هفته مد میلان به نسبت همتایان خود، هفتهی مد نیویورک و لندن ، بسیار خوش درخشید. پایتخت مد ایتالیا، مرکز پارچههای لوکس و خیاطان ماهر، در نمایش پاییز زمستان ۲۰۲۱ مصمم بود تا با نمایشهای دیجیتالی بر شرایط اجباری پاندمی غلبه کند. در این هفته، از خانههای مد قدمتدار مانند ماسکینو گرفته تا استعدادهای نوظهور، همگی اجراهای پر سر صدایی داشتند. برخی از برندها مانند ورساچه خارج از تقویم مد، نمایش خودشان را به اجرا گذاشتند و برخی دیگر مانند گوچی هنوز از کالکشن جدیدشان رونمایی نکردهاند.
Dolce & Gabbana
کالکشن پاییز ۲۰۲۱ دولچهگابانا با همکاری ISTITUTO ITALIANO DI TECNOLOGIA بود. این موسسه، مرکز انجام تحقیقات و پژوهشهای پیشرفته در زمینهی شناخت انسان و هوش مصنوعی است. به عقیدهی دومینیکو و استفانو این مجموعه پیش نمایشی از DGNEXTCHAPTER# (فصل بعدی DG) است.
به عقیدهی مدیر علمی موسسهی تکنولوژی ژنوا: “مشاهده روباتهای این موسسه در ران وی یک نمایش مد، باعث میشود که با عموم مردم که این رویدادها را دنبال میکنند احساس نزدیکی ایجاد شود، بنابراین نتایج تحقیقات علمی، میراثی مشترک و در دسترس همه است. خلاقیت Dolce & Gabbana و چشم انداز تکنولوژیی ژنوا تصویری از تاثیر بسیار خوب بر آیندهی مد را ایجاد میکند.”
الهام از دهه ۹۰ در مجموعه Dolce & Gabbana
در فیلم پیش نمایش، رباتی به آتلیه D&G میرود و خود را مشتاق طراحی لباس، نشان میدهد و این دو طراح استقبال گرمی از این اشتیاق میکنند. در واقع فشن شو پاییز زمستان ۲۰۲۱ Dolce & Gabbana نشان میدهد که چگونه فن آوری و تکنولوژی با مهارت و هنرهای دستی، دو دنیای به ظاهر متفاوت در یک رویداد مشترک، بهم دیگر گره میخورند.
این مجموعه لباسهایی با الهام از دههی ۹۰ را در خود جا داده است. که ریشههای برند D&G در این دوره از تاریخ مد است و نشان دهندهی ادای احترام این دو طراح به گذشتهی خود است. البته آنها، به آیندهی بعد از دوران قرنطینه خوش بین و امیدوار هستند و بخشی از لباسها را با سبک دیسکو نیز تلفیق کردهاند. ترکیب پترن برفکی و موجدار تلوزیونهای رنگی با ژاکتهای اورسایز، پالت رنگی مولتی کالر و متریال نایلونی از خصوصیتهای شاخص بخشی از این مجموعه بودند. خز و پترن پلنگی، رنگهای نئون و اکسسوری زنجیر به صورت لایر به همراه شلوارهای براق و تنگ از دیگر مشخصههای این کالکشن بود.
Giorgio Armani
یک مجسمهی گوریل سبز شروع کنندهی فیلم کالکشن پاییز جورجیو آرمانی در هفته مد میلان بود! همین تصویر کافیست تا پی ببریم جورجیو با این کالکشن پیامی با احترام به مادر طبیعت و موجودات آن میدهد. او میگوید: این مجسمه نشان دهندهی عشق بزرگ من به حیوانات و طبیعت است. من تصمیم گرفتم آن را در مرکز صحنه قرار دهم، زیرا فکر می کنم اکنون برای مردم بیش از هر زمان دیگری، یادآوری اهمیت محافظت از جهان طبیعی ضروری است و من به این موضوع متعهد هستم. “
سال گذشته، گروه آرمانی کمک قابل توجهی به صندوق جهانی حیات وحش کردند؛ برای کمک به حفاظت از گوریلها، که گونهای در معرض خطر انقراض هستند.
ادای احترام جورجیو فقط با این مجسمه نبود. بلکه با الهام از المانهای طبیعت، گلدوزی و پترنهایی را خلق کرد که طرحهای زنانه را با حسی عاشقانه، غنیتر جلوه میداد. آرمانی نگهبان سرسخت رئالیسم در مد است. اما در این فصل او حس عاشقانه جذابی را نیز به مجموعهی خودش تزریق کرد چون این مورد نیاز واقعی جامعهی مدرن است.
در این مجموعه امضاهای جورجیو آرمانی به وفور یافت میشود از کتهای آیکونیک و سبُک این برند گرفته تا شلوارهای رها و لَخت از جنس مخمل. برخی از شلوارهای این کالکشن پژواک استایل سارونگ بودند. رنگهای سبز، آبی، یاسی، مشکی و خاکستری از رنگهای موجود در پالت رنگی این کالکشن بود.
Emporio Armani
شور و هیجان، دو صفت مناسب برای کالکشن پاییز زمستان Emporio Armani به نام In the Mood for Pop است. این مجموعه که تلفیقی از سبک دههی ۸۰ و امضای جورجیو است در فضایی با چراغهای نئونی به نمایش گذاشته شد. جورجیو آرمانی در مورد الهامات این کالکشن میگوید “دهه ۸۰ یک لحظه جادویی بود، طغیانی از خلاقیت، خیال و پول؛ درست بعد از سختیهای دهه ۷۰٫ من نمی دانم که آیا بعد از دوران پاندمی، شرایط مشابهی را خواهیم دید یا خیر. اما من مطمئنا امیدوارم که چنین باشد.”
با توجه به این صحبت آرمانی میشود امید به آینده خوب را به شکل مشهودی در این مجموعه ببینیم. بنابراین لباسها برای داشتن یک استریت استایل شیک طراحی شده و مناسب برای تفریح و گشت و گذار است. شلوارهای فاق بلند به همراه کتهای کوتاه در کنار پارچه مخمل و خز در پالت رنگی صورتی فوشیا، طیف بنفش، سبز کله غازی و سورمهای از مشخصات شاخص این مجموعه بود.
Versace
شاید بیشترین نکتهای که در کالکشن پاییز زمستان ۲۰۲۱ ورساچه به چشم میآمد بازگشت جی جی حدید به ران وی و البته مونوگرام جدید ورساچه باشد! این مجموعه که خارج از تاریخ هفته مد میلان به نمایش گذاشته شد در قالب یک ویدئو منتشر شد. مدلها که مثل یک بازیگر به لباسها روح داده بودند، در مسیر سازههای چوبی برگرفته از مونوگرام جدید این برند، قدم بر میداشتند. “La Greca” به معنی “یونانی” در واقع جایگزینی مدرنیته شدهی امضای قبلی طرح یونانی این برند است که اغلب در حواشی لباسهای بکار میرفت.
با دیدن این مونوگرام ناخوداگاه برندهایی نظیر “فندی”، “بالما” و “گویا” به ذهن متبادر میشوند. در واقع مونوگرام، برای فروش بیشتر پس از دوران قرنطینه و در راستای نیاز جوانان و استراتژی تجاری این برند است. اغلب لوکها سیلوئت تنگ داشتند که بازتاب روحیهای سرکش با ظاهری مستحکم، قدرتمند و جسورانه بود. اما در همین مجموعه لباسهایی نیز وجود داشت که با استایلی راحت مناسب دوران بعد از قرنطینه هستند.
Etro
اترو و کالکشنی کمی متفاوتتر از قبل!
Veronica Etro کمی از نقطهی امن و راحت خودش فاصله گرفته و تلاش کرده است از سبک بوهمین کمی دوری کند. هرچند که ما امضای این برند را با نقوش Paisley (بته جقه) بر بکگراند این مجموعه میبینیم. اما تفاوتهایی را نیز در مقیاس با کالکشنهای قبل نیز احساس میکنیم. قبلا ۸۰ درصد لباسهای زنانهی اترو بلند و از جنس مخمل بودند اما در این مجموعه بر خلاف قبل شلوارکهای کوتاه از آیتمهای پر تکرار بودند. دیدگاه اترو به لباس پوشیدن مردم برای بعد از پاندمی این است که تمایزات قبلی را دیگر قائل نیستند. در واقع لباسی که برای بیزینس میپوشند یا برای یک ملاقات در فضای باز تفاوت چندان زیادی ندارند و این یعنی آزادی.
جالب است بدانید الهام بخش این مجموعه، لباسهای دو شخصیت مرد است: Jimi Hendrix (موزیسین آمریکایی) و Rudolf Nureyev (رقصنده باله)! در سال ۱۹۹۴ پدر ورونیکا در یک حراج، لباسهای این دو هنرمند را خریداری کرد. از این رو تکه دوزیها با الهام از لباسهای باله و بافتهای اینترسیا در کنار استاندارد همیشگی خانه اترو یعنی گلهای بته جقه، از زیباییهای این مجموعه محسوب میشدند.
Moschino
اگه بخواهیم مجموعه پاییز زمستان ۲۰۲۱ ماسکینو رو بهتر درک کنیم باید اول یک فلش بک بزنیم به فیلم “The Women” که در سال ۱۹۳۹ ساخته شده.
فیلم The Women یکی از معروفترین منابع برای طراحی لباس اواخر دههی ۴۰ بشمار میآید. طراحی لباس این فیلم به عهدهی Adrian، فشن دیزاینر مشهور آمریکایی بود. آدرین در طراحی بعضی از لباسهای این فیلم از طراح آوانگارد آن دوره یعنی Elsa Schiaparelli الهام گرفته است. آدرین با تغییر و اصلاح آنها، طراحی را مخصوص و به شیوه خودش انجام داده است.
نکتهی جالب در مورد این فیلم اینکه که فیلم سیاه و سفید و فقط قسمت فشن شو رنگی است و همهی بازیگرانش خانم هستند. جملهی زیر در این فیلم یک جملهی کلیدی برای ماست:
“Here is our little peek into the coming season and, a glimpse of the future too”
کمپین The North Face Gucci؛همکاری دو برند آمریکایی و ایتالیایی
انطباق این مجموعه با فیلم The Women
خوب به زمان حال برمیگردیم؛ با تصویر Maye Musk باز همین جمله را میشنویم و کالکشن پاییز ۲۰۲۱ ماسکینو را میبینیم! دقیقا این مجموعه منطبق با فیلم The Women و شامل یک فشن شو در دل یک نمایش است. این شو با بازیگری ۳۶ مدل معروفی همچون: Dita Von ، Winnie Harlowو Hailey Bieber برگزار شد.
کالکشن “Jungle Red” ما را از شهر تا روستا، از دل جنگل تا گالری نقاشی میبرد و چند بُعد از زندگی روزمرهی خانمها را در قالب لباسهایی برای بیزینس، اوقات فراغت و… به نمایش میگذارد.
چه تلفیق جذاب و نامتعارفی را در لباسهای بخش اول فشن شو با دکور فضای شهری دیدیم؛ تلفیقی از سبک Camp با سیلوئت کلاسیک ماسکینو! واقعا کت و شلوار با پارچههای Pinstripes برای این تلفیق جذاب بودند.
در حومه شهر با فضایی روستایی امضای این برند از سال ۱۹۸۳ را میبینیم؛ لباسهایی با پیرینت ابری! در ادامهی نمایش چه چیزی میتواند بیشتر از اکسسوریهایی به سبک سورئال در تضاد با کلاههای تجملاتی فیلم “زنان” باشد؟ شاید جواب، سربندهای گونی بافت پاپیونی به همراه لباسهای چهل تکه که در عین تضاد باز رگههایی از منبع الهام را درون خودش جا داده است.
خب بعد از استراحت در محیط آرام، زمان سپری کردن اوقات فراغت زنان در موزه است. که با ۳ لوک بینظیر مواجه میشویم و بعد از اون میرسیم به قسمت جنگل و لباسهای سافاری با تم رنگ خاکی در کنار لباسهای سورئال فلامینگو و کروکودیل و دیگر حیوانات… .
قسمت پایانی و زیبا
در قسمت پایانی، بعد از بسته شدن پرده نمایش، فیلم با لباسهای سورئال و فاخر مهمانهای نمایش به اتمام میرسد. اما در دقایق پایانی، بیشترین سیگنالی که مخاطب دریافت میکند الهام از شکوه فیلمهای هالیوودی قبل جنگ جهانی دوم است. همچنین نکته بعدی، تضادیست که بین لباسهای این مجموعه ماسکینو با لباسهای دوران قرنطینه وجود دارد. این در واقع آنتیتزی است که جرمی اسکات به آن اعتقاد دارد و اگر یادتان باشد نیز در کالکشن عروسکهای خیمه شببازی که قبلا تحلیل کرده بودیم، روی آن تاکید کرده بود.