قرض گرفتن یا اجاره لباس فرهنگی تازه نیست اما این فرهنگ با رویکردی جدید دوباره پا به میدان میگذارد.
این فرهنگ به گونهای است که مالکیت لباس دیر یا زود به واژهای قدیمی و سنتی تبدیل خواهد شد.
این که شما یک کمد پر از لباسهای نو ولی از مد افتاده دارید نه تنها باعث شادیتان نیست، بلکه روحیهتان را هم افسرده میکند.
به لباسهای مد روز دیگران که نگاه میکنید، از داشتن یک کمد پر از لباسهای نو اما قدیمی دلزده میشوید.
از یک طرف روزی را به یاد میآورید که هزینهی سنگینی بابت هر کدام از آنها پرداختهاید و از طرفی دیگر هنوز با مد روز فاصله دارید.
وقتی برای خرید میروید و به ویترین مغازهها نگاه میکنید دلتان برای داشتن بعضی از مدلها پر میزند.
ولی داشتن کمدی پر از لباس و هزینه سنگین لباسهای مد روز شما را از خرید کردن منصرف میکند.
به هرحال داشتن لباسهای از مد افتاده وهمچنین قیمت بالای لباسهای مدروز به شما اجازهی خرید بیشتر را نمیدهد.
فکر میکنید چاره کار چیست؟
در این مطلب میخواهم راه و رسمی را که به تازگی در حال پا گرفتن است برایتان شرح بدهم.
اگر مایل هستید همیشه به روز باشید و درعینحال هزینه گزافی را برای خرید لباس پرداخت نکنید این مطلب را از دست ندهید.
بازار نوپای اجاره و تعمیر محصولات
دنیای مد و مصرفکنندگان روزبهروز به مدپایدار و استفاده بهینه از محصولات تولید شده نزدیکتر میشوند.
ذائقه مصرفکنندگان تغییر کرده و استفاده از اجناس دست دوم و تعمیر و اجاره لباس در بین آنها رواج پیدا کرده است.
با سرعتی که دنیای فشن در حال تغییر است تا ۱۰ سال آینده متقاضیان از منابع مختلف مثل خرید آنلاین لباس و روشهای تازهی دیگر، مایحتاج خود را تهیه خواهند کرد.
برندها باید برای حفظ بازار خود، هماهنگ با نظر مصرفکننده پیش بروند که با گذشته تغییر فاحشی کرده است.
برندها اگر بخواهند در بازار رقابت باقی بمانند باید روشهای جدید نگهداری مشتری را به کار ببندند.
ترجیح مصرفکننده؛ خرید یا اجاره
برای اینکه با ذهن بازتری به سراغ موضوع منسوخ شدن مالکیت لباس و جایگزینی اجاره لباس برویم یک مثال میزنم.
اگر به یاد داشته باشید تا چند سال پیش اینترنت به وفور در دسترس نبود.
اگر کسی میخواست فیلم تماشا کند به فروشگاه موردنظر میرفت و هر فیلمی را که دوست داشت اجاره میکرد و بعد از دیدن آن را بازپس میداد.
این موضوع را به این خاطر مطرح کردم تا برای بهتر جا افتادن مطلب، اجاره لباس را جایگزین اجاره فیلم کنید.
مصرفکننده برای اینکه با مد حرکت کند و منافع اقتصادیاش نیز خدشهدار نشود، این پیشنهاد تازه را با روی باز پذیرا خواهد بود.
نسل جوان؛ پیشرو در زمینه بازار تازه
در حالی که دنیای فشن با سرعت زیادی در حال تغییر است نسل جدید هم خیلی راحتتر تغییرات را میپذیرند.
عدهای از جوانان تمایل زیادی به مد پایدار دارند و بیشتر خواهان لباسهای با کیفیت هستند.
اما این موضوع به این معنی نیست که تاریخ فست فشنها سر آمده و دیگر شاهد حضور آنها نخواهیم بود.
بر مبنای یکسری تحقیقات در همین زمینه، از ۱۵ سال پیش تاکنون خرید کردن ۶۰ درصد افزایش داشته است.
این در حالی است که مدت زمان نگهداری لباس به خاطر تغییر مد نصف شده است.
در همان تحقیقات مشخص شده که زنان جوان حاضرند تنها دوبار با یک لباس دیده شوند و در هر مهمانی و یا دورهمی ظاهری متفاوت را تجربه کنند.
البته این دیدگاه اشتباه است اما تغییرات زیاد و میل به مصرفگرایی در دنیای فشن چنین طرز تفکری را خواستار است.
پس با این وجود جوانان برای داشتن ظاهری که دوست دارند، به سمت لباس اجارهای، مد پایدار و حراجها میروند.
برندهای لاکچری و قیمتهای نجومی
بر مبنای تحقیقات، قیمت برندهای لاکچری روزبهروز در حال افزایش است؛ یعنی قیمت ساعتها و جواهرات از سال ۲۰۰۵ تا کنون تقریباً دو برابر شده است.
پیگیری قیمتها نشان میدهد که از سال ۲۰۱۶ قیمت یک کیف دستی لویی ویتون ۱۹ درصد افزایش داشته است.
بنابراین حتّی مصرفکنندگانی که درآمد بالایی دارند هم به دنبال تخفیف و یا جایگزین کردن برندی برای خرید هستند.
هنوز در مورد موفقیتآمیز بودن یا نبودن بازار اجاره لباس تردیدهایی وجود دارد.
اما برندها برای به روز کردن قابلیتهای خود باید این پروژه را هم در نظر داشته باشند وگرنه از دور رقابت بیرون رانده خواهند شد.
هماکنون در چین شرکتهایی وجود دارند که لباس را به مشتری اجاره میدهند و وقتی مشتری لباس را برگرداند میتواند با همان مبلغ ودیعه لباس دیگری را ببرد.
اکسسوریها و ملزومات لباس در کنار اجاره لباس قرار دارند؛ بدین صورت که مشتری میتواند در صورت پسندیدن، حتی آنها را خریداری کند. پس آنگونه هم که به نظر میرسد بازار بیتجربهای را پیشرو نداریم.
اولین شرکتهایی که پا به این بازار گذاشتند
در سال ۲۰۱۷ استلا مک کارتنی همکاری خود را با شرکت theRealReal شروع کرد.
آنها حاضر به پرداخت ۱۰۰ دلار اعتبار به تولیدکنندگان شدند.
در مقابل مغازهها باید تولیدات خود را در اختیار آنها میگذاشتند تا به صورت آنلاین محصولات را به فروش برسانند.
این چرخهی همکاری پایاپای سبب بالارفتن اعتماد به نفس آنها در تولید و عرضه محصولات با کیفیتشان میشد.
واضح است که ما باید هرطور که میتوانیم برای کمک به محیطزیست و زمین تلاش کنیم.
این تلاش شامل استفاده بهینه از لباسها، گرایش مد پایدار و یا پذیرفتن فرهنگ تازه مانند اجاره لباس است.
مد پایدار؛ ترند این روزهای دنیای مد
انتظار میرود در سال ۲۰۲۰ به نسبت سال گذشته تعداد بیشتری از برندها به سمت مد پایدار گام بردارند.
به طور کل تعداد برندهایی که برای اجارهی اجناسشان داوطلب خواهند شد هم رو به افزایش خواهد گذاشت.
از طرفی تعداد دیگری از برندها تمایلشان را نسبت به تعمیر و بازسازی محصولات خود اعلام خواهند کرد.
دنیایی تازه در راه است
در کشور ما فکر اجاره لباس حس قرض گرفتن را برای مصرفکنندگان تداعی میکند، در صورتی که چنین نیست.
مدتی است در کشورهای پیشرفته بر روی فرهنگسازی این مهم تلاش میکنند تا هم به اقتصاد مصرفکنندگان کمک کنند و هم به ادامه حیات برندها!
« ممکن است بزرگان صنعت مد، اجاره لباس و ملزومات آن را دست کم بگیرند اما همین اتفاق در مورد املاک هم رخ داده است.
جنیفر هایمن بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت اجاره لباس در مصاحبه با نشریه Bof
آنها نمیتوانند این روند را نادیده بگیرند. این روزها پلتفرمهای زیادی در پی ورود به بازار لباس اجارهای به همراه ملزومات آن هستند.
به طور مثال اگر کسی یک کیف دستی را از یک برند معتبر خریداری کند شاید بتواند به مدت ۶ ماه از آن استفاده کند، اما قطعا کمی بعد همان کیف از مد افتاده میشود. در این صورت گزینهی اجاره بهترین راهکار است.»
به خاطر اتفاقات عجیبی که در حال روی دادن است حتّی از دیدن اسب تک شاخ هم متعجّب نشوید.
با توجه به تقاضای بالایی که برای اجاره لباس و تجهیزات آن وجود دارد، هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان بیشتری به این بازار روی خواهند آورد.
به زودی کمدها مملو از لباس اجارهای و ملزومات پوشاک با قیمتهای بالا خواهند شد.
با اینکه مصرفکنندگان زیادی هنوز به صورت سنتی کارشان را راهاندازی میکنند، اما به هرحال بازار جدید راه خود را به سوی مشتریهای خود پیدا خواهد کرد.
آنها با آمار بالایی به سمت جلو پیش خواهند رفت و دیدگاه تازهای را برای مصرفکنندگان به ارمغان خواهند آورد.