این مجموعه نقطه اوج خود را از «سفر به مریخ» الهام گرفته بود
چهار نکتهای که باید درباره نمایش خیالانگیز ۲۰۲۳ مک کویین بدانید
آندرس کریستین مدسن، منتقد مد بریتانیایی نشریه ووگ، نکات کلیدی نمایش بهار/تابستان ۲۰۲۳ الکساندر مک کویین را که درون یک حباب غولپیکر برگزار شد، بررسی کرد. به نظر او این یک نمایش درباره هوشیاری بود.
او نوشت: «نمایش الکساندر مک کویین ممکن است داخل یک حباب شفاف بزرگ برگزار شده باشد، اما پیام سارا برتون در این لحظه از زمان، بسیار دور از انزوا بود.
او پس از نمایشی که به نوعی زنگ بیدارباش پس از هفته مد بود، گفت: این در مورد دیدن چیزها است و نه راه رفتن با چشمان بسته… دیدن یکدیگر! دیدن انسانیت، شناخت همدیگر و اهمیت دادن به یکدیگر. پیام او درسهای هوشیاری، آگاهی و ارتباطی را که در طول دوره قرنطینه به خودمان آموخته بودیم و اکنون به نظر میرسد در شلوغی زندگی پس از همهگیری از ذهنها میگریزد، به یادمان آورد.»
– در این مجموعه مک کویین نمادهایی از چشم کار شده بود
این مجموعه نقطه اوج خود را از «سفر به مریخ» گرفته بود؛ نمایشگاهی که موزه طراحی درست قبل از همهگیری برگزار کرد.
برتون گفت: «در انتهای موزه، عکسی از زمین بود و این زیباترین چیز بود. این باعث میشد فکر کنید که در واقع ما همهچیز داریم. اگر همه فقط چشمان خود را باز و از آنها استفاده کنند، میببینند چه چیز در این دنیایی که در آن زندگی میکنیم، زیبا است.»
و این دیدگاه الهامبخش لباسهایی شدند که با تصاویری از چشم به عنوان نمادی از آگاهی و هوشیاری تزیین شده بودند.
– گلدوزیهای هیرونیموس بوش
برتون برای نشان دادن ایدههای گلدوزی نقاشیهای رنسانسی هیرونیموس بوش [نقاش هلندی قرن ۱۵ که به کاربرد نقوش خیالی برای بیان مفاهیم اخلاقی و همچنین حکایت داستانها شهرت داشت] را به کار گرفت. ترکیبهای متحرک و بزرگ این هنرمند با گلدوزیهای شلوغ و پرکار به طرزی چشمگیر برای تزیین روی لباسها و کرستها کار شدند.
برتون در این باره توضیح داد: «وقتی به آن سهگانهها و آن نقاشیها نگاه میکنید، میبینید که بسیار زیبا هستند. اما وقتی خیلی دقیق نگاه کنید، یک روایت بسیار تاریک وجود دارد. کنار هم قرار گرفتن عجیب انسانیت که به گونهای رفتار میکند و طبیعت که به گونهای دیگر. تقریبا به نظر میرسد که در عصر تاریک دیگری به سر میبریم. این چیزی است که ما همیشه در مک کویین به آن نظر داشتهایم: زندگی، ویرانی، زیبایی.»
– سارا برتون شلوارهای فاقکوتاه را برگرداند
برتون با تداعی جذابیتهای فصل، شلوار جینهای بامستر یا فاقکوتاه الکساندر مک کویین از سال ۱۹۹۴ را دوباره معرفی کرد. برای مک کویین و همینطور برای برتون، موضوع همیشه توانمندسازی بود.
برتون گفت: «در دورانی که ما در آن زندگی میکنیم، چگونه به یک زن لباس میپوشانید تا او را قدرتمند و توانمند کنید؟ چگونه با تناسبهای بدن بازی میکنید؟ چگونه چیزهایی را آشکار میکنید، بدون اینکه کاملا آشکار باشند؟ چگونه این کار را به صورت زیرکانه انجام میدهید؟ موضوع همیشه لباس پوشیدن زن برای زن است. این نگاهی مردانه نیست.»
– حباب محل برگزاری
قرار گرفتن در حباب برتون حس هر چیزی را تداعی میکرد، جز حباب. درست برعکس، نمایش او چشماندازی بسیار موردنیاز را در فصلی ارائه کرد که شبیه بازگشت نهایی هفته مد پس از همهگیری بود؛ با همه جنون و دیوانگی و پریشانی خود. اگر حباب آشنا به نظر میرسید، به این دلیل بود که یک سال پیش، در اکتبر ۲۰۲۱، این نشان تجاری برای نمایشگاه بهار و تابستان ۲۰۲۲ خود دقیقا همین حباب را بالای یک پارکینگ ۱۰ طبقه در توباکو داک (Tobacco Dock) هوا کرد.
برتون ضمن اعلام اینکه ۹۵ درصد پارچههای استفادهشده در این مجموعه پایدار بودند، توضیح داد: «ما میخواستیم در فضایی باشیم که کاملا قابل استفاده مجدد باشد. این حباب انبار شده بود و ما دوباره از آن استفاده کردیم. فقط کف را به رنگ سفید در آوردیم.»