وقتی از طراحی لباس و دنیای مد وفشن سخن به میان می‌آید، بی اختیار ذهنمان به سمت برندهای معروفی چون شانل، آرمانی و ورساچه می‌رود. این بار اما قصد داریم تا تمامیت شغل طراحی مد و لباس را با معرفی تاریخ این حرفه در ایران و افراد سرشناس و معتبر ایرانی شاغل در این عرصه برایتان شرح دهیم.

این شک وجود ندارد که نام بیژن پاکزاد با تاریخ دنیای مد پیوندی نا گسستنی دارد. هر چند او هیچ وقت از برند خود در ایران بوتیکی تاسیس نکرد، اما برای هر ایرانی باعث افتخار است که بزرگترین افراد مشهور و شناخته شده در جهان از این برند لاکچری استفاده می‌کردند. بعید است که در کمد لباس مردان ایرانی لباسی از برند هاکوپیان وجود نداشته باشد و یا پارچه مطهری به گوش کسی نرسیده باشد. سابقه طراحی مد و لباس در ایران با نام های بزرگی گره خورده است که می‌تواند برای خیلی از علاقمندان این رشته الگویی عالی به حساب آید.

طراح مد و فشن

خیابان امیریه طهران سال ۱۳۲۱

تاریخ مد در ایران برای اولین بار در خیابان امیریه تهران شکل گرفت. جایی که زینت جهانشاه برای اولین بار و با همراهی ۱۵ تن از بانوان ایرانی در خیاط خانه ای کوچک تجربیات خود از دنیای مد را به ایران آورد. جهانشاه که به دلیل موقعیت کاری و شغلی پدر و همسرش سال هایی را در آلمان، پاریس و سوییس گذرانده بود به نیکی توانست به علاقه خود که خیاطی و طراحی لباس بود، بپردازد و در سال ۱۳۲۱ زمانی که به تهران بازگشت خیاط خانه خود را افتتاح کند. زینت جهانشاه راهگشای مسیری بود که تا امروز در ایران ادامه دارد. او در سال ۱۳۴۷ با به دنیا آمدن فرزندش به نام زهرا خود را بازنشسته کرد.

هاکوپیان، برندی ایرانی با شهرتی جهانی

سال ۱۳۴۹ تهران شاهد بازگشایی کارگاهی کوچک اما آینده دار در عرصه مد و طراحی لباس بود. سومبات هاکوپیان که از جوانی علاقه خود به خیاطی را پیگیری کرد، با تاسیس کارگاهی کوچک سنگ بنای برندی جهانی را پایه گذاری کرد. یک رویای کوچک در دل جوانی در دهه چهل، امروزه نشانی را سبب شده است که از بهترین متریال های خارجی بهترین تولیدات ایرانی را به بازار عرضه می کند.

برند هاکوپیان

بیژن نامی که هرگز فراموش نخواهد شد

بیژن پاکزاد فرزندی از خانواده ای ثروتمند بود که بعد از مهاجرت به آمریکا راه و رسم مصرف گرایی را دنبال نکرد و به دنبال کار آفرینی رفت. او در دانشگاه رشته مورد علاقه اش شیمی را انتخاب کرد اما از دنیای پر زرق و برق رنگ ها هیچگاه نتوانست جدا شود. به همین دلیل پس از تحصیلات دانشگاهی به دنبال علاقه اش یعنی طراحی مد و لباس رفت. حالا اگر بگوییم که او تاثیر گذار ترین فرد ایرانی در دنیای مد است، شاید کمتر کسی باور کند، اما او همانطور که مسیر پیشرفت را به سرعت طی کرد، بسیار زود هم از دنیا چشم فرو بست. او در یک روز کاری، در دفتر کار خود در خیابان بورلی هیلز برای همیشه بوتیک زرد رنگ مجلل اش را ترک کرد. حالا این نیکلاس پاکزاد است که راه پدر را ادامه می‌دهد، هر چند که دختران بیژن پاکزاد هم به عنوان افراد شناخته شده‌ای در دنیای مد و در آمریکا شناخته شده‌اند.

بیژن پاکزاد

بیژن پالکزاد و برندش لباس بزرگترین سیاستمداران جهان، نظیر بیل کیلنتون، بوش پسر، اوباما، تونی بلر و بازیگرانی نظیر تام کروز و آرنولد طراحی کرده بود. همکاری بیژن با مایکل جردن یا فعالیت برند بیژن با رولز رویس انگلستان تنها گوشه‌ای از افتخاراتی است که این برند در زمان حیات بیژن پاکزاد به دست آورد. هر چند که پیشرفت و اعتبار این برند بر کسی پوشیده نیست.

وقتی از طراحی لباس حرف میزنیم از چه حرف میزنیم

شاید هیچگاه به اندازه سال های پیش طراحی لباس مانند این روزها طرفدار پیدا نکرده است. اما طراحی لباس چه تعریفی دارد. طراحی یک نشان و چاپ آن بر روی تیشرت ها و لباس های از پیش آماده شده قطعا نمی‌تواند طراحی لباس معنا شود، اما چگونه می‌توانیم  به این رشته جذاب وارد شویم؟ مهمترین سوالی که برای هر تازه کاری مطرح می شود، این است که ” باید طراحی لباس را از کجا شروع کرد؟” میزان اقبال به این رشته در سال های اخیر به قدری زیاد بوده است که با تعریف رشته های دانشگاهی در داخل و خارج از کشور به شما امکان ادغام هنر و خیاطی را با هم فراهم کرده است. مهمترین مهارتی که می‌تواند شما را در طراح خوبی شدن کمک کند، تقویت قدرت تجسم است. عوامل مهم دیگر که می‌تواند یک طراح لباس را در مسیر شغلی اش حرفه‌ای تر و موفق تر کند ایده گرفتن از محیط و درنظر گرفتن فرهنگ ها و آداب و رسوم هر قومیتی است. در هزاره‌ای که خلاقیت جای خود را به تکرارهای بی سرانجام داده است شما می‌توانید با الگو برداری از قومیت های مختلف طرح های خلاقانه تر و ایده های ناب تری را ارائه کنید.

خلق ایده

خالق ایده های ذهنی خود هستید؛ اگر و تنها اگر …

به زبان ساده برای آنکه طراح لباس موفقی باشید یا ورود قدرتمندی به این عرصه داشته باشید باید مواردی نظیر ویژگی های زیر را در خود تقویت و تبدیل به مهارت کنید:

  • خلاقیت مهمترین ویژگی یک طراح لباس است. تفاوتی ندارد که تازه کار هستید یا شناخته شده، هر کجای مسیر که هستید خلاقیت را جدی بگیرید.
  • به چشمان خود اعتماد کنید. طراح لباس کسی است که با نگاه جست و جو گر پدیده های محیط را کاوش کند تا از جزییات ایده ای برای خلق بهترین ایده ها به دست آورد.
  • همیشه ایده ها تا مرحله پردازش زیبا هستند، اما تا پای اجرای ایده به میان می‌آید با خروجی دیگری مواجه می‌شویم. مهم است که توانایی ایده پردازی را با اجرایی کردن ایده ها پیوند دهید تا خروجی کار جذابیت بیشتری داشته باشد.
  • مهم است که شما تا چه میزان به نرم افزارهای طراحی آشنا باشید. طراحی دو بعدی یا طراحی فیگوراتیو همواره مهم بوده است، اما اگر خواهان داشتن خروجی مناسب تری هستید به نرم افزار های طراحی نیز به صورت تخصصی نگاه کنید.
  • و در نهایت برای ارائه طرح هایتان باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشید. هر قدر هم که طرحتان عالی باشد اگر امکان ارائه درست را نداشته باشید، این امکان وجود دارد که طرح شما دیده نشود.
طراحی لباس

طراحی مد و لباس شغلی پر درآمد و آینده‌دار است، به شرط آنکه به آن علاقه داشته باشید. طراحان و خالقان صاحب سبک دنیای مد و فشن مانند بیژن پاکزاد در سه رشته شیمی- طراحی لباس و بازاریابی تحصیل کرد و در صنعت و هنر خود از تمامی خلاقیت و مهارت خود استفاده کرد. تقویت ایده پردازی در کنار شناخت انواع متریال و پارچه ها و آشنایی با متد و اصول طراحی روز می تواند به شما کمک کند تا گام نخست را به درستی و محکم بردارید. گام مهم بعد برای موفقیت در این عرصه دوخت و پیاده سازی ایده و طرح بر روی مانکن است. ایده ها زمانی جذاب می‌شوند که پا به دنیای واقعیت گذارند.

پیشنهاد می‌کنیم تا هدف تان را از ورود به این عرصه مشخص کنید، آیا قصدتان ورد به دنیای تجارت است یا علاقه شخصی تان را می‌خواهید، پیگیری کنید. اگر می‌خواهید وارد دنیای تجارت شوید و درآمد زایی برای شما ارجحیت دارد، می‌توانید با برندها همکاری داشته باشید اما اگر قصد دارید تا برند و نشان خود را راه اندازی کنید و خالق ایده های خودتان باشید باید ایده پردازی عالی باشید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish