رانوی در وسط یک باغ بزرگ لوندر چیزی نیست که به همین راحتی از یاد کسی برود! مطمئنا خیلی از ما بعد از آن فشنشو به یادماندنی، اسم jacquemus برای اولین بار به گوشمان خورد و این نبوغ در اجرای ایده را به بهترین شکل در ذهنمان حک کرد!
اما jacquemus برندی نیست که در پشت کیفهای خیلی خیلی کوچکاش قایم شود بلکه او کسی است که در ده سالگی تاسیس برندش با یک شروع سرخابی رنگ در میان گلهای لوندر قدرت و درخشش خود را در دنیای مد در معرض دید جهان گذاشت.
Simon Porte Jacquemus طراحی که فقط ۳۰ سال دارد!
“من سیمونام!
عاشق آبی و سفید، راهراه، خورشید، میوه، دایره، زندگی، شعر، شهر مارسی و دهه ۸۰ میلادی”
سیمون ژکموس creative director و بنیانگذار برند ژکموس Jacquemus در سال ۱۹۹۰ میلادی در مزرعهای میان گلهای لوندر به دنیا آمد، طراح کم سن و سالی که ظرف مدت چند سال به موفقیتهای بزرگی در عرصه مد رسید.
سیمون فقط ۷ سال داشت که برای مادرش یک دامن با پردههای خانهاشان دوخته بود؛ انگار از همان اول سیمون ۷ ساله تصمیمش را گرفته بود: خیلی زود به یکی از بهترین برندهای دنیا تبدیل خواهم شد!
jacquemus تنها ۳ ماه در فشن تحصیل کرد و بعد از آن به عنوان دستیار استایلیست مشغول به کار شد تا در نهایت در سال ۲۰۰۹ زمانی که فقط ۱۹ سال داشت برند خود را با نام خودش راهاندازی کرد.
تا به امروز در طراحیهای او سبک گرانج و نشانههایی از مد دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به وضوح دیده میشود؛ نشانههایی که نمایانگر علایق و سلایق خود سیمون است!
زمستان سرد “L’Hiver Froid” Autumn-Winter 2010
کارخانه L’Usine Autumn-Winter 2011
خانه “La Maison Spring-Summer 2013
و …
البته قابل ذکر است که تقریبا همه مجموعههای jacquemus دارای یک پیام مشخص هستند: او تصویرگر یک زن و یک انسان مدرن است!
نگاهی به هفته مد مردان و کت واک جذاب این روزهای jacquemus
به نقل از SARAH MOWER در مجله ووگ در روز نمایش این مجموعه داخل و بیرون از سالن la defense پر از ازدحام طرفدارن بوده. اشتیاق آنها برای دیدن این کالکشن به طوری بود که انگار برای دیدن یک کنسرت راک آمده بودند!
البته همین نویسنده مد میگوید: این جمعیت شبیه جمعیتی بود که در دهه ۸۰ برای دیدن شو jean paul gaultier آمده بودند. همین یک جمله برای دیدن میزان محبوبیت jacquemus در میان جوانان امروز کافی است! مجموعه پاییز زمستان ۲۰۲۰ jacquemus به شکل قابل توجهی مینیمال بود؛ از فرم و طرح گفته تا رنگ و نوع پارچهها!
سیمون میگوید : این یک کار هنری نیست، من قرار است لباس بفروشم! او با همین تفکر در این کالکشن سعی کرده با برشهای مینیمال و انتخاب رنگهای nude استایلهایی را خلق کند که برای پوشیدن در همه جا مناسب باشد؛ از جشن گرفته تا خیابان!
او همچنین میگوید: من نمیگویم یک برند محافظ محیط زیست دارم اما باید کمی به عقب نگاه کنیم و راه پدربزرگ و مادربزرگهایمان را در پیش بگیریم و از چیزی که داریم نهایت استفاده را ببریم!
با همین طرز تفکر در این کالکشن سیمون از پارچههایی با دوام بیشتر و طبیعیتر استفاده کرده است.
همچنین او اضافه میکند: تصمیم گرفتم کمی آرامتر کار کنم و به دو کالکشن زمستان و تابستان بسنده کنم. این درواقع تصمیمی است که برای بهبود وضعیت برندم گرفتم زیرا کمی فکر کردیم و دیدیم وقتی میتوانیم با دهها متر پارچه نیازمان را برطرف کنیم چه نیازی است که این کار را با صدها متر پارچه انجام دهیم؟
لباسهای مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ژکموس تکه لباسهایی مدرن است که به راحتی با برندهای جدید و پرطرفدار این روزها استایل میشود. این لباسها که مورد پسند جوانان است خوشبختانه اهداف محیط زیستی را نیز در پی دارد.
این مجموعه به نوعی برای سیمون جنبه شخصی داشته و نشات گرفته از خاطرات و علایق اوست؛ اما همین علاقه و سلیقه او میتواند اهمیت زیادی برای همنسلان و طرفدارن او داشته باشد به طوری که jacquemus را به یکی از برندهای پیشرو در تعیین ترندهای روز معرفی کند.
بهتر است نگاهی ریزبینانهتر به lookهای این مجموعه بیندازیم.
را نوی با یک pencil skirt آغاز میشود. این دامن برای سیمون یادآور همان دامنی است که در ۷ سالگی برای مادرش دوخته بود، پس این دامن مهمترین تکه این مجموعه محسوب میشود. فکر میکنم این موضوع نامربوط به نام این مجموعه L’ANNÉE 97 ( سال ۹۷) نباشد. اسم این کالکشن اشاره مستقیم به سالی دارد که سیمون آن دامن را برای مادرش طراحی کرد.
بلا حدید دومین نفری بود که پا بر روی رانوی سفید رنگjacquemus گذاشت، البته حضور او پیامآور حضور خواهرش جیجی و دار و دسته مدلهای جدید و پرطرفدار این روزها بود!
رنگ قالب مجموعه تشکیل شده از سفید، نخودی،طوسی، نوک مدادی، آبی ، یاسی و سرخابی بود و همچنین سوتین، شلوارکهای برمودا، دستمال سر، بلیزرهای اورسایز و البته کیفهای مشهورjacquemu مانند همیشه عضو جدانشدنی این مجموعه به حساب میآمد.
صندل و بوتهای این برند که تنها چند روز از معرفی آنها میگذرد در این رانوی حضور پررنگی داشتند و ترکیبشان با لباسهای ترندی مجموعه، یک استایل مینیمال و بینظیر به وجود آورده بود.
در میان لباس زنان، سوتین و دامنهای تنگ و راسته و در میان لباس مردان، شلوارهایی با زیپ باز و آستر مدل داری که روی کمر فیکس میشد بیش از هر چیزی نظرات را به سمت خود جلب میکرد.
مدل موهای ساده، آرایشهای طبیعی و گوشوارههای حلقهای از شاخصههای مهم این look ها به حساب میآمدند، به طوری که مینیمال بودن این مجموعه را به همگان ثابت میکردند. همچنین حضور پر رنگ و متعدد کیفهای jacquemus خبر از این میداد که در فصلهای آینده نیز این اکسوریها قرار است حضور پررنگی در استایلهای مختلف داشته باشند.