مد دیجیتال چیست؟

مدل لباس های اینستاگرامی

لباس‌های دیجیتال، چیزی شبیه به داستان «لباس جدید پادشاه» هستند! به این معنا که آن‌ها واقعا وجود ندارند؛ بلکه در حقیقت روی عکس یا ویدیوی فرد متقاضی لباس ادیت می‌شوند!

اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، این نوع لباس می‌تواند چیزی شبیه به فیلتر اسنپ چت باشد یا اینکه در مقیاس بزرگتر، مانند ارزهای دیجیتال جزو دارایی‌های شما ثبت بشود. درمورد دوم، این لباس‌ها که قیمتشان به ۹۵۰۰ دلار هم می‌رسد، با استفاده از مدلسازی سه‌بعدی روی عکس یا فیلم صاحبشان پیاده‌سازی می‌شوند و درحالی که به نظر می‌رسد فرد آن‌ لباس را پوشیده، در حقیقت هیچ‌وقت حتی تولید هم نشده‌اند!

چرا باید کسی بخواهد لباس دیجیتالی تهیه کند؟

مد دیجیتال

احتمالا از خودتان پرسیده‌اید که چرا کسی باید لباسی را خریداری کند که عملا نمی‌توان آن را به تن کرد؟! در عمل هم دلایل اندکی برای خرید این نوع پوشاک وجود دارد اما حالا که به خاطر مبحث جلسات، گردهمایی‌ها و حتی میهمانی‌های آنلاین داغ شده، این نوع لباس که نیازی هم به کمد و کشو برای نگهداری ندارد، ایدۀ جذابی به نظر می‌رسد.

از طرف دیگر، در جهان آماری به دست آمده که می‌گوید از هر سه زن، یک نفر به لباس‌هایی که تنها یک یا دوبار هم پوشیده باشند «قدیمی» می‌گویند!

این را بگذارید کنار آمار دیگری که می‌گوید یک نفر از هر شش نوجوان، دیگر لباسی که با آن در سوشال مدیا عکس داشته باشد را نمی‌پوشد!

حالا انواع لباس و مد دیجیتال این‌جاست تا علاوه بر آنچه که ذکر کردیم، محیط زیست هم کمی نفس بکشد؛ چراکه برای تولید این نوع لباس هیچ‌نوع منبع خارجی نیاز نیست و هیچ تولید و توزیعی برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد. این موضوع از آن‌ جهت اهمیت دارد که بیش از نیمی از لباس‌های تولید شده در سراسر دنیا، سر از پسماندها در می‌آورند.

یکی دیگر از دلایل مهمی که افراد را به استفاده از مد دیجیتال تشویق می‌کند این است که دیجیتال فشن، هیچ حد و مرزی ندارد و علم فیزیک آن را محدود نمی‌کند؛ بنابراین، طراحان مد این آزادی را دارند تا هر پروژۀ خلاقانه‌ای را که دوست دارند روی لباس‌هایشان پیاده کنند.

مد دیجیتال، هزینه‌های تولید پوشاک را به صفر کاهش می‌دهد!

مد دیجیتال چگونه است

دو شرکت در اروپا به‌طور گسترده وارد حوزه مد دیجیتال شده‌اند؛ شرکت نروژی کارلینگز و خانه مد دیجیتال فابریکانت که در هلند کار می‌کند. آن‌ها در سال ۲۰۱۸ از اولین خط لباس‌های خود را رونمایی کردند و طی یک هفته ۱۹ لباس را به فروش رساندند که طیف قیمتی بین ۹ تا ۳۰ پوند داشتند. یکی از مدیران برند این شرکت‌ها می‌گوید: در دنیای واقعی، این نوع طراحی لباس می‌تواند برای مشتری صدها پوند هزینه داشته باشد و از آن‌جا که افراد تنها یکی دو بار از این لباس‌ها در شبکه‌های اجتماعی‌ خود استفاده می‌کنند، مد دیجیتال به نوعی صرفه‌جویی در هزینه‌های آن‌ها خواهد بود!

یکی دیگر از طراحان مد در مصاحبه‌ای با بی بی سی می‌گوید:

مد دیجیتال قطعا خیلی گران است اما طی ده سال آینده به نوعی سرمایه‌گذاری هم محسوب می‌شود. چراکه زمان به سوی مد دیجیتال پیش می‌رود که بسیار هم خاص به‌شمار می‌آید.

چطور نمایش‌های مد به واقعیت مجازی راه پیدا کردند؟

نمایش دیجیتال

مد دیجیتال، چیزی بیش از لباس‌های گرانی است که می‌توانید در مراسم مجازی به تن کنید. ماه اول سال ۲۰۲۱ با هفته مد دیجیتال همراه بود و برندهای مختلف با کالکشن‌های جدیدشان آن هم در دوره کرونا در این هفته مد شرکت کردند تا مشخص باشد که این سال، چیزی از پیشرفت تکنولوژی کم ندارد. بیش از ۱۵۰ برند در این هفته مد شرکت داشتند و علاوه بر به نمایش درآوردن لباس‌ها در این یک هفته، ایده‌های خلاقانه و برنامه‌های موجود در این زمینه را نیز با یکدیگر تبادل کردند.

برندهای مهم دنیای مد معتقد هستند که تغییرات بسیار سریع رخ می‌دهند و باید با این تغییرات همراه شد. حالا با ارائه مد دیجیتال که مشتریان می‌توانند انواع پوشاک و اکسسوری مد نظرشان را به صورت کاملا اختصاصی سفارش بدهند، عقب افتادن از این غافله می‌تواند برای برندهای بین‌المللی تا حدی خطرناک هم باشد. این کالاها (اگر بتوان چنین نامی به آن‌ها داد!) به صورت دائمی و در هر ساعت از شبانه‌روز در دسترس هستند.

مد مجازی

اگر فکر می‌کنید که خرید لباس دیجیتالی عجیب و غریب است، این را به خاطر بیاورید که بسیاری از افراد برای آپدیت کردن آواتار خود در بازی‌های آنلاین صدها دلار می‌پردازند؛ بنابراین، اینکه برای یک لباس خیالی چندصد پوند بپردازند هم چندان دور از ذهن نیست!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish