ژان پل گوتیه طراح فرانسوی درمیان تمام اخبار هفته‌ی مد، امروز می‌خواهیم به جشن بازنشستگی و کارنامه‌ی سال‌ها فعالیت این طراح برجسته بپردازیم.

امسال در هفته‌ی مد پاریس مانند سال‌های گذشته شاهد اتفاقات جالبی بودیم. از برابری زن و مرد در طراحی دیور گرفته تا جوراب شلواری‌های خاص برند ژیوانشی، از ارائه‌ی متفاوت کالکشن جیامباتیستا والی تا طراحی‌های دیدنی الی صعب و موضوعات دیگر. این‌ها خبرهایی بود که در ژانویه ۲۰۲۰ در هفته‌ی مد پاریس دیده و شنیده شد.

خداحافظی گوتیه
نمایش کوتور ۲۰۲۰ پاریس

بیوگرافی طراح معروف دنیای مد

دوران کودکی

ژان پل گوتیه یک طراح فرانسوی است که بیشتر به خاطر خانه طراحی مشهور است. او در دوره‌ای هفت ساله به عنوان طراح اصلی در هرمس مشغول به کار بود. ژان پل گوتیه متولد ۱۹۵۲ در شهر آخکویی فرانسه است. تنها فرزند یک حسابدار بود و از سنین جوانی توانست پا به دنیای مد بگذارد. تنها ۱۳ سال داشت که برای مادر و مادربزرگش لباس طراحی کرد. عاشق دنیای مد بود و همیشه به روزترین طراحان را دنبال می‌کرد.

گوتیه در جوانی
ژان پل گوتیه درجوانی

شروع به کار

در سن ۱۸ سالگی بدون این‌که تحصیلاتی در زمینه‌ی طراحی لباس داشته باشد و یا دوره‌ای دیده باشد، به خاطر استعدادی که در این زمینه داشت توسط پیر کاردن استخدام شد. زمانی که مشغول به کار شد هنوز مدرسه را تمام نکرده بود برای همین امتحاناتش نیمه کاره ماند. در همان زمان بود که خیلی تحت تأثیر طراحی‌های ایوسن‌لوران قرار گرفت و در ذهنش ایده‌های نابی شکل گرفت.

یک سال بعد از کار کردن با پیرکاردن به ژاک استرن نقل مکان کرد. درآن‌جا بود که با سبک‌ها و روش‌هایی آشنا شد که در نهایت امضای کار او را تشکیل دادند. او در سال ۱۹۷۴ به پیرگاردن بازگشت اما او را برای نمایندگی شعبه‌ این شرکت به مانیل فرستادند.

گوتیه در مصاحبه با مجله‌ی ووگ در سال ۲۰۰۴ می‌گوید: « زمانی که کارم را با گاردن شروع کردم هنوز برای خودم استایل و یا خط تولیدی نداشتم. اما زمانی که به پاتو نزد میشل گوما رفتم، انگار که از روح طراحی او در من دمیده شد ».

خلاقیت در طراحی های گوتیه

گوتیه خانه‌ی طراحی خود را در سال ۱۹۸۲ افتتاح کرد

او اولین مجموعه‌اش را در سال ۱۹۷۶در پاریس برگزار کرد. مجموعه‌ی او با کمک همکارش فرانسیس منوجه با موفقیت مالی زیادی همراه بود. آن‌ها در همان سال در کنار هم برند ژان پل گوتیه را بنیان‌گذاری کردند. او بعداً در سال ۱۹۸۲ از کنسرسیون ژاپنی پوشاک کاشی‌یاما https://kashiyama1927.com/ حمایت مالی دریافت کرد. گوتیر زمانی که خانه‌ی مدش را افتتاح کرد شناخته شده نبود اما خیلی زود توانست در دنیای مد جای خود را باز کند.

پسر بد دنیای مد

چندی پیش او به عنوان پسر بد دنیای مد شناخته شد. او با تبدیل مناظر و اتفاقات متعارف، به مدل‌های نامتعارف و دلهره‌برانگیز جایگاه ویژه‌ای در دنیای فشن به دست آورد. ژان پل کارهایش را به گونه‌ای طراحی کرده است که گاهی زنان را در لباس مردانه و مردان را در دامن‌ها و کرست‌های زنانه به نمایش گذاشته است. به طور مثال او در یکی از طرح‌هایش برای زنان، یک ژاکت چرمی تنگ همراه با زیردامنی فنری سفت که در اصطلاح کرنولین گفته می‌شود، را به همراه کفش ورزشی ابداع نمود.

در سال ۱۹۸۳ ژان پل کرستی طراحی کرد که به عنوان لباس رو از آن استفاده شد. کرستی که او طراحی کرده بود، در گذشته به عنوان لباس زیر و برای باریک‌تر نشان دادن کمر زنان استفاده می‌شد. حالا او این کرست‌ها را به عنوان پیشنهادی برای لباس رو معرفی کرده بود. دو سال بعد از طرح جنجالی خود، او از دامنی که برای مردان طراحی کرده بود رونمایی کرد. هدف او براندازی کلیشه‎‌های جنسیتی بود.

در مصاحبه‌ای دیگر در سال ۲۰۱۰ با تلگراف انگلیسی  https://www.telegraph.co.uk/  گفت:« طرح‌های من همیشه در میان مردم انگلیس بازتاب خوبی داشته است ».

جی‌جی حدید در نمایش ژان پل گوتیه

چهره‌ی بین‌المللی ژان پل گوتیه

ژان پل گوتیه زمانی به چهره‌ی بین‌المللی تبدیل شد که لباس مدونا خواننده‌ی معروف آمریکایی را در سال ۱۹۹۰ برای یکی از کنسرت‌هایش طراحی کرد. برش‌های خاص و مخروطی شکلی  که روی لباس مدونا کار کرده بود در میان طراحان بسیار معروف شد و هنوز هم از سبک و روش آن برای طراحی‌های خاص بهره می‌برند.

در دهه‌های گذشته و گاهی هم در زمان حال شاهد مدل‌های لباس شبی بوده‌ایم که بالاتنه‌های آن شبیه به کرست‌های زنانه بوده است. این مدل‌ها وام گرفته از طراحی‌های خاص ژان پل گوتیه می‌باشد.

در سال ۱۹۹۲ او از اکسسوری و عطر گوتیر رونمایی کرد که شیشه‌ی آن شبیه به طرح خاصش با مدل مخروطی شکل بود. در واقع این طرح به عنوان امضای او در کارنامه‌اش شناخته شد.  و بعد از آن هم در یک برنامه‌ی تلویزیونی به عنوان شومن حضور پیدا کرد. چند سال بعد ژان پل از طرح‌های خاصش به عنوان طراح لباس فیلم‌های the fifth element و the city of lost children با بازی بروس ویلیس و میلا جووویچ استفاده کرد.  در سال ۱۹۹۷ گوتیر اولین لاین کوتور خود را طراحی کرد.

عطر ژان پل گوتیه

ژان پل گوتیه در سال‌های اخیر

گوتیه در هرمس

درست است که گوتیر در سال‌های اخیر دیگر آن جوان پرشور و شر گذشته نبود اما می‌شد نام او را جزو خلاق‌ترین‌های دنیای مد به حساب آورد. زمانی که در سال ۱۹۹۹ همکاری خود را با خانه‌ی مد هرمس شروع کرد ۳۵ درصد از سهام آن را خرید و این سهام را قبل از این‌که به فروش برساند به ۴۵ درصد افزایش داده بود. گوتیه در دوران حضور در هرمس علاوه بر طراحی لباس شخصی خود ، به عنوان مدیر هنری خط تولید لباس زنانه این شرکت نیز فعالیت داشت. او در سال ۲۰۱۱ به همکاری خود با هرمس خاتمه داد.

با گذشت زمان گوتیه تصمیم گرفت تا کار خود را گسترش دهد و این‌گونه بود که خط تولید لباس کودکان را هم راه‌اندازی کرد. هم‌چنین او مورد توجه افراد مشهوری چون نااومی واتس، ماریون کوتیلارد و نیکول کیدمن است. کیدمن در سال ۲۰۰۳ وقتی به عنوان بهترین بازیگر مورد تقدیر قرار گرفت لباس گوتیه را به تن داشت. کوتیلارد هم در سال ۲۰۰۸ وقتی که در آکادمی اسکار بهترین بازیگر زن شد، لباس سفید و طلایی شبیه به فلس‌های ماهی به تن داشت که از برند گوتیه بود.

بازنشستگی پربار گوتیه

امسال بعد از ۵ دهه فعالیت هنری گوتیه تصمیم گرفت خود را بازنشسته کند. او قبل از برگزاری هفته‌ی مد پاریس، ویدئویی از خود منتشر کرد که در آن مشغول دعوت تلفنی از دوستان خود بود تا او را در برگزاری جشن بازنشستگی‌اش همراهی کنند.

ژان پل گوتیه اساساً فردی بسیار مثبت و خوشحال است و در واقع سعی کرد این خوشبختی را از طریق مجموعه های خود منتقل کند. او مجموعه‌های خود را با موسیقی و بازی با نورها به نمایش می‌گذاشت خلاقیتی که هیچ‌گاه در او تغییر نکرد. در تمام این سال‌ها او شادی را در مجموعه‌های خود به بیننده القا می‌کرد، حسی که خود او همیشه از آن برخوردار بود.

اوت کوتور آخر او در سالن تئاتری بود که روزی در آن باله‌ی روسی برگزار شده بود. ۲۵۰۰ صندلی برای مهمانان در نظر گرفته شده بود. کارلا برونی‌ـ‌سارکوزی، مدل سابق و بانوی اول فرانسه، تا طراحانی چون نیکلاس گسکییر،کریستین لاکروکس و دریس ون نون که تنها برای صرف عصرانه از بلژیک آمده بودند.

به غیر از مهمانان او، کسانی هم بودند که در پشت صحنه و برای استیج فعالیت می‌کردند، مدل‌ها، بازیگران و دست‌اندرکاران برگزاری که ۲۰۰ نفر را تشکیل می‌دادند. گوتیه در مورد آخرین جشنش گفت:« جشن خوب و تأثیرگذاری بود، اما آنقدر شلوغ بود که نمی‌دانستیم قرار است در آخر چگونه تمام شود».

آخرین وداع

او سال ۲۰۱۴ تقریباً از دنیای مد خود را کنار کشیده بود اما این آخرین وداع او بود. نیویورک تایمز نوشت: به نظر می‌رسد او هم‌چنان در شرکت خود که متعلق به گروهی اسپانیایی است، و در کاباره‌ای که دارد در حاشیه حضور خواهد داشت.

در مراسم خداحافظی او از لباس‌هایی که در این سال‌ها طراحی کرده بود استفاده شد. هم‌چنین از مدل‌ها و سوپر مدل‌هایی که با آن‌ها کار کرده بود و از برش‌های خارق‌العاده‌ای که در لباس‌هایش به کار برده بود، مجددا رونمایی شد.

مجموعه ۲۰۲۰ گوتیه

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish