در ماه گذشته و بحبوحه‌ی فشن شوهای کروز، برندهای لاکچری به مقاصد بسیاری سفر کردند و تجربه‌ای جذاب را برای مهمانان خود رقم زدند، اما در این میان تجربه‌ای که گوچی برای مهمانانش مهیا کرد بسیار باشکوه‌تر از برندهای دیگر بود. برند ایتالیایی گوچی که با مدیریت هنری الساندرو میکله اداره می‌شود، برای برگزاری فشن شوی کروز ۲۰۲۳ خود سراغ قصری پر ابهت در جنوب ایتالیا رفت. این قصر که در قرن دوازدهم میلادی و دوران حکومت شاه فردریک دوم ساخته شده، با معماری غیر معمولش، به پس زمینه‌ای مناسب برای جدیدترین کالکشن الساندرو میکله تبدیل شده بود. مجموعه‌ای که گوچی در این قصر ارائه داد “Cosmogonie” نام دارد که می‌توان آن را مهر تاییدی دانست بر سواد تاریخی میکله و هنر او در خلق اثری مدرن.

فشن شوی گوچی کر،ز ۲۰۲۳

گوچی فلسفی می‌شود!

در نگاه اول شاید کالکشن کروز ۲۰۲۳ گوچی تنها از کیهان شناسی و صور فلکی الهام گرفته باشد، اما با مطالعه‌ی یادداشت‌ الساندرو میکله برای این کالکشن، به نام‌های والتر بنیامین و هانا آرنت بر می‌خوریم. شاید سخت باشد که ارتباط بین یک کالکشن فشن و دو فیلسوف با تفکرات سوسیالیستی را پیدا کنیم، ولی خواندن یادداشت میکله که تکه‌هایی از مقاله‌ی آرنت در رابطه با بنیامین را شامل می‌شود، قطعا به کشف این ارتباط کمک می‌کند. والتر بنیامین همواره با نوع نوشتار منقطع و ارجاعات بسیارش به نوشته‌ها و کتاب‌های دیگر شناخته می‌شود و اینجاست که علت علاقه‌ی الساندرو میکله به او آشکار می‌شود.

لباس‌های کالکشن کروز ۲۰۲۳ گوچی
لباس‌های کالکشن کروز ۲۰۲۳ گوچی
مجموعه‌ی کروز ۲۰۲۳ گوچی
مجموعه‌ی کروز ۲۰۲۳ گوچی

گوچی در دستان الساندرو میکله با استایلینگ غیر متعارف و ارجاعات بسیار و گاهی نامربوط شناخته می‌شود. الساندرو با وام گرفتن از لباس قرن‌‌ها و دهه‌های متفاوت، جنبش‌های هنری مختلف و مقاطع تاریخی مختلف، دنیایی را می‌سازد که شبیه به هیچ دنیای دیگری نیست و سر در آوردن از آن گاهی دشوار می‌شود. این نقطه‌ی اشتراک بنجامین و میکله است، دانش عظیم از تاریخ و استفاده از آن در خلق مفهومی جدید. این تفکر بنجامین که مثل صور فلکی مفاهیم و اتفاقات را از نقاط مختلف به هم وصل می‌کند، در مرکز کالکشن کروز ۲۰۲۳ گوچی قرار گرفته است.

الهام از دوران تاریخی مختلف در فشن شوی گوچی
الهام از دوران تاریخی مختلف در فشن شوی گوچی

تاریخ در دستان الساندرو میکله

میکله کالکشن خود را با ۱۰۱ ریخت (look) در شبی با ماه کامل و سرخ برای مهمانانش نمایش گذاشت و مثل همیشه همه را با استعداد خود شگفت زده کرد. مهمانان که به عنوان هدیه ستاره‌ای به اسم خودشان از سوی گوچی دریافت کرده بودند، در کنار قصر ۸ ضلعی Castel del Monte به تماشای لباس‌های پر زرق و برق گوچی نشستند. این کالکشن بهشتی برای تاریخ دانان فشن به شمار می‌رود، چون که ارجاعات الساندرو به یک یا دو دوره‌ی تاریخی محدود نمی‌شوند و بینندگان را به سفری در زمان می‌برند. یکی از کیف‌ها از جعبه‌ی جواهر و تاج قرن هجدهمی الهام گرفته، المان‌های قرن شانزده و هفدهمی در تن برخی از مدل‌ها با هم ترکیب شده‌اند و سیلوئت‌ها دهه‌ی چهل میلادی در رانوی مشاهده می‌شوند. اگر فکر کردید مودبورد الساندرو اینجا به پایان می‌رسد، سخت در اشتباهید! مثل همیشه استایلینگ و پترن‌های دهه‌ی هفتاد میلادی در بسیاری از ریخت‌ها دیده می‌شوند و کفش‌های ویکتوریایی چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند، عینک‌های بزرگ از دهه‌ی ۶۰ میلادی الهام گرفته‌اند و برخی از جواهرات به قرون وسطی اشاره دارند. الساندرو در این کالکشن دانش خود را به رخ می‌کشد و به نوعی جایگاه خود را در صنعت با این مجموعه تثبیت می‌کند.

عینک‌های دهه‌ی ۶۰ میلادی در فشن شوی گوچی
عینک‌های دهه‌ی ۶۰ میلادی در فشن شوی گوچی

الساندرو میکله مرزهای فشن را جا به جا می‌کند!

این چندین سال مدیریت هنری الساندرو در گوچی، از موفق‌ترین دوران برای این برند ایتالیایی بوده‌اند و این موضوع را می‌توان به چند بعدی بودن شخصیت الساندرو مرتبط دانست. طراحان بسیاری هستند که دانش تاریخیشان با الساندرو برابری می‌کند، اما المانی که در شخصیت آن‌ها پیدا نمی‌شود، درک درست از دوران حال است. الساندرو با شناخت روح زمانه و درک مخاطب جوان خود، جنسیت را از ریخت‌ها و طراحی‌هایش حذف کرده و می‌توان او را از اولین اشخاصی شمرد که مرگ جنسیت در فشن را رقم زدند. الساندرو هر بار بیش از پیش از مرزهای سنت و نقطه‌ی امن فشن عبور می‌کند و دنیایی را برای مخاطبش می‌سازد که برای همه چیز جایی در آن وجود دارد! جشن گرفتن زندگی، با هر شکل و رویی، علت موفقیت گوچی در دستان میکله و محبوبیتش در میان مخاطب است، چیزی که با این کالکشن بار دیگر ثابت شد.

لباس عاری از جنسیت در کالکشن جدید گوچی
لباس عاری از جنسیت در کالکشن جدید گوچی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish