انواع پترن چهارخانه

حتما موقع خرید لباس‌های چهارخانه متوجه تفاوت آن‌ها با یکدیگر شده‌اید؛ شاید  برایتان جالب باشد درباره‌ی انواع متفاوت پترن‌های چهارخانه و نام آن‌ها، بیشتر بدانید به همین دلیل قبل از اینکه داستان پترن‌های چهارخانه را برای شما روایت کنیم، به سراغ انواع این پترن می‌رویم.

Checkered or Checker Board

شطرنجی

پارچه‌هایی با الگو شطرنجی شامل چهارخانه‌هایی با دو رنگ متفاوت هستند. این پترن همانطور که از نامش پیداست کاملا به شکل یک صفحه شطرنج است. مربع‌های این پترن در بیشتر موارد سیاه و سفید و یا دو رنگ متضاد هستند.

پترن شطرنجی  Checkered or Checker Board Pattern
پترن شطرنجی Checkered or Checker Board Pattern

Gingham

گینگهام

گینگهام در حقیقت نام نوعی پارچه‌ی پنبه‌ای است. گینگهام یکی از پر استفاده‌ترین پترن‌های چهارخانه است؛ در این نوع پترن از دو رنگ استفاده می‌شود که یک رنگ، رنگ زمینه و رنگ دیگر به صورت نوارهای عمودی و افقی بر روی این زمینه قرار گرفته‌اند. این نوارها در قسمت‌های محل تقاطعشان با یکدیگر تیره‌تر و در دیگر قسمت‌ها روشن‌تر هستند.

به نوعی از این الگو که یکی از رنگ‌هایش سیاه باشد buffalu pattern  گفته می‌شود‌.

پترن گینگهامGingham Pattern
پترن گینگهامGingham Pattern

Tartan

تارتان

تارتان انواع متفاوتی دارد، اما نوعی از این پترن که در میان عموم رایج‌تر است و به آن “تارتان” می‌گویند؛ شامل سه یا چند رنگ (اغلب قرمز،سبز و سورمه‌ای) است که یکی از این رنگ‌ها،رنگ زمینه و دیگر رنگ‌ها به صورت نوارهای عمودی و افقی هستند که این نوارهای عمودی و افقی در محل تقاطعشان تیره‌تر و در دیگر قسمت‌ها روشن‌ترهستند. پارچه‌هایی با الگو تارتان اغلب پشمی هستند.

این پترن از دیرباز تاکنون محبوب خاندان سلطنتی اسکاتلند بوده است، به همین دلیل اغلب این پترن را با خانواده سلطنتی اسکاتلند می‌شناسند.

الگو تارتانTartan
الگو تارتانTartan

Window Pane Check

پنجره ای

پترن پنجره‌ای  Window pane Check یکی از درشت‌ترین الگوهای چهارخانه است که معمولا  از دو رنگ تشکیل می‌شود؛ یک رنگ، رنگ زمینه است و رنگ دیگر متعلق به نوارهای عمودی و افقی یک اندازه است که پنجره‌ها و یا همان چهارخانه‌های بزرگ را تشکیل می‌دهند.

الگوی پنجره‌ای Window pane check
الگوی پنجره‌ای Window pane check

Madras

مدرس

مدرس نام نوعی پارچه‌‌ی سبک وزن،خنک و ظریف پنبه‌ای با الگوی مشابه تارتان است.

دو تفاوت عمده میان مدرس و تارتان این است، که مدرس برای لباس‌های خنک مانند شلوارک و انواع لباس تابستانی استفاده می‌شود؛ اما تارتان از جنس پشم است و برای لباس‌های گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین در تارتان تعداد نوارها کمتر است و پهنا و فاصله‌‌ی آن‌ها با یکدیگر از نظم خاصی پیروی می‌کند که در مدرس این نظم وجود ندارد.

الگوی مدرس Madras
الگوی مدرس Madras

Tattersall

تاتِ‌سِل

 تاتِ‌سِل نوعی دیگر از الگوهای مربعی می‌باشد که مشابه الگو پنجره‌ای است. تفاوت این پترن با پترن پنجره‌ای این است که در این الگو از سه رنگ استفاده می‌شود، یک رنگ برای زمینه، رنگ دوم تشکیل دهنده‌ی مربع‌های بزرگ و رنگ دیگر برای خطوط عمودی و افقی که از وسط ضلع‌ مربع‌های اصلی گذشته‌اند و در مرکز مربع‌ها به یکدیگر رسیده‌اند.

نام این الگو Tattersall از بازاری در لندن آمده‌‌است.

پترن تاتِ‌سِلTattersall
پترن تاتِ‌سِلTattersall

Glen Plaid

گلِن پلَد

پارچه‎هایی با الگو Glen Plaid معمولا از جنس پشم هستند به همین دلیل اغلب این پترن را در لباس‌هایی مانند پالتو و کُت و شلوار می‌بینید.

این نوع الگو شامل چهارخانه‌های درشتی است که در داخل این چهارخانه‌ها طرح‌های جناغی ریزی را می‌بینید که در بیشتر موارد سفید و سیاه است.

الگو گلن پلد Glen Plaid
الگو گلن پلد Glen Plaid

Houndstooth Check

پترنی با خانه‌های مورب

این الگو با دیگر الگوهای چهارخانه تفاوتی اساسی دارد؛ در این پترن چهارخانه‌ها به صورت مورب در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، که این چهارخانه‌ها در کناره‌ها دارای دندانه هستند. رنگ چهارخانه‌های مورب این پترن اغلب سیاه و سفید است اما به رنگ‌های دیگر هم دیده می‌شود.

پترن Houndstooth check
پترن Houndstooth check

Plaid

پِلَد

این نوع پترن شباهت زیادی به مدرس دارد با این تفاوت که در مدرس نوارهای عمودی و افقی بدون نظم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، اما در پلد نوارهای عمودی و افقی با پهناهای متفاوت، با فاصله‌های منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و چهارخانه‌ها را تشکیل داده‌اند.

پترن پلدplaid
پترن پلدplaid

تاریخچه

در این بخش از مقاله به صورت مختصر داستان محبوب شدن چهارخانه‌ها را از ابتدای به وجود آمدنشان روایت می‌کنیم.

هرکدام از پترن‌های چهارخانه‌ای که در بخش قبلی مقاله به شما معرفی کردیم متعلق به یک کشور هستند؛ تارتان و گلِن پلَد متعلق به اسکاتلند، مدرَس متعلق به هند و تاتِ‌سِل و گینگهام متعلق به بریتانیا است. پترن تارتان که یکی از محبوب‌ترین الگوهای چهارخانه است، در سال ۱۵۳۸ زمانی که پادشاه جیمز پنجم (پادشاه اسکاتلند) به همسرش پارچه‌ای با این الگو هدیه داد محبوب شد. پس از آن استفاده از این الگو در لباس‌های خاندان سلطنتی اسکاتلند مرسوم شد.

ممنوعیت چهارخانه‌ها در انگلیس

جالب است بدانید که پارچه‌های با الگو تارتان در قرن ۱۸ در انگلیس ممنوع شد و این ممنوعیت تا نیم قرن ادامه داشت؛ دلیل این قانون این بود که در سال ۱۷۴۵ افرادی علیه اتحادیه اسکاتلند و انگلیس شورش کردند، که این افراد لباس‌هایی با الگو تارتان به تن داشتند. در سال ۱۷۸۲ استفاده از پترن تارتان دوباره قانونی شد و استفاده از لباس‌هایی با این پترن در مجالس رواج پیدا کرد.

در قرن ۱۹میلادی چهارخانه‌ها از اروپا به آمریکا هم رسید؛ در سال ۱۸۵۰ شرکت Woolrich Woolwn Mills تولید پیراهن‌های پشمی با الگوی چهارخانه‌ را آغاز کرد که این چهارخانه‌ها به رنگ سیاه و قرمز بودند. در مدت زمان کمی این پیراهن‌ها محبوبیت زیادی پیدا کردند و به المان اصلی استایل‌های روزمره آقایان تبدیل شدند.

در سال ۱۹۲۴ تولیدی دیگری به نام Pandleton تولید انبوه پیراهن‌های چهارخانه مردانه را آغاز کرد که این پیراهن‌ها هم بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. کمپانی پندلتون در سال ۱۹۴۹ با تولید لباس‌های چهارخانه برای زنان به محبوبیت و شهرت لباس‌هایی با این الگو افزود.

لباس‌های چهارخانه، نمادی از شورش

در دهه ۱۹۷۰ میلادی انواع الگوهای چهارخانه در آمریکا محبوب شد این محبوبیت به حدی بود که این الگو به دکوراسیون داخلی منازل هم راه پیدا کرد. در سویی دیگر در بریتانیا لباس‌های چهارخانه به عنوان بخشی از جنبش پانک معروف شدند؛ در نتیجه لباس‌هایی با این الگو به نمادی از شورش تبدیل شدند.

در دهه ۱۹۸۰ محبوبیت چهارخانه به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد؛ چهره‌های محبوب مانند پرنسس دایانا، با لباس‌هایی با پترن چهارخانه در جامعه حاضر شدند. از سویی دیگر جنبش گرانج که در شمال غربی اقیانوس آرام در حال شکل‌گیری بود؛ باعث محبوب‌تر شدن و همه‌گیر شدن الگوهای چهارخانه شد. افرادی با استایل گرانج، که این استایل شامل لباس‌هایی با پترن چهارخانه بود، در همه جا دیده می‌شدند.

لباس‌هایی با الگو چهارخانه تبدیل به بخش جدایی ناپذیر استایل گروه‌های موسیقی راک محبوب همچون نیروانا Nirvana و بریدرز The breeders شد. در نتیجه طرفداران این گروه‌ها به سمت این لباس‌ها هجوم آوردند.

اعضای گروه موسیقی نیروانا
اعضای گروه موسیقی نیروانا
اعضای گروه موسیقی بریدرز

طراحان نوظهور و چهارخانه‌ها

طراحان نوظهور صنعت مُد مانند مارک جیکوبز Marc Jacobs و الکساندر مک‌کویین   Alexander Mcqueen به الگوهای چهارخانه علاقه‌مند شدند و شروع به طراحی لباس‌هایی با پترن چهارخانه کردند. مجموعه‌ی بهار ۱۹۹۳ مارک جیکوبز متاثر از جنبش گرانج شامل لباس‌های چهارخانه بود.

همچنین مجموعه‌ی دیگری با نام Highland Rape شامل لباس‌هایی با الگو تارتان که در سال ۱۹۹۵ توسط الکساندر مک‌کویین طراحی شد، نشان دهنده علاقه زیاد طراحان به پارچه‎‌هایی با پترن چهارخانه بود.

عکسی از مجموعه Highland rape الکساندر مک‌کویین
عکسی از مجموعه Highland rape الکساندر مک‌کویین
الکساندر مک‌کویین با لباسی از مجموعه Highland Rapeخودش
الکساندر مک‌کویین با لباسی از مجموعه Highland Rapeخودش

ترند پترن چهارخانه ۲۰۲۰

الگوهای چهارخانه به خصوص تارتان در دو سال اخیر به دنیای مُد بازگشته‌اند؛ در شوهای پاییز و زمستان ۲۰۲۰/۲۰۲۱  برندهای زیادی از جمله میو میو Miu Miu، الکساندر مک‌کویین Alexander Mcqueen و ایو سن لورن Yves Saint Laurent درکالکشن پاییز زمستان امسالشان از این پترن غافل نشدند.

کُت‌، دامن‌، پیراهن، شومیز و پالتو حتی کیف و کفش‌هایی با انواع الگو چهارخانه امسال ترند هستند و با توجه به محبوبیت این پترن انتظار می‌رود این ترند مدت زیادی در میان ترندهای پرطرفدار باقی بماند پس اگر به این پترن محبوب علاقه‌مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم امسال برای مُد روز بودن حتما به سراغ یک لباس با پترن چهارخانه بروید.

عکسی از مجموعه پاییز زمستان2020/2021 YSl
عکسی از مجموعه پاییز زمستان۲۰۲۰/۲۰۲۱ YSl
عکسی از مجموعه پاییز زمستان 2020/2021 Miu Miu
عکسی از مجموعه پاییز زمستان ۲۰۲۰/۲۰۲۱ Miu Miu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish