پیراهن و انواع آن

پیراهن لباسی‌ است همه‌کاره با تنوع بسیار زیاد؛ چه از لحاظ مدل و چه از لحاظ جنس. برخی از این پیراهن‌ها، لباس‌هایی مناسب برای انواع خاصی از شیپ‌های بدن، آب و هوا، مناسبت‌ و مراسم است. بنابراین با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت مکانی، فصل و سیلوئت مناسب با فرم بدنتان می‌توانید استایل بی‌نظیری را برای خودتان فراهم کنید. در ادامه با مجله کمد همراه باشید تا ابتدا با انواع پیراهن و سپس با چگونه استایل کردن آن‌ها آشنا شوید.

پیراهن ؛ لباسی با تنوع و طیف گسترده
پیراهن در استایل خیابانی

انواع پیراهن و اساس تقسیم شدن آن

آشنا شدن با مدل‌های مختلف پیراهن باعث خلق ایده‌های جدید می‌شود و گاه تلفیق تعدادی از این آیتم‌ها با خلاقیت فردی منجر به نوآوری می‌شود.اگر بخواهیم اسم انواع آن را نام ببریم قطعا در این مقاله نمی‌گنجد اما تلاش می‌کنیم که پیراهن را بر اساس آیتم‌ها مشخص دسته بندی کنیم. از آیتم‌های دسته بندی می‌توانیم به بلندی و قد ، سیلوئت، سبک، جنس و مدل یقه و آستین اشاره کنیم که در ادامه به تفصیل بررسی می‌کنیم.

پیراهن ؛ لباسی با تنوع و طیف گسترده
پیراهن با پارچه‌های مختلف

پیراهن با بلندی و قد‌های متفاوت

قد و بلندی لباس یکی از آیتم‌هایی است که اساس تقسیم بندیمی‌باشد. بر این اساس به ترتیب بلندی، به پیراهن‌های ماکسی، میدی و مینی نام گذاری می‌شود.

Mini Dress

تقریبا قبل از دهه‌ی ۶۰ میلادی از پیراهن‌های مینی فقط در میدان‌های ورزشی برای خانم‌ها استفاده می‌شد اما از آن زمان به بعد پوشیدنش در لندن نیز رایج شد. Jean Shrimpton مدل انگلیسی، یکی از افرادی بود که برای اولین بار در بین تماشاچیان مسابقه‌ی اسب سواری استرالیا (Melbourne Cup) با پیراهن مینی در بین عموم مردم ظاهر شد. این لباس برای هرکسی که می خواهد بر روی پاهای خود تأکید کند مناسب است. شاید پوشیدن پیراهن کوتاه نیاز به اعتماد به نفس و جسارت دارد زیرا شدیداً مورد توجه و چشم‌گیر است.

Midi Dress

بلندی پیراهن میدی اغلب تا زیر زانو است و تا نیمه‌ی ساق پا را پوشش می‌دهد. برای مواقعی که شما از رسمی بودن یک مراسم مطمئن نیستید بهترین انتخاب برای شماست. برای اغلب اندام‌ها مناسب است و بسته به سلیقه‌ی شما می‌تواند حتی بدون یقه و آستین نیز باشد.

Maxi Dress

پیراهنی بلند تا مچ پا و راحت. آیتمی فوق‌العاده زیبا و در عین حال شیک برای استایل خیابانی مخصوصاً در بین خانم‌های محجبه در کشور‌های اسلامی است. البته پیراهن ماکسی به عنوان پوشش ساحلی و کژوال نیز بسیار کاربرد و تنوع دارد.

پیراهن ؛ لباسی با تنوع و طیف گسترده
پیراهن ماکسی

سیلوئت پیراهن

آیتم بعدی شیپ و سیلوئت پیراهن است برای این دسته بندی نام‌گذاری لباس‌ها به این صورت است:

Princess Silhouette

با این سیلوئت شما تداعی کننده شاهزاده‌های دیزنی‌لند می‌شوید. این پیراهن‌ در قسمت بالا تنه کاملا فیت و چسبان است و از قسمت خط کمر به پایین فرم دامن با شیب ملایم و پف به سمت پایین ادامه پیدا می‌کند. این لباس برای فرم اغلب بدن‌ها مناسب است. فقط در نظر داشته باشید که در این لباس بر سر شانه و بازوهای شما تاکید می‌شود.

Empire Dress

در این نوع از پیراهن زیر خط سینه برشی وجود دارد و قسمت دامن در واقع از همین خط شروع می‌شود. در بعضی از این دست پیراهن‌ها دامن با فرم فون، کمی گشاد می‌شود و در برخی دیگر دامن پر چین و کلوش است. این مدل پیراهن قسمت پایین تنه‌ی شما را کشیده تر و در نتیجه شما را قد بلندتر نشان می‌دهد.

Mermaid Silhouette Dress

این سیلوئت به فارسی به نام دامن ماهی متداول و رایج است. در این پیراهن‌ لباس تا قسمت زانو کاملا فیت اندام است و از خط زانو به پایین دامن گشاد می‌شود و معمولا بلندی آن به روی زمین می‌رسد. این پیراهن‌ها برای مراسم‌های رسمی مشابه Black tie بسیار مناسب است.

از لحاظ بصری در این پیراهن به دلیل چسبان بودن، بر قسمت باسن و کنار لگن بسیار تاکید می‌شود. بنابراین اگر شیب بدنی شما ساعت شنی یا گلابی است این لباس زیبایی اندام شما را دو چندان جلوه می‌دهد. این سیلوئت مشابه لباس Trumpet است با این تفاوت که در این شیپ گشادی دامن از اواسط ران شروع می‌شود.

پیراهن ؛ لباسی با تنوع و طیف گسترده
پیراهنی با سیلوئت دامن ماهی

ball gown

پیراهنی با دامن حجیم و پفی که بلندی آن تا روی زمین می‌آید. از ball gown در مراسم‌ رسمی مثل جشن‌ها و Black tie استفاده می‌کنند. همچنین یک سیلوئت پر کاربرد برای لباس عروس است و به دلیل اینکه که از خط کمر با حجم زیادی از پف شروع می‌شود قسمت برجستگی باسن و شکم را پوشش می‌دهد.

A shape dress

همان‌طور که از اسمش مشخص است تداعی کننده فرم حرف A است. در این پیراهن اغلب تا قسمت بالای لگن لباس فیت تن است و به تدریج گشاد می‌شود. از این سیلوئت هم به عنوان استایل کژوال وهم به عنوان استایل رسمی می‌توانیم استفاده کنیم. هم‌چنین برای افرادی با فرم اندام گلابی بسیار مناسب است.

Shift Dress

پیراهنی که اساس محبوبیتش را به واسطه‌ی جنبش فلاپر‌ها‌ی غربی در دهه‌ی ۲۰ میلادی به دست آورد و در سال ۱۹۶۰ به شکل گسترده‌ای رواج پیدا کرد. شیپ این پیراهن، مستطیلی است و درست بر خلاف پیراهن‌های چسبان یا همان Sheath Dresses در ناحیه ‌خط کمر آزاد است. Shift Dress معمولا بدون آستین با سر شانه‌ای افتاده طراحی می‌شود و در قسمت خط سینه با ساسون آزادی بیش از حد آن را کنترل می‌کنند. این پیرا‌هن کوتاه متناسب با اندام‌های ظریف و لاغر و همچنین افرادی با اندام ستونی است.

پیراهن ؛ لباسی با تنوع و طیف گسترده
Shith Dressکه در دهه‌ی ۶۰ میلادی رواج داشت

Sheath Dress

لباس‌های چسبانی که در نقاشی‌های زنان و خدایان مصر در مقابر این کشور ریشه یابی شده است. این پیراهن بدون درز کمر هستند و به وسیله برش عصایی از کنار سینه یا پنس از سر شانه تا خط کمر پیراهن کاملا فیت تن می‌شود. در الگو سازی این پیراهن ساسون قسمت دامن پیراهن را به پنس روی سینه متصل می‌کنند. بلندی این پیراهن اغلب تا زانو یا درست بالای آن قرار می‌‍‌‌گیرد. این سبک لباس، زیبایی اندام ساعت شنی را دو چندان می‌‍‌‌کند زیرا بر قسمت کمر و باسن بسیار تاکید می‌کند.

Tea Length Dress

منشا این لباس‌های مدرن، پیراهن‌های کلاسیک زمان ادواردین است. درست زمانی که از پارچه‌های سبک‌تر برای درست کردن پیراهن استفاده شد و خانم‌ها علاقه‌مند شدند که حتی در منازل و دورهمی‌های دوستانه به صرف چایی نیز از این سبک پیراهن‌ استفاده کنند. دامن این پیراهن کاملا کلوش و بلندی آن تا نیمه‌ی ساق پا است. این سیلوئت وینتیج برای مراسم نیمه رسمی مناسب است.

پیراهن ؛ لباسی با تنوع و طیف گسترده
سیلوئت پیراهن‌هایی که در لباس عروس پرکاربرد است

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish