حضور بلاکچین در صنعت مد و فشن
هوش مصنوعی و بلاکچین از جمله فناوریهای قابل اعتماد و بنیادی عصر ما هستند. بلاک چین یک فناوری جدید است که امکان ثبت اطلاعات به صورت دائمی و بدون امکان تغییر را فراهم میکند. به طور مثال در نظر بگیرید توافقنامهای را در جمعی امضا کردهایم و من آن را وسط گذاشته تا هر کدام به عنوان سند و مدرک عکس بگیرید در این صورت امکان تغییر توافقنامه وجود ندارد مگر اینکه موبایل میلیونها نفر را جمع کنم و توافقنامه را حذف کنم.
این یعنی بلاک+چین، زنجیره بلاک شده. اطلاعات در هر یک از بلاکها ثبت شده و به صورت زنجیرهای به هم مرتبط میشوند. این زنجیره، بلاک چین را تشکیل میدهد. بلاکچین، دارای یک DNA جامع و ظرفیتهای متعدد است که میتواند مواردی مانند سوابق زنجیره تامین را در خود ذخیره کند تا منشا محصولات و منابع تولید شناسایی شوند. این امر منجر به بهینهسازی منابع، پیشنمایش مسائل پیشرو و یافتن بهترین رویکرد برای مقابله با آنها، خودکار سازی، مدیریت بحران، توزیع، کمیسازی و بهینهسازی فرآیندها میشود.
از جمله چالشهای این فنآوری جدید و پیشرفته این است که به بلوغ کافی، یک نقشه راه، چگونگی تبدیل به یک نیروگاه جهانی در برابر هیاهوی تبلیغات و همچنین یافتن دامنه واقعی و مقیاس پذیر نیاز دارد.
اما سوال اینجاست که آیا این فناوریها و جنبش جدید fashtech موجب به بهینهسازی این صنعت می شوند؟ چگونه این بخش عمده از اقتصاد جهانی (صنعت مد و فشن) میتواند از فناوریهای بلاکچین، هوش مصنوعی (AI) در حل مسائل و چالشهای خود استفاده کند؟

بهینهسازی صنعت مد زیر سایه عصر جدید فناوری
صنعت مد همواره با مسائلی از جمله حقوق نیروی کار، محیط زیست و…… مواجه بوده است. در همین حال به گزارش BOSTON CONSULTING GROUP پیشبینی شده که تا سال ۲۰۳۰ این چالشها، کشورهایی مانند چین و سراسر آسیا را با کمبود آب و آلودگی زیست محیطی مواجه میکنند.
صنعت مد و فشن بیش از ۹۲ میلیون تن زباله جامد تولید میکند که بیشتر آنها بدون ملاحظه به محل دفن زبالهها رفته و سوزانده میشوند. در اینجا بد نیست یادی کنیم از جنایت برند لاکچری Burberry با سوزاندن ۲۶.۳ میلیون پوند کالا (لباس، لوازم آرایش و عطر) بجای به حراج گذاشتن آنها در سال ۲۰۱۸.
این چالشهای عمیق باعث شده است که صنعت مد، مانند بسیاری از صنایع دیگر در سراسر جهان تغییرات عمیقی را تجربه کند. این تغییرات را میتوان حضور طراحانی در لباس کارآفرین دانست که روزنه ای در این صنعت پیدا کرده و به دنبال ایجاد پایداری در آن هستند. این همان آماده سازی زمینه جهت ورود فناوردیهای عصر جدید (بلاکچین و هوش مصنوعی) است.
اگر بلاکچین قادر به ایجاد یک بستر غیرمتمرکز و دموکراتیک در عرصه جهانی مد و فشن باشد، این فناوری میتواند جهت پایداری این صنعت به طور گسترده به جنبش Fashtech کمک کند. با این حال ما هنوز در ابتدای راه هستیم. راهی بس طولانی و پیچیده.

عملکرد بلاکچین در جنبش Fashtech
Fashtech چیست؟ تعریف بسیار ساده است. قرار گرفتن فناوری در صنعت جهانی مد و فشن. امروزه خردهفروشان مد بازارهای آنلاین را جایگزین بازارهای محلی خود کردهاند چرا که شرط زنده ماندن برندها و تولیدکنندگان ایجاد ارتباطی موثر با مشتری، شفافیت، کارآفرینی و تعهد به پایداری است.
این همان نقطه ورود بلاکچین به بازی است. این فناوری میتواند به طور کارآمد مقادیر زیادی داده را در زمانی مشخص در یک سیستم غیرمتمرکز مدیریت کند. یک بستر مبتنی بر بلاکچین اساساً هر نوع تجارت، معامله یا کاری را بهبود میبخشد و این امر از همان ابتدای کار صورت میگیرد. منظور از واڑه غیر متمرکز حذف واسطه در این فناوری است. (این فناوری بر روی هر سیستم به صورت مجزا وصل شده و نیاز به یک سرور ثابت برای انجام کار نیست).

شناسه Blockchain ، زنجیره تأمین قابل اعتماد .
مثالهای زیادی درباره تأثیر بلاکچین در صنعت مد وجود دارد. امروزه، یکی از روندهای اصلی، پایداری و اقتصاد مدور است. مشتریان میخواهند بدانند که این محصول از کجا میآید. Patagonia و Everlane دو نمونه خوب از شرکتها در زمینه ردیابی و پایداری در زنجیرههای تأمین خود هستند که به مشتریان این امکان را میدهند تأمین کنندگان خود را شناسایی کنند. این مثالها نمایانگر فعالانی در این حوزه است که به دنبال ایجاد صنعت مد پایدار و متعهد به اخلاقیات هستند.
همکاری خانه مد Martine Jarlgaard با Provenance (یک شرکت مبتنی بر فناوری بلاکچین) مثال خوبی از نحوه استفاده از بلاکچین در صنعت Fashtech است. بلاکچین به شرکتها این امکان را میدهد، که داستان محصول خود را به طور کامل بیان کنند و به همه افرادی که در این روند مشارکت دارند اعتبار دهند. هر محصول یک داستان دارد، از مواد اولیه گرفته تا فروشگاه، هر قسمت از زنجیره ارزش مشخص است.

شناسه AI (هوش مصنوعی)، تجسم خلاق مشتری
یکی از راههای تأثیرگذاری هوش مصنوعی در صنعت مد، بهینه سازی و بهبود جستجوی بصری است. هوش مصنوعی به دنبال کمک به مشتریان در تجسم ایدههایشان، به آنها کمک میکند که با ارائه تصویری از محصول در موتور جستجوگر، محصولات مشابه را بیابند.
همچنین هوش مصنوعی زمینهای را برای برندها فراهم میکند تا هنگام خرید آنلاین به مشتریان در زمینه معضلات مد و پرسشهای مربوط به محصولات خود کمک کنند. اتاقهای پرو هوشمند و مجازی از جمله دیگر خدمات AI است.
هوش مصنوعی نه تنها در فعالیت و تجارت صنعت مد موج میزند. بلکه، بر روندهای آن نیز نیز تأثیر میگذارد. در حال حاضر، تصور دقیقی از اینکه چگونه هوش مصنوعی میتواند چهره مد را تغییر دهد وجود ندارد. اما قطعا در آیندهای نه چندان دور آشکار میشود.

داستان بهینهسازی صنعت مد و فشن را با گفتهای از گاندی به پایان میرسانیم: هیچ زیبایی در پارچهای وجود ندارد که موجب گرسنگی و ناراحتی باشد. (آثار مخرب مد سریع) وقتی یک صنعت به نحوه رفتار خوب با مردم توجهی ندارد دیگر کوچکترین تاملی در ارتباط با پایداری وجود ندارد. توجه به محیط زیست و سبز بودن برند جدا از احترام و توجه به مخاطب نیست.
تغییر شکل دادن آینده صنعت مد با فناوری
از بزرگترین تغییراتی که به مدد فناوری در مشتریان به وجود آمده است، ارتقای قابلیت خرید آنلاین است
تغییر شکل دادن آینده صنعت مد با فناوری
اگرچه سنت گرایان ممکن است احساس کنند که فضای کافی برای فناوری های پیشرفته در صنعت مد وجود ندارد؛ اما واقعیت این است که تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) قبلاً توسط تعداد قابل توجهی از طراحان، خالقان و تولید کنندگان صنعت مد به درستی مورد استفاده قرار گرفته اند. نوآوری های فناوری نه تنها منجر به پیشرفت مستمر مشتریان شده اند؛ بلکه راهی برای پیشرفت تامین کنندگان، کارگران، طراحان و تمام کسانیکه به نوعی درگیر این صنعت هستند، فراهم کرده اند. بیایید نگاهی به سابقه استفاده از فناوری در این صنعت بیاندازیم و ببینیم چگونه توانسته نحوه فعالیت شرکت های پوشاک را متحول کند.
یکی از بزرگترین تغییراتی که به مدد فناوری در مشتریان به وجود آمده است، ارتقای قابلیت خرید آنلاین است. مشکلی که همیشه بین مشتریان و خانه های مد وجود داشته، وجود شکاف بین رسانه های چاپی و خرید بوده است. همیشه به این صورت بوده که مشتریان ابتداً مدهایی را در مجلاتی مانند وگ یا هارپرز بازار می بینند، سپس مشتاق خرید آنها می شوند؛ در انتها با زحمت فراوان سعی می کنند این اقلام را در فروشگاه های آنلاین یا فیزیکی پیدا کنند. اما فناوری آینده، صنعت مد را در این حالت تغییر خواهد داد و امکان انتقال بی دردسر را بین رسانه های چاپی و خرید فراهم خواهد کرد.
یک نمونه از فناوری های مدرن که صنعت مد را به شدت متحول می کند، نرم افزاری است که می تواند صفحات یک مجله یا کاتالوگ مد را با اسکن کردن آنها، به یک سایت تجارت الکترونیکی آنلاین تبدیل نماید. در این حالت مشتریان، لباس ها یا اقلام مورد علاقه خود را در مجلات آنلاین مشاهده می کنند؛ سپس صفحه مربوط به آنها را اسکن می کنند. در مرحله بعد این نرم افزار تصویر را به یک درگاه خرید تبدیل می کند و در انتها کاربران می توانند با استفاده از یک ساز و کار کاملاً ایمن، مطمئن و مجازی، لباسی که دوست دارند را خریداری نمایند.
این فناوری به سود صنعت چاپ است و به دلیل اینکه در دسترس مشتریان بوده و بی دردسر است، این امکان را برای تولید کنندگان پوشاک فراهم می کند تا فروش خود را افزایش دهند. از این رو این فناوری با پر کردن شکاف بین تصاویر چاپ شده و گزینه های خرید تجارت الکترونیک، سناریویی برد- برد برای همه طرف های درگیر محسوب می شود.
هوش مصنوعی امکان تجزیه و تحلیل پیچیده روند خرید در زمان آنی را فراهم می کند. اطلاعات دقیق در مورد فروش قبلی، یا داده های محصولاتی که بیشترین بازدید یا اشتراک گذاری را در رسانه های اجتماعی دارند؛ می توانند نه تنها به تدارکات زنجیره تامین، بلکه به پیش بینی ویژگی های سبک مورد نظر خریداران آنلاین در هنگام سفارش کمک کنند. طراحان در سطوح بالاتر می توانند با بهره گیری از هوش مصنوعی و دیدگاهی که به واسطه آن به دست می آورند، برای طراحی لباس هایی استفاده کنند که در عین جذابیت، بسیار پرفروش باشند.
چنین چیزی می تواند یک نقطه شروع برای یک صنعت متمرکزتر و مشتری مدارتر باشد که در آن نیازهای مصرف کنندگان پیشاپیش تمایلات خلاقانه طراحان سنتی قرار می گیرند. اکنون هوش مصنوعی برای دستیابی به این هدف، به صورت مجزا توسط مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد. این سرویس با استفاده از هوش مصنوعی و ترکیب داده هایی مانند اقلام پین شده در شبکه های اجتماعی، سایت های مورد جستجو، ابعاد جستجوهای فرد، خریدهای قبلی شخص و پارامترهای مشابه، پیش بینی می کند که فرد تمایل به پوشیدن چه لباس هایی دارد.
چالشی که معمولاً مشتریان در هنگام تصمیم گیری در مورد خرید یا عدم خرید پوشاک با آن مواجه می شوند؛ پرو لباس است. متاسفانه در هنگام خرید آنلاین، پرو لباس تقریباً غیر ممکن است، مگر اینکه بعدها لباس ارسال شده و مشتری آن را پرو کند. اگر لباس اندازه شخص نبوده و برای او مناسب نباشد؛ مرجوع کردن آن باعث سلب اعتماد تامین کننده و احتمالاً بی میلی فرد به انجام خریدهای آنلاین خواهد شد.
اینجا جایی است که پای AR و VR به ماجرا باز می شود. برخی از شرکت ها در حال حاضر مشغول ساخت اتاق های پرو مجازی با بهره گیری از AR هستند؛ در این حالت یک نرم افزار ابعاد بدن فرد را با استفاده از سنسورهای ویژه اندازه گیری می کند؛ سپس فرد به یک شبح مجازی تبدیل می شود که ابعادی مشابه نسخه واقعی و آنی فرد دارد.
حال این تصویر مجازی می تواند لباس ها را امتحان کند و ببیند کدام یک از لباس ها بیشترین تناسب را با بدن او دارند. سپس لباس هایی که با اندازه های بدن فرد مطابقت ندارند؛ از پارامترهای جستجو پنهان می شوند و تنها آیتم هایی که با بدن فرد متناسب هستند به نمایش گذاشته می شوند. با این کار نه تنها مشتریان در مورد آنچه با بدن آنها متناسب است ایده های خوبی می گیرند؛ بلکه ریسک نا امیدی و یا مرجوع کردن محصول به میزان زیادی کاهش می یابد.
صنعت مد هنگام تلاش برای بازسازی خود به عنوان گزینه ای پایدار، با مسائل مختلفی مواجه می شود. مشخصه صنعت مد سطح بالایی از هدر رفت و نیاز مداوم به بازآفرینی مطابق با تغییرات فصول است؛ از این رو هوش مصنوعی می تواند محرک قدرتمندی برای یک رویکرد مسئولانه تر زیست محیطی باشد. هوش مصنوعی نه تنها می تواند پایان فصل های مد را ببیند؛ بلکه می تواند باعث شفافیت و سادگی بیشتر زنجیره تامین شود.
بنابراین تولید کنندگان پوشاک، خانه های مد و مشتریان می توانند سفر کالاهای خود را ردیابی کنند و به این ترتیب با مسئولیت پذیری بیشتر، به مسئولیت برند خود در مقابل محیط زیست کمک نمایند. در ضمن در این حالت فرصت هایی برای برقراری توازن بین نیاز به لباس های مقرون به صرفه و مشکلاتی که در هنگام دفع حجم انبوهی از لباس های بی کیفیت و در عین حال ارزان قیمت شکل می گیرند، به وجود خواهد آمد. از آنجاییکه هوش مصنوعی مجهز به جزئیات ترجیحات و نیازهای مشتریان است؛ لذا قادر است گزینه هایی را پیشنهاد دهد که در عین مقرون به صرفه بودن، با محیط زیست هم سازگار باشند.
تحقیقات نشان می دهند که هنوز هم ۸۰% لباس ها از فروشگاه های سنتی پوشاک خریداری می شوند؛ از این رو نیاز به یک بازنگری اساسی بین فرصت های ارزشمند راهکارهای دیجیتال امروزی و سیر خرید در زندگی واقعی وجود دارد. از آنجاییکه قابلیت افزوده در صورت لزوم از امکان قابلیت اتصال سریع و آسان به کانال های خرید دیجیتال بهره مند است؛ بنابراین احتمالاً در آینده نقش پر رنگ تری را در های استریت بازی خواهد کرد.
به عنوان مثال اگر مشتریان بخواهند کالایی را سریعاً به صورت آنلاین سفارش دهند و اگر لباس سایز آنها در انبار وجود نداشته باشد؛ قطعاً به دنبال لباسی می گردند که بدون امتحان کردن برایشان مناسب باشد و یا ممکن است مشتریان به دنبال خرید سریع اکسسوری های جدید باشند؛ تمام اینها مواردی هستند که با کمک فناوری به راحتی امکان پذیر می شوند.
ماهیت رقابتی و پر تحرک صنعت مد به گونه ای است که اگر شرکت ها از فرصت های به وجود آمده توسط فناوری استفاده نکنند؛ حتماً طی چند سال آینده از گردونه رقابت حذف خواهند شد. همگامی با عادات خرید مشتریان که همیشه در حال تغییر است، بسیار مهم می باشد؛ چرا که این صنعت باید از روش های جدیدی استفاده کند تا بتواند خود را با تقاضا و انتظارات مصرف کنندگان همگام کند. توصیه می کنیم تا جایی که برایتان امکان دارد خود را با فناوری های AI، AR و VR سازگار کنید؛ چون با این کار می توانید موقعیت خود را در بازار امروز و آینده تثبیت نمایید.