از ماکسیمال و مینیمال فشن چه میدانید؟

مینیمالیسم و ماکسیمالیم از سبک‌هایی در دنیای هنر هستند که برای پاسخ به سبک دیگری بوجود آمده‌اند و به همین دلیل برعکس سبک قبل از خودشان هستند. ماکسیمال در پاسخ به مینیمال بوجود آمد. هر کدام از این سبک‌های هنری در دنیای مد نیز تاثیرات زیادی داشتند.

مینیمال چیست؟

مینیمالیسم Minimalism یا ساده‌گرایی یک مکتب هنری است که اساس آثار آن بر پایه‌ی سادگی و بیانی خالی از پیچیدگی عنوان شده است. مینیمالیسم زاییده‌ی خلاقیت هنرمندان روس بود. ابتدا در نقاشی به کار برده می‌شد و کم کم وارد تمامی سبک‌ها شد.

ایالت متحده شاید از عوامل موثر بر ورود این مکتب به تمامی هنرها بود. ایالت متحده با استفاده از مینیمالیسم در طراحی‌های سه بعدی، این سبک را وارد معماری و مجسمه‌سازی کرد. مینیمالیست‌ها بر این باورند که با زدودن حضور فریبنده ترکیب‌بندی‌ها و کاربرد موارد ساده و اغلب صنعتی، که به شکلی هندسی و بسیار ساده شده قرار گرفته باشند، می‌توان به کیفیت ناب رنگ، فرم، فضا و ماده دست یافت. مکتب‌های کمی هستند که امروزه مثل مینیمالیسم بتوان آن‌ها را چندین بار و در طول سال‌های مختلف استفاده کرد و همچنان پرطرفدار مانده باشند.

ماکسیمال و مینیمال فشن

مینیمالیسم در فشن

در بسیاری از موارد مینیمالیسم به عنوان یک صفحه خالی شناخته می‌شود و یا لباس‌هایی با رنگ‌های سفید و مشکی مینیمال به حساب می‌آیند، اما مینیمالیسم در فشن چیزی بیش‌تر ازپارچه‌های تک رنگ است. زیبایی شناسی در این سبک به شدت وابسته به طیف گسترده‌ای از توسعه اجتماعی است. سبک مینیمال به طور مداوم از اختراعات و ابداعات جدید تاثیر می‌پذیرد.

• تاریخچه مینیمالیسم:

در دهه‌ی ۴۰ میلادی، کوکوشنل coco channel سبک‌های جدیدی از لباس را برای زنان طرحی کرد. لباس‌های ساده‌ای که از لباس‌های مردانه الهام گرفته شده و مونوکروم بودند. هنرمندان در نیویورک برای مجسمه‌سازی و معماری از این سبک استفاده می‌کردند و اعتقاد داشتند که نمایش های سنتی را در نقاشی و مجسمه‌ها رد کردند و تصمیم گرفتند شیوه جدیدی را که مدیون وجود فیزیکی یک جسم است، دنبال کنند. این هنرمندان سبک مدرنیسم، کار خود را بیان ساده اندیشه‌های پیچیده عنوان کردند. بیان ساده‌ای که خلاصه‌ای از زیبایی‌شناسی در صنعت مد نیز هست.

ماکسیمال و مینیمال فشن
کوکو شنل کاربردی و راحتی لباس و سبک مینیمال

• مینیمالیسم در صنعت:

مینیمالیسم می‌تواند بر چرخه‌های اقتصادی تاثیر بگذارد و از آن‌ها تاثیر پذیرد. در قرن بیستم زنان به عنوان نیروی کار فعالیت می‌کردند، برای حق رای مبارزه می‌کردند و جریان مدرنیته بر شرایط زندگی آن‌ها تاثیرگذار بود. زنان به عنوان نیروی کار لباس‌های راحت‌تری احتیاج داشتند و کاربردی بودن لباس‌ها برای آن‌ها اولویت داشت.

ماکسیمال و مینیمال فشن
مینیمالیسم و طراحی داخلی

• مینیمالیسم در استایل:

در زمینه مد مینیمالیسم بیشتر از شکل و لباس، روی عملکرد و لباس تمرکز دارد. کارایی و راحتی لباس مهم‌تر از زرق و برق آن است. طراحان مینیمالیستی با استفاده از فرآیند شبیه‌سازی که لباس را به عناصر لازم آن(مثل آستین،یقه،راحتی و …) سوق می دهد، اغلب با خطوط و اشکال هندسی در پالت تک رنگ بازی می کنند. سبک مینیمال شیک و بی انتهاست. کمترین‌ها در سبک مینیمال، مهم‌ترین‌ها هستند.

ماکسیمال و مینیمال فشن
طراحی لباس مینی مالیستی

ماکسیمال چیست؟

ماکسیمالیسم Maximalism یا حداکثرگرایی به نوعی نشان دادن و ابراز خود است. شخصی‌سازی، به خودی خود بسیار خاص است. در هنرها ماکسیمالیسم واکنشی در برابر مینیمالیسم است. واکنشی برای رسیدن به زیبایی بیش از حد آن. مکتب هنری ماکسیمالیسم با نمایان کردن و نشان دادن همه چیز هم سو است و زیبایی را در افراط می‌بیند. ماکسیمالیسم نماد غنی بودن و افزون‌گری است. ماکسیمالیست‌ها عقیده دارند شما برای غنی بودن در هر هنری باید از بیشترین ترکیبات آن استفاده کنید. زیبایی هنر ماکسیمال در گلچین کردن موارد درست برای ساخت یک کل زیبا و منسجم است.

ماکسیمال و مینیمال فشن
طراحی داخلی ماکسیمال

ماکسیمالیسم در فشن

قانون سوم نیوتون در دنیای فشن نیز صادق است. هر عملی، عکس‌العملی دارد. هر سبکی برای پاسخ به سبک‌های پیش از خود به وجود می‌آید. ماکسیمالیسم در پاسخ به مینیمالیسم شکل گرفت.
در طول تاریخ سه ویژگی برای سبک ماکسیمالیسم در فشن تعریف شده است: افراط، مهارت ابداع کردن و غیرکاربردی بودن. اکثر لباس‌هایی که در سبک ماکسیمال طراحی و تولید میشوند سه ویژگی که ذکر شد را دارند. یکی از پیروان ماکسیمالیست معتقد است: سبک مینیمال هیچ وقت انتخابی برای مشتریان دنیای مد نخواهد بود. بی‌پروایی، زیبایی پیچیده و فرم‌های اغراق شده هم از اصولی است که طراحان مینیمال در نظر می‌گیرند.
برای ایجاد استایل خاص و ماکسیمال نباید به هیچ قانونی پایبند و پذیرای الگوهای جذاب و ترکیب چاپ پارچه باشید و از انتخاب رنگ‌های جسورانه و ترکیب کردن آن‌ها نترسید. تمرکز اصلی را روی جزئیات بگذارید. لوگوهای بزرگ در سبک ماکسیمال بسیار پرطرفدار هستند.

ماکسیمال و مینیمال فشن

رنگ‌ها در مینیمال و ماکسیمال

مینیمال و ماکسیمال همان‌گونه که نام‌های متضادی دارند در ویژگی‌های ظاهری هم روبه‌روی یکدیگر می‌ایستند. در سبک مینیمال رنگ‌های کم‌رنگ، پاستلی و رنگ‌های سرد غالب هستند و در استایل‌ها بیش از سه رنگ را نمی‌بینیم. اما ماکسیمال‌ها پر از رنگ هستند. محدودیتی برای ترکیب تعداد رنگ ندارید و هیچ قاعده و قانونی هم برای استفاده از آن وجود ندارد.

برش‌ها در مینیمال و ماکسیمال

در سبک مینیمال پیدا شدن فرم واقعی اندام در لباس اهمیتی ندارد. معمولا لباس‌ها با برش‌های کم طراحی می‌شوند و به سبب همین جریان ممکن است خیلی غالب تن شما نباشند. این سبک به راحتی بیشتر و استفاده طولانی مدت‌تر از لباس می‌پردازد، زیرا بعد از جنگ جهانی دوم دوری از مصرف گرایی از عوامل اصلی مورد توجه مردم بود.
در ماکسیمال برش‌های چند لایه میبینیم برش‌هایی که در بی قاعده‌ترین حالت خود هستند، اما در مجموع سیلوئت زیبایی را بوجود می‌آورند. طراحی یک بخش شلوغ خودش بسیار مشکل است. برش‌ها در سبک ماکسیمال به گونه‌ای هستند که یک فرم اغراق آمیز را می‌سازند.

ماکسیمال و مینیمال فشن
تفاوت دو سبک مینیمال و ماکسیمال

برندهای مطرح مینیمال و ماکسیمال

هر کدام از سبک‌هایی که در موردش صحبت کردیم طرفداران مخصوص خودشان را دارند. ممکن است شما طرفدار صد در صدی هر کدام از آن‌ها باشید و یا ترکیب مینیمال و ماکسیمال را با هم بپسندید. شاید معتقد هستید تا وقتی که تقاضا وجود دارد، عرضه هم هست و برندهای مطرح این محصولات را تولید می‌کنند، اما اشتباه نکنید ما الان از برندهایی صحبت می‌کنیم که روی سلیقه و انتخاب مشتریان دنیای مد تاثیر می‌گذارند و آثار این طراحان سبب ترند شدن و یا از مد افتادن یک محصول می‌شود.


• برندهای حوزه ماکسیمال:

در فشن شوی برندهایی مثل گوچیGucci، پرادا Prada در اکثر مواقع استایل‌های ماکسیمال فوق‌العاده‌ای را می‌بینیم. ترکیب بی‌نظیر و حساب شده‌ای از لباس‌ها و اکسسوری‌های ماکسیمال که به طور هوشمندانه‌ای با هم ادغام شده‌اند. این استایل‌ها فقط به فشن‌شوها ختم نمی‌شوند و در استریت‌استایل‌ها بسیار دیده می‌شوند.

gucci


• برندهای حوزه مینیمال:

از طرف دیگر شنل Chanel و جورجیو آرمانی Giorgio Armani هم در اکثر مواقع طرفدار و پیرو مینیمالیسم بوده‌اند. نکاتی که در رابطه با مینیمالیسم گفتیم در بیش‌تر مواقع در لباس‌های این برندها دیده می‌شود.

آرمانی

تاثیر اکسسوری در مینیمال و یا ماکسیمال

اکسسوری‌ها تقریبا در استایل‌های مینیمال جایی ندارند. استایل مینیمال جدای از سادگی آیتم‌ها، از هر گونه اکسسوری اضافه و پرزرق و برق دور است. اگر می‌خواهید اکسسوری را هم به استایلتان اضافه کنید باید اکسسوری ساده و همرنگ استایلتان باشد تا سبک استایل شما تغییر نکند. در استایل‌های ماکسیمال دست شما برای استفاده از هر تعداد و هر مدل اکسسوری باز است. رنگ، طرح و تعداد آن‌ها اهمیتی ندارد، فقط کنار هم استایل زیبایی برای شما بسازند کافیست. مثلا سه گردنبند روی هم می‌تواند بسیار زیبا باشد.

ماکسیمال و مینیمال فشن
اکسسوری ماکسیمال

مینیمال و ماکسیمال در یک کالکشن

خط بین طرح‌های مینیمال و ماکسیمال می‌تواند گاهی بهم نزدیک باشد. امسال با وجود همه‌گیری ویروس کرونا بعضی از برندها در هفته‌های مد شرکت نکردند؛ اما در میان برندهایی که کالکشن‌های خود را به نمایش گذاشتند، برندهایی دیده می‌شدند که طرح‌های ماکسیمال و مینیمال را در یک کالکشن داشتند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا سلایق بیشتری را پوشش دهند، اما در عین حال امضای خود را پای طرح‌ها داشته باشند.
برندهایی مثل لانوین Lanvin و گوچی Gucci در میان کالکشن‌هایشان استایل‌های ماکسیمال و مینیمال داشتند و به خوبی از پس طراحی هر دو سبک برآمده بودند. یک استایل مونوکروم با یک رنگ پاستلی در کنار ماکسیمال‌های همیشه‌ی گوچی، ترکیب فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشته بود.

ماکسیمال و مینیمال فشن
مینیمال و ماکسیمال در یک مجموعه

شما طرفدار مینیمال هستید یا ماکسیمال؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish