دستور کار خارج می شوند و ورزشکاران ایرانی با ست گرمکن در افتتاحیه حضور پیدا می کنند.

راه حلی به مراتب بدتر از آن لباس و به معنای واقعی کلمه بی حیثیت کردن کشورمان در یک آوردگاه جهانی. این اتفاق و روند تولید لباس های کاروان ورزشی ایران باید توسط نهادهای قضایی، امنیتی و نظارتی مورد  واکاوی جدی قرار بگیرد تا افراد دخیل در رقم خوردن این فاجعه پاسخگوی اعمال خود باشند.

در پایان تعدادی از لباس های که به رسانه پارسی از صدها طرح ارسال شده است را ارایه می دهیم تا قضاوت با مخاطب باشد.

کاروان ایران با نام «ستارگان ایران زمین» در مراسم افتتاحیه المپیک توکیو ۲۰۲۰ با پرچمداری هانیه رستمیان و صمدنیکخواه بهرامی، با همان لباس های جنجالی که مسئولین قول تعویض آن را داده بودند، رژه رفت!

خلف وعده مسئولان در تغییر لباس‌ های جنجالی کاروان المپیکی ایران در مراسم رژه افتتاحیه المپیک توکیو

مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره بازی‌های المپیک در توکیو از ساعت ۱۵:۳۰ وقت ایران و ۲۰ به وقت محلی برگزار شد و کاروان ایران با پرچمداری هانیه رستمیان، ملی پوش تیراندازی و صمدنیکخواه بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران در جایگاه بیست و یکمین کشور رژه رفت.

لباس کاروان ایران همان لباس رسمی بود که در مراسم بدرقه از آن رونمایی شده بود(لباس‌ های جنجالی). انتقاداتی به این لباس وارد شده بود و حاشیه هایی به دنبال داشت که پس از آن صحبت از تغییر لباس بانوان شده بود اما در نهایت بانوان با همان لباس فیروزه ای رنگ رژه رفتند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish