غار هرکولس در مراکش

غار هرکولس در مراکش 

باستان‌شناسان می‌گویند در غاری در مراکش اشیائی متعلق به ۱۲۰ هزار سال پیش یافته‌اند که نشان می‌دهد انسان به کمک آن‌ها لباس تولید می‌کرده است.

این اشیاء که در غار کانترابندیر (Contrebandiers) در فاصله ۲۵۰ متری خط ساحلی اقیانوس اطلس در شهر تمارا یافت شده است، قدیمی‌ترین مدارکی است که ساخت پوشاک توسط انسان‌های اولیه را نشان می‌دهند.

گونه ما، یعنی هوموساپین‌ها یا انسان خردمند، اولین بار بیش از ۳۰۰ هزار سال پیش در آفریقا ظاهر شد و پس از آن در نقاط مختلف جهان گسترش یافت. دانشمندان می‌گویند انسان‌های اولیه قبل از خروج از آفریقا لباس می‌پوشیده‌اند که که نشان از تکامل فرهنگی و شناختی آن‌ها دارد.

دانشمندان در این غار ۶۲ ابزار ساخته شده از استخوان حیوانات پیدا کرده‌اند. الگوی بریدگی روی استخوان‌های روباه، شغال و گربه وحشی که در این غار به دست آمده نشان می‌دهد این حیوانات برای گوشت‌شان پوست‌ کنده نشده‌اند، بلکه هدف انسان‌های اولیه جدا کردن پوست آن‌ها به صورت یکپارچه و برای تولید لباس بوده است.

استخوان‌های گاو وحشی و طریقه برش‌های روی آن نیز نشان می‌دهد که احتمالا گوشت آن‌ها خورده شده و از پوست‌شان برای تهیه چرم استفاده شده است.

ابزارهای به دست آمده صیقل داده شده و برای تراشیدن پوست و جدا کردن بافت‌‌های چربی و گوشتی جانوری با دقت بالا جهت تولید خز بسیار مناسب هستند. در میان این آلات و ابزار، دندان یک نهنگ اسپرم باستانی متعلق به ۱۱۳ هزار سال پیش نیز دیده می‌شود که محققان می‌گویند علائم سائیدگی روی آن احتمالا نشان می‌دهد به عنوان ابزاری برای تیز کردن ابزار دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish