صادرات کفش ایران
تولید عمدهی کفش جهان در آسیا متمرکز شده و تولید کفش در جهان به حدود 22 میلیارد جفت کفش میرسد.
از این بین چین تقریبا دو سوم بازار خرید کفش را احاطه کرده و در اختیار خود دارد.
ایران جز کشورهایی است که یکی از مرغوبترین چرمها را تولید میکند، اما به دلیل اینکه کشور ما فقط به صادر کردن پوست اکتفا میکند، بازار کفش را از دست داده است.
جایگاه ایران در صادرات کفش کجاست؟
ایران از حیث صادرات کفش جایگاه 94 را در اختیار دارد و همچنان ناکام در صنعت کفش است.
آمار ها نشان می دهد تولید 75 درصد کفش جهان در انحصار چهار کشور آسیایی است.
پیشبینی شده ارزش بازار کفش در سال 2027 به قیمتی بالغ بر 500 میلیارد دلار میرسد.
در سال 2019 ارزش صادرات کفش چرم طبیعی ایران حدود 750 هزار دلار بوده است.
سهم ایران از صادرات کفش چقدر است؟
متاسفانه در ایران آنچنان که باید به صادرات کفش چرم طبیعی توجه چندانی نشده است و همین امر موجب شده تا سهم صادرات جهانی کفش برای ایران کمتر از یک درصد باشد و ارزش دلاری آن نیز ناچیز است.
تولید کنندگان برندهای مختلف، بر این باورند که کفش چرم ایرانی با کمترین قیمت صادر میشود.
کفش ایران به کدام کشورها صادر میشود؟
در سالهای گذشته عمده مشتریان و واردکنندگان کفش ایرانی کشورهای همسایه بودهاند.
بازار عمده کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و روسیه از Buy کفش ایرانی بوده است.بیشتر کفش ایران به کشور عراق صادر میشود و این کشور در جایگاه اول وارد کننده از ایران قرار گرفته است.
افغانستان و آذربایجان نیز در جایگاههای دوم و سوم واردات کفش از ایران قرار گرفتهاند.
صادرات کفش ایران به روسیه چگونه است؟
در صادرات کفش به روسیه انتقال پول در حد غیر ممکن است و به سختی انجام میشود.
نکته مهم این است که دیگر نمیشود با روشهای کلاسیک بازاریابی به بازارهای کفش روسیه ورود کرد.
بررسیها نشان میدهد که حدود 95 درصد کفشهای صادراتی ایران از جنس غیرچرمی و پارچه است در صورتی که عمده واردات کشورهای نام برده کفشهای با رویه چرم طبیعی است.
عراق و افغانستان و آذربایجان حدود 90 درصد کفشهایی که از ایران وارد میکنند ، کفش های با رویه غیر چرمی است.
برای رسیدن به بازاری که عمده مشتریان آن خریدار کفش با رویه چرم طبیعی هستند باید در بخش تولید و هم بخش بازاریابی کار زیادی انجام شود.
چه مشکلاتی بر سر راه صادرات کفش در ایران وجود دارد؟
- در حوزه صادرات کفش، ایران با مشکلات زیادی مواجه است. یکی از این مشکلات که در بیشتر حوزهها هم به چشم میخورد، قاچاق است. تحقیقات نشان می دهد که قاچاق کفش حدود 25 برابر واردات قانونی کفش است.
- دیگر مشکل در پرداخت است و مشکلاتی نظیر وجود نداشتن مجاری قانونی برای بازگشت وجه در ازای کالا است.
- اگرچه در ایران کفشهای باکیفیتی تولید میشود اما در این بین تولیداتی هم هست که در آن استانداردهای جهانی اعمال نشده است و همین باعث جلوگیری از صادرات آن میشود.
- دلیل بعدی و مشکلی که بر سر راه صادرات کفش است، نداشتن استراتژی بازاریابی در امر فروش و صادرات است.
- ضعف در تبلیغات مشکل دیگری است که با آن سروکار داریم. یکی از بزرگترین قدرتهایی که میشود به خوبی از آنها استفاده کرد، رسانه و تبلیغات است.
- نداشتن مدیریت علمی برای رسیدن به بازار های هدف نیز دیگر مشکل پیش روی تولیدکنندگان کفش برای رسیدن به بازار های جهانی و صادرات کفش است.
تولیدکنندگان کفش بیشتر در کدام شهر های ایران هستند؟
عمده تولیدکنندگان کفش در حدود 91 درصد در شهرهای قم، تهران، تبریز، خراسان رضوی و یزد مستقر هستند. مشکلاتی بر سر راه این تولیدکنندگان قرار دارد که میتوان به کمبود نیروی کار متخصص اشاره کرد. مشکلاتی دیگر مانند قدیمی بودن ماشینآلات و عدم استفاده از تکنولوژی جدید در این حوزه وجود دارد.
نمایشگاههای کفش چه فایدهای برای صادرات کفش دارند؟
برای رسیدن به بازارهای جهانی، تولیدکنندگان باید در نمایشگاههایی که در این حوزه هر ساله در نقاط مختلف برگزار میشود، شرکت کنند و با تکنولوژیهای روز دنیا آشنا شوند تا روند تولید خود را بهبود ببخشند.
در سالهای گذشته فاصله زیادی بین ایران و کشورهای تولید مشابه ایجاد شده اما با حضور در این نمایشگاهها میتوانند پا به پای تکنولوژی روز دنیا، صنعت کیف و ست کفش ایران را نیز به جهان معرفی کنند.
یکی از ویژگیهای خوب این نمایشگاهها این است که هیچ کشور خارجی اجازه عرضه و ورود کالای خود را به کشوری که نمایشگاه در آن دایر است ندارد و هدف از ایجاد این نمایشگاه بحث تولید است و تمام شرکتکنندگان، تولیدکننده هستند.