اگر از طرفداران سریالهای خاص باشید، حتما سریال مشهور dark را دیدهاید. این سریال از همان ابتداری پخش محبوبیت زیادی در میان بینندگان آلمانی و غیرآلمانی به دست آورد. بعد از گذشت حدود 2 سال از سریال dark، حالا سازندگان این سریال پرطرفدار با سریال جدیدی به دنیای تلویزیون بازگشتهاند. سریالی که به اندازه همان دارک پر از رمز و راز است. سریال 1899 اخیرا از نتفلیکس پخش شده و در همین مدت کوتاه توانسته محبوبیت زیادی در میان بینندگان بیابد. به بهانه همین محبوبیت نگاهی به طراحی لباسها در این سریال پرطرفدار داشتهایم.
درباره طراحی لباس سریال 1899
طراحی لباس این سریال محبوب توسط طراح لباس مشهور آلمانی، بینا دایگلر انجام شده است. این طراح لباس پیش از این طراحی لباس فیلمها و سریالهای متعددی را برعهده داشته است. او سال گذشته برای طراحی لباس فیلم «مولان» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین طراحی لباس شد.
طراحی لباس این سریال، چالشهای زیادی را برای بینا دایگلر به همراه داشته است. اگر این سریال را دیده باشید، حتما میدانید که کاراکترهای این سریال، از کشورهای مختلفی قصد سفر به ایالت متحده با کشتی مشهور سریال را دارند. همین موضوع هم طراح لباس را وادار به بررسی لباسهای ملل مختلف در سال 1899 کرده است. طبیعتا لباسهای زن ژاپنی حاضر در کشتی متفاوت از لباسهای زن فرانسوی و حتی متفاوت از زن بریتانیایی است.
یکی از نکات بسیار مهم این سریال، نماد مثلثی است که به بهانههای مختلف در سکانسهای مختلف سریال به کار رفته است. گفته میشود این مثلث وارونه، که از آن به عنوان لوگوی شرکت کشتیرانی یاد میشود، نمایانگر چهار عنصر اصلی زمین، هوا، آتش و آب است. مثلث وارونهای که یک خط از روی آن رد شده و در لباسهای کاراکترها، جواهرات آنها و حتی تتوها دیده میشود. در ادامه بیشتر به بررسی این کدها در لباسها و جواهرات کاراکترها خواهیم پرداخت.
پوشش ماسکولین مائورا
مائورا شخصیت اصلی این سریال است که به نظر میرسد برای پیدا کردن برادرش قصد سفر به نیویورک را دارد. طراحی لباس او به گونهای انجام شده که اغواگری زنانه را از او دور میکند. مائورا شخصیت جنگجویی دارد و به همین خاطر هم استایل او تا حدی ماسکولین طراحی شده است. در استایلهای ماسکولین معمولا ظرافتهای زنانه نقش بسیار کمرنگی ایفا میکنند و به جای آن آیتمهای مردانه وارد استایل میشوند.
البته که معمولا دامن، جایی در استایل ماسکولین دارد، اما در سال 1899 کمتر زنی را مییافتید که به جای دامن، به سراغ شلوار برود. اگرچه دامن آیتم اصلی استایل مائورا به حساب میآید، اما کلیت پوشش او و بوتهای مردانه بلندش حس و حال ماسکولین دارند و طراح لباس هم با در نظر گرفتن دقیق شخصیت مائورا، این استایل را برای او انتخاب کرده است.
نماد مثلث در استایل کلمنس
کلمنس زنی فرانسوی و یکی از کاراکترهای اصلی سریال محبوب 1899 است که در کمال زنانگی، پیراهنی پفدار با یقه ایستاده و آستینهای مچی میپوشد. استایلی کاملا متناسب با سال 1899 در فرانسه. او معمولا کیف کوچکی هم در دست دارد که شیک بودن و زنانگیاش را تکمیل میکند.
کلمنس یکی از کاراکترهایی است که نماد مثلث وارونه، از همان قسمت اول سریال، در بخشهای مختلف استایلش دیده میشود. او گوشوارههای جذاب قرمز رنگی به شکل مثلث وارونه دارد که خطی از روی آن عبور میکند. دقیقا مشابه نمادی که در قسمتهای مختلف سریال هم دیده میشود و گفته میشود لوگوی شرکت کشتیرانی است. این علامت همچنین در سنجاق سر چوبی که روی موهای کلمنس هست هم دیده میشود. سازندگان سریال از همان قسمت ابتدایی سعی داشتهاند با همین نمادها، مخاطب را برای داستانی که حول همین علامت شکل خواهد گرفت، آگاه سازند.
یکی از نکاتی که طراح لباس سریال در صحبتهایش به آن اشاره کرده، سیر تحولات و تغییرات استایل کاراکترها در طول 8 قسمت سریال است. کلمنس یکی از کاراکترهایی است که استایل او در قسمتهای ابتدایی متفاوت از پوشش او در قسمتهای پایانی سریال است. او بعد از شروع ماجراها در کشتی، ترجیح میدهد به جای دامن، شلوار به پا کند تا دویدن برایش سادهتر شود. او در سکانسی از سریال خطاب به کاراکتر زن دیگری میگوید:«مردان، پیراهن و کفش پاشنه بلند را اختراع کردهاند تا زنان قادر به دویدن نباشند.»
کلمنس بعد از پوشیدن شلوار، چهره جسورتری از خودش را به نمایش میگذارد. تاکید طراح لباس به روند تغییرات استایل کاراکترها از ابتدا تا پایان سریال هم دقیقا به همین خاطر بوده است.
کیمونوی پرمفهوم لینگ یی
یکی دیگر از کاراکترهای اصلی سریال، کاراکتر لینگ یی است. لینگ یی زنی چینی است که سعی دارد مثل ژاپنیها لباس بپوشد، مثل آنها غذا بخورد و حتی مثل آنها صحبت کند. کیمونو، تابی(نوعی جوراب مخصوص پوشیدن صندلهای ژاپنی) و صندلهای منحصر به فرد ژاپنی، اصلیترین آیتمهای استایل لینگ یی هستند.
طرحهای کیمونوهای سنتی همه برگرفته از زیبایی طبیعت در ژاپناند؛ نوعی بازنمایی شاعرانه و نمادین طبیعت بر روی پارچههایی غالبا دستباف. از دوران میجی و از حوالی سالهای 1910 بود که طرحهای غربی و بیرون از دایره زیبایی طبیعت ژاپنی بر روی کیمونوها راه یافت. درواقع کیمونو غلبه فرهنگ است بر طبیعت از طریق طبیعت. (از کتاب جنگها و بدنها، نوشته نغمه ثمینی)
روی کیمونوی لینگ یی هم طرحهایی از طبیعت، درخت و خورشید دیده میشود. خورشیدی که در وسط آن همان نماد مثلث وارونه و خطی که از رویش رد شده، قرار گرفته است. در قسمت دیگری از کیمونوی لینگ یی تصاویری از حشرهای دیده میشود که اگر سریال را دیده باشید، حتما برایتان آشناست. حشره مشهوری که میتواند با رد شدن از هر در بستهای آن را برای صاحبش باز کند!