برند تیفانی اند کو یکی از نمادینترین برندهای جواهرات در جهان است. این برند با قدمت بیش از ۱۸۰ سال، همچنان در عرصه ساخت جواهر میدرخشد. اگر دوست دارید بیشتر درباره این برند جذاب و آن حلقههای الماس نامزدیاش بدانید، این مطلب را بخوانید.
راهاندازی شرکت تیفانی اند کو
شرکت تیفانی اند کو (Tiffany & Co.) را چارلز لوئیس تیفانی ۲۵ساله و دوستش جان بی. یانگ در سال ۱۸۳۷ در نیویورک راهاندازی کردند. آنها برای راهاندازی این شرکت فقط ۱۰۰۰ دلار پول داشتند که پدر چارلز از سود حاصل از کارخانه نخریسیاش به آنها داده بود. این فروشگاه کوچک نوشتافزار و کالاهای فانتزی میفروخت و به همین دلیل خیلی زود جایش را بین زنان شیکپوش که بهدنبال جواهرات و ساعتهایی با سبک آمریکایی و متمایز از لوازم لوکس دوران ویکتوریایی بودند باز کرد.
یک سال بعد آنها با شخص دیگری به نام جی. ال. الیس شریک شدند و شعبهای در خیابان ۲۵۹ برادوی، منهتن جنوبی تحت عنوان «تیفانی، یانگ و الیس» بازگشایی کردند. سرمایهای که الیس به شرکت آورد، به آنها کمک کرد مغازه مجاور را هم اجاره کنند و فضای فروشگاه دوبرابر شود. الیس تجربه خوبی از بازار جواهرات اروپا داشت و بهعنوان نماینده این شرکت در خارج از کشور انتخاب شد. در سال ۱۸۴۴، آنها جواهراتی با کیفیت ایتالیایی و انگلیسی وارد میکردند و به این دلیل شهرت زیادی به دست آوردند. ازآنجاکه تقاضا برای این جواهرات وارداتی گرانقیمت با کیفیت بالا بسیار زیاد بود، بهناچار خط تولید جواهرات خودشان را متوقف کردند.
گسترش محصولات برند و اولین کاتالوگ پستی
در سال ۱۸۴۵، شرکت که تمرکز کمتری بر جواهرات داشت، اولین کاتالوگ سفارش پستی خود را در سال با عنوان «کتاب آبی» منتشر کرد؛ کاتالوگی که انتشار آن هنوز هم ادامه دارد. آنطور که میگویند این کاتالوگ اولین کاتالوگ پستی آمریکا بوده است. در این سال تیفانی تولید جواهرات لباس را متوقف کرد و فروش جواهرات واقعی و کاملترین خط نوشتافزار شهر را آغاز کرد.
دو سال بعد، در سال ۱۸۴۷، ظروف نقره را به محصولاتشان اضافه کردند. حالا علاوه بر این موارد اصلی، ساعت، انواع زیورآلات، عطر، لوازم مربوط به پوست و مو، موکاسین، کمربند و شلاق اسب و سگ هم میفروختند.
در سال ۱۸۴۸ که سلطنت فرانسه سرنگون شد، یانگ برای خرید جواهرات به پاریس سفر کرد و برخی از جواهرات سلطنتی و یک کرست جواهرنشان متعلق به ماری آنتوانت را خرید. بهزودی یک شعبه از شرکت را در پاریس تأسیس کردند.
در سال ۱۸۵۰، تیفانی فروشگاه دیگری در پاریس افتتاح کرد و جان سی مور، نقرهساز معروف، را برای ساخت ظروف نقره انحصاری برای شرکت استخدام کرد. به این ترتیب شرکت نقره استرلینگ را به آمریکا آورد.
تغییر نام برند به برند تیفانی اند کو
در سال ۱۸۵۳، تیفانی سهم شرکای خود را خرید و نام شرکت را به «تیفانی اند کو» تغییر داد. از زمانی که چارلز بهتنهایی کنترل شرکت را در دست گرفت، بیشتر بر تولید جواهر تمرکز کرد. برخلاف سایر فروشگاههای آن دوران، تیفانی قیمت کالاها را بهوضوح مشخص میکرد تا از هرگونه چانهزدن سر قیمتها جلوگیری کند. او به هیچ عنوان خرید با کارت اعتباری را اجازه نمیداد و فقط پرداختها را بهشکل نقدی میپذیرفت.
تیفانی مهارت زیادی در تبلیغات داشت و شرکت را بهسمت رشد بیشتر در دهه ۱۸۵۰ هدایت کرد. در سال ۱۸۶۱، شرکت مسئولیت طراحی یک ظرف جواهرنشان را برای مراسم تحلیف رئیسجمهور آبراهام لینکلن بر عهده گرفت. آقای لینکلن بهزودی یک ست جواهر مروارید از تیفانی را برای همسرش مری تاد لینکلن خرید.
در سال ۱۸۶۲ که آمریکا درگیر جنگ داخلی بود، تیفانی اند کو مسئول تهیه اقلامی ازجمله پرچم، مدال، ابزار جراحی و شمشیر در حمایت از نیروهای ارتش شد و فروشگاه خود را بهعنوان انبار تجهیزات نظامی تبدیل کرد. همچنین شمشیرهایی جواهرنشان برای ژنرال گرانت و شرمن طراحی کرد. در سال ۱۸۶۷ تیفانی بهعنوان اولین شرکت آمریکایی، برنده جایزه برترین تولیدکننده ظروف نقره در نمایشگاه جهانی پاریس شد.
در همین سال آنها یک فروشگاه در لندن باز کردند و به تولید ساعت و ساعتمچی روی آوردند. بعد از آن شرکت کارگاه مور را به شرکت تیفانی ملحق کرد.
سه سال بعد شرکت ساختمان جدیدش را در منهتن ساخت. ساختمانی که جان کلوم، معمار معروف، آن را طراحی کرد و نیویورک تایمز آن را «کاخ جواهرات» نامید. تیفانی تا سال ۱۹۰۶ در همین مکان ماند.
تمرکز بر جواهرات و سفر برای کشف سنگهای قیمتی
چارلز تیفانی برای بهدستآوردن سنگهای قیمتی فوقالعاده، به سراسر جهان سفر کرد. در سال ۱۸۷۸ یکی از بزرگترین الماسهای زرد جهان را از معادن الماس کیمبرلی در آفریقای جنوبی به دست آورد. سنگی که بعد از تراش، ۱۲۸.۵۲ قیراط بود و ۸۲ وجه داشت. این الماس «تیفانی» نام دارد و همان الماسی است که در گردنبند آدری هپبورن در عکسهای تبلیغاتی فیلم صبحانه در تیفانی در سال ۱۹۶۱ میدرخشید. تیفانی با این فیلم و آن الماس زیبا شهرتی جهانی پیدا کرد:
این الماس هنوز هم در فروشگاه اصلی این برند در نیویورک قرار دارد و بعد از آدری، روی گردن گل گدوت و لیدی گاگا هم نشسته است:
پایهنگین تیفانی و تحولی بزرگ در انگشترهای نامزدی
یکی از بزرگترین دستاوردها و نمادینترین طرحهای تیفانی اند کو به سال ۱۸۸۶ بازمیگردد، زمانی که این برند با پایهنگین تیفانی انقلابی در حلقه نامزدی ایجاد کرد. تا پیش از آن، تمام حلقههای نامزدی دارای پایهنگین بزل بودند که در آن فقط قسمت بالای الماس قابلمشاهده بود. چارلز تیفانی حلقه نامزدی سنتی را بهشکلی ساخت که الماس را بهطور کامل به نمایش بگذارد. پایهنگین تیفانی دارای شش شاخک است که سنگ را روی حلقه نگه میدارد و اجازه ورود نور بیشتر به الماس میدهد تا بهشکلی شگفتانگیز بدرخشد. هر زنی آرزوی داشتن حلقه تکنگین تیفانی را داشت.
فرانکلین روزولت در سال ۱۹۰۴ برای همسرش النور یک انگشتر نامزدی تیفانی خرید.
جعبههای آبیرنگ تیفانی و قانون سختگیرانه آنها
در سال ۱۸۸۶، طراحان برند جعبههای آبی کوچکی برای قراردادن جواهرات طراحی کردند که جذابیت آنها به اندازه خود جواهرات تیفانی است. این جعبهها امضاشده هستند و بلافاصله میتوان آنها را تشخیص داد. از همان زمان طراحی این جعبهها، افراد زیادی تلاش کردهاند تیفانی را متقاعد کنند که این جعبهها را به آنها بفروشد؛ اما تیفانی با هرقیمتی پیشنهاد فروش را رد میکند. این سنت هنوز هم ادامه دارد و به نوعی قانون تبدیل شده است. چارلز این قانون را وضع کرد که جعبههای آبیرنگ فقط در اختیار کسانی قرار گیرند که از تیفانی جواهر خریداری کنند. رنگ آبی این جعبهها اختصاصی خود برند تیفانی است و به آبی ۱۸۳۷ (سال تأسیس شرکت) معروف است. البته با نامهای آبی تخممرغ رابین و آبی فراموشم مکن نیز شناخته میشود.
برخی از انواع آن با روبان سفیدی بسته میشوند که واقعا زیبا هستند:
نیویورک سان بعدها در سال ۱۹۰۶ نوشت:
تیفانی چیزی در انبار دارد که نمیتوانید با هیچ پولی از او بخرید؛ مگر آنکه جواهری خریداری کنید که آن را در این جعبهها تقدیمتان کنند. این جعبه بدون جواهر هرگز از آن ساختمان خارج نمیشود.
جالبتر اینکه درطول فیلمبرداری «صبحانه در تیفانی» در فروشگاه این شرکت در نیویورک، ۴۰ نگهبان مسلح جلوی در حاضر بودند تا کسی نتواند جعبه آبی بدزدد!
درگذشت چارلز تیفانی
در سال ۱۹۰۲، چارلز درگذشت و دارایی ۳۵میلیون دلاری برای پسرش گذاشت. او آخرین کسی از خاندان تیفانی بود که این شرکت را اداره کرد. لویی کامفورت، بزرگترین پسر چارلز بود؛ هنرمندی ماهر که جواهر میساخت ولی بیشتر بهخاطر کارهای شیشهای رنگی خود با هنر آر نوو (Art Neuvo) شناختهشده بود. این جنبش هنری نوین بود که تازه پا گرفته بود و لویی که برای ساخت جواهرات نوآورانهاش از طبیعت الهام میگرفت و از موادی مانند شیشه، سنگهای قیمتی و مینا استفاده میکرد، به پیشگام این جنبش تبدیل شد. او بخش جواهرات هنری تیفانی را در فروشگاه این شرکت در خیابان پنجم راهاندازی کرد تا جواهرات و اشیای گرانبهای خود را در همان محل تولید کند. تقریبا دو سال بعد، نوه جان. سی مور هم ریاست شرکت را بر عهده گرفت.
برند تیفانی اند کو بهعنوان پادشاه الماسها
در دهه ۱۹۰۰ بود که برند تیفانی لقب «پادشاه الماس» گرفت و البته این نام برازنده آن بود؛ زیرا مدیران آن در تاریخ فعالیت خود سنگهای قیمتی زیادی را کشف و به جهان معرفی کردهاند. در سال ۱۹۰۲ این برند سنگ قیمتی کونزیت را کشف کرد که بهافتخار جواهرشناس افسانهای تیفانی، جورج کونز (George Kunz)، نامگذاری شده است. این جواهر رنگی صورتی مایل به ارغوانی دارد و چارلز آن را در کالیفرنیا کشف کرد.
در سال ۱۹۱۰، مورگانیت را در ماداگاسکار کشف کردند و آن را بهافتخار یکی از وفادارترین مشتریان تیفانی، جیپیمورگان، بانکدار معروف، نامگذاری کردند. سنگ دیگر تانزانیت است که در سال ۱۹۶۷ کشف شده و رنگ آبی لاجوردی بسیار زیبایی دارد. تساوریت (tsavorite) را هم در سال ۱۹۷۴ به جهان معرفی کردند و رنگ آن سبز تند است. هنوز هم گوهرشناسان تیفانی به دورافتادهترین نقاط جهان سفر میکنند تا بینظیرترین سنگهای قیمتی را کشف کنند. در زیر تمام سنگهایی که معرفی کردیم مشاهده میکنید.
سنگ کونزیت
سنگ مورگانیت
سنگ تانزانیت
سنگ تساوریت
افول برند تیفانی در دوران جنگ جهانی دوم و احیای دوباره
در جنگ جهانی دوم برند تیفانی که تا قبل از آن دوران طلایی خود را سپری میکرد، با کاهش درآمد روبهرو شد. یک سال بعد، در سال ۱۹۴۰، این برند برای ششمین و آخرین بار به بالای شهر نیویورک در خیابان پنجم نقل مکان کرد و با ۲٫۵میلیون دلار ساختمانی هفتطبقه به سبک آرت دکو ساخت. این اولین ساختمان در نیویورک بود که به تهویه هوا مجهز بود.
در سال ۱۹۴۹، تیفانی تاحدودی احیا شد و دوباره به درآمد رسید. در آن زمان هری میدمن که یک مشاور املاک بود، بیسروصدا حداقل ۲۰درصد سهام شرکت را خرید، اما بعد در سال ۱۹۵۵ سهام خود را به شرکت بولووا واچ فروخت. وارثان تیفانی برای جلوگیری از تسلط بولووا، ۵۱درصد از سهام شرکت را به شرکت هاوینگ (Hoving corp.) که مالک ساختمانی در همسایگی بونویت تلر (مغازه معروفی که معماری آن نوعی شاهکار به شمار میرفت) فروختند.
رشد شرکت و فروش به شرکت اوان پروداکتس
کسبوکار تیفانی همچنان به رشد خود ادامه میداد و سود خوبی از تجارت به دست میآورد. در نوامبر ۱۹۷۸ مالکان شرکت آن را به شرکت بزرگ اوان پروداکتس (Avon Products Inc.) که یک تولیدکننده آمریکایی لوازم آرایشی و جواهرات در سطح بینالمللی بود فروختند. بااینحال هاوینگ تا پایان سال ۱۹۸۰ که بازنشسته شد، بهعنوان رئیس و مدیراجرایی شرکت باقی ماند.
اوان ۵۳میلیون دلار که بخشی از آن را با فروش مقداری از موجودی الماسهای تراشنخورده جمعآوری کرده بود برای افتتاح فروشگاههای تیفانی در دالاس و کانزاسسیتی، گسترش سفارشهای پستی مستقیم و معرفی کارتهای اعتباری تیفانی و نیز دیجیتالیکردن عملیات پشتیبانی شرکت هزینه کرد. این کار باعث شد سود شرکت کاهش یابد. به همین دلیل در سال ۱۹۸۴ اوان موافقت کرد تیفانی را به یک گروه سرمایهگذار به مدیریت ویلیام آر چِینی (William R. Chaney) بفروشد.
کاهش سود شرکت و سرقت از فروشگاه
در دهه ۱۹۹۰ دو اتفاق بزرگ برای برند تیفانی اند کو اتفاق افتاد. یکی کاهش ۳۵درصدی فروش دو بوتیک میتسوکوشی در ژاپن در سال ۱۹۹۲ بود که تا از آن بیشترین فروش برند تیفانی را رقم میزدند. مصرفکنندگان ژاپنی بهدلیل رکود اقتصادی بهشدت آسیب دیده بودند و ترجیح داده بودند مخارج خود را کاهش دهند. تیفانی مسئولیت مستقیم فروش، بازاریابی و تجارت را در این بوتیکها بر عهده گرفت که حدود ۱۶میلیون دلار از زیان را جبران کرد.
بعد از آن در ۴ سپتامبر ۱۹۹۴، در یکی از فروشگاههای برند در نیویوک سرقتی اتفاق افتاد که در آن شش نفر ۱.۹میلیون دلار جواهرات را به سرقت بردند. نه گلولهای شلیک شد و نه هیچگونه خرابکاری رخ داد. دو هفته بعد از سرقت هر ۶ نفر دستگیر شدند و جواهرات را بازگرداندند.
فروشگاههای بزرگ تیفانی در کشورهای مختلف
در سال ۲۰۰۰، از ۴۱درصد سود خالص برند تیفانی اند کو، ۲۸درصد آن از فروشگاههای این برند در ژاپن تأمین میشد. با اینکه آنها شعبههایی در لندن و پاریس داشتند، بعد از جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۸۶ دیگر هیچ شعبهای را در اروپا راهاندازی نکردند. به همین دلیل آگاهی از برند تیفانی در اروپا به اندازه آمریکا یا ژاپن نبود. تا سال ۲۰۰۰، این شرکت تقریباً ۴۲ فروشگاه در آمریکا، ۴ فروشگاه در کانادا، ۸ فروشگاه در مکزیک، ۴۴ فروشگاه در ژاپن و ۲۱ فروشگاه در جاهای دیگر داشت. دو بوتیک معروف میتسوکوشی در ژاپن بیشترین فروش محصولات تیفانی را به خود اختصاص داده بودند. شرکت در سال ۲۰۰۱ برنامهریزی کرد که سه بوتیک جدید در ژاپن، یکی در ملبورن استرالیا، یکی در سائوپائولو برزیل، یکی در رم و یک شعبه هم در لندن بازگشایی کند.
مجموعههای محبوب برند تیفانی اند کو
برند تیفانی مجموعه جواهرات بسیار زیبایی در طول تاریخ پرافتخار خود به جهان ارائه کرده است. بااینحال برخی از آنها معروفترند. در ادامه به برخی از مجموعههای محبوب و کارهای مهم این برند اشاره کردهایم.
سرویس چینی برای کاخ سفید
در سال ۱۹۶۸، لیدی برد جانسون، بانوی اول آمریکا در آن زمان، به تیفانی سفارش داد سرویس ظروف چینی برای کاخ سفید با طرح ۹۰ گل مختلف طراحی کند.
مجموعه بازگشت به تیفانی
در سال ۱۹۶۹، برند تیفانی اند کو مجموعه بازگشت به تیفانی (Return to Tiffany) را که محبوبترین و پرفروشترین مجموعه تیفانی در سراسر جهان بود ارائه کرد. به هریک از اقلام این مجموعه بعد از فروش، یک شماره سریال اختصاص مییافت که درصورت گمشدن کافی بود آن را به فروشگاه اصلی تحویل دهند و تیفانی آن را به صاحبش برمیگرداند.
سکه نقره یادبود طراحی برند تیفانی اند کو
در سال ۱۹۹۹، هیلاری کلینتون در مراسمی از سکه نقره یادبود دالی مدیسون که تیفانی آن را طراحی کرده بود رونمایی کرد.
مجموعه تیفانی لیس
در سال ۲۰۰۱، جولیا رابرتز جواهرات پلاتین و الماس از مجموعه جدید تیفانی با عنوان تیفانی لِیس (Tiffany Lace) را پوشیده بود.
تلفنهای همراه حاوی الماس
در سال ۲۰۰۸ برند تیفانی اند کو با همکاری سافتبنک شرکت اپراتور تلفنهمراه ژاپنی ده نسخه تلفنهمراه هریک حاوی بیش از ۴۰۰ الماس در مجموع بیش از ۲۰ قیراط طراحی کردند که قیمت هریک از آنها صدمیلیون ین معادل ۷۸۱هزار پوند است.
مجموعه جواهرات مردانه برند تیفانی اند کو
در اوت ۲۰۱۹ این شرکت اولین مجموعه جواهرات اختصاصی مردانه خود را راهاندازی کرد که رید کراکوف مدیریت آن را بر عهده داشت.
مجموعه لیگیسی
در سال ۲۰۱۲ این برند برای جشن ۱۷۵ سالگیاش از مجموعه لیگیسی (Legacy) خود رونمایی کرد که مجموعهای باشکوه از الماس و سنگهای قیمتی رنگی است. برخی از اقلام آن شامل ست گردنبند با مورگانیت ۱۷۵.۷۲ قیراطی کوسنی شکل و یک حلقه تانزانیت آبی مخملی با طراحی پیچیده الماسی است.
سایر مجموعههای محبوب برند تیفانی اند کو
السا پرتی (Elsa Peretti)
اطلس (Tiffany Atlas) که اندی گارسیا از ساعت و دکمه سردست آن در مراسمی استفاده کرد
تیفانی کیز (Tiffany Keys) که در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد
تیفانی تی (Tiffany T)
ویکتوریا (Tiffany Victoria)
اشلامبرگر (Schlumberger)
نحوه تشخیص جواهرات تیفانی اصل از تقلبی
ازآنجاکه تیفانی یکی از معتبرترین برندهای لوکس در جهان است، طبیعی است که جواهرات تقلبی آن بهوفور در بازار وجود داشته باشند. روشهایی هست که با آنها میتوان جواهر تیفانی تقلبی را از اصل تشخیص داد.
۱. جواهرات اصل تیفانی سنگینتر از تقلبیها هستند؛ زیرا با مواد اصل شامل نقره و طلای ۱۸عیار ساخته شدهاند.
۲. جواهرات واقعی با لوگوی این برند مهر خوردهاند. لوگو درست در مرکز قرار دارد و واضح و بدون غلط املایی است.
۳. فقط چهار نام هستند که روی جواهرات تیفانی اند کو حک میشوند: السا پرتی، پالوما پیکاسو، ژان اشلامبرگر و فرانک گری. نام طراحان روی مجموعه مربوط به خودشان حک خواهد شد.
۴. مهر فلز همیشه روی جواهرات اصل تیفانی هست: نقره استرلینگ با مهر ۹۲۵، طلای ۱۸عیار با ۷۵۰ و پلاتین با مهر ۹۵۰.
۵. تیفانی فقط از الماسهای واقعا استثنایی استفاده میکند؛ بنابراین جواهرات با الماسهای با کیفیت پایین بعید است معتبر باشند. سنگهای قیمتی آن همیشه ازنظر اندازه و رنگ کاملا هماهنگ هستند.
۶. از سال ۲۰۰۴، تیفانی روی الماسهای خود شماره سریالی را بهصورت لیزری حکاکی میکند؛ زیرا ممکن است متقلبان پایهنگین واقعی تیفانی را استفاده کنند؛ اما الماس را عوض کرده باشند.
۷. پیوندها در جواهرات تیفانی کاملا لحیمکاری شدهاند، درحالیکه در تقلبیها خطی واضح در محل اتصال وجود دارد.
۸. جواهرات تیفانی همیشه در جعبه آبی با امضای تیفانی و لوگوی آنها قرار دارد. برخی از جواهرات ممکن است در کیسه آبی قرار داشته باشند اما باز هم باید نشان آنها روی آن درج شده باشد:
این شرکت در سال ۲۰۰۴ از ایبی با ادعای فروش جواهر تقلبی شکایت کرده بود، اما هم در دادگاه و هم در دادگاه تجدیدنظر شکست خورد.
کلید رشد برند تیفانی اند کو
کلید رشد شرکت تیفانی اند کو، بازاریابی، توزیع و خدمات مشتری هستند. توسعه محصولات بخش مهمی از راهبرد این شرکت است. این برند بهشدت به ساخت و توزیع برخی از محصولات نمادینش ازجمله حلقه نامزدی الماس، حلقههای سهنگینی و حلقههای ازدواج ساده در سراسر جهان اهمیت میدهد. تمام تلاش تیفانی این است که «محترمترین جواهرساز جهان» باشد و بر این باور است که تیفانی فقط یک برند نیست، بلکه پایگاهی فیزیکی است که مشتریان میتوانند شخصا برای انتخاب و خرید جواهر موردنظرشان به آن مراجعه کنند و از خدمات عالی شرکت بهرهمند شوند.
شعار تیفانی همیشه این بوده است:
ما هرگز نخواستهایم محصولات مد روز یا زودگذر طراحی کنیم یا در تجملگرایی زیادهروی کنیم. کار ما طراحی قطعات ماندگار است.
بنیاد تیفانی برای کمکهای انساندوستانه
بنیاد تیفانی اند کو در سال ۲۰۰۰ بهمنظور ارائه کمکهای مالی به سازمانهای غیرانتفاعی فعال در زمینههای محیطزیست و هنر تأسیس شده است و همچنان به فعالیتهای انساندوستانه و تلاشهایش برای پایداری زیستمحیطی و نیز حمایت از هنر اصیل ادامه میدهد.
روزگار فعلی برند تیفانی اند کو
اوایل ژوییه سال ۲۰۱۳، یک گزارش رسانهای فاش کرد که اینگرید لدرهاس اوکون، نایبرئیس سابق برند تیفانی اند کو، به سرقت بیش از ۱.۳میلیون دلار دستبند الماس، گوشواره و سایر جواهرات متهم و دستگیر شده است. در همان سال، فرانچسکا آمفیتئاتروف (Francesca Amfitheatrof) مدیر خلاق این برند شد و اولین مدیر خلاق زن این شرکت بود. او توانست تیفانی را در مسیر جدیدی قرار داده و درعینحال جوهر نمادین برند را حفظ کند. بااینحال، مدتی بعد جایش را به روبا ابو نیما (Ruba Abu-Nimah) داد و حالا خانم روبا مدیریت خلاق این برند را بر عهده دارد.
مدیرعامل شرکت هم آنتونی لدرو است که از سال ۲۰۲۱ به ریاست این شرکت منصوب شده است. قبل از او، در ژوییه ۲۰۱۷، الساندرو بوگلیولو (Alessandro Bogliolo) که در بولگاری کار میکرد مدیرعامل شرکت بود که امید میرفت فروش کاهشیافته شرکت را افزایش دهد و مخاطبانی جوانتر جذب کند.
در اواسط سپتامبر ۲۰۲۰، گروه LVMH که برای خرید تیفانی اند کو با آنها مذاکره کرده بود، به این نتیجه رسید که باید تصمیمش را لغو کند؛ ظاهرا به این دلیل که فهمیده بود مدیران برند در طول همهگیری کرونا، با وجود ضررهای مالی، همچنان سود سهام سهامداران را تماموکمال پرداخت میکنند و باعث زیان بیشتر میشوند. او این کار را نشانه سوءمدیریت در تیفانی دانست. بهدنبال شکایت تیفانی از این گروه، با هم بر سر قیمت کمتر برای هر سهم به توافق رسیدند و این معامله در ۷ ژانویه ۲۰۲۱ بسته شد.
برند تیفانی Tiffany & Co یکی از برندهای لوکس جواهرات در جهان است. این برند با طراحی های خاص و الماس های شیکی که استفاده می کند، مورد توجه بسیاری از افراد لوکس پسند در جهان قرار گرفته است. اگر شما به جواهرات لوکس علاقه دارید، این مقاله را از دست ندهید.
تاریخچه برند تیفانی
تاریخچه برند Tiffany & Co به عنوان نمادینترین برند جواهرات در جهان، به سال 1837 برمیگردد. چارلز لوئیس تیفانی در سن 25 سالگی به همراه دوستش جان بی یانگ، یک فروشگاه کوچک لوازم التحریر، کالاهای فانتزی و لوکس را تحت نام تیفانی یانگ و الیس در شهر نیویورک افتتاح کردند. البته او برای افتتاح این مغازه 1000 دلار از پدرش کمک گرفته بود. اما در سال 1853 زمانی که چارلز تیفانی کنترل شرکت را به دست گرفت. و تمرکز شرکت را روی جواهرات ایجاد کرد، و به نام فعلی خود تغییر کرد.
تیفانی به سرعت به مکانی مناسب برای خانم های شیکپوشی که در جستوجوی جواهرات مجلل هستند، تبدیل شد. و اولین شرکت آمریکایی بود که استاندارد نقرهای بریتانیا را برای استفاده از فلزی با خلوص 92% اتخاذ کرد. بعد از دریافت جایزه بزرگ صنعت نقره در نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1867، به شهرت بینالمللی دست یافت. و از سال 1878 تا به امروز، پیوند بین جواهرات تیفانی و بهترین الماس های جهان به طور محکم در کتاب های تاریخ حک شد.
لوئیس کامفورت تیفانی جانشین چالز تیفانی
در سال 1902 در سن 90 سالگی، چارلز لوئیس تیفانی درگذشت و پسر 54 ساله او، لوئیس کامفورت تیفانی، به عنوان اولین مدیر هنری این برند انتخاب شد. او در این زمان در هنر نو یک رهبر جهانی بود و طیف قابل توجهی از طرحهای تیفانی مانند: جواهرات رنگارنگ میناکاری شده با الهام از گیاهان و گلهای آمریکا، را خلق کرد. لوئیس کامفورت تیفانی به دلیل طراحیهای ارگانیک خود که با رنگهای قدرتمند، سنگهای غیرمعمول و الگوهای چشمگیر مشخص میشد، شهرت زیادی داشت. و به یک چهره فعال در پیشرفت جواهرات مدرن تبدیل شد.
در طول سلطنت 183 ساله خود، برند Tiffany & Co در کنار برخی از طراحان استثنایی از جمله Elsa Peretti، Paloma Picasso و Jean Schlumberger کار کرده است.
معروفترین طرحهای تیفانی
اگر طرفدار جواهرات لوکس باشید، قطعا با نام این برند آشنایی دارید. برند Tiffany & Co به یکی از نمادینترین برندهای جواهرات در جهان در سالیان اخیر تبدیل شده است. کیفیت و طراحی بینظیر آن را نمیتوان انکار کرد. به مطالعه همچنان ادامه دهید تا با معروف ترین طرح های این برند لوکس آشنا شوید.
1. حلقه نامزدی تیفانی اند کو
در سال 1886، تیفانی طراحی حلقه را دوباره تعریف کرد. و مورد توجه همه قرار گرفت. پیش از این، حلقههای الماس در حاشیه انگشتر قرار میگرفتند، اما تیفانی به دنبال برجسته کردن الماسهای تراش خورده بود. او با برداشتن سنگ از حاشیه حلقه و قرار دادن آن در یک محیط مجزای 6 بخشی ظرافت انگشتر را به نمایش گذاشت. این انگشتر معروف، چیدمان تیفانی نام گرفت و تا به امروز یکی از پرطرفدارترین طرحها است. و می توان گفت که حلقه نامزدی الماس تیفانی یک کار کلاسیک ماندگار است.
2. الماس زرد تیفانی
تیفانی نه تنها به خاطر خلق جواهرات خیره کننده شناخته شده است، بلکه در اوایل دهه 1900، مجموعه ای از سنگهای قیمتی ناشناخته را نیز به جهان معرفی کرد. چارلز لوئیس تیفانی که تاج “پادشاه الماس” را برعهده داشت، فهمید که الماسهای بزرگ با کیفیت عالی بسیار فریبنده هستند.
او با پردهبرداری از الماس تیفانی که یکی از بزرگترین و بهترین الماسهای زرد جهان است، شهرت خود را تثبیت کرد. این الماس آفریقای جنوبی برای اولین بار در سال 1877 در معادن کیمبرلی این کشور بهعنوان یک سنگ ناهموار 287.42 قیراط کشف شد و بعداً توسط چارلز لوئیس تیفانی، بنیانگذار Tiffany & Co در سال 1878 به قیمت 18000 دلار خریداری شد. و به عنوان الماس تیفانی شناخته شد. الماس تیفانی که یکی از بزرگترین اکتشافات سنگهای قیمتی قرن نوزدهم بود، به تعریف این برند بهعنوان یک مرجع الماس حداقل در 100 سال گذشته کمک کرد.
پس از خرید توسط تیفانی، سنگ ناهموار 287.42 قیراطی به پاریس فرستاده شد تا به شکل کوسنی 128.54 قیراط بریده شود و زیر نظر گوهرشناس ارشد شرکت جواهرات، دکتر جورج فردریک کونز، بریده شود. به گفته این برند، الماس درخشان به دست آمده دارای 82 وجه و اندازه 1 اینچ عرض و ۰.۸۷۵ اینچ ارتفاع بود. عشق تیفانی به الماس های کمیاب، باعث شد که شهرت این شرکت به عنوان یکی از بهترین مارک و برندهای جواهرات در جهان تثبیت شود.
گردنبند الماس زرد تیفانی توسط چه کسانی پوشیده شده است؟
الماس زرد تیفانی یکی از نمادینترین جواهرات تاریخ مد است. که تنها توسط چهار زن در طول این مدت پوشیده شده است.
- خانم ای شلدون وایت هاوس Mrs. Mary Whitehouse
سال 1957 او اولین کسی بود که الماس تیفانی را در انظار عمومی در 13 ژوئیه 1957 پوشید. که در عمارت خانه مرمر در رود آیلند، ایالات متحده میزبانی شد. این مراسم برای جمعآوری بودجه برای بازسازی ساختمانهای قرن هفدهم و هجدهم در شهرستان نیوپورت برگزار شد. که تیفانی و شرکت اسپانسر، الماس تیفانی را به این مناسبت قرض داد تا خانم مری وایت هاوس که همسر دیپلمات آمریکایی ادوین شلدون وایتهاوس بود، بپوشد و در این مراسم حاضر شود.
- آدری هپبورن در عکسهای تبلیغاتی سال 1961
در حالی که وایت هاوس اولین کسی بود که الماس تیفانی را در ملاءعام پوشید، اما شخصیت آدری هپبورن در عکسهای تبلیغاتی صبحانه در تیفانی بود که جایگاه الماس زرد را در تاریخ مد، مستحکم کرد. برای تبلیغ این فیلم، الماس توسط طراح جواهرات فرانسوی ژان شلمبرگر در گردنبند رزت روبانی قرارگرفت تا هپبورن در عکسهای تبلیغاتی آن را بپوشد.
- لیدی گاگا در مراسم جوایز اسکار سال 2019
پس از مرگ شلمبرگر در سال 1987، الماس، در یکی از طرحهای سنجاق او، به نام “پرندهای روی صخره” قرار گرفت. تا اینکه لیدی گاگا برای دریافت جایزه بهترین آهنگ در مراسم اسکار 2019 آن را پوشید.
- بیانسه در عکس های تبلیغاتی سال 2021
و در نهایت در سال 2021 توسط بیانسه که در کنار همسرش جی-زی و در کنار نقاشی کمیاب باسیکا ایستاده بود، برای کمپین تبلیغاتی “درباره عشق” برند تیفانی، این جواهر را به تن کرد. در این کمپین، بیانسه با پوشیدن یک لباس مشکی رنگ، با دستکشهای مشکی اپرا و مدل موی بسته، که لیدی گاگا در اسکار 2019 نیز از آن استفاده کرد، به شخصیت هپبورن، در کمپین صبحانه در تیفانی ادای احترام میکند. بیانسه به اولین زن سیاه پوستی که الماس زرد تیفانی را پوشیده است، تبدیل شد.
گردنبند فیک الماس زرد تیفانی
شاید شما تصاویر گال گدوت را با الماس زرد تیفانی دیده باشید. اما یک کپی از الماس توسط شخصیت گال گدوت، در تصاویر تبلیغاتی سال 2020 برای فیلم مرگ در نیل (in Death on the Nile) پوشیده شد، که به دلیل همهگیری کرونا، تاریخ انتشار آن به سال 2022 موکول شد.
کیت هادسون نیز در کمدی رمانتیک سال 2003 چگونه یک پسر را در 10 روز از دست بدهیم (How to Lose a Guy in 10 Days)، گردنبند بدل الماس زرد تیفانی را بر گردن داشت.
برند تیفانی به چه چیزی شهرت دارد؟
همانطور که گفتیم این برند که به پادشاه الماس شهرت دارد. اما به جز بخش جواهرات، با یک رنگ خاص و طراحی منحصربهفرد بودن در جعبه و بستهبندی جواهراتش نیز شهرت دارد. به خواندن ادامه دهید تا آن ها را با یکدیگر بررسی کنیم.
1. رنگ مخصوص برند تیفانی
پرترهای از همسر ناپلئون سوم، امپراطور اوژنی دو مونتیخو، که در قرن نوزدهم به عنوان نماد مد شناخته میشد، نظر چارلز تیفانی را به خود جلب کرد. به این دلیل که ملکه لباس آبی زیبا پوشیده بود، بنابراین او تصمیم گرفت آن را به رنگ رسمی برند خود تبدیل کند. و این رنگ آبی نمادین تیفانی در واقع دارای حق چاپ است و تحت شماره پانتون 1837 ثبت شده است.
2. کتاب آبی برند تیفانی
بعد از رنگ مخصوص این برند، کتاب آبی برند تیفانی نیز یکی دیگر از چیزهایی که این برند، بخاطرش شناخته شده است. کتاب آبی یک کاتالوگ سالانه ای از نفیسترین و گرانترین آثار این برند است. کتاب آبی که اولین بار در سال 1845 منتشر شد، به خودی خود به یک کالای کلکسیونی تبدیل شده است و نسخههای هرسال، شامل قطعات منحصر به فرد و خیرهکننده جواهرات است.
3. جعبه آبی، نماد برند تیفانی
در طول تاریخ این شرکت، چیزهای زیادی تغییر کرده است. اما جعبه آبی تیفانی، طراحی خاصی است که در این برند ثابت مانده است. مسلماً معروفترین طرح تیفانی، جعبه هدیه تیفانی بلو است. این جعبه با رنگ و روبان خاص، به عنوان یکی از شناخته شدهترین بستهبندیها در جهان در نظر گرفته میشود؛ همه دارای علامت تجاری هستند.
همانطور که متوجه شدید، تیفانی نمادهای مختلفی دارد. نظر شما در مورد این برند لوکس در جهان چیست؟
سخن آخر
در این مطلب تاریخچه و رازهای موفقیت برند تیفانی اند کو را بررسی کردیم. برندی کلاسیک که از دهه ۱۸۰۰ تاکنون جواهراتی مدرن و درعینحال جاودانه به دنیا عرضه میکند. با اینکه محصولات آن متنوع هستند، ۷۵درصد درآمد آن از فروش جواهرات تأمین میشود. طراحان این برند همچنان تلاش میکنند پیشگامی خود را در زمینه نوآوری در صنعت جواهرسازی حفظ کنند و موفق هم بودهاند؛ در جشن ۱۷۵سالگی برند، آنها از آلیاژ فلزی منحصربهفرد روبیدو (RUBEDO) رونمایی کردند که رنگ رژگونهای زیبا و ساختار بسیار ظریفی دارد.
دوست دارید از کدام برندها بیشتر بدانید؟ لطفا در دیدگاهها پیشنهادهایتان را با ما به اشتراک بگذارید.