بازار طرح‌های مفهومی این‌روزها حسابی داغ است. کفش مفهومی هم از این جریان بی‌نصیب نمانده است. سوال اینجاست چرا این طرح‌ها اجرایی می‌شوند؟ عملی کردن این سبک از طرح‌ها، در مواردی به جهت رفع اعتیاد به ایده‌های خلاقانه و جدید است. اما در بخشی دیگر، به جهت رفع نیاز یک عملکرد و کاربرد در یک فعالیت، مورد استقبال قرار می‌گیرد. بیشتر طرح کفش‌های مفهومی، بسیار غیرواقعی به نظر می‌رسند. اگرچه پوشیدن بعضی از این کفش‌ها راحت نیست، اما تمامی این طراحی‌ها، قطعاً خارق العاده، جالب و خلاقانه هستند. تا به حال به این فکر کرده‌اید که یک کفش می‌تواند راهنمای مناسبی برای یک آتشنشان باشد؟ یا کفش مفهومی‌ای که در جهت حفظ محیط زیست و کاربردی بودن، روح خلاقیت طراح را در خود حفظ کند؟

Creative Consetual Shoe Design
Creative Consetual Shoe Design

روند سیر مباحث در این مطلب بدین گونه است که ۱۰ طرح کفش مفهومی خلاق را در دو قالب بررسی می‌کنیم. ابتدا کفش‌هایی که در جهت کاربرد بالاترین امتیاز را در ایده و مفهوم طراحی داشته‌اند. پس از آن به تاثیر تکنولوژی در ایده اولیه کفش مفهومی می‌پردازیم. این که تکنولوژی به چه صورت در ساخت یک کفش ورزشی تاثیر گذاشته است؟ آیا در جهت افزایش کیفیت کاربرد عملکرد مناسبی داشته؟ تا چه اندازه تلاش در جهت حفظ محیط زیست و مد پایدار نتیجه رضایت بخشی داشته است.  

کفش نامرئی

تا به حال راجع‌به کفش‌های نامرئی (Invisible Shoe) شنیده‌اید؟ این کفش‌ها یکی از جالب‌ترین ۱۰ طرح کفش مفهومی هستند. رویه این کفش دارای سطح آینه‌ایست و با هر قدم برداشته شده، یک اثر نوری فریبنده و مبهم ایجاد می‌کند. شاید بتوان گفت کفش نامرئی، یک نمای آفتاب پرست گونه دارد که کاملا با هر محیطی ترکیب می‌شود.

Invisible Shoes
Invisible Shoes

کفش ایمنی آتشنشانی

کفش ایمنی آتش‌نشانی یکی از کاربردی‌ترین ۱۰ کفش مفهومی است. مهمترین عامل در کاهش خطرات کار، دنده‌ای است که آتش نشانان استفاده می‌کنند. کفش ایمنی آتش‌نشانی Safety of Life Fireman’s) Boots ) یک تلاش هوشمندانه ‌است تا آتشنشانان برای همکاران خود ردی بجا بگذارند. بدین ترتیب، در صورت گم شدن در مه و دود و یا موارد مشابه، مکان‌یابی افراد به آسانی انجام خواهد شد. کفش ایمنی آتش‌نشانی، در کف اتاق ردپایی روشن از خود به جا می‌گذارد. در صورت بروز مشکل تیم پشتیبان می‌تواند به دنبال ردپاهای درخشان امدادگر را ردیابی کند و در نهایت وسایل مورد نیاز را به دست او برساند.

Safety of Life Fireman’s Boots
Safety of Life Fireman’s Boots

کفش فرم و بافت

کفش فرم و بافت (Form &Texture Shoe) یکی از عجیب‌ترین طراحی‌های Andreia Chaves است. این کفش از مکعب‌های کوچک چوبی تشکیل شده است. پاشنه‌های منحصر به فرد و الهام گرفته از اریگامی، که در نگاه اول بی‌نظم به نظر می‌رسند، اما یک مطالعه‌ی منظم از فرم و مواد را نشان می‌دهد. کفش فرم و بافت، یک بیان کاملا هنرمندانه را دارد. تناقض در اینجا ظاهر تخریب ناپذیر مکعب‌های چوبی است. این خطوط، بیانیه هنری خود را صادر می‌کند که هیچ چیز چشمگیر نیست.

Form &Texture Shoe
Form &Texture Shoe

کفش دوطرفه

برای شما هم پیش آمده که دنبال لنگه‌های کفش چپ و راست باشید؟ کفش دوطرفه Double-Sides) Slippers) برای رفع این معضل طراحی شده. ایده این کفش پوشیدن آن از دو طرف بالا و پایین توسط یک برش شکاف مرکزی است. کفش دو طرفه، با یک ورق نازک لاستیکی و برش در وسط، طراحی شده است. بدین صورت، کاربر می‌تواند کفش را از هر دو جهت بپوشد. مفهوم طراحی آن از فلسفه سنتیِ چینیِ یین و یانگ الهام گرفته شده است. این جریان هماهنگ در فرم، طراحی رنگ، مواد نرم و انعطاف‌پذیر، راحتی را فراهم می‌کند.

Double-Sides Slippers
Double-Sides Slippers

کفش بدون صفحه

کفش بدون صفحه یک کفش یک واحدی است که توسط Julian Hakes طراحی شده است. این طراح خلاق، کفش را بدون صفحه و با یک قطعه‌ی واحد، کف و رویه طراحی کرده است. این قطعه، به دور پای فرد پوشنده می‌پیچد و در نهایت پاشنه و رویه را تشکیل می‌دهد. در ذهن او، پا به طور طبیعی پلی بین این دو ایجاد می‌کند. با داشتن یک پاشنه‌ی بلند، پاشنه‌ی پا پشتیبانی می‌شود. با ایستادن روی یک بلوک چوبی، پا به طور طبیعی با استخوان‌ها و تاندون‌ها شکاف را گسترش می‌دهد. چرا که کف پا، قدرت و حمایت داخلی خود را دارد.

کفش بدون صفحه
کفش بدون صفحه

تاثیر تکنولوژی در ایده اولیه‌ی کفش مفهومی

دنیای تکنولوژی فقط محدود به کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند ما نیست. از تاثیرات تکنولوژی در ایده اولیه کفش مفهومی نمی‌توان چشم پوشی کرد. بازار تکنولوژی داغ‌تر از این حرفهاست. دغدغه این است که هم کفش راحت باشد و هم جایی در میان دوستداران مد و تکنولوژی باز کند. هدف در نظر گرفته شده در این است که عملکرد یک کفش را در جنبه‌های مختلف بهبود ببخشند. اما در عین حال پارامتر‌های مختلفی چون سلیقه‌ی افراد، توجه به محیط زیست و مد پایدار، مطرح باشد.

  تاثیر تکنولوژی در ایدهِ اولیه‌ی کفش مفهومی
تاثیر تکنولوژی در ایده اولیه‌ی کفش مفهومی

کفش پیوندی

این کفش پیوندی (Link Shoes) حاصل حلقه ارتباطی Padwa Design و Olga Kravchenko ،Yehuda Azoulay است. کفشی که هیچ بند یا حتی رویه بالایی ندارد. به معنای واقعی کلمه، یک کف است که به پاهای شما می‌رسد. پیوند منحصر به فردی در این کفش ارائه شده است. فقط با کف‌پای خود قدم بردارید. این کفش‌ها به طور خودکار پاهای شما را بغل می‌کنند. بدون هیچ رویه بالایی کفش، پابرهنه راه رفتن احساس می‌شود.

کفش بدون رویه
کفش بدون رویه

از ویژگی این کفش‌ها تهویه است. تمام آزادی حرکت را که از یک جفت کفش ورزشی بدست آورید، با کفش پیوندی فراهم می‌شود. این کفش، دارای یک زیره سخت TPU چند تکه است. درنتیجه به شما اجازه می‌دهد تا پاهای شما خم شود. قابلیت دیگر این کفش انعطاف‌پذیری و گرفتن اصطکاک مثل یک سپر محافظ است. در قسمت جلوی انگشتان، از لخته‌ها و برجستگی‌های تصادفی جلوگیری می‌کند.

کفش بدون رویه
کفش بدون رویه

کفش خود بند

گذشته از راحتی ناشی از پیشرفت‌های تکنولوژی، کفش خود بند نایک (Nike’s HyperAdapt self- lacing shoes) تفاوتی ندارد. این کفش مانند سایر کفش‌های کتانی معمولی به نظر می‌رسد. اما به معنای واقعی کلمه مربوط به آینده است. با اجزای سخت پوسته و کنتراست‌های براق و مات، کاملاً شبیه کفش‌های سنتی رایج نیست.

Nike’s HyperAdapt self- lacing shoes
Nike’s HyperAdapt self- lacing shoes

این کفش نایک برای برجسته‌کردن جنبه‌ی آینده نگرانه کفش‌هایی است که خود را ایمن می‌کنند. دارای یک بند قرمز است که به خوبی در برابر بدنه سیاه، ایستاده است. این بندها از زیره‌ی کفش به جلو و سپس به سمت پاشنه کفش حرکت می‌کنند. در آنجا به موتوری متصل می‌شوند که توسط یک دکمه فعال می‌شود. با ضربه بر روی دکمه، موتور، بندها را محکم کرده و کفش را در جای خود محکم می‌کند. با ضربه دوم بندها شل، و این امکان را می‌دهد که کفش خود را بیرون بیاورید.

Nike’s HyperAdapt self- lacing shoes
Nike’s HyperAdapt self- lacing shoes

کفش بازیافتی

اولویت ما توسعه فناوری و تکنولوژی جدید کفش، در مسیر کاهش آلاینده‌هاست. کفش جدید برند آدیداس با عنوان کفش بازیافتی (Adidas Ultraboost Parley Uncaged)، نمونه واقعی این هدف است. مفهوم و کانسپت درنظر گرفته شده در این کفش، پلاستیک و تورهای ماهیگیریست. این کفش مفهومی خلاقانه حاصل همکاری با parley برای پاکسازی اقیانوس‌ها و حفظ حیات مجدد است. 

Adidas Ultraboost Parley Uncaged
Adidas Ultraboost Parley Uncaged

این کفش اکولوژیکی از ۹۵ درصد تور ماهیگیری بازیافتی و ۵ درصد پلی‌استر ساخته شده. تورهای ماهیگیری توسط پارلی برای اقیانوس‌ها در مالدیو بازیابی و بازیافت شدند. هر جفت کفش حاوی مقداری پلاستیک بازیافتی معادل ۱۱ بطری پلاستیکی است. برند آدیداس برای کفش‌های ورزشی خود در آینده علاوه بر توسعه تکنولوژی نوین، در جهت مد پایدار قدم‌‌هایی برداشته است. تغییرات آب و هوایی یک واقعیت است باید راه حل‌هایی در توسعه صنعت کفش ورزشی ارائه داد. تعهدی که سیاست توسعه پایدار در آن حرف اول را می‌زند.

Adidas Ultraboost Parley Uncaged
Adidas Ultraboost Parley Uncaged

کفش مهره‌ای

کفشِ مهره‌ای (Nike’s Joyride Run Flyknit) یکی از ۱۰ کفش مفهومی خلافانه است که برای راحتی و سبکی بی‌نظیر هنگام دویدن طراحی شده است. این کفش دارای ساختار کفی، از چند مهره اسفنجی کوچک است. کفش مهره‌ای شبیه کیسه‌ای برای پاهای شماست. یک تجربه بالشتی که به شکل پای شما در آمده است.

Nike’s Joyride Run Flyknit، کفش مفهومی
Nike’s Joyride Run Flyknit

این مهره‌ها که به شیوه‌ی مهندسی و دقیق در کفش طراحی شده‌اند، چگالی کاملی دارند. به شما امکان دویدن روی هر سطحی می‌دهند، بدون اینکه فشار روی پاشنه یا زانو را حس کنید. این مهره‌ها در کفش، از پلی‌اورتان یا ترموپلاستیک ساخته شده و دقیقاً در مناطق مهم کف پا قرار دارند. به طوری که وقتی پای خود را روی زمین قرار می‌دهید، در همه جهات منبسط می‌شوند.

Nike’s Joyride Run Flyknit
Nike’s Joyride Run Flyknit

کفش الکتریکی تسلا

اگر تسلا می‌تواند تخته موج سواری بسازد، پس تولید کفش ورزشی چطور؟ کفش الکتریکی تسلا (Electrified Tesla Football Shoes) حاصل طراحی حسین آلموساوی، طراح سابق برند نایک و آدیداس است. اگر این شرکت با داشتن منابع، خلاقیت و مدیرعامل فوق‌العاده ثروتمند تصمیم به فراتر رفتن از اتومبیل بگیرد و به جای آن لباس ورزشی طراحی کند، چه می شود؟ کفش الکتریکی تسلا، عشق  Hussain Almossawi به فوتبال، و نام تجاری تسلا را با عملکرد مثبت تابانده است.

Electrified Tesla Football Shoes
Electrified Tesla Football Shoes

این کفش‌ها به رنگ سفید، و پارچه‌ای الکترولومینس در کناره‌ها و پشت بافته شده‌اند. در کنار آن خطوط درخشانی ایجاد می‌کنند که منجر به نشان درخشان تسلا در پشت کفش می‌شود. اما جذابیت گل میخ‌های درخشان کفش را نباید نادیده گرفت. هنگامی که با توپ دریبل می‌زنید، یکی از زیباترین رگه‌های نور هنگام دویدن را ایجاد می‌کند.

Electrified Tesla Football Shoes، کفش مفهومی
Electrified Tesla Football Shoes

 جمع بندی

مفهوم و ایده اولیه در شکل‌گیری یک طرح، بخش اساسی و مهمی است. این فقط مختص لباس نیست. بلکه کفش مفهومی این روزها بازارش داغ‌تر از این حرفها است. عملی کردن این سبک از طرح‌ها در مواردی به جهت رفع اعتیاد به ایده‌های خلاقانه و جدید است. اما در بخشی دیگر به جهت رفع نیاز یک عملکرد و کاربرد در یک فعالیت، مورد استقبال قرار می‌گیرد. مهم‌تر از همه، از تاثیرات تکنولوژی در ایده اولیه کفش مفهومی نمی‌توان چشم پوشی کرد. اولویت اصلی توسعه‌ی فناوری و تکنولوژی جدید کفش، در مسیر کاهش آلاینده‌ها و توجه به مد پایدار است. در این ۱۰ طرح کفش مفهومی خلاقانه ایده‌های متفاوتی را در شکل‌گیری هر کفش مشاهده کردیم. تمامی این طرح‌های مفهومی براساس نیاز و عملکرد انسانی شکل گرفته‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish