رولکس ، یکی از لوکس ترین ساعت ساز های سوییسی است که در جهان شناخته شده است.
«هانس ویلسدورف» با استفاده از کمکهای مالی شوهرخواهرش «آلفرد دیویس» در سال 1905 اقدام به تاسیس شرکت «ویلسدورف و دیویس» کرد. در آغاز این کمپانی به تولید ساعت مچی نمی پرداخت زیرا از نظر مردم ساعت مچی مردانه محسوب نمی شد و آن زمان هم تولید ساعت با مشکلات فنی بسیاری همراه بود.
مشکلاتی از قبیل تولید موتوری که بتوان آن را درون محفظه ای کوچک قرار داد که با اندازه مچ دست سازگار باشد و ضمنا ساختن قابی که بتواند از ورود رطوبت و گرد و غبار به درون ساعت و در نتیجه خرابی موتور جلوگیری کند، نمونهای از این مشکلات فنی بود، اما برخلاف سایر تولیدکنندگان ساعت، ویلسدورف بهزودی توانست بر این ترس غلبه کرده و با حرکت به سمت ساخت ساعتهای مچی، تمام این مشکلات را کنار بزند.
در آن زمان فعالیت اصلی شرکت این بود که موتورهای ساعت را از شرکت «هرمان آئگلر» خریداری کرده و از طرف دیگر قابهای ساعت را از برندهای شناخته شده دیگر خریداری کرده و تنها به مونتاژ آنها پرداخته و آنها را با برند «ویلسدورف و دیویس» در بازار عرضه میکرد. با وجود آنکه برند «ویلسدورف و دیویس» توانسته بود موفقیت قابلتوجهی در بازار کسب کند، ویلسدورف درصدد آن برآمد نام تجاریای را بهکار گیرد که ساعتهای مچی این شرکت را در بازار متمایز کند. به این ترتیب در دوم جولای 1908 برند رولکس که امروز شهرت جهانی دارد، پدید آمد.
ویلسدورف در رابطه با انتخاب نام رولکس این طور گفته است: «من به دنبال نامی بودم که کوتاه و در عین حال برجسته و قابلتوجه باشد؛ کلمهای که تلفظ آن مشکل نبوده و راحت بتوان آن را به خاطر سپرد؛ نامی که تلفظ آن در بین زبانها و لهجههای مختلف بدون تغییر بماند و آهنگ خوشایندی داشته باشد.» نام رولکس ما را به یاد کوک کردن ساعت می اندازد و همین مسئله بهعنوان یکی از نوآوریهای شرکت در ایجاد برندی که بتواند شناساننده هویت شرکت باشد، شناخته میشود.
به کار بردن فلزات گران قیمتی از قبیل طلا، نقره و پلاتین و بهرهگیری از یاقوت بهواسطه مقاومت بالای آن در برابر ضربه و خط و خش و طراحی زیبای بندها، توانسته ساعت رولکس را به لوکسترین برند ساعت در دنیا تبدیل کند. به این ترتیب کمپانی رولکس توانست در مدت زمان کوتاهی دامنه فعالیت خود را گسترش دهد و بازار بسیاری از نقاط جهان را در اختیار بگیرد.نقطه عطف فعالیت شرکت رولکس به تولید ساعت های ضد آب برمی گردد.معرفی این مدلها بهعنوان مدلهای ورزشی توانست برای شرکت مزیت رقابتی قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.
رولکس برای اثبات کردن خود در ساخت ساعتهای ضدآب، عمیقترین منطقه جهان یعنی گودال ماریانا را برای آزمایش ساعتهای خود انتخاب کرد؛ در عمق 11 هزار متری ساعت رولکس کار کرد و این کمپانی از این آزمایش سربلند بیرون آمد و همین مسئله توانست رولکس را به برندی بیرقیب در بازار ساعت تبدیل کند.
قسمت اصلی این مقاله در این جاست که …
شرکت رولکس برای متمایز ساختن ساعتهای خود از دیگر برندها، تنها به عمیقترین منطقه جهان بسنده نکرد و مرتفعترین نقطه دنیا را هم هدف قرار داد. یکی از صعودکنندگان به قله اورست ساعت رولکس را به ارتفاع 8848 متری برد و این چالش نیز توانست برای برند رولکس اعتبار و مزیت رقابتی فزایندهای به همراه آورد.