تاریخچه مد آهسته slow fashion

مد آهسته یک رویکرد در دنیای مد است؛ این رویکرد منابع مورد نیاز و روند تولید لباس را مورد توجه قرار می‌دهد و بر پایداری این منابع تاکید دارد.
مد آهسته با مد سریع که حدود ۲۰ سال پیش به وجود آمد مخالف است.
عادلانه و منطقی است که بگوییم وجود مد آهسته و توجه به آن واجب و ضروری است.
زیرا توجه نکردن به آن در هر مرحله از تولید، سبب وارد شدن خسارت‌های فراوان به منابع انسانی و محیط زیست می‌شود.
برندهایی مثل اچ اند ام H&M  که سالانه ۱۲تن لباس غیرقابل فروش را، برای بستن حلقه‌ی مد می‌سوزاند.
این لباس‌ها منابع زیادی را هنگام تولید مصرف کرده‌اند و بعد از سوزانده شدن هم آلودگی فراوانی به جای می‌گذارند.

مد با زمین چه میکند؟
مدآهسته یا slow fashion یک جنبش است

مد آهسته به یک جنبش تبدیل شده است

قبل از انقلاب صنعتی، پوشاک به صورت محلی تهیه و تولید می‌شدند. مردم لباس‌های بادوام می‌خریدند که بتواند طولانی در خدمت آن‌ها باشد یا خودشان لباس‌ها را از منابعی که در اختیار داشتند، تهیه می‌کردند. لباس منعکس‌کننده جایگاه و فرهنگ افردی بود که آن‌ها را می‌پوشیدند.       

امروزه با روی کار آمدن دوباره‌ی مد آهسته  slow fashion  این روش‌های قدیمی دوباره به تصویر کشیده شدند. این فرهنگ ما را ترغیب می‌کند لباس‌های کمتری را با کیفیت بالاتری تهیه کنیم؛ که از فرآیندهای پایدارتری تولید می‌شوند. مد آهسته به هنر تولید لباس تاکید می‌کند و از جنبه‌ی صنعتی تولید می‌کاهد. در چند سال گذشته با افزایش آگاهی از سوی مصرف‌کنندگان، مد آهسته خواستار ضوابط اخلاقی بیش‌تر شده است. تحقیقات نشان داده است ۱۹ درصد از بهترین برندهای فست فشن fast fashion  به طور مستقیم با طبیعت مرتبط هستند و روی آن تاثیر می‌گذارند.

برخی از ویژگی‌های یک برند slow fashion

  • از مواد با کیفیت بالا و پایدار ساخته شده
  • معمولا در فروشگاه‌های کوچک‌تر (محلی) و نه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ به فروش می‌رسند.
  • منشا آن‌ها محلی است و تولید و فروش محلی دارند.
  • تعداد کمی از سبکی خاص در هر کالکشن تولید می‌شود و هر سال حداکثر دو یا سه بار منتشر می‌شوند.
  • محصولات این برندها سال‌ها قابل استفاده هستند و به ترندها محدود نمی‌شوند.
  • آن‌ها باید کل چرخه‌ی عمر یک محصول را در نظر بگیرند.
  • مد آهسته اخلاقی است و به همه‌ی جوانب مثل مواد اولیه، تاثیرات بر محیط زیست و نیروی انسانی اهمیت می‌دهد.

این مد با این روند کند، چگونه صنعت مد را تغییر می‌دهد؟

از میان مطرح‌ترین طراحان لباس تا طراحانی که تازه کار هستند و هنوز سری میان سرها درنیاورده‌اند، تعداد زیادی از آن‌ها جنبش slow fashion  را حمایت می‌کنند و این نشان از تغییرات اساسی مصرف و تولید دارد.

این رویکرد الها‌م‌بخش بسیاری از تغییرات در سال‌های اخیربوده است، به ویژه در تولید پوشاک و البته در رفتار مصرف کننده . هرچند پشتیبانی فراوانی از این جنبش وجود دارد، اما هنوز راه طولانی برای رسیدن به شرایط قابل قبولی از این طرز تفکر باقی مانده‌است.
برای حمایت کامل از جنبش مد آهسته یا slow fashion ،  لازم است تا بخشی از حرکت رو به رشد افراد اخلاق مداری باشیم که به دور از گردش مالی بالا و سریع fast fashion ، طرفدار مد آهسته هستند.

طراح مد زمین دوست
از طرحهای استلا مک‌کارتنی

ما باید از آنچه که یک برند انجام می‌دهد، آگاهی داشته باشیم؛ مثلا ببینیم که آن برند بر کیفیت تمرکز دارد یا کمیت؟ این کاررا خودمان هم با ساده کردن کمدهای خود می‌توانیم انجام دهیم. همیشه کیفیت مهم‌تر از کمیت است!

معروف است که صنعت مد به رویه‌های ناپایدار و غیراخلاقی تکیه دارد. در حال حاضر بسیاری از برندها به طور فزاینده‌ای روی تغییر سیستم تولید خود تمرکز کرده اند، سیستمی که به طور بی‌رحمانه‌ای از منابع انسانی و طبیعی برای تولید استفاده می‌کرد در حال تغییر است و بر روی پایداری و استفاده از قوانین  اخلاقی برای تولید و فروش لباس‌ها تمرکز دارد.

استلا مک کارتنی ، مد اخلاقی Stella McCartney

برند استلا مک کارتنی اکنون مترادف مد زمین دوست است. استلا اولین برند در گروه برندهای لاکچری بود که از خز و چرم‌های طبیعی استفاده نکرد و همچنین برای تولید کالای شیک و زیبا اما دوست‌دار طبیعت  پیش‌قدم شد.قبل از روی کار آمدن برند استلا مک کارتنی ، برندها و کالاهایی که دوست‌دار طبیعت بودند؛ از نظر زیبایی شناختی و مد روز بودن در میان اهالی مد طرفدار چندانی نداشتند.
استلا مک کارتنی برند موفقی‌است و این جای سوال دارد که آیا واقعن همان‌قدر که می‌گوید زمین دوست نیز هست؟

اگرچه کمپین‌های برند استلا مک کارتنی در زمینه‌ی حقوق حیوانات فعالیت دارند؛ شرکتی که این برند را در اختیار دارد( گروه لوکس پی‌پی‌آر،  PPR Luxury Group ) استفاده از خزهای طبیعی را برای بسیاری دیگر از برندهای خود، از جمله گوچی تایید می‌کند.
بنابراین عده‌ای معتقدند، استلا مک کارتنی به حلقه‌ای از مارک‌های متضاد با اخلاق متصل است.
اگرچه خود این برند ادعا می‌کند که برندی کاملا هم‌سو با قوانین مد آهسته و مد اخلاقی دارد.

استلا مک‌کارتنی

استلا مک‌کارتنی از کدام قوانین پیروی می‌کند؟

محصولات برند استلا مک کارتنی از مواد کاملا بازیافت شونده یا بازیافت شده تهیه می‌شوند.،از پنبه و پشم‌های مصنوعی و قابل بازیافت.
برند استلا مک کارتنی به هیچ وجه از خزها و پوست‌های طبیعی استفاده نمی‌کند. برای این برند  هیچ سازشی برخلاف پایداری محصولات وجود ندارد.

پروژه‌ی مراقب هوشمندانه و استلا

Clever care

در سال ۲۰۱۴ استلا مک کارتنی یک سیستم ساده‌ی نگهداری پنج مرحله‌ای را برای مصرف‌کنندگان معرفی کرد. این سیستم پنج مرحله‌ای ساده روش‌هایی برای مراقبت، نگهداری و طولانی‌تر کردن عمر لباس‌ها به مخاطبان می‌آموخت.

استلا می‌گوید: ما به ردپای خود در طبیعت، طی تمام روند طراحی و اجرا توجه می‌کنیم. نباید اثری منفی از ما در طبیعت باقی بماند. استلا مک کارتنی برای ادامه‌ی جنبش پایداری اجتماعی و زیست محیطی در صنعت مد، به طور مرتب روش‌های طراحی و اجرای خود را بررسی می‌کند.
همچنین مک کارتنی معتقد است، شما هر چقدر کمتر لباس‌های خود را بشویید، بهتر است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish