لباس کار حالت روحی و خلق و خوی هر فرد تاثیر چشمگیری در عملکرد کاری و راندمان وی دارد و از عوامل مهم که تاثیر زیادی در خلق و خو و اخلاق افراد دارد

رنگ‌هایی لباس کار که در محیط اطراف یا محل کار افراد استفاده می‌شود، وضعیت روح و روان هر فرد را دچار تغییر می‌کند و سبب بهتر شدن روند کار، عملکرد و تمرکز افراد می‌شود. رنگ لباسی که افراد در هنگام کار به تن می‌کنند نیز در وضعیت روح و روانیشان بسیار موثر است.‌روانشناسان معتقدند که افراد افسرده و غمگین معمولا از رنگ تیره و افراد سالم و شاد از رنگ‌های شاد و روشن در لباس‌های خود استفاده می‌کنند.

لباس کار از لباس‌های بسیار مهم و پر کاربرد در زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود. زیرا اکثر افراد بیشتر وقت خود را در شبانه‌روز، در حال کار کردن هستند و رنگ لباسی که پوشیده‌اند بر روی خلق و خو، رفتار و عملکرد کاری آن‌ها تاثیر می‌گذارد. رنگ‌ها جزء جدانشدنی زندگی انسان‌ها هستند. لباس‌های ما با رنگ‌های مختلف می‌توانند نمایانگر حالات عاطفی و روحی ما باشند. حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است در روزهایی که بی‌‌حوصله هستید از لباس‌های با رنگ تیره استفاده می‌کنید.

بررسی تاثیر رنگ لباس کار مختلف

همانطور که به تمامی اعضای یک خانه همواره توصیه می‌شود که برای پاکیزه بودن در خانه از لباس‌های روشن استفاده کنند، در محل کار نیز توصیه می‌شود که برای مدیریت و سازمان‌دهی قسمت‌های مختلف کار خود از رنگ‌های متنوعی استفاده کنند. اهمیت دادن به رنگ لباس کار علاوه بر تاثیر روی رفتار خود فرد، روی رفتار دیگران نیز تاثیرگذار است.

بکار بردن و استفاده از رنگ‌های مختلف و شاد در لباس کار می‌تواند به ارتباط افراد با دنیای درونیشان کمک زیادی بکند. افرادی که به صورت حرفه‌ای و تخصصی لباس کار طراحی می‌کنند، اغلب سعی می‌کنند از روانشناسی رنگ‌ها نیز بهره برده و رنگ لباس را متناسب با نوع محیط کاری و با توجه به رفتار‌های انسانی طراحی و اجرا کنند.

درست است که هنوز در محیط‌های کاری، کارخانه‌جات، صنایع مختلف و مجموعه‌های بزرگ، روانشناسی رنگ‌ها مورد توجه کافی قرار نگرفته و اهمیت آن بر همگان آشکار نشده است. اما بهتر است بدانید در کشورهای غربی و پیشرفته کارفرمایان برای بهبود وضعیت و افزایش راندمان کاری کارکنان خود، تمامی فاکتورهای مهم مانند رنگ لباس را نیز در نظر می‌گیرند.

در ادامه به معرفی چند رنگ لباس کار و تاثیر آن‌ها در منش افراد اشاره شده است:

رنگ لباس کار آبی

در صورتی که محل کار شما دارای تنش و استرس زیادی است، توصیه می‌شود از لباس کار به رنگ آبی استفاده کنید. رنگ آبی در لباس باعث آرامش و رفع خستگی جسمی و روحی افراد، بالا رفتن اعتماد به نفس و ایجاد احساس امنیت در آن‌ها می‌شود.

رنگ آبی بسیار آرام بخش است و معمولا برای درمان بیماری‌های اختلالات دستگاه تنفسی از رنگ آبی استفاده می‌شود. این رنگ باعث افزایش ایمنی بدن شده و یوگا کاران معتقدند که این رنگ در زمینه ورزش باعث مدیتیشن بهتر و انبساط روحی می‌شود. رنگ لباس کار آبی تحرک و خلاقیت را برای فرد به همراه دارد و احساس خنکی و طراوت به وی می‌دهد. به همین جهت در بسیاری از لباس کارها از رنگ آبی تیره یا آبی روشن استفاده می‌شود.

رنگ لباس کار زرد

رنگ زرد از دسته رنگ‌هایی است که تاثیر مستقیم بر ذهن انسان‌ها دارد. دانشمندان معتقدند برای افزایش سوخت و ساز بدن می‌توان از رنگ زرد استفاده کرد. رنگ زرد نشان‌دهنده انرژی زیاد است. از این رنگ در لباس کار افرادی استفاده می‌شود که در محیط کاری نیاز به انرژی زیادی دارند. این رنگ احساس پویا و فعال بودن را به افراد القا می‌کند.

از این رنگ در لباس کار افراد افسرده و غمگین استفاده می‌شود. استفاده از رنگ زرد در لباس کار منجر به افزایش روحیه و امید در کارکنان محیط کاری می‌شود و همچنین اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد. البته ناگفته نماند که استفاده از تمام رنگ زرد در لباس کاری توصیه نمی‌شود و بهتر است در برخی قسمت‌های لباس از رنگ‌های ملایم‌تری استفاده شود، زیرا رنگ زرد بعد از مدتی چشم را خسته می‌کند.

رنگ لباس کار نارنجی

استفاده از رنگ نارنجی در لباس کار سبب ایجاد خلاقیت، شادی و شور، قدرت، موفقیت و تحرک بیشتر است. معمولا علاقمندان به استفاده از نارنجی در لباس کار خود بسیار پر انرژی و اکتیو هستند و انرژی زیادی در کارهای خود دارند. رنگ نارنجی سبب افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز و تقویت حافظه می‌شود. توصیه می‌شود در محیط‌های کاری که افراد بصورت تیمی و گروهی کار می‌کنند و احتیاج به خلاقیت و صرف انرژی زیادی دارند از رنگ نارنجی در لباس کار استفاده شود. این کار باعث افزایش راندمان کاری و عملکرد افراد می‌شود.

رنگ لباس کار سبز

سبز نمادی از آرامش و طبیعت است. اگر بخواهیم در رابطه با رنگ لباس کار سبز دقیق تر بشویم، جمله قبلی کافی بود تا بدانیم چرا از این رنگ در لباس باغبانان و جراحان بیمارستانی استفاده می شود. این رنگ نوید آرامش و سلامتی و روزهای خوب است. برای همین هم در این دو شغل بسار مورد استفاده قرار میگیرد. اما آیا فقط باید در لباس های رسمی این نگ را استفاده کرد؟ مسلما خیر! اگر شما در اداره ای مشغول به کار هستید یا به جلسه ای خواهید رفت، متناسب با حال و هوای محیط کاری، موضوع شغلی و حسی که می‌خواهید منتقل کنید، می‌توانید از این رنگ بهره بگیرید.

رنگ لباس کار سفید

رنگ سفید همواره نشانه پاکیزگی و نظافت افراد است. این رنگ استرس را از افراد دور کرده و نماد حرکت به سمت جلو است. رنگ سفید را می‌توان در محیط کاری پر تنش استفاده کرد، زیرا حس تعادل زیادی در این رنگ وجود دارد. در محیط کارهایی که رعایت بهداشت در آن‌ها بسیار مهم است حتما از لباس کار سفید رنگ استفاده کنید. برای مثال مشاهده کرده اید که لباس کار اغلب پزشکان و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند یا لباس کار آشپزها به رنگ سفید است تا به راحتی متوجه کثیف شدن لباس شده و آن را تعویض کنند.

رنگ لباس کار قرمز

همانطور که می‌دانید رنگ قرمز نشان‌دهنده شور، اشتیاق و هیجان است. این رنگ به افراد حس شجاعت و جسارت را القا می‌کند. استفاده از رنگ قرمز در لباس کار به افراد حس قدرت و اعتماد به نفس را القا می‌کند. معمولا در لباس افرادی که در محیط‌های کاری سخت و پر تلاش فعالیت می‌کنند از رنگ قرمز استفاده می‌شود، زیرا قدرت و هیجان در این لباس به آن‌ها اعمال می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish