- عروسک باربی امسال ۶۲ ساله میشود و همزمان از سوی شورای مُد عرب بهعنوان نماد مُد ۲۰۲۱ انتخاب شده است. همزمان شرکت مَتِل، تولیدکنندهٔ عروسکهای باربی، به یاری عصبشناسان دانشگاه کاردیف مشغول انجام پژوهشی است دربارهٔ تأثیر بازی با عروسکها در رُشد روانی کودکان.
کیم کولمونی معاون شرکت مَتِل، و سرپرست طراحی عروسکهای باربی در این شرکت برای دریافت جایزهٔ شورای مُد عرب راهی دُبی شده و یورونیوز به همین مناسبت با وی گفتگویی را ترتیب داده که مشروح آن را در زیر میخوانید.
جین ویترسپون، یورونیوز: شما امشب برای دریافت جایزهٔ نماد طراحیِ شورای مُد عربی اینجا هستید. باربی چرا به نمادی از مُد تبدیل شده؟
کیم کولمونی: باربی همیشه در کانون مُد و فرهنگ عامه بوده، یعنی درست سر جایش. کار ما آینهٔ آنچه در دنیای پیرامونمان میگذرد است. کلید تحول باربی همین بوده، و موفقیتش به آنچه در جهان میگذرد مربوط است و مُد هم جزء همین است. مایلم از طرف تیم جهانی باربی از شورای مُد عرب تشکر کنم. کسب این جایزه برای ما افتخار بزرگی است. هیجانزدهایم از اینکه امشب در حضور چنین افراد باذوقی هستیم. بخشی از قدرت برند ما در ۶ دههٔ عمرش، مرهون قابلیت ما در ارتباط با فرهنگها و توسعه روابط هدفمند و پایدار با صنعت مُد و زیبایی بوده.
یورونیوز: امشب علاوه بر مراسم اهدای جایزه، نمایش مُدی هم از طرحهای تازهٔ برند موشینو با الهام از باربی برپا میشود. ماجرای مجموعهٔ تازهای که بناست معرفی شود چیست؟
کولمونی: آمادهٔ هیجان باشید! اینها یک مجموعهٔ فوقالعاده است. من بخت آن را داشتم که در هنگام ارائهٔ نخست این مجموعه در میلان همراه جرمی و تیم تولید باشم. جرمی از زمان ۵۰ سالگی برند ما با آن همکاری دارد و برایش بسیار الهامبخش بوده، او برای ما بسیار محترم است.
یورونیوز: باورکردنی نیست که باربی امسال ۶۲ ساله میشود. مسیری طولانی را پیموده.
کولمونی: بله، راه دورودرازی را طی کرده. چنان که گفتم، کلید قدرت، تغییر دائمی و ماندن در کانون تحولات جهانی است.
یورونیوز: شما بهیاری عصبشناسان تحقیق مفصلی دربارهٔ تأثیر عروسکبازی در توانمندسازی دختران کردهاید. کمی دربارهاش میگویید؟
کولمونی: بله پژوهشی در دانشگاه کاردیف بریتانیا انجام شد. اکنون یافتههای علمی نشان میدهد که بازی با عروسک، فارغ از جنسیت کودک و جمعی یا فردی بودنِ بازی، در رشد احساس همدلی و مهارتهای اجتماعی او مؤثر است. بازی با عروسکهایی نظیر باربی برای بچهها مفید است.
یورونیوز: با توجه به سابقهٔ باربی دربارهٔ القای بدن مطلوب و غیرواقعی به دختران، در چند سال گذشته چه تغییری در این زمینه بهوجود آمده؟
کولمونی: بسیار مهم است که کار ما آینهای از دنیای اطراف کودک باشد، و این شامل خود عروسک هم میشود، پس وقت زیادی برای متحولکردن باربی گذاشتهایم. باربی جدید، متنوعترین عروسک دنیاست.
یورونیوز: آیا دیدن واقعیات دنیای اطراف کودک در طراحی عروسک مهم است؟
کولمونی: بله، آینهٔ دنیا بودن بسیار حیاتی است. برای افراد و کودکان بسیار مهم است که بتوانند خودشان را در آینهٔ رسانه و فرهنگ و اسباببازیها پیدا کنند. پس باربی همهٔ نژادهای دنیا را دارد. ما هفت نوع تنهٔ اسباببازی داریم که دائما از آنها استفاده میکنیم. حتی باربی روی صندلی چرخدار، با پای مصنوعی، یا متبلا به پیسی هم داریم، پس کودکان میتوانند خودشان را در آینهٔ این عروسکهای بسیار متنوع ببینند.
یورونیوز: ممکن است دربارهٔ همکاری اخیرتان با آژانس فضایی اروپا بگویید؟
کولمونی: قطعا، این کار واقعا فراتر از مُد است، باربی بیش از دویست شغل مختلف دارد و بیشترین تأثیرش در جاهایی است که زنان کمتر در اجتماع حضور دارند، بهویژه در حوزهٔ دانش و فناوری. بچهها باید ببینند که زنان در زمینهٔ تجارت و فرهنگ و هنر هم موفقاند، و ما به این همکاریها و عروسکهای حاصلشان میبالیم.
یورونیوز: بهنظر شما نکتهٔ مهم کارزار جهانی یک برند چیست؟
کولمونی: ما برندی جهانی هستیم، اما باید بتوانید بومیسازی کنید. اولین بار است که من به دُبی میآیم و فرصتهای خوبی برای رشد باربی میبینیم. پس گرچه جهانی هستیم باید بتوانیم محصولاتی مربوط به نقاط و افراد مختلف دنیا بسازیم.
یورونیوز: پس هرجا که میروید کمی از محیط آنجا الهام میگیرد. از این دیدار که بهگفتهٔ شما نخستین سفرتان به خاورمیانه است چه احساسی دارید؟
کولمونی: هرجایی الهامبخش است. مهمترین نکته از وقتی رسیدهام مهماننوازی مردم اینجا بوده. همه بسیار مهربانند و همین سبب شده سفرم فوقالعاده باشد.
یورونیوز: شما کارتان را با صنعت نساجی شروع کردید و بعد وارد شرکتهای عظیم شدید. حال که در هر دو حوزه کار کردهاید، برای زنانی که میخواهند وارد صنعت شوند چه توصیهای دارید؟
کولمونی: باید سراغ این کار بروند! ما، مثل خود باربی، همگی قابلیت بیحدوحصری داریم. من به زنانی که وارد صنعت شدهاند میگویم، کمک کنید تا بقیه هم پیش بروند. و خودم که تا حدودی موفق شدهام باید بتوانم الهامبخش مدیران زن آینده باشم.
یورونیوز: در چند سال گذشته قطعا شاهد تغییر و تحول این صنعت بهویژه با حضور روزافزون شبکههای اجتماعی بودهاید. شبکههای اجتماعی تا چه میزان بر کار شما تأثیر گذارند؟
کولمونی: تأثیر زیادی دارند. باربی حضوری جدی در شبکههای اجتماعی و البته یوتیوب دارد. ما تولید محتوا داریم و باید بهخاطر کودک و والدین از حال مصرفکننده آگاه باشیم.
یورونیوز: ممکن است کمی دربارهٔ تحقیق مرتبط با محصولاتتان بگویید؟
کولمونی: تیم فوقالعادهای برای نظرسنجی از مصرفکنندگان داریم. کار ما بدون بودن با کودکان و والدین پیش نمیرود. تیم طراحی بیش از همیشه کنار بچهها هستند. هر دو هفته بچهها را جمع میکنیم تا واکنششان را نسبت به محصولاتمان ببینیم، این کار حیاتی است و آنها در تولید نقش دارند.
یورونیوز: بزرگترین چالش کاریتان چه بوده؟
کولمونی: واقعا باید بگویم که داشتن اعتمادبهنفس برای من مهمترین چالش بوده، اینکه بتوانم برای باورکردن خودم و طرحهایم، که بسیار برایم مهماند، سخت کار کنم.
یورونیوز: اینها واقعا جالب است، چراکه شما برای برندی کار میکنید که بناست توانمندکنندهٔ زنان باشد.
کولمونی: بله، اما گاهی توانمندکردن دیگران آسانتر از توانمندکردن خودتان است. فکر کنم خودم هم باید به پیام باربی دربارهٔ قابلیتهای بیکران گوش بدهم.
یورنیوز: کارزار تبلیغاتی کدام برند را میپسندید؟
کولمونی: واقعا چالشبرانگیز است. انگار بپرسند عروسک محبوبم کدام است؟ آنچه واقعا دوستش دارم پیام محوری باربی است یعنی اینکه قادریم در این دنیا هر کس که میخواهیم باشیم.
یورونیوز: به شبکههای اجتماعی و یوتیوب و خود عروسکها اشاره کردید اما گویی فیلم بزرگی هم در راه است؟ ممکن است کمی دربارهٔ آن بگویید؟
کولمونی: بله، فعلا در مرحله پیشتولیدیم و احتمالا در سال ۲۰۲۲ به تولید میرسیم و امیدواریم که فیلم تا سال ۲۰۲۳ اکران شود.
یورونیوز: آیندهٔ نزدیک باربی را چطور میبینید؟
کولمونی: در آیندهٔ نزدیک مسیر قبل را ادامه میدهیم. مفتخریم که متنوعترین عروسکهای بازار را داریم و هنوز میخواهیم از شاخهٔ اسباببازی فراتر برویم.