مقام اول دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر و مقام اول دومین جشنواره فرهنگی کالای فیروزه استان مازندران و برگزیده دومین جشنواره کشوریپسماند

خانم سلیمانی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده سمای شهرستان قایمشهر و دانشکده فنی دختران الزهرای شهرستان بابل در رشته طراحی پارچه و لباس می باشند .
ایشان فعالیت خود را از دوران کودکی و از ۹سالگی به خاطر علاقه به شغل پدر و مادرش که به حوزه نساجی مربوط بوده شروع کرده است.
پیرامون برگزاری دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر مواردی را مطرح کردند که شایان ذکر می باشد و بدان خواهیم پرداخت .
خانم سلیمانی در سال ۹۴ شرکت تولیدی پوشاک و منسوجات دست دوز در شهرستان قایمشهر را تاسیس کرده اند .از سال ۹۵با پست مدیر تبلیغاتی نمایشگاه بین المللی پوشاک کشور به طور تخصصی وارد این حوزه شدند. سال ۹۶بزرگترین غرفه صنایع دستی از طرف سازمان میراث فرهنگی به آثار ایشان تعلق گرفت.
از مشکلات این هنرمند، غیر مرتبط بودن مدارک تحصیلی ایشان بود چرا که دانشجوی ترم آخر دکترای زبان و ادبیات فارسی می باشند ولی به دلیل داشتن رزومه خوب و کارهای اجرایی بالا، تدریس دروس تخصصی دوختهای سنتی را برعهده گرفته اند. لذا مهمترین هدف ایشان در سال جدید ادامه تحصیل در رشته طراحی پارچه و لباس می باشد.

ایشان در زمینه طراحی و تولید پوشاک چهارفصل زنانه، و مردانه و بچه گانه برای تمام رده های سنی مستعد هستند و بیش از نود درصد کارها دست دوز می باشند.
خانم سلیمانی، به تازگی کار طراحی و تولید زیورآلات ابریشمی را هم آغاز نموده و در زمینه تولید کیف و کفش چرم و ابریشم و زیورآلات دست دوز نیز فعالیت دارند که به دلیل سفارشی بودن غیر قابل تیراژ می باشد.
در ادامه این طراح اضافه کرد برنامه خاصی در راستای رونمایی از خط تولید پارچه های دست دوز و تولیدات جدید با ضایعات نساجی دارند.
خانم سلیمانی در جشنواره فجر، مقام اول را طبق نظر هیات داوران به عنوان اثر ویژه و منتخب کسب کرده اند.
وی درباره حضور خود در جشنواره بین المللی مد و لباس اضافه کرد :
بنده با یک تیم پنج نفره و دو تن از اساتید دانشکده الزهرای شهرستان بابل و دو تن از دانشجویان رشته طراحی پارچه و لباس، خانمها؛ سلحشور، فلاح زاده، یگانه دوستی و فرنیا عرب زاده دراین جشنواره شرکت کردم. ما یک بالاپوش فاخر تمام دست دوز با ضایعات نساجی ارایه دادیم که برای دوخت آن از بیست و هشت مدل پارچه مختلف استفاده شد. به دلیل اینکه لباس ما هیچ درز و پنسی نداشت و فرم یقه و حلقه آستین مشابه بود قابلیت تغییر پذیری به بیش از ۱۷حالت ممکن را دارا بود. در چهار برش اصلی لباس از ۱۸۶ تکه چرمی لیزر شده با ضایعات چرم استفاده کردیم. برای دوخت این لباس پانصد ساعت زمان گذاشتیم و منبع الهام ما معماری مساجد کاشان بوده. یکی از مهمترین شاخصه های اصلی این لباس، کاربرد نخ‌های پشمی بوده که در بافت گلیم به کار می رود و به صورت شطرنجی در کار دوخته شده و به نوعی سمبل بناهای خشتی کاشان است. ویژگی دیگر این لباس از لحاظ ساختارشکنی، گره ی نخ های پشمی در روی کار بوده که اشاره به واحد شمارش «گره»در زمان قدیم دارد. رنگ غالب دراین لباس فیروزه ایی و قهوه ایی است که می خواستیم با این کار آسمان آبی و بخشهای کویری شهر کاشان را به تصویر بکشیم.
این طراح پیرامون جشنواره اینگونه اظهار داشتند:
بخش طراحی لباس زیر، مایو و طراحی لباس برای افراد معلول باید در شاخه های مختلف جشنواره فجر اضافه شود چرا که هر طرح می تواند در بردارنده یک ایده ناب باشد و یک ایده می تواند منجر به احداث یک تولیدی کوچک و در چشم اندازی گسترده تبدیل به یک کارخانه شود.
جشنواره فجر امسال، با زحمات عزیزان به خوبی برپا گردید و برای بهتر برگزار شدن این جشنواره چند ایده دارم ولی قبل از هر چیز، از نقدهای منفی برخی از دوستان گله دارم؛ چه خوب میشد اگر نقد این عزیزان به همراه راهکار باشد که قطعا می تواند مفید واقع شود اما نقد بی هویت، به منزله نوعی حاشیه سازی منفی است.
در بخش های رقابتی، شرکت دانشجویان و اساتید و اهل فن از لحاظ گروه سنی و نه از لحاظ سابقه باید تفکیک گردد.

از آنجایی که به تمام شرکت کنندگان لوحی مبنی بر حضور در جشنواره می دهند، چه خوب میشد اگر نمره و امتیاز آثار شرکت کنندگان در بخشهای مختلف در این برگه ذکر شود، چرا که میزان فکر و زحمت برای هر اثر متفاوت است و تلاش شرکت کنندگان با توجه به این درجه بندی در سالهای بعد برای کسب امتیاز بیشتر بالاتر می رود .قطعا تغییر در روال تقریبا تکراری جشنواره فجر به بالا بردن کیفیت این فستیوال، کمک خواهد کرد.
نمونه کارهای امسال در جشنواره اصلا قابل مقایسه با پنج سال گذشته نیست و رشد چشمگیری دراین صنعت ملاحظه می شود که کاملا قابل درک است. اگر بخش طراحی لباس زیر هم به بخشهای مختلف جشنواره اضافه و داوری‌ها به صورت مجزا با رعایت ارزشهای اسلامی صورت گیرد به ضعف طراحی دراین بخش کمک شایانی میشود.
در حال حاضر تمرکز اصلی ایشان روی ادامه تحصیل در رشته طراحی پارچه و لباس و شرکت در فستیوال های جهانی مربوط به حوزه پوشاک می باشد.
ایشان پیرامون داوری جشنواره اذعان داشتند:
به خاطر حضور در مراسم اختتامیه، نمونه کارهای برگزیده را مشاهده و چندین بار هم به صورت مجازی رصد کردم.
کارهای امسال خیلی خوب بودند هر چند در برخی نقاط با استاندادهای جهانی فاصله داریم.
در مجموع از روال برپایی دهمین جشنواره فجر کاملا راضی بودم . از سال نودو پنج حضور مستمر دارم و یک بار هم در رشته طراحی کفش مقام دوم کشور را کسب کردم و دو لباس کودک و نوجوان هم شایسته تقدیر شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish