“هوبر جیمز تفتین ژیوانشی” در یک خانواده اشرافی در بویوی فرانسه در 21 فوریه 1927 متولد شد. پدرش را در سال 1930 از دست داد، او عمدتا توسط مادرش و مادربزرگ مادرش که  اشتیاقش را به پارچه از آنها به ارث برده بود، بزرگ شد. انگیزه ی زیاد او باعث شد در سن 17 سالگی، برای فرصت های پر جنب و جوش پاریس و شهرت شهر خود را ترک کند پس از حضور در مدرسه هنر، او برای چندین طراح مد در پاریس کار کرد. او خانه مد خود را در سال 1952 باز کرد و بلافاصله برای طرح های شیک و زنانه خود ستایش شد.

ژیوانشی جوان پس از رفتن به پاریس در سال 1944 در Ecole des Beaux-Arts ثبت نام کرد. او کار خود را به عنوان شاگرد “ژاک فته” در سال 1945 آغاز کرد و در طول سالهای بعد از رابرت پیگئت، لوسیان للونگ و  در ادامه از طراح های اسپانیایی،

هنرهای تجسمی را یاد گرفت.ارتفاع مجسمه ای که  او ساخت  6اینچ بود که همین امر باعث شد به چهره ی مطرحی تبدیل شود.درسال 1952، خانه ی مد خود، La Maison Gentichy،راه اندازی کرد و اولین مجموعه ی خود را ازدامن های بلند و بلوز های

خیره کننده  تا دستبند بتینا به نمایش گذاشت و بلوزی که به نام مدل بتینا گریزیانی نامگذاری شد را ارائه کرد. دو سال بعد در سال 1954، ژیوانشی اولین خط تولید لباس های لوکس و کلاسیک را راه اندازی کرد. او فلسفه طراحی ساده ی خود را از “کریستوبال بالینسیاگا”

به ارث برده است و در مورد او می گوید: کریستوبال دوست، بت و مربی من بود.

ژیوانشی برای اولین بار در سال 1953 میلادی، آدری هپبورن را در  موزیک آکادمیک خود  ملاقات کردو همین باعث شد یک پیچ و تاب عاشقانه از سرنوشت ، لباس های او را به سینما بکشاند.

واقعیت این است که آدری برای او مادمازل هپبورن بود وهمانطور که انتظار می رفت لباس او در فیلم مطرح سابرینا به دست او طراحی شد.

آدری هپبورن می گوید: “یک تی شرت ساده، شلوار تنگ، صندل و یک کلاه گاندولیر رفاقت 40 ساله ی مارا آغاز کرد و در ادامه می گوید

تنها در لباس های او است که من خودم هستم. او بسیار بیشتر از یک طراح است، او خالق شخصیت است “

ژیوانشی طراحی لباس بسیاری از فیلم های بزرگ را بر عهده داشت از قبیل “صورت خنده دار، صبحانه در تیفانی و …

او در مصاحبه ای در سال 2010 به خبرگزاری مستقل گفت:”متوجه شدم که طراحی پیراهن ساده ی  مشکی بسیار سخت تر است، چون شما باید آن را در عین سادگی ،لوکس نگه دارید.”

همچنین بعضی از ستارگان برجسته قرن بیستم – از گریس کلی، الیزابت تیلور، جکی کندی و والیس سمپسون،تا  مشهورترین چهره آدری هپبورن – نام و میراث ژیوانشی را به مدت بیش از 50 یدک کشیدند.

 ژیوانشی  اسم برند خودرا در سال 1988 به فروش رساند و هفت سال بعد از آن بازنشسته شد و کسب و کار سابق خود را تحت قدرت برخی از طراحان هیجان انگیز صنعت مد قرار داد؛ از جان گالایانو،  الکساندر مک کوئین و به ریکاردو تیسچی.

ژیوانشی، در دهه ی 80 میلادی ، تقریبا به طور کامل در کانون توجه مد نبود، و تنها در رویدادهای مهم مد مانند عروسی سلطنتی اظهار نظر کرد. در سال 1957، یکی از طرح های تاثیر گذار ژیوانشی، مدل “کیسه ای” را به نمایش گذاشت. برای زمان خود انقلابی بود، لباس پوشیده ای که از کمر باز و رها شده بود که رمز و راز خاصی به اندام زنان می داد. ژیوانشی همچنین زنان را تشویق می کند تا در طول روز با همتایان بالایی خود را نشان دهند و در جنبش “سلفی” یکی از تاثیر گذار ترین دهه های مد، دهه ی شصت  بود1957 نیز سالی بود که او اولین عطر خود راL’interdit عرضه کرد. و باز این هپبورن بود که از عطر او رونمایی کرد.

در سال 1973، خانم گندیچچی، نخستین مجموعه مردان را در مجلس گنچی برجسته کرد.کسب و کار خود را به Louis Vuitton Moët Hennessey در سال 1988 سپرد و در سال 1995 بازنشسته شد، ژیوانشی موفق شد طراحانی نوآور و خلاق از جمله الکساندر مک کوئین، جان گاليانو، جولین مکدونالد و ریچاردو تیشی – که اکنون در امتداد امپراطوری او قرار دارند و به عنوان مدیر خلاق برای لباس Gucci Haute و مجموعه های دیگر لباس هستند پرورش دهد. در دهه هشتاد ژیوانشی بعد از کناره گیری از مد در یک ملک در لبنان زندگی کرد تنها گاهی اوقات برای مصاحبه های کوتاه و یا مذاکرات عمومی در اتحادیه آکسفورد حضور پیدا می کرد . او گاهی اوقات  منتقد مد هم بود و مصاحبه هایی انجام می داد، در عروسی شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون برای ادای احترام به مک کوئین لباس عروسی کیت را طراحی کرد و می توان آنرا آخرین کار او نام برد.

او در 10 مارس 2018 در سن 91 سالگی فوت کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish