در حالی که به طور ناباورانهای اوکراین مجبور به جنگ نظامی با روسیه است، چهرههای صنعت مد در پی حمایت از همتایان اوکراینی خود هستند و با آنها ارتباط دارند. میکا آرگانار، مدل آرژانتینی ورساچه و شنل در پستی که پس از چند روز شروع بمباران گفت:” باید بگم که قدم زدن در فشن شو در حالی که میدانید در چند قدمی شما جنگ به راه افتاده است، عجیب به نظر میرسد.” او هم با الهام از مدلهایی همچون بلا حدید درآمد ماهانه خود را برای حمایت از مردم جنگ زده اوکراین اهدا کرد. در همین بحبوحه جنگ، طراحان لباس اوکراینی سعی میکنند تا سرپا بمانند و با اصرار هفته مد را در جایی که فقط حدود دو ساعت و نیم با محل جنگ فاصله دارد برگزار کردند. در این مطلب برای حمایت، 5 نفر از پرطرفدارترین طراحان مد اوکراینی را معرفی خواهیم کرد.
کسنیا اشنایدر
کسنیا اشنایدر، طراح ساکن کی یف، برند همنام خود با همسرش آنتون اشنایدر، طراح گرافیک راه اندازی کرده است. این زوج ثبات را در اولویت خود قرار میدهند، بدین ترتیب که دوست دارند در جایگاه فعلی ثابت باقی بمانند. ممکن است که این برند را نشناخته باشید، طراحی این برند به ترندهای لباس جین تقسیم بندی میشود. ممکن است شلواری که در تصویر میبینید برایتان آشنا باشد. البته با گذشت سالها از زمانی که آوازه این برند پیچید، اشنایدر ثابت کرد که بیش از ترکیب کردن شلوار دامنی و چسبان مهارت دارد.حتما بخوانید…10 درس مهم از جورجیو آرمانی؛ از موفقترین طراحان مد«تام فورد»؛ زندگی طراح مشهور مد و لباس
دیما ایونکو
پافرهای لنکی لنکی برای پژوهشگرانی که در مرکز علمی اوکراین مستقر در قطب زندگی میکنند و دغدغه سرما را دارند بهترین گزینه است. البته آنها را بر تن نمیکنند تا مانند بلا حدید، مدل معروف آمریکایی و یا امیلی راتایکوفسکی برای تکمیل استایل کژوال خود و در حال گشت و گذار در نیویورک هستند، بلکه برای جابجایی در قطب از این نوع پافر استفاده میکنند.
اگرچه کلاههای بلکلاوا (کلاهی که کل سر را به جز چشم ها میپوشاند) که بسیاری از ما در کودکی تجربه آن را داشتیم ترند هم نباشد، اما امضای طراح اوکراینی آن، دیما ایونکو امضای خود را روی هاستکاهود (نوعی روسری و سرپوش زمستانی) نیز دارد.
ایوان فرولو
ایوان فرولو، فارغ التحصیل رشته فناوری و طراحی از موسسه ملی کی یف، موسس برند هم نام خود در سال ۲۰۱۵ است و با اینکه شما نام او را فورلاو تلفظ کنید مشکلی ندارد. جالب است بدانید که لوگوی برند فورولو شکل آناتومی قلب است.
این روزها طراحیهای فرولو در ۳ دسته قرار میگیرند:
۱. لباسهای زنانه
۲. لباس عروس
۳. خط تولید لباسهایی که فارغ از جنسیت طراحی شدهاند و به اسم استود (Stud) نام گذاری شده است. این خط تولید برای احترام به حقوق دگرباشها فراهم شده است.
اگر به دنبال لباس عروس یا کت و شلوار دامادی میگردید قطعا کلکسیون فرولو بهترین گزینه است. از سوی دیگر میتوانید لباسهای اداری و راحتی را نیز از این مجموعه انتخاب کنید.
جین گریتسفیلد
جین گریتسفلد برند خود را در سه کلمه خلاصه میکند:”کمد لباس مجلسی”. پس به طور یقین منظور طرح این شعار به تاپها و لباسهای معمولی که برای بیرون رفتن روزانه است اشاره نمیکند. اگر دوست دارید به مهمانی بروید، لباس مهمانی را از گریتسفلد بخواهید. این طراح خوش ذوق اهل کی یف، شخصی که هفته مد اوکراین را در طی یک دهه برگزار کرده است. طراحیهای این برند از ماسک گرفته تا لباسهای پسرانه، همه نشان کلمه کی یف را در بر دارند و از محبوبیت ویژهای برخوردار است.
یولیا یفیمچوک
یولیا یفیمچوک، مؤسسه هنرهای تزئینی و طراحی کی یف از میراث گذشتگان خود الهام گرفته است. یولیا اولین کلکسیونهای خود را با شعار “صلح در جهان” به اشاره به اتحاد جماهیر شوروی عرضه کرد. او طراحیهای خود را با الفبای سیریلیک (الفبای برخی کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله روسیه و اوکراین) به عنوان تفسیری از شعارها و پوسترها تولید میکند.