مجموعه کروز برندها چندیست که در زمانی‌هایی مثل تابستان نقل اصلی محافل فشن و مد می‌شود. اما این‌که کروز چیست و چرا چند سالیست که بحث آن بر سر زبان‌ها افتاده موضوعیست که امروز می‌خواهیم به آن بپردازیم. مشتریان فشن کسانی هستند که تمام رویدادهای آن را تحت‌نظر دارند و نمی‌گذارند حتی یک نقطه از موضوعات روز دنیای فشن را از دست بدهند. اما گاهی اتفاقاتی پیش می‌آید که دنبال‌کنندگان را هم دچار سردرگمی می‌کند. مقاله امروز ما را دنبال کنید تا یکی از اتفاقاتی را که در دنیای فشن به وقوع می‌پیوندد و در این روزها هم بحث آن داغ است، در کنار هم بشکافیم.
تا چندی پیش برندها به همان کالکشن‌ دوبار در سال خود بسنده می‌کردند و برای مشتریان خود پیشنهاداتی ارائه می‌کردند. اما اخیراً برای مشتریان پروپاقرص خود خط تولید جدیدی به راه انداختند. یعنی تصمیم گرفتند مجموعه‌های خاص برای روزهای خاص آن‌ها ارائه دهند.

ارائه کالکشن کروز توسط برندها

بله، این‌گونه شد که برندها بازار جدیدی برای خود طراحی کردند و حتی نیم‌فصل‌ها را هم از تقویم خود خط نزدند. نیم‌فصل‌ها در هر کالکشن معنی خود را دارند. اصطلاحاتی مانند Resort, Cruise, Pre-Spring, Pre-Fall کلماتی هستند که می‌توانند هر مشتری علاقه‌مند به مد را به سمت خریدهای جدید جذب کنند.
در فصل‌های گذشته، برندهایی چون GUCCI و CHANEL و هم‌چنین DIOR برای مشتریان خود پیشنهادهایی برای سفر به مناطق گرمسیر در تابستان و یا سفرهای دریایی را ارائه می‌دادند. اما الان زمانی رسیده که اغلب برندها حاضر به از دست دادن چنین بازاری برای مشتریان خود نیستند.

مجموعه کروز و ریزورت از گذشته تا به امروز
مدلی از کالکشن کروز

معنی دقیق Resort چیست و تفاوت آن با کروز و
Pre-spring چیست؟

Resort در واقع پیشنهادهایی را برای فصل بهار و میان‌فصل به شما ارائه می‌دهد.
Cruise لباس‌های مناسب سفر را برای شما تدارک می‌بیند.
Pre-spring میان‌فصل بهار و تابستان را هدف قرار داده و لباس‌های راحت را برای شما در نظر می‌گیرد.
پس در واقع این سه کلمه یک معنی را در ذهن مشتری تداعی می‎‌کنند؛ لباسی راحت برای سفرهای میان‌فصل بهار و تابستان. شما در Pre-collction شاید بتوانید مدل‌هایی را پیدا کنید که در اول فصل وجود نداشته است. سلیقه مشتری برای برندها در درجه اول اهمیت قرار دارد و آن‌ها به هر بهانه‌ای سعی در تأمین سلیقه‌ی مشتری دارند. اگر مشتری خاص آن‌ها نیاز به لباسی برای میان‌فصل و در مواقع خاص خود داشته باشد احتمال این‌که بتواند مدل موردنظر خود را در Pre-collection پیدا کند زیاد است.

مجموعه کروز و ریزورت از گذشته تا به امروز
جنیفر لورنس در کالکشن کروز ۲۰۱۹ دیور

Pre-fall چیست؟

از زمانی که Pre-fall جای خود را در میان زمان‌بندی تقویم برندها باز کرده مدت زمان بیشتری می‌گذرد. میان‌فصل پاییز قبل از ورود به پاییز به بازار ارائه می‌شود و پیشنهادات خوبی را برای مشتریان خود دارد. خانه‌های بزرگ مد مانند گوچی یا شنل سال‎‌هاست که در میان کالکشن فصل‌های خود میان‌فصل پاییز را هم جا داده‌اند. اما چون از نظر اقتصادی این فصل برای برندها بسیار مناسب است برندهای کوچک‌تر هم قدم در این راه گذاشته‌اند و کالکشنی برای میان‌فصل ارائه می‌دهند. میان‌فصل پاییز یک فرصت تجاری بسیار عالی برای برندهاست طوری که برندهای کوچکی چون ۱۰۱۷ ALYX 9SM و OFF-WHITE هم پا به این عرصه نهاده‌اند.
کالکشن میان‌فصل پاییز زمانی به فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند که آن‌ها همه‌ی موجودی بهار و تابستان خود را به فروش رسانده‌اند. پس تا ارائه‌ی کالکشن پاییز و زمستان برندها مدتی زمان باقیست. از این نظر فروشگاه برندهای معتبر هرگز خالی نمی‌ماند و آن‌ها می‌توانند مشتریان خود را نگه دارند.

مجموعه کروز و ریزورت از گذشته تا به امروز
نمونه‌ای از کالکشن resort

نخستین برندی که کروز و Resort را پایه‌گذاری کرد

دهه‌ی ۱۹۴۰ وقتی امریکا در بدترین شرایط اقتصادی به‌سر می‌برد در حالیکه عده‌ای در فقر مطلق بودند، طبقه‌ی اشراف به زندگی معمول و تفریحات خود می‌پرداختند، یکی از مقاصد گردشگری این گروه French Riviera یکی شهرهای ساحلی فرانسه بود، این رفت و آمدها طراحان را واداشت برای این سفرهای دریایی و گذراندن تعطیلات لباس طراحی کنند و این شروع شکل‌گیری مجموعه‌های Resort شد.

برای اروپاییانی که در دو فصل تابستان و زمستان به تعطیلات می‌روند، مجموعه‌هایی مانند کروز بسیار مناسب است. شما در این مجموعه ابزار مختلف برای سفر را می‌توانید تهیه کنید. هر برند به فراخور محصولاتی که تولید می‌کند کالکشنی برای کروز در نظر می‌گیرد. این کالکشن از لباس‌های راحتی و خنک برای کنار دریا تا لباس‌های شب‌ مناسب برای این مدت زمانی را شامل می‌شود. شما حتی می‌توانید انواع ملحفه و ساک دستی‌های راحت و سبک بدون نیاز به اتو کردن و یا صاف بودن در این مجموعه تهیه کنید. در آغاز مجموعه کروز تنها شامل وسایلی برای خانم‌ها بود اما مدتیست که برندها انواع پوشاک برای مردان را هم در مجموعه خود ارائه می‌دهند.

مجموعه کروز و ریزورت از گذشته تا به امروز
لباسی برای مردان در کالکشن کروز

تصور شما از لباس کروز چیست؟ شاید درست حدس زده باشید. لباس‌های هاوایی با طرح و نقش نخل، کت‌ها و شلوارهای کتان و سبک، صندل‌های خنک و شلوارک‌های راحت برای مردان. کلاه‌های آفتاب‌گیر و عینک آفتابی به همراه کفش‌های پیاده‌روی و یا پاشنه‌بلند، پیراهن‌های خنک کنار ساحل و کیف‌های سبک برای حمل وسایل برای خانم‌هاست.

مجموعه کروز از گذشته تا به امروز
نمونه‌ای از لباس مردانه با نقش هاوایی
مجموعه کروز از گذشته تا به امروز
نمونه‌ای از لباس مردانه با نقش هاوایی

جایگاه کت‌ها و لباس‌های زمستانی در میان مجموعه Resort چیست؟

لزومی ندارد که یک مشتری تعطیلات خود را حتماً در مناطق گرمسیر سپری کند. مثلاً یک نفر ساکن در نیم‌کره‌ی شمالی زمین تصمیم می‌گیرد فصل تابستان خود را در نیم‌کره‌ی جنوبی بگذراند. پس می‌تواند انتخاب خوبی میان پارچه‌ها و مدل‌های Resort و میان‌فصل زمستانی برند مورد علاقه‌اش داشته باشد. هرچند که مدتیست کره‌ی زمین شاهد زمستان‌هایی به سبک و سیاق گذشته نیست. به هرحال بازار هدف برندها، سراسر دنیاست؛ از کشور سردسیر روسیه تا کشور گرمسیر عربستان.

مجموعه کروز و ریزورت از گذشته تا به امروز
مدل لباس زمستانی در مجموعه کروز

زمان دقیق Resort

حالا که تا حدودی با این واژه‌ها آشنا شدید حتماً این سوال برای شما پیش می‌آید که زمان دقیق ارائه برندها چه موقع است؟ شما می‌توانید از اواسط ماه نوامبر تا تعطیلات شکرگزاری و عید کریسمس در فروشگاه‌ها شاهد ارائه‌ی کالکشن Resort برندها باشید.

برندهایی که کالکشن Resort را ارائه می‌دهند

برای این‌که بدانید کالکشن Resort تا چه اندازه برای برندها اهمیت دارند همین کافیست که اغلب برندهای معروف از جمله دیور، گوچی، پرادا، لویی‌ویتون، شنل و فندی در تقویم سالیانه خود زمانی را برای Resort در نظر گرفته‌اند. اما در کنار برندهای بزرگ و معروف، برندهای کوچک‌تر هم طرح‌هایی را برای این کالکشن در نظر می‌گیرند. آن‌ها از طریق رسانه‌ها مجموعه‌ی خود را معرفی می‌کنند.

آیا مجموعه‌های Resort کوچک‌تر از مجموعه‌های معمولی برندهاست؟

برای خانه‌های بزرگ مد مانند گوچی، دیور، شنل و . . . باید بگوییم که بله. برای خانه‌های بزرگ مد، مجموعه‌های کوچک در کنار مجموعه‌های اصلی برایشان اهمیت دارد و موضوع اصلی همان مجموعه‌های فصلیست. برندهای بزرگ هر فصل مبالغ اندکی را در مقیاس با ثروتی که دارند صرف برگزاری نمایش‌های بزرگ خود می‌کنند. آن‌ها این قابلیت را دارند که تماشاچیان خود را از سراسر اروپا، آمریکا و یا هر جای دنیا تا پای دیوار چین بکشانند. پس در این مقیاس طراحی چند مدل لباس برای میان‌فصل برای آن‌ها به بازی می‌ماند.

مجموعه کروز و ریزورت از گذشته تا به امروز
از کالکشن پاییز و زمستان گوچی ۲۰۱۷

ضرورت برگزاری Pre-spring و Pre-fall چیست؟

برای مشتریان برندها برگزاری میان‌فصل‌ها اهمیت زیادی دارد. زیرا آن‌ها در کنار لباس‌های لوکس و گران‌قیمت خود نیاز به لباس‌هایی دارند که با آن راحت‌تر باشند و این مدل‌ها را در میان مجموعه‌های میان‌فصل به راحتی می‌توان یافت. شاید افراد ثروتمند را همیشه با کت و شلوارهای رسمی مردانه و یا پیراهن‌های شیک و سنگین زنانه با کفش‌های پاشنه بلند تصور کنید. اما واقعیت این است که آن‌ها هم زمانی را برای استراحت و راحتی خود در نظر می‌گیرند و از لباس‌های عادی استفاده می‌کنند. گاهی شاید گشت زدن در میان فروشگاه‌های کوچک در یک زیرزمین نمور برای شما جذابیت بیشتری داشته باشد تا از یک کالکشن معروف خرید کنید. مدل‌هایی که برای میان‌فصل‌ها ارائه می‌شوند دقیقاً همان حس بومی و راحت را برای مشتری تداعی می‌کنند.

مجموعه کروز و ریزورت از گذشته تا به امروز
نمونه‌ای از کالکشن resort

لوکس بودن یا نبودن؛ مسئله این است

برگزار کردن نمایش مد چندبار در سال به صورت پشت هم برای برندها از نظر سود‌آوری به صرفه است. اما موضوع این است که برای طراحان این ‌کار خسته‌کننده و فرسایشی است. به‌طور مثال Riccardo Tisci یکی از ایده‌پردازان برند ژیوانشی Givenchy بعد از ۱۲ سال به خاطر خستگی، به یکباره از کار کناره‌گیری کرد. پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده است که شاید بتوان همه‌ی مجموعه‌ها را دوبار در سال برگزار کرد اما به نظر می‌رسد که این کار شدنی نیست. به‌هرحال برندها حاضر به نادیده گرفتن سود عاید از این کالکشن‌ها نیستند. برندها فکر می‌کنند تا زمانی که مشتری در پشت ویترین لباس جدید ببیند حاضر به خرید خواهد بود. اگر لباسی را برای مدت‌ طولانی مثلاً یک فصل کامل، از یک برند در آن کالکشن ببیند دیگر خرید نمی‌کند. اما ایده‌پردازان برندها باید بدانند که دنیای لوکس‌شان مدتیست که رو به افول نهاده. بسیاری از مشتریان پروپاقرص آن‌ها دیگر به دنبال راحتی در استایل خود هستند و این همه مد دست و پاگیر را نمی‌پسندند. دنیا به سمت اقتصادی شدن و صرف‌جویی در حرکت است و اگر برندها فکرهای جدیدی نکنند شاید به زودی با مشکل مواجه شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish