NFT مخفف ,non-fungible tokens یک دارایی رمزنگاری شده است که از طریق فناوری بلاک چین ایجاد، مدیریت و احراز هویت شد. بلاک چین سیستمی است که به NFTها اجازه میدهد از طریق ضبط تراکنشها در چندین کامپیوتر تایید شوند. چیزی که بلاک چین را منحصربهفرد میکند، این است که سوابق را نمیتوان تغییر داد که این ویژگی این سیستم را به یک سیستم عالی برای ردیابی و شفافیت تبدیل میکند.
NFTها در کیف پولهای دیجیتال نگهداری میشوند و به عنوان اقلام ارزشمندی که در فضای دیجیتال معامله میشوند، عمل میکنند. NFTها را نمیتوان کپی یا هک کرد. هیچ دو NFT یکسان نیستند. شما میتوانید یک بیتکوین را با بیتکوین دیگری مبادله کنید اما NFTها، غیرقابلتعویض هستند. وقتی یک NFT میخرید، بهجای دریافت یک شی فیزیکی، یک فایل منحصر به فرد با فرمتی مثل JPG دریافت میکنید که نمیتوان آن را با چیز دیگری جایگزین کرد. Crypto-currency یا ارزهای رمزنگاری شده، ارزهای مختلفی هستند که برای تجارت اقلام دیجیتال مانند NFT استفاده میشود.
NFTها اغلب به عنوان کلکسیونی عمل میکنند که مصرفکنندگان میتوانند خریداری و ذخیره کنند. قدمت این کلکسیون دیجیتال به سال 2012 بازمیگردد که تولد NFTها تنها امید مد برای بازگشت به قطار سریع فناوری شد. در صنعت مد، NFTها عمدتاً تصویرسازی بودهاند.
NFTها شامل لباس، کفش، جواهرات، اکسسوری و موارد دیگر هستند که میتوانند به صورت مجازی یا در اکوسیستمهای بازی پوشیده شوند. این پوشیدنیهای دیجیتال در حال حاضر برای سرمایهگذاری، پوشاندن آواتارها در بازیها و قرار گرفتن بر روی عکسها و ویدیوها استفاده میشوند.
طراحان، برندها و خردهفروشان، به منظور ایجاد روابط بلندمدت با مصرفکنندگان، لباسهایی را برای گنجاندن در کمدهای دیجیتال ایجاد خواهند کرد و برای پوشیدن پوشاک مجازی خود به مصرف کنندگان پول میدهند. این امر به مصرفکنندگان امکان دسترسی به پوشاک انحصاری را میدهد. مردم دوست دارند خود را در دنیای فیزیکی بیان کنند و در دنیای مجازی نیز همین کار را خواهند کرد.
مد و آینده متاورس
چند سال پیش، ایده خرج کردن پول واقعی برای لباسهای مجازی دور از ذهن به نظر میرسید، مگر اینکه بخشی از دنیای بازی باشید اما امروزه خانههای مد دیجیتال کاتالیزوری برای عادیسازی لباسهای دیجیتال شدهاند.
بخش واقعا سرگرم کننده NFTها فراتر رفتن از جنبه فیزیکی است. برندها میتوانند فراتر از واقعیت فیزیکی خود بروند. شما میتوانید انواع مدل لباسهای دیجیتالی را ایجاد کنید که هرگز در زندگی واقعی وجود ندارند. کیف پولهای دیجیتال به زودی شبیه کمدهای مجازی خواهند شد، بسیاری از شرکتها در حال کار بر روی ایجاد کمدهای دیجیتال هستند.
ایدهی داشتن یک کمد مجازی در پلتفرمهای مختلف بازی و جهانهای دیجیتال، هنوز آنقدر رایج نیست. اما در Polygon که یک چارچوب برای ایجاد و اتصال شبکههای بلاک چین سازگار با اتریوم است، میتوان با آیتمهای موجود، در پلتفرمهای مختلف دیجیتال زندگی کرد.
برندهای مد لوکس میتوانند از NFT برای ارتباط با مشتریان به روشی منحصر به فرد استفاده کنند، داستان آنها را بیان کنند و ارزشهای آنها را منعکس کنند. مشتریان فقط خرید نمیکنند، بلکه از برندی حمایت میکنند که با داستانی در پشت محصول آنها ارتباط برقرار میکند. NFTبه نوبه خود آگاهی از برند، تعامل و افزایش فروش را بهبود میبخشد.NFT یک راه عالی برای ارتباط با مشتریان ایدهآل و ایجاد پایگاه خریداران وفادار است.
در حال حاضر، مدی که از طریق NFT فروخته میشود، بیشتر مد به عنوان هنر است و لزوماً مد به عنوان یک ابزار کاربردی نیست. موارد استفاده از NFT در حال حاضر در مراحل ابتدایی خود هستند، به خصوص برای مد. برندها میتوانند فراتر از دیجیتالیکردن کالاهای موجود فکر کنند و NFTها را به عنوان یک جریان درآمد در نظر بگیرند. ما در نهایت به نقطهای میرسیم که سودمندی بیشتری در سرمایهگذاری در این زمینه وجود دارد، اما هنوز به آنجا نرسیدهایم.
رد یا قبول سرمایهگذاری در NFT
NFTها یک شیرینکاری تبلیغاتی ایدهآل برای خانههای مد هستند. آنها را وارد عصر دیجیتال میکنند و میتوانند مخاطبان جوانتری را جذب کنند. با این حال، اینکه آیا برندها در نهایت از طراحی در فضای دیجیتال استقبال خواهند کرد یا خیر، بستگی به توانایی منحصر به فرد بودنشان در این فضا دارد. آنها علاقهای به ورود به یک بازار اشباع شده و به راحتی در دسترس نخواهند داشت.
برندها میتوانند از مالکیت و اصالت اطمینان حاصل کنند.NFTها منحصربهفرد هستند و مالکیت اقلام دیجیتالی امکانپذیر است؛ همانطور که میتوانید اقلام فیزیکی داشته باشید. بنابراین از دید نسل جدیدی از مد و کلکسیونرها، NFTها احساس امنیت بهتر را برای آنها نشان میدهند.
اما از آنجایی که اصالت یک نقطه فروش بزرگ برای برندهای مد خواهد بود و از آنجایی که مد گرانقیمت و لوکس به کمیاب بودن و در دسترس نبودن تکیه میکند، ظاهراً NFTاین جذابیت را کاهش میدهد زیرا هر کسی می تواند آن را ایجاد کند و فعالیت در این فضا نیازی که به امکانات بالا یا دستگاههای فراوان خط تولید ندارد.
مفهوم دسترسی به فضای دیجیتال هنوز برای کسانی که دارای پیشینه مد سنتی هستند دشوار است و رشد و نوآوری در این فضا را کندتر از تقاضای صنعت مد میکند. برای ایجاد مد دیجیتال، باید کاملاً با فناوری آشنا باشید و برنامههایی مانند Clo3D را درک کنید.
اختراع NFT، ضرر یا فایده؟!
مد فیزیکی انتشاردهندهی بزرگ کربن است. پوشیدنیهای مجازی با معرفی اقتصاد پس از ضایعات به کاهش مشکلات پایداری کمک میکنند. لباسهای دیجیتال به ظاهر میتوانند جایگزینی سازگار با محیط زیست باشند زیرا فرآیند تولید لباسهای عادی را ندارند اما در عین حال، بسیاری از تراکنشهای NFT ممکن است منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانهای شوند.
NFTها به ارزهای دیجیتال وابسته هستند. استخراج این ارزها حدود 26.5 تراوات ساعت برق در سال مصرف میکند، که میتواند مصرف برق سالانه یک کشور باشد. با در نظر گرفتن این نکته، آیا NFTها میتوانند راهحل سبزتری برای اکوسیستم باشند؟ آیا ردپای ضرر NFTها به اندازه ارزش آنها قابل قبول است یا خیر؟
مد NFT هزینههای زیست محیطی سنگینی دارد. اگر نگرانی اصلی، تأثیر مخرب استخراج ارزهای دیجیتال باشد، یک سیستم بلاک چین پایدارتر باید انتخاب شود اما اجرای بلاک چین ارز اتریوم، که رایجترین ارز دیجیتال در این حوزه است و بسیاری از NFTها روی آن قرار دارند، به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد و این در حالی است که این صنعت نوپا است و این اتلاف انرژی فقط ردپای کربن عظیم برای حدود 900 هزار نفر در جهان است که کیف پولهای فعال اتریوم دارند. خبر خوب این است که اتریوم در حال انتقال به پروتکل جدید است که انتشار کربن را بهطور چشمگیری کاهش میدهد.
ضرر دیگر این است که با وجود امنیت در بلاک چین، ریسک پایینی برای هک شدن NFTهای شما در سیستم بلاک چینها و خطر ناپدید شدن آنها وجود دارد.
اما در کنار این ضررها، فایدههایی چون دردسترستر بودن مد در فضای متاورس و کمک به خیریه نیز وجود دارند. پوشیدنیهای NFT کمکهای مالی به خیریهها از راه سودی که سرمایه گذاری در این فضا برای برندها و شرکتها دارد، را آسان میکنند. اینجاست که میتوان مؤسسات خیریهای را راهاندازی کرد که بخشی از سود فروش را از طریق قرارداد هوشمند برای همیشه دریافت کنند.
مانند پروژهی Dava یک پروژه NFT از استودیوی استارت آپی UNOPND استودیویی برای پروژههای خلاقانه است که فعالیت اصلی آن کاوش و آزمایش ایدههای جدید برای اعمال بلاک چین در بازی است و در حال ساخت سیستمی از NFTهای آواتار است. این پروژه شامل 10000 آواتار NFT به نام Dava خواهد بود که با 30000 کالای پوشیدنی ساخته میشوند. مالکان با پوشیدن این اقلام مزایایی مانند دعوت به رویدادهای اجتماعی و کمک به خیریهها دریافت خواهند کرد.
فیلم کوتاه گوچی
این برند ایتالیایی با اولین NFT خود، یک انیمیشن دیجیتال، آخرین ارائه این خانه مد، در حراج آنلاین کریستی شرکت کرد. این داستان یک فیلم کوتاه است که برای جشن صدمین سالگرد گوچی ساخته شده و در اصل یک فیلم کوتاه چهار دقیقهای است. این یک لحظه تاریخی است که گوچی را وارد فضای رسانهای جدید میکند. طبق وبسایت کریستی، پیشنهاد اولیه 20000 دلار بود.
مناقصه با پیشنهاد 25000 دلار خاتمه یافت و عواید حاصل از آن برای حمایت از مشارکت یونیسف در کوواکس، در راستای ابتکاری با هدف تضمین دسترسی عادلانه جهانی به واکسنهای کووید19، به یونیسف اهدا شد.
مسابقه برای ایجاد کالکشن آماده برای پوشیدن NFT
بسیاری از برندها و خردهفروشان کوچکتر به روشهای خلاقانه مختلف وارد NFT شدهاند و NFTهای مد را در بازارهایی مانند OpenSeaکه اولین و بزرگترین بازار NFT در جهان است، میفروشند.
نتیجهگیری:
زمانی بود که تمام نوآوریهای دیجیتالی که امروزه برای ما عادی هستند، ترسناک و غیرعادی بنظر میرسیدند. مانند رویدادهای آنلاین، اپلیکیشنهای خرید و اتاقهای پرو واقعیت افزوده. اما به مرور زمان این اختراعات کاربردیتر و عادی شدند. دنیای NFT نیز از این واقعیت مستثنا نیست و قبل از رد کردن نوآوریها یا پذیرش بی چون و چرای آنها، شاید بهتر باشد آنها را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.