نکات کلیدی در هنگام خرید لباس برای کودکان

اولین و مهمترین نکته هنگام انتخاب پارچه برای دوخت لباس کودکان این است که پارچه‌ای زمخت و تحریک کننده پوست نباشد. برای یک نوزاد تازه متولد شده باید مراقب باشیم تا در اطراف بند ناف فشاری ایجاد نشود و نوزاد در آن راحت باشد. برای کودکان بزرگتر، راحتی و حرکت آسان به عنوان مهمترین موارد در نظر گرفته می‌شود. شما همچنین به پارچه کشی، جذب، سر )لیز( و یا ضخیم نیاز ندارید. پارچه باید به راحتی به پوست کودک اجازه تنفس بدهد. همچنین باید در برابر شستشو مداوم مقاوم بوده و نیز در حین حرکت و بازی کودک به راحتی فرسوده نشود و سایش پیدا نکند.

معمولاً اولین انتخاب برای تهیه لباس بچه‌گانه پنبه است. این لیف همه معیارهایی را که نیاز داریم را دارا است. این ویژگی‌ها مانند تطبیق پذیری، تنفس و لمس نرم را به ما ارائه می‌دهد.

پنبه ساخته شده به صورت ارگانیک حتی در بالای لیست پارچه مناسب برای کودکان قرار دارد، زیرا در یک محیط کاملاً دوستدار محیط زیست و بدون هیچ مواد شیمیایی رشد یافته است.

اما صرف رفتن به فروشگاه پارچه و درخواست “پارچه پنبه‌ای” کمک شایانی به شما نخواهد کرد. پنبه انواع مختلفی دارد (حدود ۹۰ نوع) و ممکن است یک فرد ناآشنا با پارچه مواد با ظاهر نرم و لطیف را به عنوان پارچه پنبه‌ای خریداری کند.  این پارچه‌های مواد برای لباس کودکان بسیار نامناسب است و باعث ایجاد حساسیت می‌شود. این پارچه‌ها ممکن است بعد از اولین شستشو به شدت سفت یا خشن شود.

در صورت خرید پارچه‌های مصنوعی بعد از اولین شستشو پارچه سفت و خشن خواهد شد و لکه‌های ایجادشده روی پارچه به سختی پاک خواهند شد. اگر چه در ابتدا نرم به نظر می‌رسند، اما این امر به مرور زمان و با استفاده کردن از آن پارچه از بین خواهد رفت.

لیست پارچه‌های مناسب برای لباس کودکان
لیست پارچه‌های مناسب برای کودکان

نکته طلایی:

پارچه‌ای که انتخاب کردید را هرگز بدون شستشوی اولیه برش ندهید. شستشو اولیه توسط اکثر خیاطان به عنوان یک رسم قبل از دوخت لباس انجام می‌شود. اما هنگام دوخت لباس برای بچه‌ها معنی دیگری می‌یابد و به یک الزام تبدیل می‌شود. با این کار شما می‌توانید بیشتر مواد شیمیایی را که در هنگام بافت پارچه در کارخانه بر روی آن ریخته شده را حذف کنید، به این ترتیب احتمال ایجاد حساسیت بر روی پوست کودک را کاهش داده‌اید.

لیست پارچه‌های مناسب برای کودکان

لیست پارچه‌های مناسب برای لباس کودکان
پارچه‌ نخ پنبه

پارچه‌ نخ پنبه، با بافت ساده و سبک (lawn cotton)

این پارچه ۱۰۰٪ نخی سبک و دارای تعداد نخ زیاد، برای دوخت لباس کودکان، به ویژه لباس خواب و روزانه بسیار مناسب است. این پارچه تا حدی شفاف است و در روی بدن محکم قرار می‌گیرد. اما در عین حال لمس آن بسیار نرم است، زیرا از رشته نخ‌های بسیار ریز و ظریفی تولید شده است.

برای نوزادان به پارچه‌ای نیاز دارید که سریع خشک شود.

در نوزادان تعداد لباسی که در طی روز تعویض می‌شود زیاد است پس باید سریع خشک شوند تا با کمبود لباس روبرو نشویم. (یا به کمد لباسی بی‌پایان نیاز داریم). یکی از دلایلی که از گذشته پارچه‌های نخ پنبه یا ترکیبی پنبه در بین مادران محبوب بوده است وزن سبک آن و در نتیجه سرعت خشک شدن این پارچه است.

وال (Voile)

پارچه‌ای به نسبت نازک است که تقریباً شبیه تنظیف و تور است. این پارچه مشابه نخ پنبه است، اما نازک‌تر تا حدودی ساختار ضعیف‌تری دارد. اما همچنین هوا به راحتی در آن جریان دارد. پارچه‌ای بسیار مناسب برای دوخت لباس‌های روزمره کودکان است.

لیست پارچه‌های مناسب برای لباس کودکان
ماهوت نخ پنبه

ماهوت نخ پنبه (Broadcloth)

این پارچه که سبک و صاف است می تواند از جنس پنبه و یا ترکیبی از پنبه با سایر الیاف باشد. نوع پنبه‌ای آن را برای دوخت لباس برای نوزادان انتخاب می‌کنیم. این پارچه دارای سطحی براق و با بافت کج‌راه ظریف است. با این پارچه می‌توان پیراهن و بلوزهای دخترانه زیبا دوخت. تاپ‌های کوچک بچه‌گانه و لباس‌های موجود از این پارچه که با گلدوزی‌های ظریف تزئین شده است در فروشگاه‌های لباس دیده می‌شود.

