اگر کمی به دنیای فشن علاقه داشته باشین، حتما کلمههایی مثل طراح لباس، تصویرساز مد، استایلیست و….رو شنیدین و ممکنه براتون سوال بشه که این واژهها چه تفاوتی باهم دارن؟
توی این بلاگ تصمیم داریم نگاهی به تفاوت طراحی لباس و تصویرسازی مد بندازیم و ببینیم هر کدوم چه وظایفی به عهده دارن.
طراحی لباس چیست؟
طراحی لباس یک کار خلاقانه است که طراح با توجه به اتفاقات دنیای فشن و نیاز مردم، یک کالکشن لباس رو خلق میکنه.
طراح لباس برای این کار از محیط اطراف، طبیعت، اتفاقات جهان، اثار هنری و…الهام میگیره.
تصویرسازی مد چیست؟
تصویرسازی یک کار هنری و تکنیکیه، یعنی تصویرساز مد به وسیله مارکر، آبرنگ یا مداد رنگی سعی میکنه که طرح نهایی یک لباس رو روی کاغذ پیاده کنه و تمام جزئیات مثل جنس و رنگ پارچه، مدل قرار گرفتن لباس روی اندام، چین و پف لباس و….رو نشون بده.
به زبان سادهتر میشه گفت که، یک طراح لباس با توجه به ایدههایی که توی ذهنش داره یک لباس رو از پایه طراحی میکنه و جنس و رنگ پارچه، مدل دوخت و… رو در نظر میگیره و یک طرح کلی و ساده رو به تصویر ساز میده؛ تصویرساز هم تمام جزئیات طرح رو به صورت دستی یا دیجیتال طراحی میکنه و نشون میده که لباس بعد از دوخته شدن، روی اندام مدل به چه شکلی قرار میگیره.
شاید فکر کنین که یک طراح لباس باید تصویرسازی هم بلد باشه اما اینطور نیست؛ یک طراح لباس باید با اصول اولیه طراحی مثل کشیدن مانکن آشنایی کامل داشته باشه اما لزومی نداره که به صورت حرفهای تصویرسازی انجام بده؛ البته، میتونه مهارت خودش رو در این زمینه بالا ببره و تکنیکهای تصویرسازی رو یاد بگیره.
یک طراح لباس موفق باید:
- از اتفاقات و حواشی دنیای مد با خبر باشه
- ترندها رو به خوبی بشناسه و اونها رو پیشبینی کنه
- توی زمینه مد مطالعات کافی داشته باشه
- مودبرد سازی و کالکشن بندی رو بشناسه
- انواع پارچهها و رنگها رو بشناسه
- توانایی اسکچ زدن داشته باشه
- با الگوسازی و دوخت اشنا باشه
- سلیقه و علایق مشتری رو بشناسه
- تا حدودی با علم بازاریابی آشنا باشه
- به کارگروهی علاقه داشته باشه
- به محیط اطراف توجه کنه
- خلاق باشه وخارج از چارچوب فکر کنه
یک تصویرساز مد باید:
- با انواع فرمهای بدنی اشنا باشه
- مهارت کشیدن فیگور رو داشته باشه
- انواع پارچه و ویژگیهای اون رو بشناسه
- طراحی دیجیتال و دستی رو به صورت حرفهای بلد باشه
- با طراح لباس، ارتباط خوبی داشته باشه
- ابزارهای طراحی مثل انواع نرم افزارها، مارکرها، مداد رنگی ها و… رو بشناسه
- نگاه ۳بعدی به محیط اطراف خودش داشته باشه
درآمد تصویرساز مد و طراح لباس
تصویرساز مد میتونه به صورت فریلنس با مزونها، کارخانهها، طراح لباسها و…. همکاری داشته باشه.
حداقل درامد ماهیانه یک تصویرساز مد حدود ۴ میلیونه.
طراح لباس هم میتونه به صورت دورکاری با مجموعهها مختلف همکاری کنه اما کارخانهها و برندهای مطرح به یک طراح لباس به صورت تمام وقت نیاز دارن که بتونه پروژه رو مدیریت کنه.
حداقل درامد یک طراح لباس متوسط، ماهیانه بین ۸الی ۱۰ میلیون میتونه باشه.
چطور تکنیکهای تصویرسازی رو یاد بگیریم؟
اگر تصمیم دارین که مهارت تصویرسازی رو یاد بگیرین بهتره که به نقاشی و طراحی علاقه داشته باشین.
برای شروع میتونین از کتاب و کلیپهای آموزشی استفاده کنین و بعد زیر نظر یک استاد حرفهای تصویرسازی رو یاد بگیرین و با تکنیکهای مختلف مثل جنسیت سازی، فیگور کشیدن و ….آشنا بشین.
مطرحترین تصویرسازهای دنیا
- بلر بریتنستین
تکنیک ابرنگ
همکاری با برندهایی مثل پرادا و لوبوتین
- مگان هس
همکاری با برندهایی مثل شنل، پرادا و لویی ویتان
- گیل باتن
همکاری با برند گوچی و مجله ووگ
مطرح ترین تصویرسازهای ایرانی
- میلاد پورمهر
تکنیک مارکر و مدادرنگی
- سحر خانزاده
تکنیک مدادرنگی
- نسترن ویسه
تکنیک مارکر و آبرنگ
کلام آخر
اگر تصمیم دارید که در دنیای مد و فشن فعالیت کنید، بهتر است که اطلاعات کافی در زمینههای مختلف را داشته باشید تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.
برای مثال، اگر میخواین یک طراح لباس حرفهای بشین بهتره که تصویرسازی هم بلد باشین و با تکرار و تمرین این مهارت رو توی خودتون تقویت کنین.
و فراموش نکنین که داشتن یک پرتفولیو حرفهای برای هر طراح لباس و تصویرساز مد لازمه و اگر پرتفولیو قوی نداشته باشین، ممکنه فرصت همکاری با برندهای بزرگ و مطرح رو از دست بدین.