صنعت پوشاک ما برای رشد و پیشرفت خود علاوه بر تولید محصولات با کیفیت، نیاز به ایجاد ارتباط صمیمانهتر با مشتریان خود دارد
نیازهای مشتری پوشاک
مشتری مداری یا مشتریآزاری؟
این سوالی است که تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک میبایست به طور ثابت از خود بپرسند. بسیاری از خریداران پوشاک معتقدند پس از تسویه مالی با فروشنده و فروشگاه در هر دو حالت آنلاین و حضوری، مجموعه ارائهدهنده محصول، دیگر هیچگونه همراهی با آنها نخواهند داشت. تجربه نشان داده، برخی از مجموعههای فروش پوشاک حتی پاسخگوی سوال مشتریان خود در جهت نگهداری و شستشوی محصولی که فروختهاند نیستند.
این در حالی است که صنعت پوشاک ما برای رشد و پیشرفت خود علاوه بر تولید محصولات با کیفیت، نیاز به ایجاد ارتباط صمیمانهتر با مشتریان خود دارد.
تولید سنتی پوشاک در ایران
در بخش بزرگی از این صنعت طی سالیان گذشته همواره رسم بر این بوده که همزمان با تولید یک لباس، از یک سری لیبلهای دستوری آماده استفاده شود و پس از آن محصول دوخته شده بدون هیچگونه هویتسازی روانه بازار فروش گردد.
به این ترتیب از سمت بخش تولید، کمترین توجه به محتوای نوشته شده در داخل این لیبلها اعم از جنس، روشهای نگهداری و شستشوی محصول میشود. اما این روزها جریان تغییر کرده و تولیدکنندگانی که با این ذهنیت همچنان در حال گذران و تولید محصول هستند، کم کم مشکلاتشان آغاز خواهد شد و چه بسا که آغاز شده باشد.
به این ترتیب که مشتریان آنها ناخواسته به سمت برندهای رقیب و خوشفکرتر سوق پیدا میکنند و این رقبا هستند که با هزینهای کوچک میتوانند قدمهای بزرگی بردارند و نتیجه این رقابت را به راحتی از آن خود نمایند.
تردیدی نیست که داشتن درک صحیح از نیاز مشتری میتواند بسیار رهگشا باشد. برای انجام این کار، تنها کافیست مدیران بخش تولید برای دقایقی از نگاه مصرفکنندگان پوشاک به این مسئله نگاه کنند؛ چرا که خواسته مصرفکننده خیلی پیچیده نیست.
این بخش از جامعه پوشاک که مهمترین رکن از این جامعه به حساب میآیند، توقع دارند اطلاعات درستی از لباس همزمان با خرید، از طرف ارائه دهنده آن محصول دریافت نمایند. مطمئناً توجه به این موضوع ساده و در عین حال مهم، باعث نزدیکتر شدن بخش تولید و بخش مصرف خواهد شد.
نیاز مصرف کنندگان پوشاک
جنس این لباس دقیقاً چیست؟ شسته شود یا باید خشکشویی شود؟ با چه درجهای اتو شود؟ اینها سوالاتی است که همه روزه در ذهن مصرفکنندگان پوشاک مطرح میشود و همیشه به دنبال پاسخ قانعکننده میگردند.
این روزها با وجود روند افزایشی تولید محصولات مختلف در بخش پوشاک در داخل کشور، مردم نیز به سمت خرید و استفاده از محصولات داخلی سوق پیدا کردهاند. اما همانطور که گفته شد مشکلی که در این میان بسیار مشهود است عدم توجه به نیاز مشتری در خدمات پس از فروش است.
نبود رابطه صحیح میان خریدار و بخش فروش محصول میتواند مشکلات بزرگی در پی داشته باشد. نبود این ارتباط در سادهترین حالت باعث میشود، مشتری با کوچکترین اتفاق، انگشت اتهام خود را به سمت تولیدکننده یا فروشنده محصول نشانه بگیرد.
از طرفی عدم آگاهی و اطلاعات کافی از جنس و شاخصهای محصول، برخی مواقع باعث می شود تولیدکننده یا فروشنده کالا نیز با هر انتقادی از سمت مشتری واکنش تند و دفاعی از خود نشان دهد. بر هیچکس پوشیده نیست که این واکنش تند میتواند عواقب جبران ناپذیری با خود به همراه داشته باشد.
افزایش دانش فنی بخش تولید
متخصصین معتقد هستند، داشتن اطلاعات فنی در بخش تولید و ارائه آن به صورت لیبلهای نگهداری لباس با خود رضایتمندی مشتری را بههمراه خواهد آورد. قرار گرفتن تولیدکننده و همچنین فروشنده پوشاک در کنار مشتری، در کوتاه مدت و میان مدت، بدون شک اعتماد مشتری را با خود به همراه خواهد داشت. به این ترتیب که یک نگاه مشترک بین خریدار و فروشنده به وجود میآید و این اتحاد از ایجاد هرگونه تنش احتمالی جلوگیری خواهد کرد.
بیان این نکته نیز مهم است که داشتن آگاهی از سمت تولیدکنندگان و عرضهکنندگان محصولات پوشاک، خود میتواند از پذیرش اتهامات بیاساس نیز جلوگیری کند. دانش فنی باعث میشود، مدیران فعال در این حوزه تخصصی در مواقع مواجه شدن با خواستههای غیرمنطقی با پاسخگویی به موقع و قانعکننده از هرگونه پیشامد ناحق پیشگیری نمایند.
تغییر نگاه مردم
شاید برای بخشی از مشتریان پوشاک، خراب شدن یک شلوار، یک تیشرت و پیراهن خیلی اهمیت نداشته باشد، زیرا خراب شدن زود هنگام لباس را بخشی از ماهیت آن میدانند. اما آیا واقعیت در کل جامعه اینگونه است!؟ جواب این پرسش به وضوح خیر خواهد بود.
طی دو سال گذشته که قیمت محصولات پوشاک افزایش چشمگیری پیدا کرده است، عموم مردم تلاش میکنند با دقت بیشتری لباسهایشان را انتخاب کنند و برای آن هزینه نمایند. در گذشته اینگونه بود که مصرفکننده زمانی که پس از شستشو متوجه میشد که لباسش آسیب دیده، در درجه اول خود را مقصر میدید.
چرا که در آن دوره اعتقاد بر این بود که جنس این لباس خارجی است و برند معروفی هم دارد، پس به راحتی نباید خراب نمیشود و حالا که خراب شده، یعنی نوع شستشوی آن اشتباه بوده است. اما در این دو سال با فراگیرترشدن استفاده از نرمافزارهای ارتباط جمعی و آموزشهای آنلاین رایگان در زمینههای مختلف همچون پوشاک، میزان دانش عمومی جامعه خوشبختانه افزایش چشمگیری داشته است.
تهدید یا فرصت
افزایش دانایی، باعث افزایش مطالبهگری عموم افراد جامعه در رابطه با محصولات مختلف و از جمله پوشاک شده است. این مطالبهگری عمومی هم یک تهدید و هم یک فرصت برای مدیران بخش تولید پوشاک کشورمان است.
آنها با در نظر گرفتن این موضوع و با ارج نهادن به مشتری میتوانند مسیر طراحی شناسنامه محصولات خود را تکمیل نموده و در این راستا برای هر محصول یک لیبل دستوری منحصر به فرد طراحی و همزمان با تولید لباس، از آنها استفاده نمایند. طراحی این لیبلها برای هر نمونه لباس مستلزم صرف وقت و هزینه خواهد بود، اما جای هیچگونه تردیدی نیست که وجود آن میتواند مزایا و منافع زیادی را با خود به همراه داشته باشد.