به جای صحبت کردن بهتر است عمل کنیم

در همه‌ی دنیا صنعت مد بازار کل و همه‌ی مردم را برای فروش خود در نظر دارد. اگر صنعت مد با نگاه نژادپرستی هر کدام از اقشار، از سیاه و سفید، زرد و سرخ را نادیده بگیرد کل بازار و فروش محصولات تحت الشعاع قرار می‌گیرد. از طرف دیگر به خاطر همه‌گیری صنعت مد، آن‌ها قدرت و نفوذ کافی برای اصلاح قوانین را دارند و می‌توانند بخش مهمی از سیستم نژادپرستی را تغییر دهند.

مد همواره تحت تاثیر سایر فرهنگ‌ها و قومیت‌ها ایجاد می‌شود، سود کلانی به‌دست می‌آورد اما منبع این تغییرات را به رسمیت نمی‌شناسد

مد و نژاد‌پرستی
مد و نژاد‌پرستی

برندها و موضع‌گیری درباره نژادپرستی

در پی کشته شدن جورج فلوید در آمریکا، حتی پاندمیک کرونا و مردن حدود ۱۰۰ هزار نفر در این کشور هم نتوانست خشم مردم را مهار کند. اعتراضات شروع شد و تعداد زیادی از مردم به خیابان‌ها آمدند. در این اعتراضات، فروشگاه‌های برندهای معتبری چون نایکی و آدیداس به تاراج رفت. اما با این وجود هر دوی این برندهای ورزشی موضع‌گیری مثبتی نسبت به اعتراضات داشتند.

مد و نژاد‌پرستی
همراهی نایکی و آدیداس با معترضان

لویی ویتون؛ رونمایی از محصول جدید

با این وجود هنوز تعداد کمی از برندها و تولیدکنندگان در صنعت مد سکوت کرده‌اند و موضع مشخصی اعلام نکرده‌اند. اعتراضات خیابانی در این کشور به صورت چشم‌گیری ادامه داشت اما برند لویی ویتون اتفاق متفاوتی را رقم زد. این برند بی‌توجه به نگاه نژادپرستی آمریکا، از کیف دستی جدید خود رونمایی کرد که سبب خشم کاربرانش شد. وقتی اعتراضات بالا گرفت مدیر لویی ویتون؛ ویرژیل ابلو، برای همراهی با مردم در صفحه‌ی اینستاگرام خود ویدئویی منتشر کرد. او در این ویدئو شعار؛ تغییر دهید، و؛ رهایی از نژادپرستی، باهم به سمت صلح حرکت می‌کنیم، را پست کرد. #BLACKLIVEMATTER

مد و نژاد‌پرستی
لویی‌ویتون و پست همراهی با مبارزان نژادپرستی

گوچی؛ به نژادپرستی پایان دهیم

بعد از رسوایی بزرگی که برند گوچی در اواسط ژانویه، درباره پیراهن سیاهش به‌بار آورد، این‌بار در پی جبران برآمد. جهت روشن شدن ذهن مخاطبان توضیحی دراین‌باره می‌دهیم. برند گوچی یک مدل از پیراهن مشکی را در ژانویه به طرزی نژادپرستانه و توهین‌آمیز به سیاه‌پوستان رونمایی کرد که سبب برافروخته شدن خشم تعداد زیادی از مردم شد. این اتفاق سبب شد که افراد زیادی این برند را بایکوت کنند. اتفاقات طوری پیش رفت که مدیر این بخش از برند به صورت رسمی در واشنگتن پست عذرخواهی کرد.

مد و نژاد‌پرستی
کالکشن گوچی که اعتراضات زیادی به دنبال داشت

حالا اعتراضات پیش‌آمده، میدانی برای جبران اشتباه گوچی فراهم کرده است. این برند با انتشار شعری از یک شاعر سیاه‌پوست خواست این لکه ننگ در کارنامه خود را جبران کند. گوچی نوشت: «ما باید به نژادپرستی پایان دهیم. این تغییر را از خانواده خود شروع کنید.»

مایکل کورس و تعدادی از خانه‌های مد هم از اتفاق پیش‌آمده تأسف خود را اعلام کردند اما اغلب برندها در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند.

سودآوری سیاه‌پوستان برای صنعت مد

مدت‌های طولانی است که صنعت مد از سیاه‌پوستان و فرهنگ موسیقی و زندگی آن‌ها برای سود بیشتر استفاده می‌کند. یکی از این نمونه‌ها استفاده برند گوچی از Dan Dapper به عنوان طراح لباس محصولاتش است. حتی جالب است بدانید که در سال‌های اخیر صنعت مد سودهای کلانی با استفاده از فرهنگ سیاه‌پوستان برای تبلیغات خیابانی برده است. برندهای ورزشی با استفاده از استایل متفاوت و خاص سیاه‌پوستان ورزشکار فروش محصولات خود را چندین برابر کرده‎اند.

مد و نژاد‌پرستی
تامی‌هیلفیگر تحت تاثیر فرهنگ سیاه‌پوستان

اخیراً برندهای زیادی برای جذب مشتری بیشتر استفاده‌ی زیادی از سیاه‌پوستان برده‌اند. اما متأسفانه در زمان و بحبحه‌ای که رنگین‌پوستان به حمایت آن‌ها نیاز دارند، همه سکوت کرده‌اند. خیلی از مواقع برندها در هیچ زمینه‌ای موضع‌گیری سیاسی یا اجتماعی نکرده‌اند شاید به این علت که فکر می‌کنند امن‌ترین موضع بی‌طرفی است. اما این فکر اشتباهی است، مسایل پیرامون آن‌ها باید برایشان مهم باشد چون آن‌ها با مردم سروکار دارند و باید مشتری را برای خود نگه دارند.

مد و نژاد‌پرستی
تاثیر سیاه‌پوستان بر افزایش فروش محصولات ورزشی

برای رسیدن به اهداف سیاه‌پوستان را فراموش نکنید

شرکت Edelman در سال ۲۰۱۸ تحقیقاتی درباره‌ی اهمیت دخالت برندها در مسایل سیاسی و اجتماعی انجام داد.

در این تحقیقات مشخص شد که تقریباً دو سوم خریداران با نگاه به رویکردهای سیاسی و اجتماعی برندها از آن‌ها خرید می‌کنند.

بیایید اول از زاویه تجاری صنعت مد که برای برندها اهمیت دارد به موضوع نگاه کنیم. برندها برای این‌که به هدف خود برسند ملزم به انجام کارهایی هستند که شاید زیاد هم اعتقادی به آن ندارند. به طور مثال نایکی و آدیداس از برندهایی هستند که مشتریان جوان زیادی را به خود جذب کرده‌اند. این دو برند به خوبی می‌دانند برای راضی نگه داشتن بازار هدف خود چه سیاستی را دنبال کنند. آن‌ها ضرر مالی غارت فروشگاه‌های خود علیه نژادپرستی را نادیده گرفتند و به حمایت از اعتراضات برآمدند. اقدام این دو برند در بلند مدت، نه تنها خسارت‌شان را جبران می‌کند بلکه مشتریان بیشتری به سمت آن‌ها جذب می‌شوند.

مد و نژاد‌پرستی
معترضان به فروشگاه‌های زیادی آسیب زدند

قدرت در دست سرمایه‌داران

اما همه چیز که تجارت و کسب موفقیت مادی نیست. انسانیت و اخلاق در این میان چه جایگاهی دارند؟ اگر شرکت‌ها تنها از سهام‌داران تشکیل شده بودند می‌توانستند فقط به خودشان و خوب و بدهای ذهنی خود فکر کنند. اما موضوع اصلی این است که سهام‌داران تنها بخش کوچکی از جامعه‌ی یک برند را تشکیل می‌دهند، بخش عمده‌ی برندها مردم هستند. همان مردمی که از رنگ‌ها و نژادهای متفاوت، با فرهنگ‌ها و اعتقادات گوناگون کنار هم زندگی می‌کنند. حالا که صاحبان سرمایه، قدرت و نفوذ زیادی دارند می‌توانند در کنار مردم و برای مردم اعتراض علیه نژادپرستی کنند و یا صدای مردم را به گوش نژادپرستان برسانند.

رنگ در صنعت مد بی‌معناست

صنعت مد یک صنعت سفید است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که برندها می‌توانند در زمینه ایجاد توازن انجام دهند استفاده از استعدادهای رنگین‌پوست است. به غیر از تعداد انگشت شماری افراد سیاه‌پوست که به عنوان طراح در برندهای مختلف مشغول به کار هستند صنعت مد در این زمینه عقب‌افتاده است.

تنها برندی که در این زمینه دست به نوآوری زده است برند گوچی است. گوچی حاضر شده هزینه‌ی تحصیل یکی از افراد سیاه‌پوست را برای رسیدن به مقاطع بالا تأمین کند. اما این کافیست؟ مطمئناً این کارها نمی‌تواند جای خالی استعدادهای سیاه‌پوست را در صنعت مد جبران کند. رده‌های بالا و ارشد صنعت مد برای خیلی از استعدادهای رنگین‌پوست جای کافی دارد.

وقت برداشتن قدم‌های مهم است

برای رسیدن به هدف نهایی و دوری از نژادپرستی به غیر از صاحبان صنعت مد، خرده‌فروشان و سرمایه‌گذاران هم باید فعالیت خوبی داشته باشند. به طور مثال یکی از برندهای لوازم آرایش به غیر از اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای تولید محصولات آرایشی برای سیاه‌پوستان، همین مقدار را هم برای کمک به سازمان‌های مبارزه با بی‌عدالتی رنگین‌پوستان اختصاص داده است.

مد و نژاد‌پرستی
کمپین جدید برند دولچه‌اند ‌گابانا که اعتراضات زیادی به دنبال داشت

اتفاقات اخیر در آمریکا می‌تواند بهانه‌ای برای شروع حرکت‌های تازه و نو در صنعت مد و در جهان باشد. دیگر وقت آن رسیده که صنعت مد هم موضع مشخص خود را در مورد نژادپرستی بیان کند. صنعت مد می‌تواند قدم‌های مؤثری برای ایجاد عدالت بین همه‌ی مردم بردارد به شرطی که سکوت خود را بشکند و به مبارزه با نژادپرستی بپردازد. مهم این است که نژادپرستی تنها مشکل مردم آمریکا نیست این موضوع در تمام دنیا به معضل تبدیل شده است. ‌

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish