رسانه های اجتماعی بدون شک منجر به مصرف سریع مد شده است زیرا چرخه زندگی روندهای مد در حال کاهش است این روند که در دوره های گذشته یک بازده زمانی یک ساله بود به تنها چند ماه کاهش یافته است. این حرکت و مدل توسط «مدل تأثیرگذار» ایجاد میشود، این حرکت با نظر سنجی و آزمایش های میدانی با افراد مختلف در هنگام بازار گردی و خرید صورت میگیرد، که نتیجه همکاریهای برند یا افرادی است که سعی میکنند برندهای مورد علاقه خود را نشان دهند را مورد بررسی قرار میدهند تا به یک چارچوب درست از میزان عرضه و تقاضا را بدست آورند.
این به سادگی به این معنی است که حتی یک فرد معمولی نیز بر روند مد تأثیر می گذارد. بسیاری از مردم شروع به تولید برندهای مد خود کردهاند و آنها را از طریق پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تیکتوک به بازار عرضه میکنند، که صنعت مد را کاملاً اشباع کرده است.
در مسافت ها امتحان کنید
برندهایی که در حال حاضر با توجه به روند پرطرفدار سعی در حمل و نقل بر دنیای مد تسلط دارند، Shein هستند. شین در حال حاضر با رشد فروش 60 درصدی روبرو شده است زیرا این برند مد سریع در طول همه گیری به دلیل قیمت های فوق العاده پایین لباس، محبوبیت خود را افزایش داد.
عصر حمل و نقل های آزمایشی و سفارش گرفتن از طریق شبکه های اجتماعی نه تنها به کوتاه شدن طول عمر روندها منجر شد، بلکه منجر به افزایش تولید و ضایعات شد زیرا مردم بیش از حد لباس مصرف می کنند.
اینفلوئنسرها
شکی نیست که اینترنت و شبکه های اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر صنعت مد داشته اند. عصر اینفلوئنسرها در بازاریابی، تعامل زیادی با برندها و همچنین وفاداری نسبت به مشتریان و محصول، یعنی لباس ایجاد کرده است. آنها بستری را برای طراحان فراهم کرده اند تا آثار خود را به مخاطبان جهانی نشان دهند و کشف و خرید سبک های جدید را برای مصرف کنندگان آسان تر کرده اند. از سوی دیگر، فراوانی اطلاعات موجود به صورت آنلاین نیز به نگرانی هایی در مورد پتانسیل عدم اصالت و خلاقیت در صنعت منجر شده است. با چنین دسترسی آسان به تصاویر و ایده ها، این خطر وجود دارد که طراحان به جای ارائه مفاهیم اصلی خود، به شدت به این منابع الهام اعتماد کنند.
با وجود این نگرانیها، واضح است که اینترنت و رسانههای اجتماعی اینجا هستند و به شکلهای جدید و جالب صنعت مد را در مسیر تغییر و تحولات تازه به حرکت در می آورند. جالب است که ببینیم صنعت چگونه با این تغییرات سازگار می شود و چگونه طراحان به نوآوری و الهام گرفتن در عصر دیجیتال ادامه می دهند.
رسانه های اجتماعی قطعا کشف و خرید اقلام مد جدید را برای مصرف کنندگان آسان تر کرده است. رسانههای اجتماعی با فراهم کردن بستری برای کاربران برای به اشتراک گذاشتن لباسهایشان و برچسبگذاری برندهایی که میپوشند، راهی آسان برای سایر کاربران برای یافتن و خرید اقلام مشابه ایجاد کردهاند. این امر تأثیر زیادی بر صنعت مد داشته است، زیرا یافتن و خرید سبکهای جدید را برای مصرفکنندگان آسانتر کرده و به برندها راه جدیدی برای دسترسی و تعامل با مشتریان خود داده است.
این امر کشف و خرید اقلام مد جدید را برای مشتریان آسانتر میکند، رسانههای اجتماعی همچنین امکان ارتباط مستقیمتر بین برندها و مشتریانشان را فراهم کردهاند. برندها می توانند از رسانه های اجتماعی برای دریافت بازخورد از مشتریان خود و اطلاع از ترجیحات آنها استفاده کنند، که می تواند به آنها کمک کند تا محصولاتی ایجاد کنند که نیازها و خواسته های بازار هدف آنها را بهتر برآورده کنند.
رسانه های اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر صنعت مد داشته اند و نحوه تعامل برندها و مصرف کنندگان با یکدیگر را تغییر داده اند. جالب است که ببینیم این روند در آینده چگونه ادامه خواهد یافت.
تنوع
رسانههای اجتماعی با فراهم کردن بستری برای افراد برای به اشتراک گذاشتن سبک خود و ارتباط با دیگرانی که سلیقههای مشابه دارند، این امکان را برای افراد با پیشینههای مختلف و تیپهای بدنی مختلف برای یافتن نمایندگی و احساس مشارکت در دنیای مد آسانتر کرده است.
علاوه بر این، رسانههای اجتماعی همچنین امکان شنیده شدن صداها و دیدگاههای متنوعتری را در صنعت مد فراهم کردهاند. رسانههای اجتماعی به جای تکیه بر رسانههای سنتی مد برای دیکته کردن محصولات و موضوعات شیک و چی غیر مد روز، این فرصت را به مردم داده است تا سبکهای منحصربهفرد خود را به اشتراک بگذارند و به شکلدهی مسیر صنعت کمک کنند.
افزایش تنوع و نمایندگی که رسانه های اجتماعی برای صنعت مد به ارمغان آورده اند، یک پیشرفت بسیار مثبت است، و جالب است که ببینیم این روند چگونه در آینده به تکامل خود ادامه خواهد داد.