لینن (linen)

لینن، پارچه‌ای لطیف، نرم و بسیار سبک وزن است. پارچه دارای بافت ساده است. از آنجا که این پارچه از الیاف کتان است، انتظار ظرافت فوق‌العاده‌ای را از این پارچه داشته باشید. این پارچه به آسانی چروک می‌شود ولی زیبایی آن باعث محبوبیت ماندگار این پارچه شده است. لینن برای دوخت پیراهن مناسب است.

پارچه‌ مناسب برای لباس کودکان
چیت

چیت (Muslin)

این یک پارچه نخی است که در وزن‌های مختلف موجود است. از بسیار نازک تا کمی متراکم، حتی درشت. چیت نازک برای دوخت لباس کودک بسیار مناسب است. هیچ پارچه‌ای با این سطح قبل تنفس بودن پیدا نخواهید کرد. چیت ۱۰۰٪ پنبه‌ای است. از پارچه چیت معمولاً برای دوخت پوشک‌ پارچه‌ای، قنداق، پارچه‌ آروغ‌گیر و… استفاده می‌شود. دلیل عدم استفاده از این پارچه به عنوان لباس، ظاهر ساده و بدون زرق و برق است. این پارچه برای آستر لباس و دوخت پتوهای کودکان مناسب است.

پارچه چیت نخ پنبه ظاهری چروک دارد. این پارچه بافت باز دارد و هوا به راحتی جریان دارد.

پارچه‌ مناسب برای لباس کودکان
Batiste

Batiste

این یک پارچه بافته شده پنبه‌ای است که بسیار نرم است. مانند پارچه‌های نخی یا گل‌دوزی شده نیست. این پارچه در مقایسه با پارچه‌های دیگر نخی بسیار مقاوم و در عین حال هنگام پوشیدن بسیار راحت است زیرا بسیار نرم و لطیف است. سبک بودن پارچه باعث محبوبیت آن شده است. پارچه Swiss batiste پارچه مورد علاقه برای دوخت لباس کودک و پیراهن است.

پارچه‌ Eyelet cotton
Eyelet cotton

پارچه نخی گلدوزی شده (Eyelet cotton)

برای کودکان هیچ پارچه‌ای به زیبایی پارچه‌های نخی گل‌دوزی شده پیدا نخواهید کرد. آن‌ها برای لباس بچه‌ها و پیراهن و بلوزهای دخترانه عالی هستند. می‌توان از آن‌ها به عنوان پارچه اصلی برای لباس استفاده کرد یا به عنوان برشی در سر جیب و آستین‌ها از این پارچه را استفاده کرد.

پارچه‌ مناسب برای لباس کودکان
Jersey knit fabric

پارچه بافتنی ژرسه (Jersey knit fabric)

پارچه بافت پنبه‌ای، پیراهن مورد علاقه برای کودکان است. زیرا بسیار نرم و قابل تنفس است. نوع بافت این پارچه بسیار سازگار با حرکات مداوم بدن و بازی کودکان است. از دیگر پارچه‌های بافتنی مناسب برای دوخت لباس کودکان شامل باغفت دو گروه از جنس اسپندکس پنبه‌ای است.

پارچه‌ fleece/تدی ببعی
خز طرح‌دار/fleece

تدی ببعی (خز طرح‌دار/fleece)

پارچه تدی ببعی انتخاب خوبی برای لباس‌های زمستانی بچه‌ها است. از آن به عنوان جایگزین پشم حیوانات استفاده می‌شود. رطوبت‌ بدن را حفظ می‌کند بدن را به خوبی گرم نگه‌می‌دارد. برخلاف پشم، نگهداری خز طرحدارآسان است. زیرا راحت شسته می‌شود، قابل شستشو در ماشین است و سریع خشک می‌شود. از این پارچه برای دوخت پالتو یا کت بچه گانه استفاده کنید.

پارچه میکروفایبر (Microfiber fabrics)

این نوع جدیدی از پارچه است که بسیار نرم و ضد حساسیت است. برای بچه‌هایی که پوست بسیار حساسی دارند یک انتخاب عالی است.

پارچه‌ Bamboo rayon
Bamboo rayon

بامبو (Bamboo rayon)

مواد بامبو یک فیبر ریون فوق العاده نرم و با دوام است که از سلولز مشتق شده از گیاهان بامبو ساخته شده است. این ماده به صورت ارگانیک ساخته شده و دارای خواص غیر آلرژی‌زا باشد که باعث می‌شود والدین آگاه به محیط زیست این پارچه را نسبت به سایرین انتخاب کنند. برای پوست‌های حساس بسیار مناسب است و متناسب با دمای هوا تنظیم می‌شود، به این معنی که با دمای بدن کودک سازگار می‌شود و در نتیجه بدن خیلی گرم نمی‌شود.

جمع‌بندی

خرید وسایل پارچه‌ای زیبا با پارچه‌های پلی استر و نایلون یا تورهای مصنوعی  زیبا، وسوسه انگیز است. اما قبل از بیرون آوردن کیف پول و خرید این قیبل اجناس، ابتدا به فرزند خود فکر کنید.

به یاد داشته باشید که پوست کودک بسیار لطیف است و او اهمیتی نمی‌دهد که لباس زیبایی که پوشیده است برای دیگران خیره کننده است. کودک فقط یک لباس راحت می‌خواهد که در آن بتواند آزادانه بدود. نوع پارچه انتخاب شده بر کیفیت فعالیت او در طی روز تاثیر می‌گذارد. بنابراین زمانی که توسط لباسی زیبا ولی نامناسب برای کودکان وسوسه شوید عاقلانه انتخاب کنید. انتخاب شما باید متناسب با سلامت فرزندتان باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish