جریان و ضربان مد ایران: طراحان در حال چرخش هستند
اگر میخواهید پیچیدگیهای صحنه مد ایران را بررسی کنید، نگاهی به تاریخ پرتلاطم سیاسی-اجتماعی این کشور الزامی است.
فرهنگ ایرانی آمیخته ای عجیب از تأثیرات اسلامی، ایرانی و غربی است. از بسیاری جهات مهد تمدن بود: ایرانیان کتاب می نوشتند در حالی که مردم غرب هنوز با آتش بازی می کردند. حتی امروز، این کشور به آموزش و جهان وطن گرایی اهمیت می دهد. ملیله فرهنگی آن از بقیه خاورمیانه جدا می شود. مردم آن به زبان فارسی (نه عربی) صحبت می کنند و به شاخه شیعه مذهب اسلامی (بر خلاف اسلام سنی که در مناطقی مانند عربستان سعودی و عراق اعمال می شود) پایبند هستند.
با این حال، انقلاب اسلامی سال 1979 کشور شاهد خروج شاه حاکم بود که در آن زمان بیش از حد فاسد و تحت تأثیر غرب توسط روحانیون مذهبی تلقی می شد. در عوض، بازگشت به خلوص اسلامی و کاهش پوشش غربی صورت گرفت. در جایی که زنان ایرانی زمانی شبیه به همتایان آمریکایی خود لباس می پوشیدند، لباس های پر جنب و جوش و هر چیزی که تصور می شد شبیه لباس های غربی یا ترویج تمایلات جنسی باشد، محدود شده بود. حجاب الزام قانونی شد
بنابراین، در حالی که طراحان مد در جوامع سکولار تجربه کردند و شکوفا شدند – فقط با گرایشها و ارقام فروش محدود میشدند – طراحان مد ایرانی توسط قانون تئوکراتیک محدود بودند. بیشتر آنها در چارچوب دستورالعمل ها باقی ماندند، اما، ناگزیر، دیگران شروع به شورش کردند و مرزها را جابجا کردند. اینترنت به این شورش فتنهانگیز کمک کرد و از مرزهای ملی فراتر رفت و پلیس برای دولت دشوار بود.
در اوایل سال جاری، زمانی که ایران برنامه هستهای خود را کاهش داد و سازمان ملل تحریمهای اقتصادی-اجتماعی علیه این کشور را لغو کرد، صنعت مد این کشور بار دیگر وارد صحنه جهانی شد.
برندهای خارج از کشور که می خواهند از اشتهای خرده فروشی ایران – عمدتا ایتالیایی – بهره ببرند، مشتاقانه در سراسر تهران حق امتیاز باز کرده اند. با این حال، ایران نبض مد خاص خود را دارد، با تاریخچه نساجی غنی، زیبایی شناسی و پالت رنگی بسیار زیبا. صنعت مد ایران پا به پای خود مییابد، بر سیاستهای اخلاقی غلبه میکند و با روحیه خلاقانه مرزها را پیش میبرد.
ما به پنج برند ایرانی نگاه میکنیم که صنعت را به زبان آوردهاند.
1 . طراحی انار
این برند رنگارنگ که در زبان فارسی به معنای انار است، توسط انوشه آصفی در سال 1385 تاسیس شد و مد سنتی ایرانی را با پالت معاصر به روز می کند. متخصص انار در شال و مانتو – نوعی مانتو که زنان ایرانی می پوشند – می باشد. در حالی که تاکید آن بر سبک، مدرنیته و زیبایی است، اما همچنان به کد لباس سنتی ایران پایبند است.
2 . پوش
این برند زیبا، انتخاب کمد لباس شما را خارج از جعبه خواهد کرد. رسالت طراح فرناز عبدلی خلق لباسی زیبا و بدون تضاد با قوانین پوشش اسلامی است. او هر فصل سبکهای جهانی را با لباسهای فرهنگی ادغام میکند و تاکید زیادی بر رنگ و پیچیدگی دارد که متناسب با چهره یک زن است.
3 . عارفه منصوری
عارفه منصوری با وجود مهاجرت از تهران به کانادا در سن 16 سالگی، در طراحی های خود به ریشه های خود وفادار مانده است. لباسهای او نمونهای کامل از لباسهای ایرانی است که با استفاده از پارچهها، شکلها و رنگهای مجلل ایرانی برای مخاطبان غربی خوشطعم ساخته شده است. این به پیش از انقلاب ایران برمی گردد، جایی که لباس های منحط و جنسیت زنانه جشن گرفته می شد. مجموعههای عروس او با استفاده مسحورکننده از تکنیکهای گلدوزی و ابریشم، رویاهای ایرانی را تداعی میکنند.
4 . نغمه کیومرثی
آثار نغمه کیومرثی که به عنوان یکی از پیشگامان مد در ایران معرفی می شود، زیبایی شناسی معاصر را با سنت ایرانی در هم می آمیزد. لباس های مدرن و شیک با آثاری از تاریخ غنی ایران مانند خط، شعر و نقش هندسی آن پوشیده شده است. در حالی که کیومرثی به دنبال هدف قرار دادن زن ایرانی بود، ساخته های او شهرت جهانی پیدا کرد و برند او را به امارات و ادینبورگ برد.
5 . رادا
در سال 2012 توسط شیرازی مریم وحیدزاده راهاندازی شد، زیباییشناسی بازیگوش Radaa با استفاده از بلوکهای رنگی و لوازم جانبی جسورانه عمدتاً مشتریان جوانتر را هدف قرار میدهد. وحیدزاده زنان ایرانی را تشویق میکند که خود را از طریق منشور فرهنگی خودشان نشان دهند نه اینکه به دنبال استایل به برندهای غربی باشند و از اینکه راحتی را فدای استایل کنند بیزار است.