نگاهی به برند لویی ویتون امروزی

برند لویی ویتون

لویی ویتون یکی از باارزش‌ترین و مهم‌ترین برندهای لوکس در جهان به‌حساب می‌آید. محصولات برند لویی ویتون، شامل انواع محصولات چرمی، کیف‌های دستی، کفش، ساعت، جواهرات و اکسسوری می‌شود. بیشتر این محصولات با مونوگرام LV و زیرمجموعه گروه تجاری LVMH به بازار عرضه می‌شوند. لویی ویتون همچنین یکی از سودآورترین برندهای لوکس در جهان نیز به شمار می‌آید. این برند که در سال ۱۸۵۴ پایه‌گذاری شده است و اکنون ارزشی برابر ۴۷٫۲ بیلیون دلار دارد. طبق طبقه‌بندی مجله فوربز اکنون لویی ویتون نهمین برند باارزش دنیا محسوب می‌شود و مدیریت آن در حال حاضر بر عهدۀ مایکل برک است.

لویی ویتون و فرصت راه‌یابی به دربار ناپلئون!

زندگینامه لویی ویتون

لویی ویتون، دیزاینر و موسس برندی است که امروزه جزو اسامی برتر در صنعت مد به‌حساب می‌آید اما جالب است بدانید که این برند از قرن نوزدهم تاکنون مشغول فعالیت مستمر بوده و هست. داستان هم از آن‌جا شروع شد که در سال ۱۸۵۲، وقتی ناپلئون بناپارت فرمانروایی امپراتوری فرانسه را به دست گرفت، همسرش لویی ویتون را استخدام کرد تا برایش چمدان و کیف‌های دستی بسازد.

همین اتفاق کافی بود تا برند لویی ویتون به یک برند لوکس و سلطنتی تبدیل شود. با این حال او از فرصتی که دست داده بود بهترین بهره را جست؛ به‌طوری که ملکه به‌عنوان مشتری سلطنتی لویی ویتون، سفارش‌هایش را برای مدت‌های مدید به این برند سپرد. برند ویتون به پشتوانۀ ایدۀ خلاقانه و نام و آوازۀ لوکسی که پیدا کرده بود تا به امروز یکی از برترین برند‌ها در جهان به‌حساب می‌آید.

از کودکی تا جوانی لویی ویتون

زندگی لویی ویتون

لویی ویتون چهارم آگوست ۱۸۲۱ در دهکدۀ کوهستانی کوچکی به نام آنچای در شرق فرانسه به دنیا آمد. او که برخاسته از طبقۀ کارگر جامعه بود، از پدری کشاورز و مادری آسیابان متولد شد. مادرش وقتی ده‌ساله بود از دنیا رفت و پدرش خیلی زود دوباره ازدواج کرد. نامادری‌اش مثل داستان‌های پریان او را آزار می‌داد و این اوضاع تا به آن‌جا پیش‌ رفت که نوجوانی یاغی و خسته شد و در سیزده‌سالگی از دهکده آنچای به پاریس گریخت. ویتون نزدیک به دو سال در سفر بود و نزدیک به ۴۷۰ کیلومتر مسافت را از زادگاهش تا پاریس، پای پیاده طی کرد!

او در سال ۱۸۳۷، زمانی که ۱۶ ساله بود به پایتخت فرانسه رسید که آن زمان در حال صنعتی شدن بود. با این وجود، جامعۀ شهر پاریس آن زمان از فقر شدید و بیماری‌های واگیردار رنج می‌برد.

آغاز کار ویتون جوان در پاریس

زندگینامه لویی ویتون

لویی ویتون جوان، توانست برای خودش کاری در یک کارگاه معروف چمدان‌سازی به اسم موسیو مارچال دست و پا کند. در اروپای قرن نوزدهم، ساخت چمدان یک شغل قابل احترام و هنر محلی به‌حساب می‌آمد و تنها چند سال طول کشید تا لویی بتواند در میان اشراف پاریس شهرتی به‌عنوان یکی از چمدان‌سازهای حرفه‌ای و معروف شهر دست و پا کند.

انقلاب فرانسه و شانس طراح جوان!

سرنوشت لویی ویتون

تلاش‌های لویی ویتون کم‌کم به بار نشست تا آن‌جا که دوم دسامبر ۱۸۵۱ و شانزده سال پس از آن که لویی به پاریس رسید، ناپلئون بناپارت در فرانسه کودتا کرد. یک سال بعد، ناپلئون به‌طور رسمی اختیار امپراتوری فرانسه را تحت نام ناپلئون سوم به دست گرفت تا بخت به یاری لویی ویتون جوان بشتابد. همسر ناپلئون، اوژنی دی مونتیخو (Eugenie de Montijo) یک کنتس اسپانیایی بود که به محض ازدواج با امپراتور فرانسه، ویتون را برای ساخت انواع چمدان و کیف‌هایش استخدام کرد. این اتفاق نقطۀ عطفی برای لویی شد و محصولاتش را تحت یک هویت لوکس و سلطنتی به جهان معرفی کرد.

برند لویی ویتون از گذشته تاکنون

لویی ویتون

در سال ۱۸۷۰، برند لویی ویتون به خاطر جنگ پروس و فروپاشی امپراطوری فرانسه، دچار مشکلات زیادی شد. زمانی که ویتون به شهرش برگشت، همه‌چیز از بین رفته بود؛ کارگاهش از بین رفته بود و وسایلش را دزدیده بودند. با این حال، کسی که در سیزده‌سالگی چندین کیلومتر را پیاده طی می‌کند تا به خواسته‌اش برسد، به این زودی جا نمی‌زند. این بار ویتون روی لوکس بودن محصولاتش تمرکز کرد و به یک محل لوکس در مرکز شهر نقل مکان کرد. در همین زمان بود که او ایدۀ طرح معروف لویی ویتون را اجرا کرد تا به برندش هویت بیشتری بدهد.

علاوه بر این، آن‌ها در کارگاهشان روی ایدۀ قفل‌هایی کار کردند که کیف و چمدان‌ها را می‌بست و از سرقت‌های احتمالی جلوگیری می‌نمود. این طرح هم با استقبال زیاد مردم روبه‌رو شد تا بار دیگر موفقیتی برای لویی به همراه بیاورد.

یکی دیگر از ابداعات این ایده‌پرداز خلاق تغییر شکل چمدان‌ها از حالت گرد به مکعبی بود که انقلابی در زمینۀ حمل‌ونقل چمدان‌ها بر پا کرد. در آن زمان این ایده چنان این صنعت را متحول کرد که به‌سرعت کارگاه‌های چمدان‌سازی نیز روال کار خود را تغییر دادند و به ساخت چمدان‌های مکعبی روی آوردند.

رقبای سنتی و اصلی لویی ویتون

lous vouitton

برند خاصی با جایگاه لویی ویتون رقبای زیادی ندارد اما همگی آن‌ها رقبای قدرتمندی هستند و اگر از لویی ویتون بهتر نباشند، چیزی از آن کم ندارند. شانل، هرمس، گوچی، بربری و کارتیه در سال گذشته مهم‌ترین رقبای این برند لوکس معرفی شده‌اند.

شانل در سال ۲۰۱۹ فروشی برابر ۱۱ بیلیون دلار در سراسر جهان داشته است. هرمس یکی دیگر از برندهای لوکس فرانسوی است که ۲۴۰ شعبه در اقصی نقاط جهان دارد. گوچی، برند ایتالیایی برتر طی سال‌های اخیر با مدیریت جدید الساندرو میشله، محبوبیت خود را به فزونی بخشیده است.

بربری و کارتیر نیز دو برند دیگری هستند که در این فهرست جای دارند؛ اولی برندی بریتانیایی است و قدمتی ۱۵۰ ساله دارد. این برند لوکس، در سال ۲۰۱۹، ۹۸۰۰ کارمند داشت و درآمد ناخالص ۳٫۵ بیلیون دلاری کسب کرد.

کارتیه هم برند لوکس دیگر است که از رقبای لویی ویتون به‌حساب می‌آید و کار خود را از سال ۱۸۴۷ آغاز کرده است. بیشتر این برند را به جواهرات منحصر به فردش می‌شناسند اما کارتیه انواع محصولات لوکس مثل کیف‌های دستی زنانه را هم تولید می‌کند. به جرات می‌توان ادعا کرد که لویی ویتون و کارتیه از رقبای سنتی و سرسخت همیشگی یکدیگر بوده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish