خردهفروشی مد و پوشاک صنعتی در حال گسترش در ایران و جهان است. زمینهها و راههای بیشماری هم برای پیشرفت در این صنعت وجود دارد. یکی از این راهها توجه به نیاز حال حاضر مشتریان است. با شرایط پاندمیک مشتریان بیشتری به سمت خرید آنلاین رفتند. پس برندها و تولیدیهای پوشاک باید بهترین عملکرد خود را در طراحی وبسایتهای فروش خود و راههای ارتباطی آنلاین ارائه دهند.
فروش آنلاین، فروش حضوری – در کدام میتوان بیشتر فروخت؟
در مطلب گذشته دیدیم چطور مشتری را به سمت بازدید و خرید از وبسایت سوق دهیم. حالا ممکن است این نگرانی برای برندها پیش بیاید که چطور مانند فروشگاه حضوری روی خرید مشتری مانور دهند و به فروش بیشتر دست پیدا کنند. اینجا در مییابیم که نه تنها میتوان فروش آنلاینی برابر با فروش حضوری داشت که بیشتر از آن هم امکان پذیر است.
فروش بیشتر یا همان upselling به چه معناست؟
Upselling یک تکنیک فروش است که قرنها توسط برندها و خرده فروشان مورد استفاده قرار گرفته است. با همهی پیشرفتهای بازاریابی، این روش همچنان باقی میماند؛ اما با اندکی تغییرات! Upselling به معنای وادار کردن مشتری به خرج کردن بیشتر از آنچه در ابتدا برنامهریزی کرده بود، در طول فرآیند فروش است. همانطور که وقتی در فروشگاه درحال خرید هستید و یکی از کارکنان به شما آیتمهای جذابی پیشنهاد میدهد، یا درصف صندوق حین پرداخت چشمتان به اکسسوریها و جورابهای بانمک میخورد.
حالا سوال این است که چگونه میتوانید این تکنیک را در خردهفروشی الکترونیکی خود پیاده کرده تا فرایند upselling به صورت خودکار رخ دهد؟
چند راهکار برای فروش بیشتر آنلاین- Ecommerce upselling
توجه داشته باشید این موارد لزوما برای وبسایت اختصاصی برندتان نیست. میتوان این نکات را در تمامی فضاهای فروش آنلاین- مثل آمازون فروشگاه آستین، دیجیکالا، حتی صفحه اینستاگرم- پیادهسازی کنید.
فروش لوک کامل
این مورد در وبسایتِ برندهای پوشاکِ ایرانی خیلی کم دیده میشود درحالی که اهمیت بالایی دارد. شما در چیدمان و ارائهی یک محصول میتوانید آن را با آیتمهای دیگر کالکشن استایل کنید. در این صورت از لباس ارائه شده، برای ارائهی سایر آیتمهای لباس استفاده میکنید. مشتری شما به دنبال یک پالتوی زمستانی بود و حالا مشتاق خرید بوت یا شالی است که با آن پیشنهاد شده است.
یادتان باشد آیتمهایی که مد نظرتان بود، به طور جداگانه -در همان صفحه- معرفی شوند.
شناخت مشتری، شناخت نیاز، حل نیاز
بیایید فرض کنیم که شما یک بازار عالی مد دارید، اما حاشیه سود شما کم است. از آنجایی که اطلاعات مشتریان خود را دارید، میتوانید محصولات سادهای که مورد نیازشان است و وابسته به محصولات برند شماست به آنها عرضه کنید. اگر کفشهای باکیفیت میفروشید، میتوانید برخی جورابهای باکیفیت یا محصولات مراقبت از کفش را upselling کنید.
۲۵% ها!
سعی کنید اشیاء کوچکتری را که مستعد بازگرداندن نیستند upsell کنید؛ مثل استیکر،جا سوئیچی، ساعت، دستبند و غیره. امکان فروش این محصولات بالاست چراکه قیمتی مناسب در برابر محصولات اصلی برند -حدود ۲۵ درصدآن- را دارند. میتوانید داغترین محصولات را انتخاب کنید یا آنهایی را که در انبار باقی ماندهاند. کافیست در چندین نقطه از سایتتان به آنها اشاره کنید مثلا بخش ترندهای فصل، فروش ویژه و….
عکاسی محصول و کمک به upselling
وبسایت Ginatricot با تصاویری بزرگ و قانع کننده از محصول، که توسط عکسهایی با جزئیات ثانویه دید کاملتری به مشتری میدهند، در این زمینه بسیار خوب عمل می کند. همچنین پیشنهادهای جایگزین، از همان دسته ارائه میدهد. که اتفاقاً توسط همان مدل پوشیده شدهاند. آیا این فقط یک تصادف خوشحال کننده است یا گواهی بر قدرت هوش مصنوعی در بازسازی رفتار کاربر در همان لحظه؟
ارائه خدمات خاص
این که سرویس و خدماتدهیِ خوب سبب افزایش نرخ بازدهی میشود در تمامی صنایع به ویژه پوشاک ثابت شده است. به این مورد در مقالهی قبلی برای تشویق مشتری به خرید از وبسایت هم اشاره کردیم. برخی از این موارد عبارتند از: سفارشی سازی، بستهبندی هدیه، حمل و نقل ممتاز و غیره.
در این زمینه وبسایت فروشگاه درسا بسیار عالی عمل کرده است و تصویری از یکی از صفحات با عنوان هدایا را در زیر مشاهده میکنید.
فراموش نکنید شما میتوانید محدودیتهای موجود در ارائه – استفاده نکردن از مدل زنده و… – را به چشم چالش نگاه کنید و از آنها برای نمایش خلاقیتتان استفاده کنید. در دنیای مجازی هیچ محدودیتی وجود ندارد. از اقدام برای بهتر و قویتر کردن فروش الکترونیکی هراسی نداشته باشید. روی نقاط قوت برند، خدمات بهتر مشتری و به روز بودن تمرکز کنید. شما با عملکردی هوشمندانه میتوانید به سطح فروش دلخواهتان برسید.