خیلی از ما فکر میکنیم، هوش مصنوعی باید یک چیز خارج از دسترس عموم مردم باشد. متعلق به جهانی دیگر. اما حقیقت این است که این علم روزبهروز به زندگی روزمرهی ما نزدیکتر میشود. A.I. همین حالا هم در همهی زندگی ما نفوذ کرده، فقط کافی است میزان استفادهی روزانه از گوشیهای هوشمند را یادآور شویم.
در این مقاله به بررسی جایگاه این تکنولوژی در زندگی روزمره انسان و سپس در صنعت مد خواهیم پرداخت.
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی یا همان A.I.، تکنولوژیای است که به سیستمها اجازه میدهد تا عملکرد هوش انسان را شبیهسازی کنند.
طبق گفتهی Britannica، «پروژهی توسعه سیستمها با قابلیت فرآیندهای فکری با خصوصویت هوش انسانی هستند، مانند توانایی استدلال، کشف معنا، تعمیم یا یادگیری از تجربهی گذشته.»
به عبارت دیگر، هوش مصنوعی درست مانند یک کودک یاد میگیرد. سیستم به تدریج دادهها را برای درک و شناسایی انواع اشیا، افراد، الگوها و واکنشها دریافت، تجزیه تحلیل و سازماندهی میکند.
آلن تورینگ: پدر علم کامپیوتر
طبق مطالعات، اولین کار اساسی در A.I. را منطقدان انگلیسی و پیشگام کامپیوتر آلن متیسون تورینگ در اواسط قرن بیستم انجام داد. «در سال ۱۹۳۵، تورینگ یک ماشین محاسباتی انتزاعی را توصیف کرد که شامل یک فضای ذخیرهسازی نامحدود و یک اسکنر بود که در حافظه به جلو و عقب حرکت میکند، سمبل به سمبل، آنچه را که مییابد میخواند و سمبلهای بیشتری مینویسد.».
تورینگ اولین سخنرانی عمومی (لندن، ۱۹۴۷) خود را برای ذکر هوش کامپیوتری ارائه کرد و گفت: «آنچه ما میخواهیم ماشینی است که بتواند از تجربه بیاموزد». در ادامه و تا سال ۱۹۴۸ بسیاری از مفاهیم اصلی هوش مصنوعی را در گزارشی با عنوان «ماشینهای هوشمند» معرفی کرد.
آزمایش تورینگ
تورینگ در سال ۱۹۵۰ آزمایشی همنام خود اختراع کرد و اساس چیزی را که امروزه به هوش مصنوعی میشناسیم، با این سوال که «آیا ماشینی میتواند تفکر انسان را تقلید کند؟» به وجود آورد. آزمایش تورینگ یا بازی تقلید سه شرکت کننده دارد: یک کامپیوتر، یک انسان، و یک بازجوی انسانی.
اگر سیستم پاسخی را پیدا میکند که قابل درک به نظر میرسد به این معنی نیست که واقعاً آن را درک میکند. این عملکرد صرفا یک تقلید است. آزمایش تورینگ دانشمندان و مهندسان را به تفکر در مورد اینکه واقعا چه چیزی ما را به یک انسان حقیقی تبدیل میکند، وا داشت.
هوش مصنوعی در روزمرهی ما
شاید اینطور به نظر نرسد، اما A.I بسیار قابل دسترس تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. اپلیکیشنهای موبایل و دسکتاپ بسیاری از هوش مصنوعی تبعیت میکنند. همچنین نباید فراموش کنیم که علومی مثل رباتیک، یادگیری ماشینی، تشخیص گفتاری و بصری و دیگر تکنولوژیهای این حوزه بر پایهی A.I بنا شده اند.
- دستیاران مجازی
قطعا تا به حال با یکی از برنامههای دستیار صوتی مثل google assistant یا siri سر و کار داشته اید. این نوع هوش مصنوعی در موبایل یا بلندگوهای هوشمند کار گذاشته میشود. دستیارهایی که به کاربران کمک میکنند جستجوی آنلاین کنند، موسیقی پخش کنند یا جواب هر پرسش خود را بگیرند.
- اشعه ایکس
در حال حاضر بسیاری از رادیولوژیستها از ابزارهای مجهز به A.I. برای آنالیز اشعه ایکس، یافتن ناهنجاریها، و تشخیص سریعتر و شاید حتی دقیقتر بیماریها استفاده میکنند.
- شناسایی ID
خیلی از دستگاههای امنیتی از تکنولوژی تشخیص چهره استفاده میکنند. یکی از نمونههای هوش مصنوعی جدیدترین نسل تلفنهای همراه است که از مکانیزم امنیتی بهره میبرند.
- توصیههای رسانه و تبلیغات
وقتی یک ویدیو را در یوتیوب تماشا میکنید، سرویس استریم از آن پس ویدیوهایی را به شما پیشنهاد خواهد داد که به سلیقهی شما مرتبط باشد. A.I میتواند آمار علایق شما را جمعآوری کند و بر اساس آن، توصیههای خود را ارائه دهد. این سیستم در همه جای فضای مجازی به خصوص نحوهی نمایش تبلیغات برقرار است.
هوش مصنوعی در فشن
تکنولوژیهای نواورانه به اشکال مختلف باعث ایجاد تغییر در تکنیکهای تولید مد شدهاند. بیتردید یکی از این تکنولوژیها هوش مصنوعی است که در بخشهای مختلف پروسهی مد حضور پیدا کرده است. A.I از همان ابتدای کار به خالقان فشن میگوید که باید چه آیتمی را تولید کنند، و در ادامه روند در پروموت و فروش به یاری برندها میآید.
دادههایی که A.I از علایق و محصولات مورد مصرف مشتریها به دست میآورد، مبانی برای پیشبینی ترندهای فشن به شمار میآیند. برندهای مد باید با ترندها، موضوعات، علایق و محصولاتی که مخاطبان در سوشال مدیا میپسندند یا نمیپسندند، همگام باشند. و این امر تنها با وجود هوش مصنوعی آسان میشود.
در واقع A.I به جهتدهی اطلاعات و درک الگوها کمک میکند. هزینهها، زمان تولید، میزان تولید و سایر معیارهایی که یک بیزینس موفق به آن احتیاج دارد را شامل میشود.
کمک به پایداری
هم دیجیتالی شدن و هم توجه به پایداری دو امر ضروری در صنعت فشن هستند. مد به عنوان یکی از آلودهترین صنایع جهان شناحته میشود. در نتیجه نوآوریهایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، میتوانند با استفاده از فرآیندهای دیجیتالیسازی مانند آزمایش سه بعدی در خلاقیتهای طراحی، به کاهش ضایعات و تولید بیش از حد کمک کنند.
از طریق راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی، برندها می توانند به دادههای دقیقی دسترسی داشته باشند. اطلاعات مورد نیاز در یک حافظهی ابری ذخیره شده که به بهینهسازی توسعه از ابتدای چرخه تا انتهای آن کمک میکند. خدماتی که به یک استراتژی جهانی ورود به بازار ختم خواهد شد.
خوشحال میشم نظراتتون رو دربارهی این مقاله بدونم. به علاوه، اگر میخواید بیشتر دربارهی ارتباط فشن و هوش مصنوعی بدونید به این مقاله هم حتما سر بزنید.